Spółka jako Uczestnik Systemu nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu VAT, (...)

Spółka jako Uczestnik Systemu nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu VAT, w szczególności nie będzie świadczyła jakiejkolwiek usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w ramach umowy cash poolingu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w ramach umowy cash poolingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka, Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy. Spółka ma zamiar przystąpić do tzw. systemu cross-border cash pooling (dalej: Cash pooling, System).

Celem przystąpienia do omawianego Systemu jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi Grupy poprzez optymalne wykorzystanie nadwyżek środków pieniężnych oraz zminimalizowanie kosztów finansowania działalności gospodarczej podmiotów wchodzących w skład Grupy i uczestniczących w Cash poolingu (dalej: Uczestnicy).

Planowane jest przy tym, aby realizacja wspomnianych celów odbywała się na dwóch poziomach, tj. na poziomie krajowym (poziom pierwszy) oraz na poziomie w Szwecji (poziom drugi):

  1. Poziom pierwszy:

Spółka będzie posiadała następujące rachunki bankowe związane z omawianym Systemem:

  • tzw. ? (dalej: rachunek źródłowy) służący do obsługi bieżących należności i zobowiązań wynikających z prowadzonej działalności; rachunek ten będzie utworzony w banku prowadzącym w Polsce działalność w formie oddziału;
  • tzw?. (dalej: rachunek ???); rachunek ten będzie utworzony w banku w Szwecji.

W przypadku dodatniego salda na rachunku źródłowym środki pieniężne będą transferowane na rachunek ???. Natomiast w przypadku ujemnego salda na rachunku źródłowym będzie on zasilany z rachunku ???. Na koniec dnia saldo środków pieniężnych na rachunku źródłowym będzie wynosiło zero. W ciągu dnia Spółka będzie mogła korzystać z przyznanego jej w ramach rachunku źródłowego dziennego limitu zadłużenia, służącego głównie do regulowania bieżących zobowiązań Spółki. Środki pieniężne na rachunku źródłowym oraz rachunku ??? pozostają własnością Spółki.

  1. Poziom drugi:

Spółka (będąca jedynym udziałowcem Spółki) otworzy w banku w Szwecji we własnym imieniu tzw. ? (dalej: rachunki transakcyjne), będące własnością lecz dedykowane/przypisane dla poszczególnych Uczestników Systemu (w tym także rachunek transakcyjny dedykowany/przypisany do Spółki). Na omawianym poziomie środki pieniężne będą transferowane z rachunków ??? na rachunki transakcyjne przypisane do poszczególnych Uczestników. Na poziomie rachunków transakcyjnych środki pieniężne będą konsolidowane/koncentrowane. Środki pieniężne na rachunkach transakcyjnych będą własnością.

W przypadku wystąpienia salda dodatniego na rachunku źródłowym i konsekwentnie na rachunku ???, Spółce będą przysługiwać odsetki, w przeciwnym wypadku tj. gdy na wspomnianych rachunkach wystąpi saldo ujemne, Spółka będzie zobowiązana zapłacić odsetki do.

Transfery dokonywane w ramach struktury będą miały charakter zwrotny. Transfery środków pieniężnych pomiędzy rachunkami - zarówno na poziomie pierwszym, jak i drugim będą odbywały się w ramach mechanizmu tzw. automatycznych przelewów.

Rolę tzw. Pool Leadera będzie pełniła. Dodatkowo Spółka wskazuje, że Spółka nie będzie posiadać wiedzy odnośnie aktualnego salda rozliczeń pomiędzy Pool Leaderem, innymi uczestnikami Systemu oraz bankiem (w tym w szczególności odnośnie uczestników Systemu, którzy potencjalnie będą korzystali z finansowania w ramach Cash poolingu, jak również ewentualnego finansowania zewnętrznego udzielonego przez Bank Pool Leaderowi).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Mając na uwadze przedstawione powyżej zdarzenie przyszłe, w celu wyeliminowania wątpliwości dotyczących prawidłowego traktowania uczestnictwa w tzw. systemie cross-border cash pooling na gruncie ustawy o VAT, Spółka pragnie potwierdzić jej rozumienie odpowiednich przepisów, oczekując odpowiedzi na następujące pytanie:

Czy w związku z przystąpieniem do opisanego Systemu, Spółka będzie wykonywała czynności opodatkowane VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przystąpieniem do omawianego Systemu, nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają w szczególności odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Jednocześnie, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy VAT.

Ze świadczeniem usług na gruncie ustawy o VAT, mamy do czynienia, wówczas gdy istnieje stosunek prawny między podmiotem świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonane usługi będzie wypłacone wynagrodzenie. Powyższe powoduje, że ze stosunku prawnego łączącego strony musi wynikać korzyść zarówno dla świadczącego, jak i otrzymującego usługę.

W tym miejscu Spółka wskazuje, iż umowa cash poolingu stanowi nienazwaną umowę prawa cywilnego, zbliżoną co prawda w swej konstrukcji do umowy pożyczki, ale która pomimo istnienia pewnych podobieństw w pełni nie wyczerpuje istotnych jej znamion. W transakcjach dokonywanych w ramach cash poolingu nie dochodzi bowiem do zawarcia umowy pożyczki, ponieważ brak jest zobowiązania do przeniesienia określonej ilości środków finansowych na określony w umowie podmiot. Warto podkreślić, iż uczestnicy Systemu (w tym również Wnioskodawca) nie wiedzą czy ich środki pieniężne zostaną wykorzystane, w jakiej wysokości i przez jaki podmiot.

Z uwagi na powyższe, w tym miejscu Spółka wskazuje, że to Pool Leader zobowiązuje się zasadniczo do całościowej obsługi Systemu, polegającej w szczególności na zapewnieniu Spółce finansowania, a także na zagospodarowaniu nadwyżek środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku transakcyjnym dedykowanym/przypisanym do Spółki. Z powyższego wyraźnie wynika, iż podmiotem wykonującym czynności polegające na zarządzaniu płynnością finansową uczestników Systemu (w tym także Spółki), a więc będącym usługodawcą w ramach opisywanej transakcji, będzie Pool Leader.

Jeśli chodzi o rolę Banku pełnioną w ramach omawianego Systemu będzie się w praktyce ograniczać do obsługi technicznych rozliczeń w ramach Systemu oraz rozliczenia rachunków bankowych (tj. w szczególności rachunków źródłowych, rachunków ??? oraz rachunków transakcyjnych dedykowanych/przypisanych dla poszczególnych Uczestników Systemu). A zatem, Bank zapewniając możliwość dokonywania transferów pomiędzy rachunkami poszczególnych uczestników Systemu oraz Pool Leadera umożliwi realizację usług świadczonych na rzecz Spółki.

Reasumując, w opinii Spółki to Pool Leader będzie posiadał status podatnika VAT z tytułu świadczenia przedmiotowych usług w ramach omawianego systemu cross-border cash pooling. Aktywność pozostałych Uczestników Systemu, w tym także Spółki, będzie się ograniczała do udostępnienia rachunków bankowych (tj. rachunku źródłowego i rachunku ???) oraz zgromadzonych na nich środków pieniężnych, w celu świadczenia na ich rzecz usług związanych z zarządzaniem płynnością finansową. Pozostałych Uczestników Systemu nie będzie łączył żaden stosunek prawny ze Spółką, na podstawie którego Spółka byłaby zobowiązana do wykonania jakiegokolwiek świadczenia na rzecz innego Uczestnika. W konsekwencji, Spółka nie będzie dokonywała jakichkolwiek czynności, które mogłyby zostać uznane za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

W tym miejscu Spółka powołuje wybrane pisma organów podatkowych potwierdzające jej stanowisko:

  • w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 listopada 2011 r.

    sygn. IPPP3/443-1405/11-2/MPe, organ uznał stanowisko podatnika, zgodnie z którym, ?[?] czynności polegające na zarządzaniu płynnością finansową wykonywane na rzecz Spółki przez Pool Leadera na podstawie Umowy o zarządzanie powinny zostać zakwalifikowane na gruncie ustawy o VAT, jako świadczenie usług przez Pool Leadera na rzecz Spółki. Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka nie będzie wykonywać żadnych czynności, które w rozumieniu przepisów ustawy o VAT mogłyby zostać zaklasyfikowane, jako świadczenie usług? za prawidłowe,
  • ?[?] Spółka jako uczestnik sytemu cash poolingu, nie będzie wykonywać jakichkolwiek czynności, które można byłoby uznać za świadczenie usług. Czynności wykonywane przez uczestników Systemu, w tym czynności podejmowane przez Spółkę, co do zasady będą sprowadzały się do udostępniania swoich rachunków Bankowi i będą one miały charakter jedynie pomocniczy, a ich celem będzie umożliwienie Bankowi wyświadczenie jego usług związanych z zarządzaniem płynnością finansową. Reasumując, w związku z przystąpieniem do systemu i partycypowaniem w usłudze cash-poolingu, Spółka nie będzie podatnikiem podatku od towarowi usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, odpłatnie świadczącym usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 tej ustawy.? interpretacja indywidualna wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 listopada 2011 r. sygn. IPPP1/443-1346/11-3/MP,
  • w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 września 2011 r. sygn.. IPPP3/443-883/11-4/JF, organ uznał stanowisko podatnika, zgodnie z którym ?[...] Spółka jako uczestnik systemu zarządzania płynnością finansową typu Cash pooling nie będzie wykonywała usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku VAT? za prawidłowe,
  • ?Biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne umowy cash-poolingu oraz to, iż - jak wskazała Spółka - jako uczestnik korzysta z usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową świadczoną przez lidera Cash poolingu stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie w roli świadczącego usługę będzie występował lider Cash poolingu, który wykonywał będzie wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi, jaką jest cash-pooling. Natomiast czynności wykonywane przez Spółkę na podstawie stosownej umowy, umożliwiające liderowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach struktury cash poolingu, nie stanowią odrębnego świadczenia przez Spółkę usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez lidera usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową. W związku z powyższym czynności dokonywane przez Spółkę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako uczestnik systemu zarządzania płynnością finansową typu Cash pooling nie będzie wykonywał usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT.? interpretacja indywidualna wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 października 2011 r. sygn. IBPP3/443-789/11/KO,
  • ?Biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne zaprezentowanej umowy cash-poolingu należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie w roli usługodawcy będzie występował Bank, który wykonywał będzie wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi bankowej, jaką jest cash-pooling i z tytułu wykonywania tej usługi będzie otrzymywał wynagrodzenie. Zatem, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę jako uczestnika przedmiotowej usługi, umożliwiające Bankowi dokonywanie odpowiednich operacji związanych z wykonywaniem umowy cash-poolingu, nie będą stanowić odrębnego (odpłatnego) świadczenia przez Spółkę usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez Bank usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową. W związku z powyższym, nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.? interpretacja indywidualna wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25 listopada 2011 r. sygn. ILPP1/443-1144/11-2/NS.

Reasumując, w opinie Spółki, w związku z przystąpieniem do tzw. Systemu cross-border cash pooling, Spółka jako Uczestnik Systemu nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniu VAT, w szczególności nie będzie świadczyła jakiejkolwiek usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika