Stawka podatku VAT na świadczone usługi agenta. sygn: IPTPP2/443-818/11-4/IR

Stawka podatku VAT na świadczone usługi agenta.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2012 r. (data wpływu 1 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lutego 2012 r. poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma Wnioskodawcy jest licencjonowanym agentem (Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych). Jako agent posiada prawo do zakupu biletów lotniczych linii regularnych poprzez system rezerwacyjny GDS, prawo do podglądu i modyfikacji rezerwacji lotniczych, które następnie odsprzedaje tylko jednej firmie, która zajmuje się bezpośrednią sprzedażą biletów dla klientów końcowych (pasażerów). Firma ta dokonuje ostatecznej sprzedaży biletów lotniczych i przesyła dokumenty przewozowe wystawione przez Wnioskodawcę pasażerom. Odsprzedaż biletów następuje w cenach ich zakupu. Usługobiorca wykonywanych przez Wnioskodawcę usług posiada swoją siedzibę na terytorium kraju. Wnioskodawca posiada dokumenty stanowiące dowód zakupu biletów lotniczych w postaci bilingów sprzedaży od firmy ???, które dokumentują zakup biletów lotniczych. Wnioskodawca za świadczone usługi agenta (wystawianie dokumentów przewozowych na krajowe i międzynarodowe przewozy lotnicze) na rzecz innej firmy pobiera od tej firmy (świadczeniobiorcy) miesięczną opłatę. Wysokość pobieranej opłaty zależy od wielu czynników między innymi od ilości sprzedanych biletów, zaangażowania czasowego zatrudnianych przez Wnioskodawcę pracowników. Opłata ta jest podzielona na dwie części. Część stałą dotyczącą możliwości korzystania z usług agenta (możliwość rezerwacji biletów lotniczych bezpośrednio w systemie rezerwacyjnych linii lotniczych, wprowadzania modyfikacji w takie rezerwacje, kontakt z liniami lotniczymi poprzez system rezerwacyjny, wystawianie biletów lotniczych) oraz część zmienną zależną od ilości wystawionych biletów lotniczych i innych czynników wpływających na czas realizacji świadczonych usług. Żadna z tych kwot nie jest elementem składowym pojedynczego biletu lotniczego.

W piśmie z dnia 28 lutego 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca powtórzył opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku jak również wskazał, iż część stała opłaty jest opłatą stałą (miesięczną), ściśle określoną. Jest pobierana przez Wnioskodawcę za usługi dające możliwość świadczeniobiorcy korzystania z usług Wnioskodawcy jako agenta IATA i jest niezależna od ilości wykonanej pracy. Wnioskodawca daje możliwość rezerwacji biletów lotniczych bezpośrednio w systemach rezerwacyjnych linii lotniczych, wprowadzania modyfikacji w rezerwacjach, kontakt z liniami lotniczymi poprzez system rezerwacyjny oraz wystawianie biletów w tym systemach. Część zmienna opłaty jest pobierana przez Wnioskodawcę za ilość wystawionych biletów lotniczych w systemie tj. za ilość wystawionych dokumentów przewozowych oraz segmentów lotniczych (transportu krajowego i międzynarodowego), gdyż segmenty lotnicze, w systemach linii lotniczych są składowymi każdego biletu lotniczego, a dokumenty przewozowe są niezbędnie wystawiane przy wystawianiu segmentów, i to na podstawie ich ilości jest pobierana opłata za usługi Wnioskodawcy. Bilety lotnicze, a tym samym segmenty lotnicze, mogą się dzielić na segmenty transportu krajowego, jak i segmenty transportu międzynarodowego, stąd dwa pytania dotyczące tych dwóch rodzajów segmentów (składowych wystawianych biletów lotniczych). Wnioskodawca wskazał ponadto, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jaką stawkę VAT należy zastosować dla usługi dającej możliwość korzystania przez Usługobiorcę z usług agenta IATA (możliwość rezerwacji biletów lotniczych bezpośrednio w systemie rezerwacyjnych linii lotniczych, wprowadzania modyfikacji w takie rezerwacje, kontakt z liniami lotniczymi poprzez system rezerwacyjny, wystawianie biletów lotniczych), przy stałej prowizji miesięcznej...
  2. Jaką stawkę VAT należy zastosować dla wykonywanych usług agenta IATA do wystawiania segmentów lotniczych i dokumentów przewozowych transportu międzynarodowego podczas obsługi rezerwacji biletów lotniczych, która to opłata nie jest składową pojedynczego biletu lotniczego - stawkę 0% czy 23%...
  3. Jaką stawkę VAT należy zastosować dla wykonywanych usług agenta IATA do wystawiania segmentów lotniczych i dokumentów przewozowych transportu krajowego podczas obsługi rezerwacji biletów lotniczych, która to opłata nie jest składową pojedynczego biletu lotniczego - stawkę 8% czy 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1 Dla usług agenta , które w rozumieniu Wnioskodawcy są usługami dającymi możliwość korzystania z praw dostępu do systemów rezerwacyjnych GDS linii lotniczych (m.in. dające prawa do rezerwacji biletów lotniczych, wprowadzania modyfikacji w rezerwacjach, czy komunikacji z liniami lotniczymi poprzez system GDS), prowizja za tego rodzaju usługi powinna być opodatkowana stawką podstawową, gdyż nie jest to żaden rodzaj pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych.

Ad. 2 Dla usług agenta , które w rozumieniu Wnioskodawcy są usługami wystawiania segmentów lotniczych i dokumentów przewozowych transportu międzynarodowego, podczas obsługi rezerwacji biletów lotniczych, która to opłata nie jest składową pojedynczego biletu lotniczego i nie wpływa na cenę odsprzedaży biletów, należy zastosować podstawową stawkę VAT, obecnie 23%.

Ad. 3 Dla usług agenta , które w rozumieniu Wnioskodawcy są usługami wystawiania segmentów lotniczych i dokumentów przewozowych transportu krajowego, podczas obsługi rezerwacji biletów lotniczych, która to opłata nie jest składową pojedynczego biletu lotniczego i nie wpływa na cenę odsprzedaży biletów, należy zastosować podstawową stawkę VAT, obecnie 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwaną dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy, podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami inwestycyjnymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 3.

Dla określenia stawki podatku obowiązującej do świadczonych usług, niezbędne jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od niego uzależnione jest miejsce ich opodatkowania.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Jednakże w odniesieniu do pewnych kategorii usług przepisy ustawy wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi transportu pasażerów, dla których miejscem świadczenia - zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy - jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Ponadto zgodnie z przepisem § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), w przypadku świadczenia, środkami transportu morskiego lub lotniczego, usług międzynarodowego transportu osób ? miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i z przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnieniem od podatku.

Usługi transportu międzynarodowego, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy opodatkowane są stawką podatku w wysokości 0%.

Na mocy art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

  1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
  2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Przez usługi transportu międzynarodowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 (art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy).

Natomiast stosownie do ust. 5 pkt 4 powyższego artykułu, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są, w przypadku transportu osób ? międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że usługi pośrednictwa, które dotyczą usługi transportu międzynarodowego, traktowane są przez ustawodawcę tak samo jak usługi transportu międzynarodowego. Dla usług transportu międzynarodowego osób ustawodawca przewidział możliwość zastosowania 0% stawki, przy spełnieniu warunku posiadania przez podatnika dokumentów stanowiących dowód świadczenia tych usług, wymienionych w art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy.

W odniesieniu do stawki dla usług transportu, świadczonych na terytorium kraju, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 8%.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych 8% stawką podatku, w pozycji 161 wymieniono usługi z grupowania PKWiU 51.10.1 ?Transport lotniczy pasażerski ? wyłącznie przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie i pozarozkładowe pasażerskie?.

Objęcie stawką 8% przewidzianą dla usług przewozów lotniczych pasażerów na trasach krajowych nie ma w przedmiotowej sprawie zastosowania. Zarówno z treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca nie przewidział opodatkowania stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku dla usług pośrednictwa w sprzedaży biletów na usługi przewozów lotniczych na trasach krajowych na rzecz podatnika posiadającego siedzibę na terytorium kraju.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest licencjonowanym agentem IATA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych). Jako agent IATA zakupuje bilety lotnicze, które następnie odsprzedaje tylko jednej innej firmie, która zajmuje się bezpośrednią sprzedażą biletów dla klientów końcowych (pasażerów). Firma ta dokonuje ostatecznej sprzedaży biletów lotniczych i przesyła dokumenty przewozowe wystawione przez Wnioskodawcę pasażerom. Odsprzedaż biletów następuje w cenach ich zakupu. Usługobiorca wykonywanych przez Wnioskodawcę usług posiada swoją siedzibę na terytorium kraju. Zainteresowany posiada dokumenty stanowiące dowód zakupu biletów lotniczych w postaci bilingów sprzedaży od firmy ??, które dokumentują zakup biletów lotniczych. Wnioskodawca za świadczone usługi agenta IATA (wystawianie dokumentów przewozowych na krajowe i międzynarodowe przewozy lotnicze) na rzecz innej firmy pobiera od tej firmy (świadczeniobiorcy) miesięczną opłatę. Wysokość pobieranej opłaty zależy od wielu czynników między innymi od ilości sprzedanych biletów, zaangażowania czasowego zatrudnianych przez Wnioskodawcę pracowników. Opłata ta jest podzielona na dwie części: część stałą ? za możliwość korzystania z usług agenta IATA i część zmienną ? za wystawione bilety lotnicze. Część stała opłaty jest pobierana przez Wnioskodawcę za usługi dające możliwość świadczeniobiorcy korzystania z usług Wnioskodawcy jako agenta IATA i jest niezależna od ilości wykonanej pracy. Wnioskodawca daje możliwość rezerwacji biletów lotniczych bezpośrednio w systemach rezerwacyjnych linii lotniczych, wprowadzania modyfikacji w rezerwacjach, kontakt z liniami lotniczymi poprzez system rezerwacyjny oraz wystawianie biletów w tym systemach. Natomiast część zmienna opłaty jest pobierana przez Wnioskodawcę za ilość wystawionych biletów lotniczych w systemie tj. za ilość wystawionych dokumentów przewozowych oraz segmentów lotniczych (transportu krajowego i międzynarodowego), gdyż segmenty lotnicze, w systemach linii lotniczych są składowymi każdego biletu lotniczego, a dokumenty przewozowe są niezbędnie wystawiane przy wystawianiu segmentów. Bilety lotnicze, a tym samym segmenty lotnicze, mogą się dzielić na segmenty transportu krajowego, jak i segmenty transportu międzynarodowego. Nadto Wnioskodawca wskazał, iż świadczone usługi nie stanowią żadnego rodzaju pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii jaką stawką podatku należy opodatkować usługi dającej możliwość korzystania przez Usługobiorcę z usług agenta IATA, przy stałej prowizji miesięcznej jak również usługi agenta IATA do wystawiania segmentów lotniczych i dokumentów powozowych transportu międzynarodowego i krajowego podczas obsługi rezerwacji biletów lotniczych, która to opłata nie jest składową pojedynczego biletu lotniczego...

Odnosząc się do powyższego warto w tym miejscu przypomnieć obowiązującą ogólną zasadę, według której podatek VAT jest pobierany od każdej dostawy towarów lub świadczenia usług dokonanego odpłatnie przez podatnika działającego w takim charakterze.

Mając na uwadze wskazaną zasadę, należy odnieść się do stwierdzenia Wnioskodawcy uznającego przedmiotowe usługi za czynności nie stanowiące pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych. Otóż, co także jest akcentowane w orzeczeniach TSUE, co do zasady każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne. Dopiero za pewne odstępstwo i wyjątek należy uznać potraktowanie kilku świadczeń za jedno złożone. Przyjmując powyższe za punkt wyjścia należy stwierdzić, iż na tle dotychczasowego dorobku orzeczniczego TSUE (wyrok w sprawie C-349/96 Card Potection Plan Ltd., C-41/04 Levob Verzekeringen B.V., C-572/07 RLRE Tellmer Property sro vs Financni reditelstvi v Usti nad Labem) ukształtowała się definicja świadczeń złożonych, z którymi mamy do czynienia w przypadku gdy (i) świadczenie pomocnicze nie stanowi celu samego w sobie, lecz stanowi środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z usługi podstawowej, (ii) poszczególne czynności są ze sobą tak ściśle związane, że ich rozdzielenie miałoby charakter sztuczny, (iii) kiedy nie istnieje możliwość nabywania danego świadczenia od podmiotów zewnętrznych, (iv) kiedy nie istnieje możliwość odrębnego fakturowania za daną czynność. Usługa kompleksowa zawiera zatem kilka czynności (usług) opodatkowanych różnymi stawkami podatku VAT, z tym, że jedna z nich jest usługą główną, przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego. Usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, iż Wnioskodawca będąc licencjonowanym agentem IATA kupuje i odsprzedaje bilety lotnicze innej firmie, od której za świadczone usługi pobiera miesięczną opłatę składającą się ze stałej prowizji oraz części zmiennej zależnej od ilości wystawionych biletów, nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, iż świadczone usługi nie są pośrednictwem w sprzedaży biletów lotniczych.

Jednocześnie należy zauważyć, iż takie czynności jak możliwość rezerwacji biletów lotniczych bezpośrednio w systemach rezerwacyjnych linii lotniczych, wprowadzania modyfikacji w rezerwacjach, kontakt z liniami lotniczymi poprzez system rezerwacyjny są niezbędne przy świadczeniu usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów.

Tym samym, kwestia opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności polegających na korzystaniu z usług agenta IATA poprzez możliwość rezerwacji biletów lotniczych bezpośrednio w systemach rezerwacyjnych linii lotniczych, wprowadzania modyfikacji w rezerwacjach, kontakt z liniami lotniczymi jak również na wystawianiu segmentów lotniczych oraz dokumentów przewozowych (niezbędnych przy wystawianiu segmentów), stanowiących jak wskazał sam Zainteresowany część składową każdego biletu lotniczego będzie determinowana przez sposób opodatkowania usługi zasadniczej.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż wykonywane przez Wnioskodawcę czynności dające możliwość korzystania przez Usługobiorcę z usług agenta IATA poprzez możliwość rezerwacji biletów lotniczych bezpośrednio w systemie rezerwacyjnych linii lotniczych, wprowadzania modyfikacji w rezerwacjach, kontakt z liniami lotniczymi poprzez system rezerwacyjny jak również wystawianie biletów lotniczych (tj. segmentów lotniczych oraz dokumentów przewozowych), za które Zainteresowany pobiera opłatę, podlegają opodatkowaniu stawką 0%, o ile przedmiotowe usługi są usługami dotyczącymi transportu międzynarodowego oraz Wnioskodawca posiada dokumenty stanowiące dowód świadczenia tych usług, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy.

W przypadku natomiast czynności uprawniających Usługobiorcę do korzystania z usług agenta poprzez możliwość rezerwacji biletów lotniczych bezpośrednio w systemie rezerwacyjnych linii lotniczych, wprowadzania modyfikacji w rezerwacjach, kontakt z liniami lotniczymi poprzez system rezerwacyjny jak również wystawianie biletów lotniczych (tj. segmentów lotniczych oraz dokumentów przewozowych), za które Zainteresowany pobiera opłatę, stwierdzić należy, iż podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23% jako związane z pośrednictwem w sprzedaży biletów lotniczych na liniach krajowych.

Wobec powyższego, jakkolwiek Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny co do stawki podatku w zakresie czynności związanych ze świadczeniem usług agenta IATA dających możliwość wystawiania biletów lotniczych na liniach krajowych, to jednakże z uwagi na uznanie czynności umożliwiających rezerwację biletów lotniczych oraz wprowadzania modyfikacji w rezerwacjach, a także kontakt z liniami lotniczymi poprzez system rezerwacyjny jako związane z pośrednictwem w sprzedaży biletów lotniczych na liniach krajowych oraz stwierdzonej stawki co do czynności związanych z transportem międzynarodowym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego.

Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem ? nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika