Planowana sprzedaż przez Wnioskodawcę przedmiotowych działek na rzecz prywatnych inwestorów stanowi (...)

Planowana sprzedaż przez Wnioskodawcę przedmiotowych działek na rzecz prywatnych inwestorów stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie działek na cele inwestycyjne obejmujące różnego rodzaju działalność produkcyjno ? wytwórczą, wyklucza zastosowanie do sprzedaży przedmiotowej nieruchomości zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Tym samym sprzedaż działek będzie podlegać opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 23%.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy , przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży działek niezabudowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu działek oraz opodatkowania sprzedaży działek niezabudowanych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina posiada status podatnika VAT czynnego. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 2 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.). Zadania gminy określone są w art. 7 tej ustawy. Zgodnie z nim zaspokajanie potrzeb wspólnoty należy do zadańwłasnych gminy. W myśl art. 26 ust. 1 ustawy organem wykonawczym gminy jest wójt, zaś zgodnie z ust. 4 w miastach powyżej 100.000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta. Wójt wykonuje swoje zadania za pośrednictwem urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). Zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. l592) prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców (...). Miastem takim jest więc Gmina .

Zgodnie z art. 92 ustawy o samorządzie powiatowym funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje:

  1. rada miasta,
  2. prezydent miasta.

W związku z powyższym w przypadku miast na prawach powiatu do zadań określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym dochodzą też zadania publiczne określone w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust.1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W związku z realizacją Projektu pn.: ??' współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej 2007-2013, Działanie I.3 ?Wspieranie innowacji?, zachodzi konieczność wystąpienia do Ministra Finansów z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ww. projektu.

Przedmiotem projektu jest kompleksowe przygotowanie i uzbrojenie terenów inwestycyjnych o powierzchni około 44 ha, w tym około 37 ha zostanie udostępnione przedsiębiorcom w formie sprzedaży, pozostały teren przeznaczony będzie pod budowę dróg wraz z infrastrukturą techniczną i pozostanie własnością Gminy.

Tereny przeznaczone pod zabudowę inwestycyjną są terenami typu ,,green field', bez infrastruktury technicznej i niezabudowane, dotychczas użytkowane rolniczo. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przedmiotowy teren przeznaczony jest pod różnego rodzaju działalność produkcyjno - wytwórczą.

Beneficjentem projektu jest Gmina. W ramach przygotowania projektu Gmina nabyła nieruchomości niezbędne do realizacji projektu - 70 działek, od osób fizycznych (umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, odszkodowania za przejęte z mocy prawa nieruchomości). Tereny przeznaczone pod działalność gospodarczą zostały włączone do rozszerzonej Podstrefy należącej do Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro - Park, którą zarządza Agencja S.A.. Porozumienie z dnia 26 października 2007 r. pomiędzy Agencją S.A. a Urzędem Miasta określa zasady zarządzania podstrefą. Porozumienie określa między innymi, że Miasto odpowiada za uzbrojenie Podstrefy w infrastrukturę techniczną, natomiast udostępnianie terenów inwestorom odbywa się za pośrednictwem ARP S.A.

Właścicielem gruntów objętych projektem jest Gmina. Tereny inwestycyjne tj. około 37 ha zostaną udostępnione przedsiębiorcom w formie sprzedaży. Udostępnianie terenów inwestycyjnych będących własnością Gminy n inwestorom odbywać się będzie za pośrednictwem A.R.P. S.A. , według następującego modelu:

  1. Przygotowanie wyceny nieruchomości: (sporządzenie operatu szacunkowego wskazanej nieruchomości przez rzeczoznawcę) ? Gmina.
  2. Zarządzenie Prezydenta Miasta o wykazie zbywanych nieruchomości; (podanie zarządzenia do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy informacyjnej Urzędu przez okres 21 dni) (art. 35 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 o gospodarce nieruchomościami (t. j. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) Gmina .
  3. Inwestor zainteresowany nabyciem działki inwestycyjnej na terenie Podstrefy kieruje list intencyjny do Prezydenta Miasta , do którego dołącza: wstępne zgłoszenie Inwestora (krótka charakterystyka planowanej inwestycji), tabela Inwestora (biznesplan), ankieta dla Inwestora dotycząca zapotrzebowania na media (karta informacyjna).
  4. Inwestor jest informowany przez Pełnomocnika Prezydenta Miasta ds. Podstrefy na temat możliwości inwestycyjnych na terenie Podstrefy tj. dostępnej infrastruktury, zapisach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, o procedurze udzielania zezwolenia i zbycia nieruchomości (pkt 2.3 Porozumienia określającego zasady zarządzania Podstrefą włączoną w obszar SSE: Euro-Park pomiędzy ARP S.A. Oddział a Urzędem Miasta z dnia 26.10.2007 r.) - Gmina .
  5. Inwestor składa Zgłoszenie Inwestora do ARP (wz. 2.06.2009 udostępniany na podstawie informacji z Gminy przez ARP ).
  6. ARP informuje Gminę o wpłynięciu Zgłoszenia Inwestora i występuje z wnioskiem o zlecenie przeprowadzenia przetargu.
  7. Gmina zleca przeprowadzenie przetargu przez ARP (pkt 3.2 Porozumienia określającego zasady zarządzania Podstrefą włączoną w obszar SSE Euro-Parkc pomiędzy ARP S.A. a Urzędem Miastaz dnia 26.10. 2007).
  8. Ogłoszenie łącznego przetargu przez ARP na zezwolenie na działalność w strefie oraz sprzedaż nieruchomości: (minimum 30 dni jeżeli wartość nieruchomości nie przekracza 100 tys. EUR, lub 60 dni jeżeli wartość nieruchomości przekracza 100 tys. EUR.) ? ARP.
  9. Otwarcie i przeprowadzenie przetargu: (prace komisji przetargowej maksymalnie 21 dni minimalnie 14 dni.) - ARP.
  10. Zamknięcie przetargu i ogłoszenie wyników: (od momentu ogłoszenia wyników przez 7 dni uczestnicy przetargu mogą wnosić skargi na czynności związane z przeprowadzeniem przetargu.) ? ARP..
  11. Zawarcie umowy sprzedaży: (sporządzenie aktu notarialnego maksymalnie 30 dni.) - ARP , w imieniu Gminy - Pełnomocnik ds. Podstrefy.

Realizacja projektu przyczyni się do poprawy warunków do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz rozwoju i dyfuzji przedsięwzięć innowacyjnych.

Nabycie ww. działek przez Gminę nastąpiło dwutorowo:

  1. poprzez transakcje ich zakupu w drodze aktu notarialnego,
  2. poprzez wydanie przez organ gminy - Prezydenta Miasta decyzji administracyjnej o wywłaszczeniu w zamian za odszkodowanie.

Przedmiotem ww. wniosku Gminy są kwestie:

  • opodatkowania sprzedaży ww. działek w przyszłości,
  • ewentualnego prawa do odliczenia podatku VAT przy ich nabyciu.

Z tytułu nabycia ww. działek Gmina nie dysponuje fakturami VAT dokumentującymi ich nabycie. Tereny przeznaczone do sprzedaży jak wyżej zaznaczono mają charakter niezabudowany, przeznaczone są pod inwestycje, które mają prowadzić przedsiębiorcy zainteresowani inwestycjami w Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Etap realizacji projektu obejmuje także budowę uzbrojenia terenu m.in: budowę dróg wraz z infrastrukturą towarzyszącą, sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i deszczowej, oświetlenia ulicznego. Wszystkie media znajdować się będą w pasie drogowym ciągów komunikacyjnych przebiegających wewnątrz i wokół terenów inwestycyjnych dzięki czemu potencjalny przedsiębiorca będzie miał możliwość podłączenia się do wszystkich planowanych sieci. Powstała w ramach projektu infrastruktura pozostanie własnością Gminy i nie będzie przynosić żadnych obrotów opodatkowanych podatkiem VAT. Inwestycje te jednak prowadzić będzie Zarząd Dróg i Mostów, nie zaś Gmina. Uzyskanie interpretacji indywidualnej od Ministra Finansów odnośnie ww. projektu wymagane jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, które ma stanowić załącznik do wniosku o płatność. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) jest agencją rządową podlegająca Ministrowi właściwemu ds. gospodarki. Powstała na mocy ustawy z dnia 9 listopada 2000 roku o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. nr 109, poz. 1158 z późn. zm.). Zadaniem Agencji jest zarządzanie funduszami z Budżetu Państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i innowacyjności oraz rozwój zasobów ludzkich. Odnośnie prawa do odliczenia podatku przy nabyciu towarów i usług przy realizowanych w podstrefie ww. inwestycjach infrastrukturalnych wystąpi z odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej prowadzący je Zarząd Dróg i Mostów - jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej tj. samorządowa jednostka budżetowa, o której mowa w art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz.1240) - będąca odrębnym od jednostki samorządu terytorialnego Gminy podatnikiem podatku VAT . Przedmiotem niniejszego wystąpienia wnioskodawcy tj. Gminy są wyłącznie kwestie związane z nabyciem i sprzedażą działek - które to czynności są przypisane Gminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż działek opisanych we wniosku stanowić będzie dla Wnioskodawcy odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaną stawką 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów (...) na terytorium kraju. Pod pojęciem towaru rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne (...) wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Podatnikiem takim jest Gmina. W zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych Gmina nie korzysta ani z wyłączenia o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy ani ze zwolnienia od podatku o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 73, poz. 392). W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W przypadku jednak planowanej sprzedaży uprzednio nabytych działek ww. przepisy nie znajdą zastosowania gdyż sprzedaż działek ma cywilnoprawny charakter, będzie więc na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 stanowiła dostawę, opodatkowaną zgodnie z art. 146a stawką 23%. Z uwagi na fakt, iż ww. działki mają charakter niezabudowany - stanowią tereny budowlane przeznaczone pod inwestycje nie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, jak również zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Według oceny wnioskodawcy dla opodatkowania sprzedaży przez Gminę opisanych działek bez znaczenia w sprawie jest fakt, iż ich nabycie nie było opodatkowane tym podatkiem i nie zostało udokumentowane fakturą VAT ? więc Gmina nie była obciążona ciężarem poniesienia tego podatku w cenie.

W ocenie Wnioskodawcy żaden przepis nie uzależnia i nie warunkuje opodatkowania sprzedaży terenów inwestycyjnych przez podatnika VAT czynnego od uprzedniej formy ich nabycia i sposobu udokumentowania tego faktu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 ust. 6 ustawy).

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Według art. 2 pkt 22 ustawy sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z ww. przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez ?podatników? w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) wynika, że prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba, że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2 tejże ustawy). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym (art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

Z powyższego wynika, że miasto na prawach powiatu jest gminą, której ustawodawca dodatkowo przypisał wykonywanie zadań powiatu.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności stawkami preferencyjnymi oraz zwolnienie od podatku.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy odwołać się do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Dla prawidłowego określenia przeznaczenia terenów istotne znaczenie odgrywa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ww. ustawy. Stosownie do art. 4 ust. 1 powołanej ustawy ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (art. 4 ust. 2).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina, będąca miastem na prawach powiatu, jest czynnym podatnikiem VAT. W związku z planowaną realizacja projektu pn.: ??.' współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Polski Wschodniej 2007-2013, Działanie I.3 ?Wspieranie innowacji?, zamierza dokonać sprzedaży działek (gruntów) na rzecz przedsiębiorców (inwestorów). Nieruchomości niezbędne do realizacji projektu - 70 działek o powierzchni 44 ha ? zostały nabyte od osób fizycznych. Przedmiotem projektu jest kompleksowe przygotowanie i uzbrojenie nabytych terenów inwestycyjnych. Część z nich (37 ha ) zostanie udostępniona przedsiębiorcom w formie sprzedaży, pozostały teren przeznaczony będzie pod budowę dróg wraz z infrastrukturą techniczną i pozostanie własnością Gminy. Przedmiotowa sprzedaż - jak wskazał Wnioskodawca ? będzie miała charakter cywilnoprawny. Tereny przeznaczone pod zabudowę inwestycyjną są terenami ?green field?, bez infrastruktury technicznej i niezabudowane, dotychczas użytkowane rolniczo. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przedmiotowy teren przeznaczony jest pod różnego rodzaju działalność produkcyjno ? wytwórczą.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego i obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, iż planowana sprzedaż przez Wnioskodawcę przedmiotowych działek na rzecz prywatnych inwestorów stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie działek na cele inwestycyjne obejmujące różnego rodzaju działalność produkcyjno ? wytwórczą, wyklucza zastosowanie do sprzedaży przedmiotowej nieruchomości zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Tym samym sprzedaż działek będzie podlegać opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 23%.

Jednocześnie należy zauważyć, iż z uwagi na fakt, że przedmiotem sprzedaży będą ? jak wskazał Wnioskodawca ? tereny niezabudowane, badanie przesłanek uprawniających do zastosowania zwolnienia z podatku od towaru i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, jest bezzasadne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek niezabudowanych. Natomiast w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu działek, została wydana interpretacja indywidualna Nr IPTPP2/443-730/11-3/AW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje

IPTPP2/443-730/11-3/AW, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika