Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 17 lipca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2014 r. (data wpływu 22 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku realizacją inwestycji pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku realizacją inwestycji pn. ???.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 września 2014 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz kwestie związane z reprezentacją.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Gmina w dniu 10.02.2009 r. podpisała z Urzędem Marszałkowskim umowę o dofinansowanie na realizację projektu pn.: ?...?. Przedmiotem projektu była budowa 28 686,07 m sieci kanalizacji sanitarnej rozdzielczej w systemie grawitacyjnym i ciśnieniowym oraz budowa 10 przepompowni ścieków na terenie Gminy. Kanalizacja została zbudowana na obszarze miejsko-wiejskim, cechującym się różnym poziomem skanalizowania. Kompletny system kanalizacyjny zaplanowany do wykonania w ramach projektu składa się z: rur, uszczelek, kształtek kanalizacyjnych, studzienek wraz z rurą trzonową oraz teleskopem wyposażonym w pokrywę żeliwną. Tylko taka infrastruktura umożliwiła odprowadzenie ścieków tłoczonych przez pompowanie rurociągiem do Miejskiej Oczyszczalni Ścieków. Projekt zrealizowano w ramach 5 zadań.

Kanalizacja przebiega w pasach dróg: krajowych, wojewódzkich i powiatowych o nawierzchni asfaltowej oraz dróg gminnych o nawierzchni asfaltowej i gruntowej. Na odcinkach, w których kanalizacja przebiega przez tereny prywatne, Wnioskodawca uzyskał na piśmie zgody od wszystkich właścicieli działek. Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji inwestycji jest Gmina, a koszty związane z jej utrzymaniem i eksploatacją ponosi Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o., któremu zaprojektowany system kanalizacji sanitarnej został nieodpłatnie udostępniony. Spółka była przygotowana na przejęcie infrastruktury zarówno pod względem organizacyjnym jak i kadrowym, a zarządzanie i eksploatacja wpisuje się w jej działania statutowe.

Wnioskodawca zobowiązał się do utrzymania projektu przez co najmniej 5 lat od chwili zakończenia realizacji inwestycji, zgodnie z treścią art. 57 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999.

W ramach przedmiotowego zadania Gmina poniosła wydatki związane z budową sieci kanalizacyjnej, polegające głównie na wykonaniu niezbędnych robót ziemnych celem umożliwienia ich eksploatacji oraz wydatki na menadżera zadania, na projekt oraz nadzory. Przedmiotowe wydatki zostały udokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Przedmiotowe sieci, po wykonaniu i oddaniu ich do użytkowania, zostały przez Gminę nieodpłatnie udostępnione na rzecz spółki miejskiej, niemniej pozostają one własnością Gminy. Przedmiotowa infrastruktura jest wykorzystywana przez spółkę do odprowadzania ścieków do oczyszczalni. Gmina nie pobiera żadnych opłat za oczyszczanie odprowadzanych wód opadowych i roztopowych od właścicieli/użytkowników nieruchomości, przy których wybudowana została sieć kanalizacji.

Po wykonaniu przedmiotowych sieci i oddaniu ich do użytkowania spółce miejskiej, pozostaną własnością Gminy i będą wykorzystywane przez Gminę do odprowadzania ścieków do oczyszczalni. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat za oczyszczanie odprowadzanych wód opadowych i roztopowych od właścicieli/użytkowników nieruchomości, przy których wybudowana została sieć kanalizacji.

Budowa kanalizacji sanitarnej należy do zadań własnych Gminy zaspokajających zbiorowe potrzeby wspólnoty w zakresie kanalizacji, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

W piśmie z dnia 18 września 2014 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że w opinii Gminy, dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku nie są wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak Gmina wskazała w opisie sprawy, infrastruktura powstała w wyniku realizacji będącej przedmiotem wniosku inwestycji została nieodpłatnie udostępniona na rzecz spółki miejskiej, a Gmina nie czerpie z niej jakichkolwiek pożytków. Zdaniem Gminy, powyższa czynność nieodpłatnego udostępnienia infrastruktury pozostaje poza zakresem regulacji ustawy o podatku od towarów i usług i w konsekwencji dokonane w ramach realizacji projektu zakupy towarów i usług są wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazane we wniosku zadanie pn. ?...?, o którym mowa we wniosku zostało zrealizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, osi priorytetowej II: ?Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka?, działania II.1 ?Gospodarka wodno-ściekowa?, projektu, na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 10 lutego 2009 r..

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. ?...??

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn.: ???.

Uzasadnienie stanowiska Gminy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku druga z powyższych przesłanek nie zostanie spełniona i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z rozbudową sieci kanalizacyjnej Gminy.

Jak Gmina wskazała w opisie sprawy, wybudowane i rozbudowane sieci kanalizacyjne zostały nieodpłatnie udostępnione na rzecz MPWiK Sp. z o.o. i są przez tę spółkę wykorzystywane do odprowadzania ścieków do oczyszczalni. Z tytułu wykonywania tych czynności Gmina nie pobiera żadnych opłat. W związku z tym, zdaniem Gminy, przedmiotowe sieci kanalizacyjne nie są przez Gminę wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje natomiast, iż świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  • użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  • nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.



Ponadto, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Mając na względzie powyższy stan prawny oraz fakt, że przedmiotowe sieci kanalizacyjne służą Gminie na potrzeby realizacji zadań własnych Gminy w zakresie kanalizacji, zdaniem Gminy, powyższe przesłanki zrównania czynności nieodpłatnych z odpłatnym świadczeniem usług nie są spełnione. W konsekwencji, zdaniem Gminy, należy uznać, że nieodpłatne udostępnienie sieci kanalizacyjnych na rzecz MPWiK Sp. z o.o. na gruncie VAT nie stanowi podlegającego opodatkowaniu VAT świadczenia usług.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji z dnia 26 stycznia 2012 r. o sygn. IPTPP4/443-53/11-4/JM, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wskazał, iż ?Wobec powyższego należy stwierdzić, że przekazanie składników majątku w formie umowy nieodpłatnego użytkowania na rzecz Spółki z o.o. z wyłącznym udziałem Wnioskodawcy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przekazanie składników majątku ww. spółki odbędzie się w związku z wykonywaniem przez Gminę we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych (...)?.

Mając na uwadze powyższe, Gmina stoi na stanowisku, iż jako że poniesione przez Gminę wydatki związane z budową i rozbudową sieci kanalizacyjnej realizowanej w ramach projektu ?...? nie są wykorzystane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych, Gmina nie jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z przedmiotowymi sieciami.

Stanowisko Gminy zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 11 stycznia 2013 r., sygn. IPTPP1/443-882/12-5/AK, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, iż ?Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji. Powyższe wynika z faktu, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Reasumując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją inwestycji pn. ?...?, ponieważ efekty projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?.

Reasumując, zdaniem Gminy, nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z przedmiotowym zadaniem ?...?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina w dniu 10.02.2009 r. podpisała z Urzędem Marszałkowskim umowę o dofinansowanie na realizację projektu pn.: ?...? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, osi priorytetowej II: ?Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka?, działania II.1 ?Gospodarka wodno-ściekowa?. Przedmiotem projektu była budowa 28 686,07 m sieci kanalizacji sanitarnej rozdzielczej w systemie grawitacyjnym i ciśnieniowym oraz budowa 10 przepompowni ścieków na terenie Gminy. W ramach przedmiotowego zadania Gmina poniosła wydatki związane z budową sieci kanalizacyjnej, polegające głównie na wykonaniu niezbędnych robót ziemnych celem umożliwienia ich eksploatacji oraz wydatki na menadżera zadania, na projekt oraz nadzory. Przedmiotowe wydatki zostały udokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Przedmiotowe sieci, po wykonaniu i oddaniu ich do użytkowania, zostały przez Gminę nieodpłatnie udostępnione na rzecz spółki miejskiej, niemniej pozostają one własnością Gminy. Przedmiotowa infrastruktura jest wykorzystywana przez spółkę do odprowadzania ścieków do oczyszczalni. Gmina nie pobiera żadnych opłat za oczyszczanie odprowadzanych wód opadowych i roztopowych od właścicieli/użytkowników nieruchomości, przy których wybudowana została sieć kanalizacji. Po wykonaniu przedmiotowych sieci i oddaniu ich do użytkowania spółce miejskiej, pozostaną własnością Gminy i będą wykorzystywane przez Gminę do odprowadzania ścieków do oczyszczalni. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat za oczyszczanie odprowadzanych wód opadowych i roztopowych od właścicieli/użytkowników nieruchomości, przy których wybudowana została sieć kanalizacji. Budowa kanalizacji sanitarnej należy do zadań własnych Gminy zaspokajających zbiorowe potrzeby wspólnoty w zakresie kanalizacji, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w opinii Gminy, dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku nie są wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak Gmina wskazała w opisie sprawy, infrastruktura powstała w wyniku realizacji będącej przedmiotem wniosku inwestycji została nieodpłatnie udostępniona na rzecz spółki miejskiej, a Gmina nie czerpie z niej jakichkolwiek pożytków. Zdaniem Gminy, powyższa czynność nieodpłatnego udostępnienia infrastruktury pozostaje poza zakresem regulacji ustawy o podatku od towarów i usług i w konsekwencji dokonane w ramach realizacji projektu zakupy towarów i usług są wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ ? jak wskazał Wnioskodawca ? dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu, o którym mowa we wniosku nie są wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. ???, ponieważ ? jak wskazał Wnioskodawca - wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika