Obowiązek ujęcia towarów handlowych zakupionych z dotacji w remanencie likwidacyjnym

Obowiązek ujęcia towarów handlowych zakupionych z dotacji w remanencie likwidacyjnym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lipca 2014 r. (data wpływu 25 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ujęcia towarów handlowych zakupionych z dotacji w remanencie likwidacyjnym ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ujęcia towarów handlowych zakupionych z dotacji w remanencie likwidacyjnym.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lipca 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W marcu 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała dofinansowanie z Powiatowego Urzędu Pracy. Z dotacji zakupiła środki obrotowe do sklepu internetowego. Według umowy o dofinansowanie w formie przyznawania bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej ... z Powiatowym Urzędem Pracy, którą podpisała 28.03.2012 r., w punkcie 11 jest napisane, że jeżeli odliczy podatek VAT w urzędzie skarbowym to konieczny jest zwrot jego równowartości w terminie 30 dni od dnia jego odzyskania. Zainteresowana podpisała w Urzędzie Pracy oświadczenie, że nie odliczała podatku VAT. Po zakończeniu okresu obowiązywania umowy z Urzędem Pracy występowano do US ... z zapytaniem czy nie był odliczany podatek VAT. Odpowiedź była negatywna. Było to potrzebne do rozliczenia dofinansowania. W dniu 24.05.2013 r. została zakończona umowa z Urzędem Pracy. Wnioskodawczyni nie korzystała z odliczeń, gdyż tak poinformowano ją w UP.

W marcu 2014 r. Zainteresowana zakończyła działalność gospodarczą i przez okres prowadzenia działalności nie było żadnej sprzedaży towaru. Co miesiąc składane były zeznania VAT-7 zerowe. Zakupiony towar pozostał na stanie firmy na dzień likwidacji. Uwzględniono wszystko w remanencie likwidacyjnym.

W dniu 05.03.2014 r. Wnioskodawczyni zgłosiła do CEID zamknięcie działalności od 05.03.2014 r. W tym dniu również złożyła informację o zakończeniu działalności gospodarczej wraz ze spisem z natury oraz deklarację zerową VAT-7 za marzec. Nie była prowadzona żadna kontrola podatkowa, ani postępowanie w przedmiotowej sprawie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że:

  1. na pytanie o treści ?Czy Wnioskodawczyni była zarejestrowana jako podatnik VAT?? odpowiedziała: ?tak?,
  2. na pytanie o treści ?Czy sprzedaż Wnioskodawczyni była zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.)?? odpowiedziała: ?nie?,
  3. Zainteresowanej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednak w złożonym wniosku wyjaśniła dlaczego nie odliczała podatku VAT (taka była informacja udzielona przez osobę w Urzędzie Pracy zajmującą się rozliczaniem dotacji).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym ciąży na Wnioskodawczyni obowiązek ujęcia towarów handlowych zakupionych z dotacji w remanencie likwidacyjnym?

Zdaniem Wnioskodawczyni, z uwagi na fakt, iż zakupione towary nie były przedmiotem sprzedaży i nie stanowiły w okresie działalności czynnościom opodatkowanym, przy ich zakupie nie przysługiwało Zainteresowanej prawo do odliczenia podatku naliczonego, a zatem nie ma obowiązku ujęcia podatku naliczonego, a zatem nie ma obowiązku ujęcia ich w remanencie i odprowadzenie podatku naliczonego od remanentu. Podatek VAT był już raz zapłacony przy zakupie środków obrotowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5 ust. 3 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14 (?).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

  1. rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
  2. zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

W myśl art. 14 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

W świetle art. 14 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 14 ust. 4 ustawy, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odnosząc się do powyższego należy wyjaśnić, że w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia ? jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Stosownie do postanowień art. 14 ust. 5 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej ?spisem z natury?. Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Obowiązek podatkowy ? w myśl art. 14 ust. 6 ustawy ? w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Na mocy art. 14 ust. 7 ustawy, dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury.

Zgodnie z art. 14 ust. 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29a ust. 2.

Przepis art. 29a ust. 2 ustawy stanowi, że w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia ? koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

W tym miejscu należy podkreślić, że opodatkowaniu podlegają wszystkie te środki trwałe oraz towary handlowe, które na dzień likwidacji prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, znajdowały się w jego posiadaniu, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych składników majątkowych.

Z opisu sprawy wynika, że w marcu 2012 r.

Wnioskodawczyni otrzymała dofinansowanie z Powiatowego Urzędu Pracy. Z dotacji zakupiła środki obrotowe do sklepu internetowego. Według umowy o dofinansowanie w formie przyznawania bezrobotnemu jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej ... z Powiatowym Urzędem Pracy, którą podpisała 28.03.2012 r., w punkcie 11 jest napisane, że jeżeli odliczy podatek VAT w urzędzie skarbowym to konieczny jest zwrot jego równowartości w terminie 30 dni od dnia jego odzyskania. Zainteresowana podpisała w Urzędzie Pracy oświadczenie, że nie odliczała podatku VAT. Po zakończeniu okresu obowiązywania umowy z Urzędem Pracy występowano do US ... z zapytaniem czy nie był odliczany podatek VAT. Odpowiedź była negatywna. W dniu 24.05.2013 r. została zakończona umowa z Urzędem Pracy.

W marcu 2014 r. Zainteresowana zakończyła działalność gospodarczą i przez okres prowadzenia działalności nie było żadnej sprzedaży towaru. Co miesiąc składane były zeznania VAT-7 zerowe. Zakupiony towar pozostał na stanie firmy na dzień likwidacji. Uwzględniono wszystko w remanencie likwidacyjnym. W dniu 05.03.2014 r. Wnioskodawczyni zgłosiła do CEID zamknięcie działalności od 05.03.2014 r. W tym dniu również złożyła informację o zakończeniu działalności gospodarczej wraz ze spisem z natury oraz deklarację zerową VAT-7 za marzec.

Ponadto na pytanie o treści ?Czy Wnioskodawczyni była zarejestrowana jako podatnik VAT?? Zainteresowana odpowiedziała: ?tak?. Na pytanie o treści ?Czy sprzedaż Wnioskodawczyni była zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.)?? odpowiedziała: ?nie?.

Wnioskodawczyni przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednak w złożonym wniosku wyjaśniła dlaczego nie odliczała podatku VAT (taka była informacja udzielona przez osobę w Urzędzie Pracy zajmującą się rozliczaniem dotacji).

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro ? jak wskazała Wnioskodawczyni ? w stosunku do zakupionych z dotacji towarów handlowych przysługiwało Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, to w sytuacji likwidacji działalności gospodarczej Zainteresowana była zobowiązana do wykazania tych towarów w spisie z natury, a tym samym do opodatkowania ich podatkiem VAT na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 4 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zwrócić uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawczyni. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w ..., Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika