Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją (...)

Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ?...? - zakup i udostępnienie sprzętu do paintballa, łyżew oraz wyposażenia do gry w tenis ziemny ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: ?...? - zakup i udostępnienie sprzętu do paintballa, łyżew oraz wyposażenia do gry w tenis ziemny.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą prawną, wpisaną do ewidencji klubów sportowych Starosty ... pod pozycją 97. ... - ... powstał w październiku 2009 roku przy Zespole Szkół Ponadpodstawowych w ?. Jest on stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodziców uczniów, nauczycieli i sympatyków. Celem Klubu jest m.in. planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły, organizowanie zajęć sportowych w celu wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej i umysłowej, a także organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych. W związku z powyższym ... zrealizował m.in. budowę kortu do gry w tenis ziemny oraz planuje do realizacji zakup sprzętu do kajakarstwa, narciarstwa i do gry w tenis ziemny. Z uwagi na to, że w tenis nie można grać zimą, Zarząd ...-u postanowił wykorzystać kort w inny sposób - jako lodowisko. Rozwiązanie takie nie naruszy w żaden sposób konstrukcji kortu, zapewni natomiast dodatkową atrakcję dla młodzieży szkolnej, a także mieszkańców Gminy i nie tylko. Z nadejściem sezonu wiosennego kort zostanie oczyszczony, przeprowadzone zostaną niezbędne prace konserwatorskie i służyć będzie aż do jesieni włącznie.

Zarząd ... ... - ... mając na względzie potrzeby zgłaszane przez osoby, które z kortu już korzystały, pragnie zakupić maszynę do wyrzucania piłek oraz same piłki. W chwili obecnej nie ma możliwości odbycia choćby treningu dla jednej osoby, potrzebna jest para. W ślad za pomysłem wykorzystania w okresie zimowym kortu jako lodowiska zrodziła się potrzeba zakupu łyżew. Zaplanowano więc zakup 30 par łyżew męskich i 30 par łyżew damskich w celu umożliwienia jak największej liczbie osób skorzystania z lodowiska i zapewnienia dostępności rozmiarów.

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się gry zespołowe takie jak paintball, dlatego w ramach projektu planuje się zakup zestawów do gry w paintball wraz z mundurami, butlami i innymi niezbędnymi elementami. W ramach podsumowania projektu planuje się organizację w II półroczu 2014 r. ogólnodostępnej, bezpłatnej imprezy sportowej w celu rozpropagowania idei aktywnego wypoczynku, a także zapromowania efektów realizacji projektu.

Powyższe zadania planuje się zrealizować w ramach projektu pn. ?...? - zakup i udostępnienie sprzętu do paintballa, łyżew oraz wyposażenia do gry w tenis ziemny, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 4.1 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju z zakresu Małe projekty z Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Sprzęty zakupione w ramach realizacji projektu udostępniane będą zarówno dla turystów, jak i dla uczniów ZSP oraz mieszkańców gminy. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu, dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest w stanie w żaden sposób odzyskać podatku VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione na rzecz realizacji operacji zapłacone zostaną na podstawie faktur wystawionych na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu: ?...? - zakup i udostępnienie sprzętu do paintballa, łyżew oraz wyposażenia do gry w tenis ziemny, współfinansowanego ze środków strukturalnych Unii Europejskiej? (działanie 4.1 w ramach osi IV Leader RROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie doprowadzi do tego, że będzie w stanie odzyskać podatek VAT. Nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu: ?...? - zakup i udostępnienie sprzętu do paintballa, łyżew oraz wyposażenia do gry w tenis ziemny, współfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, niebędący czynnym podatnikiem podatku VAT, jest osobą prawną, wpisaną do ewidencji klubów sportowych Starosty .... ... - ... powstał w październiku 2009 roku przy Zespole Szkół Ponadpodstawowych w ?. Jest on stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodziców uczniów, nauczycieli i sympatyków. Celem Klubu jest m.in. planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły, organizowanie zajęć sportowych w celu wszechstronnego rozwoju sprawności fizycznej i umysłowej, a także organizowanie działalności sportowej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych. W związku z powyższym Wnioskodawca zrealizował m.in. budowę kortu do gry w tenis ziemny oraz planuje do realizacji zakup sprzętu do kajakarstwa, narciarstwa i do gry w tenis ziemny. Z uwagi na to, że w tenis nie można grać zimą, Zarząd ...- u postanowił wykorzystać kort jako lodowisko. Z nadejściem sezonu wiosennego kort zostanie oczyszczony, przeprowadzone zostaną niezbędne prace konserwatorskie i służyć będzie do jesieni.

Wnioskodawca zamierza zakupić maszynę do wyrzucania piłek, piłki, 30 par łyżew męskich i 30 par łyżew damskich w celu umożliwienia jak największej liczbie osób skorzystania z lodowiska i zapewnienia dostępności rozmiarów.

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się gry zespołowe takie jak paintball, dlatego w ramach projektu Zainteresowany planuje także zakup zestawów do gry w paintball wraz z mundurami, butlami i innymi niezbędnymi elementami. W ramach podsumowania projektu ... planuje organizację w II półroczu 2014 r. ogólnodostępnej, bezpłatnej imprezy sportowej w celu rozpropagowania idei aktywnego wypoczynku.

Powyższe zadania Wnioskodawca planuje zrealizować w ramach projektu pn. ?...? - zakup i udostępnienie sprzętu do paintballa, łyżew oraz wyposażenia do gry w tenis ziemny, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 4.1 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju z zakresu Małe projekty z Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Sprzęty zakupione w ramach realizacji projektu udostępniane będą zarówno dla turystów, jak i dla uczniów ZSP oraz mieszkańców gminy. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu, dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wydatki poniesione na rzecz realizacji operacji zapłacone zostaną na podstawie faktur wystawionych na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ ? jak wskazał Wnioskodawca ? dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ?...? - zakup i udostępnienie sprzętu do paintballa, łyżew oraz wyposażenia do gry w tenis ziemny, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika