Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat - zaliczek oraz ujęcie ich w (...)

Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat - zaliczek oraz ujęcie ich w ewidencji dla celów VAT w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23% i w ?systemie VAT marża?.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 21 czerwca 2012 r.) oraz 12 czerwca 2012 r. (data wpływu 3 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat - zaliczek oraz ujęcia ich w ewidencji dla celów VAT w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich:

  • opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23% - jest prawidłowe,
  • opodatkowanej w ?systemie VAT marża? - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat - zaliczek oraz ujęcia ich w ewidencji dla celów VAT,
  • obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej przedpłat - zaliczek oraz obowiązku wystawienia faktury na życzenie klienta - osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej

-w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23% i w ?systemie VAT marża?.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 19 czerwca 2012 r. i 12 czerwca 2012 r. dotyczącymi przeksięgowania opłaty do wniosku oraz o brakujący podpis.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich, które nie są aktualnie środkami płatniczymi i takie które w danym momencie są środkami płatniczymi (ale nie są zwykle używane w tym celu), w tym również monety z metali szlachetnych. Monety są kupowane od pośredników, którzy wystawiają faktury VAT ze stawką VAT 23% (monety pochodzące z rynku pierwotnego) oraz faktury VAT marża monety pochodzące z rynku wtórnego). Monety nabywane są także od osób fizycznych niebędących podatnikami VAT w oparciu o umowę kupna - sprzedaży (monety pochodzące z rynku wtórnego).

Na portalach aukcyjnych Wnioskodawca wystawia propozycję sprzedaży konkretnej monety z opisem oferty, iż transakcja zostanie zrealizowana do 3 miesięcy od zakończenia licytacji, a sama aukcja jest traktowana jako zamówienie - przedsprzedaż. Na dzień wystawienia aukcji Zainteresowany nie dysponuje sprzedawanym towarem - aukcję traktuje jako zamówienie, na poczet którego przyjmuje 100% zaliczki. Klient po zakończeniu aukcji dokonuje przedpłaty w wysokości 100% wartości sprzedaży na konto bankowe na poczet zakupionej monety, którą otrzyma zgodnie z postanowieniami aukcji, w przeciągu do 3 miesięcy od dnia wpłaty.

W przypadku monet pochodzących z rynku pierwotnego zakupionych od pośredników na stawkę VAT 23%, otrzymane zaliczki na poczet sprzedaży Wnioskodawca ewidencjonuje przy pomocy kasy fiskalnej w dniu wpływu środków na konto bankowe. Dla tej sprzedaży opodatkowanej stawką 23% przyporządkowano na kasie fiskalnej literę A. Na życzenie klienta jest wystawiana faktura VAT, która obejmuje całą zaliczkę - przedpłatę. Zaliczka - przedpłata to zawsze 100% wartości towaru. Sprzedaż opodatkowana stawką 23% jest ewidencjonowana w rejestrze dostaw VAT w dniu otrzymania zaliczki - przedpłaty.

W przypadku zakupu monet kolekcjonerskich pochodzących z rynku wtórnego na fakturę VAT marża i od osób fizycznych niebędących podatnikami VAT podstawą opodatkowania sprzedaży jest marża, zgodnie z art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Przedpłaty - zaliczki otrzymane na rachunek bankowy Wnioskodawca ewidencjonuje przy pomocy kasy fiskalnej w dniu wpływu środków na konto. Dla sprzedaży opodatkowanej na zasadzie marży zgodnie z art. 120 ww. ustawy przyporządkowano na kasie fiskalnej wolną literę ?D? przyjmując, że nie jest to stawka podatku VAT lecz tzw. techniczne zero. W kasie jest ewidencjonowana wartość sprzedaży brutto (łącznie z marżą) i nie jest wykazany należny podatek VAT. Na życzenie klienta zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy o VAT jest wystawiana faktura VAT marża obejmująca całą przedpłatę - zaliczkę.

Z chwilą wpływu przedpłaty - zaliczki Zainteresowany nie dysponuje towarem - monetami i nie jest mu znana dokładna cena zakupu. Ze względu na taki stan na dzień otrzymania 100% przedpłaty - zaliczki nie jest możliwe precyzyjne ustalenie wielkości marży i rozliczenie podatku należnego. Specyfika dostaw monet jest skomplikowana i uniemożliwia określenie marży oraz ustalenie wielkości podatku należnego na chwilę wpływu środków pieniężnych.

Po otrzymaniu towaru - monet i dokumentu potwierdzającego zakup (faktura VAT marża), znając cenę nabycia monet Wnioskodawca ustala podstawę opodatkowania oraz podatek należny wpisując dane do ewidencji, o której mowa w art. 109 ustawy, pod datą zaewidencjonowania przedpłaty - zaliczki poprzez korektę miesiąca, w którym nastąpiła przedpłata. Skorygowana ewidencja, z której wynika podstawa opodatkowania i kwota podatku należnego rodzi potrzebę sporządzenia deklaracji korygującej VAT-7 w celu wypełnienia zapisów art. 19 ust. 11 ustawy o VAT - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zapłaty.

Otrzymane zaliczki - przedpłaty na poczet sprzedaży monet ? przedmiotów kolekcjonerskich Wnioskodawca opodatkowuje:

  1. stawką VAT 23% jeżeli uprzednio nabył je od pośrednika na fakturę VAT ze stawką 23%, która dotyczy monet z rynku pierwotnego oraz
  2. w systemie VAT marża, jeżeli uprzednio zakupił je na fakturę VAT marża lub od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku VAT (monety pochodzące z rynku wtórnego). Warunkiem wyboru opodatkowania sprzedaży jest źródło pochodzenia monet (rynek pierwotny - 23%, wtórny - marża).

Sprzedaż monet - przedmiotów kolekcjonerskich w systemie faktury VAT marża spełnia definicję art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  • Czy wpływ przedpłat - zaliczek 100% rodzi obowiązek podatkowy w dniu otrzymania środków na rachunek bankowy, w przypadku sprzedaży opodatkowanej stawką VAT 23%? (wymienione w treści wniosku ORD-IN jako pytanie 2)
  • Czy wpływ przedpłat - zaliczek 100% rodzi obowiązek podatkowy w dniu otrzymania środków na rachunek bankowy, w przypadku sprzedaży opodatkowanej w systemie VAT marża, gdy na ten dzień nie można ustalić marży? (wymienione w treści wniosku ORD-IN jako pytanie 3)
  • Czy wpływ przedpłat - zaliczek 100% rodzi obowiązek podatkowy w dniu możliwym do ustalenia marży, innym - późniejszym niż dzień otrzymania środków na rachunku bankowym? (wymienione w treści wniosku ORD-IN jako pytanie 4)
  • Czy jeśli na dzień przedpłaty nie można ustalić marży, należy dokonać zmian w prowadzonej ewidencji w dniu możliwym do ustalenia tej marży korygując - cofając się do miesiąca, w którym otrzymano przedpłatę? (wymienione w treści wniosku ORD-IN jako pytanie 5)
  • Czy dzień otrzymania środków pieniężnych jest momentem zaewidencjonowania sprzedaży w prowadzonych rejestrach w przypadku sprzedaży opodatkowanej stawką VAT 23%? (wymienione w treści wniosku ORD-IN jako pytanie 6)

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 19 ust. 11 jeżeli przed wydaniem towaru otrzymano przedpłatę - zaliczkę obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania. W przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanych stawką podstawową i na zasadzie marży ustawodawca nie przewidział szczególnego momentu obowiązku podatkowego i ze względu na to wpływ przedpłat - zaliczek 100% rodzi obowiązek podatkowy w dniu otrzymania środków na rachunek bankowy. Jednak według Wnioskodawcy w Jego wypadku, na ten moment nie można ustalić wielkości marży, gdyż nie jest znana cena zakupu monet. Dlatego Zainteresowany uważa, że wpływ przedpłat - zaliczek 100% rodzi obowiązek podatkowy w dniu otrzymania środków na rachunek bankowy, ale podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego Wnioskodawca może ustalić jedynie poprzez zmiany prowadzonej ewidencji w dniu możliwym do ustalenia marży, korygując - cofając się do miesiąca, w którym otrzymano przedpłatę.

W myśl art. 19 ust. 11 jeżeli przed wydaniem towaru otrzymano przedpłatę-zaliczkę obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania i jest to moment zaewidencjonowania sprzedaży w prowadzonych rejestrach dostaw. Wnioskodawca uważa, że w przypadku sprzedaży opodatkowanej stawką 23%, wpływ środków rodzi obowiązek opodatkowania w dniu ich otrzymania na rachunku bankowym. Wypełniając zapisy art. 19 ust. 11 Zainteresowany ewidencjonuje sprzedaż opodatkowaną stawką podstawową 23% w prowadzonych rejestrach dostaw w dacie wpływu środków na rachunek bankowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat - zaliczek oraz ujęcia ich w ewidencji dla celów VAT w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich:

  • opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23% - uznaje się za prawidłowe,
  • opodatkowanej w ?systemie VAT marża? - uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Według ogólnej zasady, wynikającej z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Zgodnie z ust. 4 art. 19 ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Natomiast w myśl ust. 11 ww. artykułu ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

W myśl natomiast art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na mocy art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Rozdział 4 Działu XII ustawy przewiduje szczególne procedury w zakresie dostawy m.in. przedmiotów kolekcjonerskich.

I tak, zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy, przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się:

  1. znaczki pocztowe lub skarbowe, stemple pocztowe, koperty pierwszego obiegu, ostemplowane materiały piśmienne i im podobne, ofrankowane, a jeżeli nieofrankowane, to uznane za nieważne i nieprzeznaczone do użytku jako ważne środki płatnicze (CN 9704 00 00),
  2. kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705 00 00), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.

Według art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

W myśl ust. 4 art. 120 ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Z powyższego przepisu wynika zatem, iż aby podatnik mógł skorzystać z tej szczególnej formy ustalenia podstawy opodatkowania winien znać cenę nabycia konkretnego towaru używanego, który będzie przedmiotem dalszej odsprzedaży. Brak spełnienia tego warunku uniemożliwia skorzystanie przez podatnika z możliwości określenia podstawy opodatkowania, zgodnie z wyżej powołanym art. 120 ust. 4 ustawy.

Ustalenie podstawy opodatkowania, jaką jest marża, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, możliwe jest dopiero wówczas gdy podatnik dokonuje sprzedaży danego przedmiotu kolekcjonerskiego, czyli gdy jest mu znana różnica pomiędzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca tego przedmiotu, a kwotą nabycia. Jeżeli natomiast przed sprzedażą nabywca uiści kwotę zaliczki, a sprzedawca nie zna jeszcze kwoty nabycia tego towaru, wówczas nie jest możliwe ustalenie faktycznej marży.

Według art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Z powyższego uregulowania wynika zatem, że podstawowym warunkiem opodatkowania dostawy przedmiotów kolekcjonerskich według ?systemu VAT marża?, jest uprzednie ich nabycie od podmiotu spełniającego odpowiednio wyżej wymienione kryteria.

Stosownie do art. 120 ust. 15 ustawy, jeżeli podatnik oprócz zasad, o których mowa w ust. 4 i 5, stosuje również ogólne zasady opodatkowania, to jest on obowiązany prowadzić ewidencję zgodnie z art. 109 ust. 3, z uwzględnieniem podziału w zależności od sposobu opodatkowania; w odniesieniu do dostawy, o której mowa w ust. 4 i 5, ewidencja musi zawierać w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w tych przepisach.

Natomiast zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Wskazane przepisy zobowiązują podatnika dokonującego dostawy m.in. przedmiotów kolekcjonerskich opodatkowanej na ogólnych zasadach, jak i w ?systemie VAT marża? do prowadzenia specyficznej dla tego rodzaju działalności ewidencji. Przedmiotowe przepisy nie określają sposobu czy formy, w jakiej powinna być prowadzona ewidencja, nakładają jedynie wymóg uwidocznienia pewnych danych, niezbędnych do określenia kwoty marży, o której mowa w tych przepisach.

Z powyższych zapisów wynika, iż podatnik dokonujący dostawy towarów opodatkowanych na ogólnych zasadach jak i w systemie marży jest obowiązany prowadzić ewidencję z uwzględnieniem podziału w zależności od sposobu opodatkowania.

Podatnik powinien wówczas w ewidencji dla celów podatku VAT ujmować kwotę nabycia towaru, kwotę zapłaconą przez nabywcę towaru, marżę bez kwoty podatku oraz należny podatek VAT. Podstawą zatem do poprawnego rozliczenia podatku należnego jest prawidłowo prowadzona ewidencja zakupu i sprzedaży, i to z tej ewidencji wynikać powinna podstawa opodatkowania oraz wysokość podatku należnego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich, niebędących aktualnie środkami płatniczymi oraz takich, które w danym momencie są środkami płatniczymi (ale nie są zwykle używane w tym celu), w tym również monety z metali szlachetnych. Monety są kupowane od pośredników, którzy wystawiają faktury VAT ze stawką VAT 23% oraz faktury VAT marża, a także od osób fizycznych niebędących podatnikami VAT w oparciu o umowę kupna - sprzedaży. W drugim przypadku podstawą opodatkowania sprzedaży jest marża, zgodnie z art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług. Na portalach aukcyjnych Wnioskodawca wystawia propozycję sprzedaży konkretnej monety z opisem oferty, iż transakcja zostanie zrealizowana do 3 miesięcy od zakończenia licytacji, a sama aukcja jest traktowana jako zamówienie - przedsprzedaż. Na dzień wystawienia aukcji Zainteresowany nie dysponuje sprzedawanym towarem - aukcję traktuje jako zamówienie, na poczet którego przyjmuje 100% zaliczki. Klient po zakończeniu aukcji dokonuje przedpłaty na konto bankowe na poczet zakupionej monety, którą otrzyma zgodnie z postanowieniami aukcji, w ciągu 3 miesięcy od dnia wpłaty. Sprzedaż monet - przedmiotów kolekcjonerskich w systemie faktury VAT marża spełnia definicję art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat - zaliczek oraz ujęcia ich w ewidencji dla celów VAT w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23% i w ?systemie VAT marża?.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przypadku otrzymania przedpłat - zaliczek 100% z tytułu sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23%, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy, tj. z chwilą otrzymania tych przedpłat - zaliczek, w dniu wpływu przedmiotowych przedpłat - zaliczek na rachunek bankowy.

Odnosząc się z kolei do kwestii uwzględnienia danego zdarzenia gospodarczego we właściwej ewidencji podatkowej, należy podkreślić, że jest to czynność wtórna w stosunku do momentu powstania obowiązku podatkowego związanego z tym zdarzeniem. Zatem uprzednie i poprawne - w świetle ww. cytowanych regulacji - rozpoznanie momentu powstania obowiązku podatkowego, pozwala prawidłowo odnotować to zdarzenie - w ramach czynności technicznoprawnej - w rejestrze sprzedaży odnoszącym się do danego okresu rozliczeniowego, co w konsekwencji umożliwia prawidłowe ustalenie kwoty zobowiązania podatkowego, bądź nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat - zaliczek oraz ujęcia ich w ewidencji dla celów VAT w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23%, w którym stwierdza, że w przypadku sprzedaży monet kolekcjonerskich opodatkowanej stawką VAT 23%, wpływ środków na rachunek bankowy rodzi obowiązek opodatkowania przedpłat - zaliczek w dniu ich otrzymania, należy uznać za prawidłowe.

Odnośnie natomiast przedpłat - zaliczek 100% z tytułu dostawy internetowej monet kolekcjonerskich, spełniających - jak wskazał Wnioskodawca - definicję art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy, podlegających opodatkowaniu w ?systemie VAT marża?, należy stwierdzić, iż otrzymanie ww. przedpłat - zaliczek nie wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego objętego ?systemem VAT marża?, ponieważ w momencie wpływu na rachunek bankowy tychże przedpłat - zaliczek Wnioskodawca nie zna jeszcze kwoty nabycia przedmiotowych towarów, a tym samym kwoty marży. W związku z powyższym otrzymanie przez Wnioskodawcę przedpłat - zaliczek na poczet dostaw monet kolekcjonerskich opodatkowanych w ?systemie VAT marża? nie będzie rodziło powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy powstanie dopiero w momencie dokonania dostawy przedmiotowych monet kolekcjonerskich.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat - zaliczek oraz ujęcia ich w ewidencji dla celów VAT w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej w ?systemie VAT marża?, iż wpływ przedpłat - zaliczek 100% rodzi obowiązek podatkowy w dniu otrzymania środków na rachunek bankowy, a podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego Zainteresowany może ustalić jedynie poprzez zmiany prowadzonej ewidencji w dniu możliwym do ustalenia marży, korygując - cofając się do miesiąca, w którym otrzymano przedpłatę, należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat - zaliczek oraz ujęcia ich w ewidencji dla celów VAT w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23% i w ?systemie VAT marża?. Natomiast w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej przedpłat - zaliczek oraz obowiązku wystawienia faktury na życzenie klienta - osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23% i w ?systemie VAT marża?, została wydana interpretacja indywidualna Nr IPTPP2/443-511/12-6/KW.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika