Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2013 r. (data wpływu 2 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 9 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2013 r. poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Powiat realizuje w roku 2013 projekt. Projekt ten dofinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działanie 4.2 - Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej. Niezależnie od faktu dofinansowania w ramach RPO, zadanie w części zostało włączone do realizacji w układzie partnerskim z Powiatem w ramach V Konkursu programu priorytetowego NFOŚiGW.

Projektem objęto:

  • obiekt Liceum Ogólnokształcącego w zakresie wykonanej budowy kotłowni gazowej oraz wymiany instalacji centralnego ogrzewania, roboty budowlane - wykonane w 2010 r.,
  • obiekty Zespołu Szkół Zawodowych w zakresie planowanej przebudowy kotłowni węglowej na gazową, przebudowy instalacji ciepłej wody użytkowej oraz wymiany instalacji centralnego ogrzewania, roboty planowane do wykonania w latach 2013-2014,
  • obiekty Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w zakresie planowanej przebudowy kotłowni węglowej na gazową oraz przebudowy wewnętrznej sieci c.o, roboty wykonane w 2013 r.,
  • obiekty Domu Pomocy Społecznej w zakresie instalacji solarnej wspomagającej instalację ciepłej wody użytkowej, roboty wykonane w roku 2012.

Całkowity koszt projektu wynosi: 2.070.749,16 zł, w tym przewidywane dofinansowanie z EFRR w ramach RPO: 1020374,58 zł, przewidywane dofinansowanie w ramach GIS 200180,00 zł.

Nakłady są ponoszone przez Powiat, gdyż budynki są własnością Powiatu, jednakże budynki znajdują się w trwałym zarządzie szkół, a więc jednostek organizacyjnych Powiatu. Dom Pomocy Społecznej jest powiatową samorządową jednostką organizacyjną pomocy społecznej działającą w formie jednostki budżetowej. DPS jest stacjonarnym domem pomocy społecznej.

Należy przy tym podkreślić, że:

  1. Zespół Szkół Zawodowych uzyskuje dochody z majątku przekazanego mu w trwały zarząd poprzez wynajem powierzchni pod:
    • automaty ze słodyczami przez 9 miesięcy w roku - dochód miesięczny 450 zł,
    • zakwaterowanie uczniów na okres 10 m-cy (średnia z 6 m-cy tego roku) ? 5090 zł,
    • wynajem pokoi (średnia z 8 m-cy tego roku) - 1270 zł.


  1. Liceum Ogólnokształcące uzyskuje dochody z wynajmu sali gimnastycznej, sal lekcyjnych do prowadzenia zajęć z języka angielskiego, pomieszczenia na sklepik dla uczniów - dochód od 01.01.2013 r. do 17.09.2013 r. wynosi 4593 zł.
  2. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy uzyskuje dochody z wynajmu na kolonie (sale sypialne) oraz świetlicy na imprezy okolicznościowe (komunie, chrzciny). W 2013 roku uzyskano dochód w wysokości 22 994 zł.
  3. Dom Pomocy Społecznej uzyskuje dochody z odpłatności za całodobową opiekę nad osobami przebywającymi w placówce poprzez wpłaty podopiecznych w wysokości nie przekraczającej 70% własnego dochodu. Pozostałą część opłaty do pełnego miesięcznego kosztu utrzymania ponoszą Ośrodki Pomocy Społecznej, przez które podopieczni zostali skierowani do DPS. Dodatkową formą działalności jest sprzedaż posiłków na zewnątrz. Mimo sprzedaży posiłków na zewnątrz stołówka domu jest stołówką zamkniętą, a nie ogólnodostępną. Posiłki na zewnątrz są dostarczane określonej grupie odbiorców i na zamówienie. Okazjonalnie wykonywane są również usługi pralnicze i wynajem pomieszczeń na imprezy i szkolenia. Wartość sprzedaży z dodatkowych form działalności łącznie w 2012 roku wyniosła 54000,00 zł.

W piśmie z dnia 3 grudnia 2013 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu, nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Czynności te są czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22, 24, 26, 29, 30 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z 2011 roku z późn. zm.) oraz art. 113 ust. 1 tejże ustawy. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawiane są na Wnioskodawcę. Realizowane zadanie należy do zadań własnych Powiatu, zgodnie z art. 4 ust. l pkt l, 3, 5 ustawy o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2013 roku poz. 595 z późn. zm. ) ? w zakresie edukacji publicznej, pomocy społecznej oraz wspierania osób niepełnosprawnych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy projekt jest realizowany wspólnie z Powiatem w zakresie dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Liderem w tymże partnerstwie jest Powiat, a pozostałymi partnerami Gminy z terenu Powiatu.

Lider jest stroną o dofinansowanie i odpowiada za prawidłową realizację Projektu, w siedzibie Lidera jest przechowywana dokumentacja, Lider jest zobowiązany, uprawniony i ponosi odpowiedzialność za: podpisanie w imieniu i na rzecz Partnerów umowy o dofinansowanie Projektu i jego zmian, realizację Projektu w imieniu i na rzecz Partnerów zgodnie z prawami i obowiązkami określonymi w Umowie, umowie o dofinansowanie oraz zasadami wynikającymi z programu dotyczącymi kwalifikowania wydatków, kontroli, sprawozdawczości, przepływów finansowych oraz informacji i promocji, egzekwowanie od Partnerów związanych z realizacją projektu zobowiązań określonych w umowach i przepisach prawa, informowanie opinie publiczną o fakcie otrzymania środków na realizację projektu, sporządzanie i przedstawienie raportów z postępów realizacji projektu, w tym sprawozdań finansowych, zapewnienie odpowiedniego dostępu do dokumentów w trakcie kontroli, zarządzanie budżetem i zarządzanie finansowe projektem, w tym występowanie z wnioskami o płatność, otrzymanie płatności oraz zaliczkowanie i refundację projektu Partnerom, czuwanie nad prawidłowością rzeczową i finansową realizacji projektu, czuwanie nad prawidłowością całości wydatków kwalifikowanych, które są ponoszone w ramach projektu, czuwanie nad zapewnieniem trwałości projektu, pełnienie funkcji podmiotu właściwego do kontaktów z NFOŚiGW, nadzór nad projektem w części realizowanej przez pozostałych Partnerów, zgromadzenie od Partnerów wszystkich informacji niezbędnych do przygotowania wniosku o dofinansowanie oraz dokumentów i oświadczeń niezbędnych do podpisania i złożenia wniosku, a także do uzupełnienia lub poprawienia wniosku w przypadku takiej konieczności, sporządzanie kompletnego wniosku, uzupełnienia lub poprawienia wniosku, reprezentowanie partnerstwa w stosunkach zewnętrznych w zakresie umowy partnerskiej, sporządzenie i składanie kompletnych wniosków płatniczych, koordynację, monitorowanie i kontrolę związanych z realizacją działań, opracowanie oraz wdrożenie systemu i zasad archiwizacji dokumentacji projektowej w celu zapewnienia przechowywania dokumentacji związanej z realizacją projektu, archiwizowanie na informatycznych nośnikach danych i przechowywanie danych związanych z realizacją projektu przez okres co najmniej 5 lat od daty zamknięcia Programu, bieżące zarządzanie środkami finansowymi zgromadzonymi na rachunku bankowym projektu, rozliczenie otrzymanych środków finansowych wraz ze sprawozdaniem końcowym z realizacji projektu, współpracę z upoważnionymi instytucjami w zakresie kontroli prawidłowej realizacji projektu, promowanie projektu.

Partnerzy projektu są uprawnieni, zobowiązani i odpowiedzialni za: realizację projektu w zakresie kompetencji określonych w umowie partnerskiej zgodnie z harmonogramem oraz zasadami programu, wspieranie Lidera w sporządzeniu sprawozdań z postępów realizacji projektu, terminowe dostarczanie Liderowi informacji oraz dokumentów niezbędnych do przygotowania wniosku, podpisania umów o dofinansowania, dokumentów dla potrzeb kontroli, archiwizowanie na informatycznych nośnikach danych i przechowywanie ich zgodnie z procedurami, zarządzanie podzielonymi środkami finansowymi, w tym rozliczenie transz zaliczek z Liderem, ewidencjonowanie operacji gospodarczych na wydzielonych analitycznie kontach w systemach finansowo-księgowych zgodnie z przepisami, współpracę z upoważnionymi instytucjami w zakresie kontroli prawidłowej realizacji projektu, wskazania odrębnego rachunku bankowego do rozliczeń w ramach projektu, promowanie projektu zgodnie z wymogami programu, przekazywanie danych finansowych zgodnie z zapotrzebowaniem, terminowe podejmowanie działań, składanie oświadczeń woli, dokonywanie czynności prawnych stosownie do realizacji Projektu.

Partnerzy nie przekazują własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. Środki z dofinansowania w ramach umowy partnerskiej z NFOŚiGW wpływają na konto Lidera, natomiast środki z dofinansowania w ramach RPO (w którym to programie Wnioskodawca występuje samodzielnie jako beneficjent) wpływają na konto beneficjenta, czyli Wnioskodawcy.

Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu, na części należącej do Wnioskodawcy, jest Zainteresowany. Nakłady związane z przedmiotowym projektem dla obiektów Wnioskodawcy ponosi Zainteresowany. Przekazanie budynków Wnioskodawcy, objętych projektem, w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym jest nieodpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymanych faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wykonywaniem termomodernizacji budynków użyteczności publicznej na terenie Powiatu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych faktur.

Zgodnie bowiem z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. tj. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanymi z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl paragrafu 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. tj. z 2013 r. Nr 247) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W efekcie Powiatowi nie przysługuje uprawnienie do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo ? przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2013 r., poz. 595, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie:

  • edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym),
  • pomocy społecznej (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym),
  • wspierania osób niepełnosprawnych (art. 4 ust.

    1 pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług realizuje w roku 2013 projekt. Projekt ten dofinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa o na lata 2007-2013, Działanie 4.2 - Rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej. Niezależnie od faktu dofinansowania w ramach RPO, zadanie w części zostało włączone do realizacji w układzie partnerskim z Powiatem w ramach V Konkursu programu priorytetowego NFOŚiGW.

Projektem objęto:

  • obiekt Liceum Ogólnokształcącego w zakresie wykonanej budowy kotłowni gazowej oraz wymiany instalacji centralnego ogrzewania, roboty budowlane - wykonane w 2010 r.,
  • obiekty Zespołu Szkół Zawodowych w zakresie planowanej przebudowy kotłowni węglowej na gazową, przebudowy instalacji ciepłej wody użytkowej oraz wymiany instalacji centralnego ogrzewania, roboty planowane do wykonania w latach 2013-2014,
  • obiekty Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w zakresie planowanej przebudowy kotłowni węglowej na gazową oraz przebudowy wewnętrznej sieci c.o, roboty wykonane w 2013 r.,
  • obiekty Domu Pomocy Społecznej w zakresie instalacji solarnej wspomagającej instalację ciepłej wody użytkowej, roboty wykonane w roku 2012.

Nakłady są ponoszone przez Powiat, gdyż budynki są własnością Powiatu, jednakże budynki znajdują się w trwałym zarządzie szkół, a więc jednostek organizacyjnych Powiatu. Dom Pomocy Społecznej jest powiatową samorządową jednostką organizacyjną pomocy społecznej działającą w formie jednostki budżetowej. Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu, na części należącej do Wnioskodawcy, jest Zainteresowany. Nakłady związane z przedmiotowym projektem dla obiektów Wnioskodawcy ponosi Zainteresowany. Przekazanie budynków Wnioskodawcy, objętych projektem, w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym jest nieodpłatne.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Czynności te są czynnościami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22, 24, 26, 29, 30 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 113 ust. 1 tejże ustawy. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu wystawiane są na Wnioskodawcę. Realizowane zadanie należy do zadań własnych Powiatu, zgodnie z art. 4 ust. l pkt l, 3, 5 ustawy o samorządzie powiatowym.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy projekt jest realizowany wspólnie z Powiatem w zakresie dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Liderem w tymże partnerstwie jest Powiat, a pozostałymi partnerami Gminy z terenu Powiatu.

Lider jest stroną o dofinansowanie i odpowiada za prawidłową realizację Projektu, w siedzibie Lidera jest przechowywana dokumentacja, Lider jest zobowiązany, uprawniony i ponosi odpowiedzialność m.in. za: podpisanie w imieniu i na rzecz Partnerów umowy o dofinansowanie Projektu i jego zmian, realizację Projektu w imieniu i na rzecz Partnerów zgodnie z prawami i obowiązkami określonymi w Umowie, umowie o dofinansowanie oraz zasadami wynikającymi z programu dotyczącymi kwalifikowania wydatków, kontroli, sprawozdawczości, przepływów finansowych oraz informacji i promocji.

Partnerzy Projektu są uprawnieni, zobowiązani i odpowiedzialni m.in. za: realizację projektu w zakresie kompetencji określonych w umowie partnerskiej zgodnie z harmonogramem oraz zasadami programu, wspieranie Lidera w sporządzeniu sprawozdań z postępów realizacji projektu, terminowe dostarczanie Liderowi informacji oraz dokumentów niezbędnych do przygotowania wniosku, podpisania umów o dofinansowania, dokumentów dla potrzeb kontroli, archiwizowanie na informatycznych nośnikach danych i przechowywanie ich zgodnie z procedurami,

Partnerzy nie przekazują własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca ? dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pojęcie ?kosztu kwalifikowalnego? nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika