Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją (...)

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2014 r. (data wpływu 31 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 18 września 2014 r. (data wpływu 22 września 2014 r.) oraz 20 października 2014 r. (data wpływu 23 października 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ?...? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ?...?.

Pismami z dnia 18 września 2014 r. oraz 20 października 2014 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie opisu sprawy oraz przedstawienie własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

3 kwietnia 2014 r. Gmina ... (Wnioskodawca) podpisała umowę o dofinansowanie projektu ?...? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2007-2013. Projekt realizowany jest w ramach Osi Priorytetowej 6. Wzmocnienie ośrodków miejskich i rewitalizacji małych miast, działania 6.1. Wzmocnienie regionalnych i sub-regionalnych ośrodków wzrostu.

Całkowita wartość projektu, według umowy o dofinansowanie to ... zł, z czego koszty kwalifikowalne wynoszą ... zł, dofinansowanie ... zł, tj. 60% kosztów kwalifikowalnych. Środki z dotacji przekazywane będą przez Instytucję Zarządzającą RPOW na lata 2007-2013 w formie refundacji poniesionych kosztów na realizację projektu. Warunkiem przekazania środków z dotacji jest złożenie do Instytucji Zarządzającej, spełniającego wymogi formalne i merytoryczne, wniosku o płatność wraz z załącznikami.

Zakres przedsięwzięcia obejmuje:

  1. Zagospodarowanie terenu wokół stawów na ... polegające na:
    • budowie ciągu pieszo-jezdnego wraz ze ścieżką rowerową ? 403,4 m2,
    • budowie placu utwardzonego ? 406,7 m2,
    • budowie kładki dla pieszych w ciągu chodnika ? 1 szt.,
    • budowie oświetlenia parkowego wzdłuż ciągu pieszo-jezdnego oraz zbiornika...,
    • montażu ławek i koszy,
    • budowie podestów dla wędkarzy ? 6 szt.,
    • wycince drzew i karczowaniu terenu,
    • ogrodzeniu terenu od strony ....






  1. Budowa ulicy ... polegająca na:
    • budowie kanalizacji deszczowej ? 719,5 mb,
    • przebudowie sieci wodociągowej, sieci gazowej wysokiego ciśnienia, sieci teletechnicznej,
    • budowie kanału teletechnicznego,
    • przebudowie sieci energetycznej wraz z budową oświetlenia drogowego,
    • budowie drogi ? 519,92 mb.





Zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Droga wybudowana w ramach projektu będzie ogólnodostępna i nieodpłatna.

Obecnie Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Zakupy towarów i usług (poza kanalizacją deszczową i przebudową wodociągu w ulicy...) będą miały charakter czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Kanalizacja deszczowa oraz przebudowany wodociąg zostanie przekazany aportem do Przedsiębiorstwa .... Będzie to czynność nieodpłatna.

Przedmiotowy Projekt należy do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W uzupełnieniach wniosku Wnioskodawca wskazał, że kanalizacja deszczowa i przebudowany wodociąg w ul. ... będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, natomiast zakupy towarów i usług dotyczące realizacji pozostałej części projektu (poza kanalizacją deszczową i przebudową wodociągu w ulicy ...) będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że kanalizacja deszczowa i przebudowany wodociąg w ulicy ? zostaną przekazane aportem do Przedsiębiorstwa ?, będzie to czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Czynności te będą opodatkowane na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dla wyżej opisanego projektu istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakupy towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji w części związanej z infrastrukturą kanalizacyjną będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, które nie będą podlegały zwolnieniu, natomiast zakupy towarów i usług dotyczące realizacji pozostałej części projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że kanalizacja deszczowa i przebudowany wodociąg będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, w związku z czym istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, natomiast pozostała część projektu (poza kanalizacją deszczową i przebudowanym wodociągiem) będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, więc nie będzie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez ?podatników? w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że 3 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług, podpisał umowę o dofinansowanie projektu ?...? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2007-2013. Projekt realizowany jest w ramach Osi Priorytetowej 6. Wzmocnienie ośrodków miejskich i rewitalizacji małych miast, działania 6.1. Wzmocnienie regionalnych i sub-regionalnych ośrodków wzrostu. Środki z dotacji przekazywane będą przez Instytucję Zarządzającą RPOW na lata 2007-2013 w formie refundacji poniesionych kosztów na realizację projektu.

Zakres przedsięwzięcia obejmuje:

  1. Zagospodarowanie terenu wokół stawów na ... polegające na: budowie ciągu pieszo-jezdnego wraz ze ścieżką rowerową, budowie placu utwardzonego, budowie kładki dla pieszych w ciągu chodnika, budowie oświetlenia parkowego wzdłuż ciągu pieszo-jezdnego oraz zbiornika ..., montażu ławek i koszy, budowie podestów dla wędkarzy, wycince drzew i karczowaniu terenu, ogrodzeniu terenu od strony ...
  2. Budowa ulicy ... polegająca na:
    • budowie kanalizacji deszczowej,
    • przebudowie sieci wodociągowej, sieci gazowej wysokiego ciśnienia, sieci teletechnicznej,
    • budowie kanału teletechnicznego,
    • przebudowie sieci energetycznej wraz z budową oświetlenia drogowego,
    • budowie drogi.






Zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Droga wybudowana w ramach projektu będzie ogólnodostępna i nieodpłatna. Kanalizacja deszczowa oraz przebudowany wodociąg zostanie przekazany aportem do Przedsiębiorstwa .... Będzie to czynność nieodpłatna. Przedmiotowy Projekt należy do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Kanalizacja deszczowa i przebudowany wodociąg w ul. ... będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, natomiast zakupy towarów i usług dotyczące realizacji pozostałej części projektu (poza kanalizacją deszczową i przebudową wodociągu w ulicy ...) będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że kanalizacja deszczowa i przebudowany wodociąg w ulicy ? zostaną przekazane aportem do Przedsiębiorstwa ?, będzie to czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Czynności te będą opodatkowane na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie, będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT ? stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy ? będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu ?...? w części dotyczącej kanalizacji deszczowej i przebudowanego wodociągu w ul. .., ponieważ ? jak wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku ORD-IN z dnia 18 września 2014 r. oraz z dnia 20 października 2014 r. ? kanalizacja deszczowa i przebudowany ww. wodociąg będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Natomiast prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie przysługiwało w związku z realizacją pozostałej części projektu (poza kanalizacją deszczową i przebudową wodociągu w ulicy ...), ponieważ zakupy towarów i usług w tej części będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Wskazać należy, że w niniejszym rozstrzygnięciu nie dokonano oceny prawidłowości bądź nieprawidłowości przyporządkowania towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu do poszczególnych rodzajów czynności, tj. czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Przedstawione we wniosku przyporządkowanie przyjęto jako element zdarzenia przyszłego, natomiast ocena prawidłowości ww. kwestii może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Pojęcie ?kosztu kwalifikowalnego? nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika