Obowiązek ewidencjonowania na kasie fiskalnej przedpłat - zaliczek oraz obowiązek wystawienia faktury (...)

Obowiązek ewidencjonowania na kasie fiskalnej przedpłat - zaliczek oraz obowiązek wystawienia faktury na życzenie klienta - osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23% i w ?systemie VAT marża?.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 21 czerwca 2012 r.) oraz 12 czerwca 2012 r. (data wpływu 3 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej przedpłat - zaliczek oraz obowiązku wystawienia faktury na życzenie klienta - osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich:

  • opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23% - jest prawidłowe,
  • opodatkowanej w ?systemie VAT marża? - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat - zaliczek oraz ujęcia ich w ewidencji dla celów VAT,
  • obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej przedpłat - zaliczek oraz obowiązku wystawienia faktury na życzenie klienta - osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej

-w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23% i w ?systemie VAT marża?.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 19 czerwca 2012 r. i 12 czerwca 2012 r. w związku z przeksięgowaniem opłaty do wniosku oraz o brakujący podpis.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich, które nie są aktualnie środkami płatniczymi i takie które w danym momencie są środkami płatniczymi (ale nie są zwykle używane w tym celu), w tym również monety z metali szlachetnych. Monety są kupowane od pośredników, którzy wystawiają faktury VAT ze stawką VAT 23% (monety pochodzące z rynku pierwotnego) oraz faktury VAT marża monety pochodzące z rynku wtórnego). Monety nabywane są także od osób fizycznych niebędących podatnikami VAT w oparciu o umowę kupna - sprzedaży (monety pochodzące z rynku wtórnego).

Na portalach aukcyjnych Wnioskodawca wystawia propozycję sprzedaży konkretnej monety z opisem oferty, iż transakcja zostanie zrealizowana do 3 miesięcy od zakończenia licytacji, a sama aukcja jest traktowana jako zamówienie - przedsprzedaż. Na dzień wystawienia aukcji Zainteresowany nie dysponuje sprzedawanym towarem - aukcję traktuje jako zamówienie, na poczet którego przyjmuje 100% zaliczki. Klient po zakończeniu aukcji dokonuje przedpłaty w wysokości 100% wartości sprzedaży na konto bankowe na poczet zakupionej monety, którą otrzyma zgodnie z postanowieniami aukcji, w przeciągu do 3 miesięcy od dnia wpłaty.

W przypadku monet pochodzących z rynku pierwotnego zakupionych od pośredników na stawkę VAT 23%, otrzymane zaliczki na poczet sprzedaży Wnioskodawca ewidencjonuje przy pomocy kasy fiskalnej w dniu wpływu środków na konto bankowe. Dla tej sprzedaży opodatkowanej stawką 23% przyporządkowano na kasie fiskalnej literę A. Na życzenie klienta jest wystawiana faktura VAT, która obejmuje całą zaliczkę - przedpłatę. Zaliczka - przedpłata to zawsze 100% wartości towaru. Sprzedaż opodatkowana stawką 23% jest ewidencjonowana w rejestrze dostaw VAT w dniu otrzymania zaliczki - przedpłaty.

W przypadku zakupu monet kolekcjonerskich pochodzących z rynku wtórnego na fakturę VAT marża i od osób fizycznych niebędących podatnikami VAT podstawą opodatkowania sprzedaży jest marża, zgodnie z art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Przedpłaty - zaliczki otrzymane na rachunek bankowy Wnioskodawca ewidencjonuje przy pomocy kasy fiskalnej w dniu wpływu środków na konto. Dla sprzedaży opodatkowanej na zasadzie marży zgodnie z art. 120 ww. ustawy przyporządkowano na kasie fiskalnej wolną literę ?D? przyjmując, że nie jest to stawka podatku VAT lecz tzw. techniczne zero. W kasie jest ewidencjonowana wartość sprzedaży brutto (łącznie z marżą) i nie jest wykazany należny podatek VAT. Na życzenie klienta zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy o VAT jest wystawiana faktura VAT marża obejmująca całą przedpłatę - zaliczkę.

Z chwilą wpływu przedpłaty - zaliczki Zainteresowany nie dysponuje towarem - monetami i nie jest mu znana dokładna cena zakupu. Ze względu na taki stan na dzień otrzymania 100% przedpłaty - zaliczki nie jest możliwe precyzyjne ustalenie wielkości marży i rozliczenie podatku należnego. Specyfika dostaw monet jest skomplikowana i uniemożliwia określenie marży oraz ustalenie wielkości podatku należnego na chwilę wpływu środków pieniężnych.

Po otrzymaniu towaru - monet i dokumentu potwierdzającego zakup (faktura VAT marża), znając cenę nabycia monet Wnioskodawca ustala podstawę opodatkowania oraz podatek należny wpisując dane do ewidencji, o której mowa w art. 109 ustawy, pod datą zaewidencjonowania przedpłaty - zaliczki poprzez korektę miesiąca, w którym nastąpiła przedpłata. Skorygowana ewidencja, z której wynika podstawa opodatkowania i kwota podatku należnego rodzi potrzebę sporządzenia deklaracji korygującej VAT-7 w celu wypełnienia zapisów art. 19 ust. 11 ustawy o VAT - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zapłaty.

Otrzymane zaliczki - przedpłaty na poczet sprzedaży monet ? przedmiotów kolekcjonerskich Wnioskodawca opodatkowuje:

  1. stawką VAT 23% jeżeli uprzednio nabył je od pośrednika na fakturę VAT ze stawką 23%, która dotyczy monet z rynku pierwotnego oraz
  2. w systemie VAT marża, jeżeli uprzednio zakupił je na fakturę VAT marża lub od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku VAT (monety pochodzące z rynku wtórnego). Warunkiem wyboru opodatkowania sprzedaży jest źródło pochodzenia monet (rynek pierwotny - 23%, wtórny - marża).

Sprzedaż monet - przedmiotów kolekcjonerskich w systemie faktury VAT marża spełnia definicję art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wpływ przedpłat - zaliczek na 100% wartości towaru rodzi obowiązek ewidencjonowania na kasie fiskalnej z dniem wpływu środków na rachunek bankowy w przypadku sprzedaży opodatkowanej stawką VAT 23% jak i opodatkowanej w systemie VAT marża? Czy w dniu wpływu środków pieniężnych na życzenie klienta osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej należy wystawić dodatkowo fakturę VAT lub fakturę VAT marża? (wymienione w treści wniosku ORD-IN jako pytanie 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, przedpłaty - zaliczki otrzymane na rachunek bankowy należy ewidencjonować przy pomocy kasy fiskalnej w dniu wpływu środków na konto. Art. 111 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Art. 19 ww. ustawy określa natomiast moment obowiązku podatkowego m.in. w przypadku zaliczek wskazując, że jest ona nierozłącznie związana ze sprzedażą towaru. W związku z tym, każda otrzymana przez podatnika zaliczka przed wydaniem towaru jest sprzedażą, to podlega ona zarejestrowaniu na kasie z chwilą jej otrzymania zarówno dla sprzedaży opodatkowanej stawką VAT 23% jak i w systemie VAT marża. Dla sprzedaży opodatkowanej na zasadzie marży zgodnie z art. 120 ustawy o VAT należy w kasie ewidencjonować wartość sprzedaży brutto (łącznie z marżą). Na życzenie klienta zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy o VAT należy wystawić fakturę VAT lub fakturę VAT marża obejmującą całą przedpłatę - zaliczkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej przedpłat - zaliczek oraz obowiązku wystawienia faktury na życzenie klienta - osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich:

  • opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23% - uznaje się za prawidłowe,
  • opodatkowanej w ?systemie VAT marża? - uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy.

I tak, stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy wskazać, iż na podstawie art. 111 ust. 9 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz sposób oznaczania pamięci fiskalnej kas rejestrujących numerami unikatowymi, warunki ich przydzielania oraz dokumenty, które powinny być dołączone do kasy rejestrującej przy wprowadzaniu jej do obrotu, uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu ewidencjonowaniu obrotu i kwot podatku należnego przez podatników, zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, konieczność zapewnienia konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowego zaewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie oraz optymalne dla danego typu obrotu rozwiązania techniczne dotyczące konstrukcji kas rejestrujących, jak również celowość systematycznej aktualizacji i weryfikacji wydanych potwierdzeń, o których mowa w ust. 6b.

Według § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani spełniać następujące warunki przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Mając na uwadze powołane przepisy, ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej powinno się odbywać z chwilą dokonania sprzedaży, a w przypadku otrzymywanych przedpłat jako części należności przed dokonaniem dostawy ? z chwilą jej otrzymania w tej części, nie później jednak niż w momencie powstania obowiązku podatkowego. Należy bowiem zauważyć, iż ewidencjonowanie i rozliczenie obrotu w terminie innym niż moment powstania obowiązku podatkowego prowadziłoby do niezgodności prowadzonej ewidencji z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczych oraz mogłoby skutkować nieprawidłowym sporządzeniem deklaracji podatkowej.

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 (art. 106 ust. 1 ustawy). Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (art. 106 ust. 3 ustawy).

Zgodnie jednak z treścią art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z powyższego wynika, że podatnik podatku od towarów i usług jest obowiązany do udokumentowania sprzedaży fakturą VAT, z wyjątkiem sytuacji gdy nabywcami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, tym bowiem osobom wystawia się fakturę VAT na ich żądanie. W tym miejscu należy wskazać, iż szczególne zasady wystawiania faktur reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami ?FAKTURA VAT?.

Według § 5 ust. 1 rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako ?FAKTURA VAT?;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Stosownie do § 5 ust. 8 rozporządzenia, w fakturach dokumentujących czynności, których podstawą opodatkowania jest marża, zgodnie z art. 119 lub art. 120 ustawy:

  1. w miejsce oznaczenia ?FAKTURA VAT? stosuje się oznaczenie ?FAKTURA VAT marża? lub
  2. umieszcza się odesłanie odpowiednio do:
    1. przepisów art. 119 ustawy lub art. 306 dyrektywy,
    2. przepisów art. 120 ustawy lub art. 313 dyrektywy oraz
  3. zawiera się dane określone w ust. 1 pkt 1-6 i 12.

W myśl § 10 ust. 1 rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich, niebędących aktualnie środkami płatniczymi oraz takich, które w danym momencie są środkami płatniczymi (ale nie są zwykle używane w tym celu), w tym również monety z metali szlachetnych. Monety są kupowane od pośredników, którzy wystawiają faktury VAT ze stawką VAT 23% oraz faktury VAT marża, a także od osób fizycznych niebędących podatnikami VAT w oparciu o umowę kupna - sprzedaży. W drugim przypadku podstawą opodatkowania sprzedaży jest marża, zgodnie z art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług. Na portalach aukcyjnych Wnioskodawca wystawia propozycję sprzedaży konkretnej monety z opisem oferty, iż transakcja zostanie zrealizowana do 3 miesięcy od zakończenia licytacji, a sama aukcja jest traktowana jako zamówienie - przedsprzedaż. Na dzień wystawienia aukcji Zainteresowany nie dysponuje sprzedawanym towarem - aukcję traktuje jako zamówienie, na poczet którego przyjmuje 100% zaliczki. Klient po zakończeniu aukcji dokonuje przedpłaty na konto bankowe na poczet zakupionej monety, którą otrzyma zgodnie z postanowieniami aukcji, w ciągu 3 miesięcy od dnia wpłaty. Przedpłaty - zaliczki otrzymane na rachunek bankowy Wnioskodawca ewidencjonuje przy pomocy kasy fiskalnej w dniu wpływu środków na konto. Dla sprzedaży opodatkowanej na zasadzie marży zgodnie z art. 120 ww. ustawy przyporządkowano na kasie fiskalnej wolną literę ?D? przyjmując, że nie jest to stawka podatku VAT lecz tzw. techniczne zero. W kasie jest ewidencjonowana wartość sprzedaży brutto (łącznie z marżą) i nie jest wykazany należny podatek VAT. Na życzenie klienta zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy o VAT jest wystawiana faktura VAT marża obejmująca całą przedpłatę - zaliczkę. W przypadku monet pochodzących z rynku pierwotnego zakupionych od pośredników na stawkę VAT 23%, otrzymane zaliczki na poczet sprzedaży Wnioskodawca ewidencjonuje przy pomocy kasy fiskalnej w dniu wpływu środków na konto bankowe. Dla tej sprzedaży opodatkowanej stawką 23% przyporządkowano na kasie fiskalnej literę A. Na życzenie klienta jest wystawiana faktura VAT, która obejmuje całą zaliczkę - przedpłatę. Zaliczka - przedpłata to zawsze 100% wartości towaru. Sprzedaż opodatkowana stawką 23% jest ewidencjonowana w rejestrze dostaw VAT w dniu otrzymania zaliczki - przedpłaty. Sprzedaż monet - przedmiotów kolekcjonerskich w systemie faktury VAT marża spełnia definicję art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej otrzymanych przedpłat - zaliczek w dniu wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy Zainteresowanego oraz wystawienia na życzenie klienta - osoby fizycznej faktury VAT lub faktury VAT marża w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23% i w ?systemie VAT marża?.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, iż tut. Organ w interpretacji indywidualnej nr IPTPP2/443-511/12-5/KW uznał, iż w przypadku otrzymania przedpłat - zaliczek 100% z tytułu sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23%, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy, tj. z chwilą otrzymania tych przedpłat - zaliczek - w dniu wpływu przedmiotowych przedpłat - zaliczek na rachunek bankowy.

Wobec powyższego oraz biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa i opis sprawy należy stwierdzić, iż w momencie otrzymania przedpłat - zaliczek 100% z tytułu dostaw monet kolekcjonerskich opodatkowanych na zasadach ogólnych stawką VAT 23% na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, powstaje - w myśl art. 111 ust. 1 ustawy - obowiązek zaewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Odnośnie natomiast kwestii wystawienia dodatkowo faktury VAT, dokumentującej otrzymanie ww. przedpłat - zaliczek od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ustawodawca w art. 106 ust. 4 ustawy wskazuje, iż na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej przedpłat - zaliczek oraz wystawiania na życzenie klienta - osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej faktury VAT tytułem ww. przedpłaty - zaliczki w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23%, uznaje się za prawidłowe.

W przypadku natomiast sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich, spełniających - jak wskazał Wnioskodawca - definicję art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy, opodatkowanej w ?systemie VAT marża? otrzymanie przedpłat - zaliczek tytułem ww. dostaw nie wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego, jak wskazano w powołanej interpretacji Nr IPTPP2/443-511/12-5/KW. W związku z powyższym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zaewidencjonowania ww. przedpłat - zaliczek przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ani wystawienia na życzenie klientów - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, faktur VAT marża. Udokumentowanie przedpłat - zaliczek może nastąpić za pomocą innego dokumentu księgowego, w którym należy uwzględnić w kwocie brutto wartość otrzymanej zaliczki.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej przedpłat - zaliczek oraz wystawiania na życzenie klienta - osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej faktury VAT marża tytułem ww. przedpłaty - zaliczki w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej w ?systemie VAT marża?, uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej przedpłat - zaliczek oraz obowiązku wystawienia faktury na życzenie klienta - osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23% i w ?systemie VAT marża?. Natomiast w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania przedpłat - zaliczek oraz ujęcia ich w ewidencji dla celów VAT w przypadku sprzedaży internetowej monet kolekcjonerskich opodatkowanej na zasadach ogólnych stawką VAT 23% i w ?systemie VAT marża?, została wydana interpretacja indywidualna Nr IPTPP2/443-511/12-5/KW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika