dokonywana przez Wnioskodawcę dostawa przedmiotowego towaru na rzecz podmiotu mającego swoją siedzibę (...)

dokonywana przez Wnioskodawcę dostawa przedmiotowego towaru na rzecz podmiotu mającego swoją siedzibę w Polsce (Spółka B) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Wobec powyższego Zainteresowany nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu jej dokonania

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu 20 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży towarów od kontrahenta z Indii ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży towarów od kontrahenta z Indii.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca mający swoją siedzibę w Polsce, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny jest stroną transakcji łańcuchowej. W wyniku tej transakcji następuje sprzedaż towarów przez producenta mającego swoją siedzibę w Indiach (Spółka A) na rzecz Zainteresowanego, który to następnie odsprzedaje ten towar ostatecznemu Odbiorcy mającemu swoją siedzibę w Polsce (Spółce B). Towary są transportowane bezpośrednio od Producenta (Spółki A) do ostatecznego Odbiorcy (Spółki B), który jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów. Odprawa celna i dopuszczenie towarów do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonywane jest przez Spółkę B. Wydanie i transport towarów odbywa się na warunkach CNF (Cost and Freight) według formuły Incoterms 2000. Zgodnie z warunkami CNF Producent (Spółka A), który jest jednocześnie dostawcą, pokrywa koszty załadunku i transportu towarów do Polski. Dokumenty przewozowe oraz komplet oryginalnych dokumentów (z wyjątkiem faktury sprzedaży, która zostaje podmieniona na fakturę wystawioną przez Wnioskodawcę) w banku Spółki B dokonującego akceptu dokumentów trafia do ostatecznego odbiorcy (Spółki B) - cała transakcja finansowana jest za pomocą wykorzystania akredytywy transferowej zgodnie z którą otwierający akredytywę w tym przypadku Spółka B otrzymuje wszystkie wymagane dokumenty potrzebne do dokonania odprawy celnej zakupionych towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy dostawa dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu mającego swoją siedzibę w Polsce (Spółka B) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce...
  2. Jeżeli sprzedaż towarów przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki B podlega opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług w Polsce to czy w tej sytuacji podmiotem zobowiązanym do rozliczenia przedmiotowej transakcji jest wyłącznie odbiorca (Spółka B), która dokonuje odprawy celnej towarów znajdujących się w porcie na składzie celnym traktowanym zgodnie z zapisami ustawy o VAT jako terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i jest zobowiązany do zapłaty zobowiązań celnych w postaci cła i podatku VAT w celu dopuszczenia tych towarów do obrotu na terytorium Polski.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku transakcji łańcuchowej, w której Zainteresowany jest jedną ze stron pomimo, że towar nie trafia do niego fizycznie zgodnie z art. 7 ust. 8 ?w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach? i należy traktować każdą z nich odrębnie.

W przedstawionej transakcji wyróżniamy dostawy:

  • pomiędzy Producentem (Spółką A), a Wnioskodawcą,
  • pomiędzy Wnioskodawcą, a ostatecznym Odbiorcą (Spółką B).

Każda z tych transakcji, jest rozpatrywana indywidualnie, dla każdej z nich należy ustalić miejsce powstania obowiązku podatkowego. Dostawą ruchomą jest dostawa towaru od Wnioskodawcy do Odbiorcy (Spółki B). Według opinii Wnioskodawcy momentem podatkowym i miejscem dostawy są Indie, to na Producencie, który jest jednocześnie dostawcą spoczywa obowiązek zorganizowania i opłacenia transportu. Zgodnie z oznaczeniem CNF (CFR) Incoterms 2000, grupa C - sprzedający zawiera umowę przewozu i ponosi jego koszt. Sprzedający Spółka A jest również zobowiązana do dokonania odprawy celnej eksportowej. Ryzyko zostaje przeniesione na kupującego w momencie nadania towarów.

Zgodnie z zapisem art. 22 ust. 3 dostawę towarów, która poprzedza wysyłkę towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów tj. w Indiach.

Wnioskodawca podkreśla, iż Producent (Spółka A) wydaje towar bezpośrednio Odbiorcy (Spółce B), Zainteresowany jest jedynie pośrednikiem, o czym poświadczają dokumenty przewozowe w postaci konosamentu oraz fakt, iż dokumenty wymagane do dokonania zgłoszenia celnego towarów bezpośrednio przekazywane są Odbiorcy (Spółce B). Brak obowiązku opodatkowania tej transakcji przez Wnioskodawcę w Polsce wynika z definicji importu. Import towarów w ustawie o podatku od towarów i usług definiowany jest jako przewóz towarów z terytorium państwa trzeciego na obszar Rzeczypospolitej Polskiej, również terytorium składu celnego, przy czym podatnikiem objętym obowiązkiem wykazania tej transakcji w świetle ustawy o VAT jest Spółka B, która dokonuje odprawy i jest zobowiązana do zapłaty podatku VAT i cła. Przed odprawą towar nie jest dopuszczony do obrotu, nie może być przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT (transakcja pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką B). W związku z czym opodatkowanie sprzedaży przez Zainteresowanego na rzecz Spółki B nie powinno mieć miejsca.

Za nieopodatkowaniem dostawy na rzecz polskiego odbiorcy przemawia także fakt, iż dostawa poprzedzająca import towarów zakończona odprawą rozumiana jest za dokonaną poza terytorium Polski.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż towarów przez Zainteresowanego Spółce B nie powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług oraz nie powinna być odpowiedzialna za zobowiązania podatkowe Spółki, która dokonuje ich zgłoszenia, odprawy i dopuszczenia do obrotu na terytorium Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do ust. 8 powołanego artykułu, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

W tym miejscu wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia (dostawy) determinuje miejsce opodatkowania. Określenie miejsca świadczenia (dostawy) jest szczególnie istotne w przypadku dostawy towarów, która odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

Przez terytorium kraju należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy).

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Z postanowień zawartych w ust. 2 powołanego artykułu wynika, że w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport jest przyporządkowana dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że nabywca ten udowodni, że wysyłkę lub transport towaru należy zgodnie z zawartymi przez niego warunkami dostawy przyporządkować jego dostawie.

Na podstawie ust. 3 tegoż artykułu, w przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawę towarów która:

  1. poprzedza wysyłkę lub transport towarów uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów,
  2. następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Stosownie do postanowień ust. 4 wskazanego artykułu, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazuje, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną, lub zerową stawkę celną.

Z kolei z art. 33 ust. 1 ustawy wynika, iż podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2, są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, a więc kwoty podatku z tytułu importu.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca mający swoją siedzibę w Polsce, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny jest stroną transakcji łańcuchowej. W wyniku tej transakcji następuje sprzedaż towarów przez producenta mającego swoją siedzibę w Indiach (Spółka A) na rzecz Zainteresowanego, który to następnie odsprzedaje ten towar ostatecznemu Odbiorcy mającemu swoją siedzibę w Polsce (Spółce B). Towary są transportowane bezpośrednio od Producenta (Spółki A) do ostatecznego Odbiorcy (Spółki B), który jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów. Odprawa celna i dopuszczenie towarów do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonywane jest przez Spółkę B. Wydanie i transport towarów odbywa się na warunkach CNF (Cost and Freight) według formuły Incoterms 2000. Zgodnie z oznaczeniem CNF (CFR) Incoterms 2000, grupa C - sprzedający zawiera umowę przewozu i ponosi jego koszt. Sprzedający Spółka A jest również zobowiązana do dokonania odprawy celnej eksportowej. Ryzyko zostaje przeniesione na kupującego w momencie nadania towarów.

Zgodnie z warunkami CNF Producent (Spółka A), który jest jednocześnie dostawcą, pokrywa koszty załadunku i transportu towarów do Polski.

Dokumenty przewozowe oraz komplet oryginalnych dokumentów (z wyjątkiem faktury sprzedaży, która zostaje podmieniona na fakturę wystawioną przez Wnioskodawcę) trafia do ostatecznego odbiorcy (Spółki B) - cała transakcja finansowana jest za pomocą wykorzystania akredytywy transferowej zgodnie z którą otwierający akredytywę w tym przypadku Spółka B otrzymuje wszystkie wymagane dokumenty potrzebne do dokonania odprawy celnej zakupionych towarów.

Powyższe wskazuje, że występuje tzw. transakcja łańcuchowa. Istotne znaczenie w tej sprawie ma, który w kolejności z podmiotów stanie się podatnikiem z tytułu importu towarów.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, iż ? jak wskazał Wnioskodawca ? podatnikiem z tytułu importu towarów będzie ostateczny odbiorca - polski kontrahent, zatem uregulowania zawarte w art. 22 ust. 4 ustawy nie będą miały zastosowania. W takim przypadku transakcję dostawy przez Wnioskodawcę towaru na rzecz polskiego kontrahenta, będącego jednocześnie importerem towaru należy uznać - zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - za dokonaną i opodatkowaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki, a zatem na terytorium państwa trzeciego.

Reasumując, w świetle powołanych przepisów, dokonywana przez Wnioskodawcę dostawa przedmiotowego towaru na rzecz podmiotu mającego swoją siedzibę w Polsce (Spółka B) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Wobec powyższego Zainteresowany nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku z tytułu jej dokonania.

W związku z powyższym bezprzedmiotowa staje się ocena stanowiska w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 dotyczącego opodatkowania podatkiem od towarów i usług w Polsce sprzedaży towarów przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki B.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednocześnie dodać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku ? nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla kontrahentów Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika