Określając dla potrzeb podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania w imporcie towarów Spółka (...)

Określając dla potrzeb podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania w imporcie towarów Spółka powinna uwzględnić podatek akcyzowy, którego pobór został zawieszony z uwagi na przesyłanie napojów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie art. 29 ust. 13 ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

W związku ze skargą otrzymaną w dniu 24 października 2011 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 29 lipca 2011 r. znak: IPTPP2/443-98/11-2/IR w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania w imporcie towarów, doręczonej w dniu 1 sierpnia 2011 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów w trybie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), uwzględnia skargę w całości, w związku z czym zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 29 lipca 2011 r. znak: IPTPP2/443-98/11-2/IR, uznając stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania w imporcie towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza importować w Polsce napoje alkoholowe. Importowane towary stanowią wyroby akcyzowe w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.). Przywóz importowanych napojów alkoholowych do Polski dokonywany będzie z państw trzecich. Ponadto, Spółka prowadzi skład podatkowy w oparciu o stosowne zezwolenie. Spółka wystąpiła również z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający (oraz złożyła wniosek o ustanowienie zabezpieczenia akcyzowego z tytułu przemieszczania wyrobów akcyzowych z miejsca importu do składu podatkowego). Zezwolenie to będzie niezbędne Zainteresowanemu, ponieważ zamierza ona dokonać dopuszczenia do obrotu importowanych wyrobów akcyzowych w miejscu nie stanowiącym składu podatkowego. Towary te będą następnie wysyłane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu do prowadzonego przez niego składu podatkowego na terytorium Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy określając dla potrzeb podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania w imporcie towarów Spółka powinna uwzględnić podatek akcyzowy, którego pobór został zawieszony z uwagi na przesyłanie napojów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy...

Zdaniem Wnioskodawcy, obliczona przez niego dla potrzeb podatku od towarów i usług podstawa opodatkowania w imporcie towarów nie powinna uwzględniać podatku akcyzowego. Pobór podatku akcyzowego został bowiem zawieszony z uwagi na poddanie importowanych towarów procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle przepisów art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), podatnicy podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT), na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, obowiązani są do samonaliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku VAT, z uwzględnieniem obowiązujących stawek.

Podstawą opodatkowania podatkiem VAT w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy (art. 29 ust. 13 ustawy o VAT).

Podstawa opodatkowania obejmuje również, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju (art. 29 ust. 15 ustawy o VAT).

Do podstawy opodatkowania dolicza się także określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów (art. 29 ust. 16 ustawy o VAT).

Zważywszy na powyższe regulacje, z tytułu dopuszczenia do obrotu w Polsce, tj. na obszarze celnym Unii Europejskiej, importowanych wyrobów akcyzowych powstanie dług celny, skutkujący koniecznością uiszczenia przez Spółkę cła. Na niej, jako podmiocie importującym towary, ciążyć będzie również obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku VAT.

Zasady ustalania wartości celnej oraz określania wysokości należnego cła szczegółowo regulują przepisy prawa celnego. Opodatkowanie podatkiem akcyzowym reguluje natomiast ustawa o podatku akcyzowym.

Jak stanowi przepis art. 8 ust. 1 pkt 3 i ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego, niebędącego importerem tych wyrobów, jak też wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Pod pojęciem importu na gruncie ustawy o podatku akcyzowym rozumie się przywóz m.in. wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium Polski jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostają objęte zawieszającą procedurą celną lub jeżeli wyroby te zostały zwolnione z zawieszającej procedury celnej lub procedura ta została zakończona i powstał dług celny (art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o podatku akcyzowym). Ponieważ w analizowanym przypadku sprowadzane spoza Unii Europejskiej wyroby akcyzowe dopuszczane będą do obrotu w Polsce, Zainteresowany będzie mieć do czynienia z importem wyrobów akcyzowych mieszczącym się w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym.

W ocenie Wnioskodawcy należy ponadto zauważyć, że przepisy ustawy o podatku akcyzowym przewidują procedurę zawieszenia poboru akcyzy, która to procedura znajduje zastosowanie przede wszystkim w związku z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych. W szczególności, procedurę tę stosuje się w odniesieniu do wyrobów akcyzowych importowanych i dopuszczonych do obrotu, które są przemieszczane przez zarejestrowanego, wysyłającego z miejsca importu na terytorium Polski do składu podatkowego zlokalizowanego na terytorium Polski (art. 40 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku akcyzowym). W takiej sytuacji, przy spełnieniu określonych warunków, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą dopuszczenia wyrobów akcyzowych do obrotu (art. 41a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym).

Spółka zaznacza, że fakt objęcia, z mocy prawa, procedurą zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych w momencie dopuszczenia ich do swobodnego obrotu potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej Nr ITPP3/443 -149/10/JK wydanej w dniu 2 grudnia 2010 r.

Przy przemieszczeniu wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku (art. 41 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym). Zobowiązanie podatkowe w przypadku zastosowania procedury zawieszenia akcyzy powstaje dopiero z dniem zakończenia tej procedury (art. 45 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym). Wnioskodawca wyjaśnił, że przez zarejestrowanego wysyłającego ustawa o podatku akcyzowym rozumie podmiot, któremu wydano zezwolenie na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (art. 2 ust. 1 pkt 14a ustawy o podatku akcyzowym), a poprzez miejsce importu rozumie miejsce w którym znajdują się importowane wyroby akcyzowe w momencie dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego (art. 2 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku akcyzowym).

Zdaniem Wnioskodawcy analiza powyższych regulacji prowadzi do wniosku, że w wyniku uzyskania zezwolenia na działanie jako zarejestrowany wysyłający Spółka uprawniona będzie do wysyłania dopuszczonych do obrotu na terytorium Polski importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu nie stanowiącego składu podatkowego do jej składu podatkowego zlokalizowanego na terytorium Polski. Przemieszczenie to dokonane zostanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Procedurą zawieszenia poboru akcyzy importowane wyroby akcyzowe objęte zostaną z mocy prawa, w momencie dopuszczenia ich do swobodnego obrotu na terytorium Polski. Wskutek zastosowania przez Spółkę procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstanie zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym. Jednocześnie, wygaśnie ciążący na Spółce obowiązek podatkowy powstały w wyniku dokonania podlegającego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym importu towarów. W stosunku do sprowadzonych towarów zobowiązanie podatkowe w akcyzie powstanie dopiero z dniem zakończenia procedury zawieszenia akcyzy.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że określając podstawę opodatkowania podatkiem VAT importowanych wyrobów akcyzowych Spółka nie będzie miała obowiązku uwzględnienia podatku akcyzowego. Jednocześnie Spółka zauważa, że powstanie długu celnego i konieczność zapłaty cła, podatku VAT, ale bez podatku akcyzowego w sytuacji importu wyrobów akcyzowych znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej w dniu 16 lutego 2011 r. interpretacji indywidualnej Nr IPPP3/443-1154/10-2/SM.

Powyższe stanowisko znajduje również, zdaniem Spółki, potwierdzenie w przepisach art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD (z uwzględnieniem przepisów przejściowych wprowadzonych art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2010 r. Nr 151, poz. 1013), zgodnie z którym, do dnia 31 grudnia 2011 r. podmiot dokonujący na terytorium kraju przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może do tego przemieszczania stosować dokument ADT), oraz
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Konieczność złożenia przez zarejestrowanego wysyłającego zabezpieczenia akcyzowego dotyczy kwoty, która ma pokryć powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe (art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym).

Jednocześnie, przepisy art. 27 ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym jednoznacznie nakazują, że w przypadku importu podatnik jest obowiązany do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy w zgłoszeniu celnym. Jednakże, w przypadku objęcia importowanych wyrobów akcyzowych m.in. procedurą zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany zamieścić w zgłoszeniu celnym informację o kwocie akcyzy, która byłaby należna, gdyby wyroby akcyzowe nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W konsekwencji, Spółka uważa, że również fakt obowiązkowego złożenia przez zarejestrowanego wysyłającego zabezpieczenia potencjalnego zobowiązania podatkowego w akcyzie, w stosunku do którego w zgłoszeniu celnym zamieszona będzie informacja o jego kwocie należnej, gdyby wyroby akcyzowe nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jednoznacznie dowodzą braku obowiązku uwzględnienia przez Spółkę podatku akcyzowego w podstawie opodatkowania podatkiem VAT importowanych przez Spółkę wyrobów akcyzowych.

Z uwagi na przytoczone powyżej argumenty Spółka wnosi o uznanie jej stanowiska za prawidłowe.

W dniu 29 lipca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną znak: IPTPP2/443-98/11-2/IR uznając stanowisko Wnioskodawcy w kwestii podstawy opodatkowania w imporcie towarów za nieprawidłowe.

W treści interpretacji indywidualnej stwierdzono, iż w przypadku importu podatnik jest obowiązany do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy w zgłoszeniu celnym, z uwzględnieniem obowiązujących stawek akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 3 ? art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.).

W przypadku objęcia importowanych wyrobów akcyzowych procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub w przypadku importu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, podatnik jest obowiązany zamieścić w zgłoszeniu celnym informację o kwocie akcyzy, która byłaby należna, gdyby wyroby akcyzowe nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub zwolnieniem od akcyzy (art. 27 ust. 3 ww. ustawy).

Z powyższych regulacji nie wynika, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy ma wpływ na to, czy importowany towar podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

A zatem jeżeli przedmiotem importu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy są towary podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym to wartość podatku akcyzowego określona na podstawie stosownych przepisów (akcyza zawieszona) zwiększa na mocy art. 29 ust. 13 ustawy podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego stwierdzono, iż określając dla potrzeb podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania w imporcie towarów Spółka powinna uwzględnić podatek akcyzowy, którego pobór został zawieszony z uwagi na przesyłanie napojów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie art. 29 ust. 13 ustawy.

Nie zgadzając się z powyższym stanowiskiem tut. Organu, Spółka pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 18 sierpnia 2011 r.), wniosła wezwanie do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę wydanej interpretacji ze względu na błędną interpretację przepisów podatkowych.

W odpowiedzi z dnia 14 września 2011 r. znak: IPTPP2/443W-10/11-2/DK na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził brak podstaw do zmiany indywidualnej interpretacji z dnia 29 lipca 2011 r. znak: IPTPP2/443-98/11-2/IR podtrzymując jednocześnie swoje stanowisko.

Wobec powyższego, pismem z dnia 20 października 2011 r. (data stempla pocztowego) za pośrednictwem Izby Skarbowej w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim Wnioskodawca wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie na interpretację indywidualną z dnia 29 lipca 2011 r. znak: IPTPP2/443-98/11-2/IR.

Zaskarżonej interpretacji Skarżący zarzuca naruszenie art. 29 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług poprzez błędną wykładnię polegającą na uznaniu, że określając podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług w imporcie towarów należy uwzględnić podatek akcyzowy zawieszony w związku z objęciem importowanych towarów procedurą zawieszenia pobory akcyzy, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, oraz art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym poprzez pominięcie w zaskarżonej interpretacji zasady jednofazowego charakteru opodatkowania podatkiem akcyzowym.

W uzasadnieniu skargi Skarżący wskazuje, iż nie można zgodzić się ze stanowiskiem Organu zawartym w przedmiotowej interpretacji, gdyż narusza ono nie tylko literalne brzmienie przepisów jak i podstawowe zasady podatku VAT oraz podatku akcyzowego.

Uzasadniając powyższe powołuje się na wyjaśnienia zawarte w komentarzu do ustawy o podatku akcyzowym jak również wskazuje, iż za prezentowanym przez Skarżącego stanowiskiem opowiada się także polska doktryna prawa podatkowego.

W ocenie Skarżącego w sytuacji gdy import towarów następuje wraz z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy podatek akcyzowy nie powstaje tj. nie powstaje skonkretyzowane co do kwoty, daty, podmiotu świadczenie publicznoprawne, które podlega wpłacie do organu podatkowego. Skoro zatem nie ma podatku podlegającego zapłacie, nie ma również czego zdaniem Skarżącego uwzględnić w podstawie opodatkowania dla celów podatku VAT. Nie można bowiem twierdzić, że istnieje podatek akcyzowy, pomimo że zgodnie z prawem go nie ma (nigdy nie powstał).

Jednocześnie dodaje, iż dokonany przez Spółkę import wyrobów akcyzowych mieści się w zakresie czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym, to jednak z uwagi na objęcie importowanych towarów procedurą zawieszenia poboru akcyzy, od importowanych przez Spółkę towarów nie jest pobierany podatek akcyzowy, gdyż nie powstało stosowne zobowiązanie podatkowe w akcyzie.

Skarżący ponadto zauważa, że w zaskarżonej interpretacji Organ przytacza szereg przepisów ustawy o VAT regulujących zasady określania podstawy opodatkowania przy imporcie towarów objętych różnymi procedurami celnymi. Natomiast Skarżący przedstawiając zdarzenie przyszłe jednoznacznie wskazał, że przedmiotem analizy są wyłącznie towary dopuszczone do obrotu w Polsce. Nieprawidłowym jest zatem w ocenie Skarżącego powoływanie się przez Ministra Finansów i analizowanie regulacji mówiących o zasadach określania podstawy opodatkowania VAT w odniesieniu do importu towarów w ramach innych procedur celnych.

Skarżący wskazuje również, na naruszenie zasady jednokrotności opodatkowania akcyzą, zgodnie z którą jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy, w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą. W ocenie Skarżącego warunkiem jest, aby kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Wobec powyższego Skarżący wniósł o uchylenie zaskarżonej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, po ponownym przeanalizowaniu opisanego zdarzenia przyszłego uwzględnia w całości skargę z dnia 20 października 2011 r. i stwierdza, że stanowisko Skarżącego przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura ? 2 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania w imporcie towarów - jest prawidłowe.

Wobec powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, rozpatrując ponownie przedmiotową sprawę stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez import towarów, w myśl art. 2 pkt 7 ustawy, rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Podstawą opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na mocy art. 29 ust. 13 ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. W przypadku towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu w ramach uszlachetniania biernego są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa w zdaniu pierwszym, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu ? art. 29 ust. 15 ustawy.

Do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, zgodnie z art. 29 ust. 16 ustawy, dolicza się określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów.

Z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza importować do Polski napoje alkoholowe będące wyrobami akcyzowymi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Przywóz importowanych napojów alkoholowych do Polski dokonywany będzie z państw trzecich. Zainteresowany prowadzi skład podatkowy w oparciu o stosowne zezwolenie. Ponadto wystąpił z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający. Zezwolenie to będzie Wnioskodawcy niezbędne gdyż zamierza dokonać dopuszczenia do obrotu importowanych wyrobów akcyzowych w miejscu nie stanowiącym składu podatkowego. Towary te będą następnie wysyłane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu do prowadzonego przez Zainteresowanego składu podatkowego na terytorium Polski.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy określając dla potrzeb podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania w imporcie towarów Spółka powinna uwzględnić podatek akcyzowy, którego pobór został zawieszony z uwagi na przesyłanie napojów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy...

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Z kolei skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego (art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym).

Jak wynika z przepisu art. 29 ust. 13 ustawy jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. Określenie ?należne? odnosi się zarówno do cła jak i podatku akcyzowego. Pod pojęciem należnego cła (podatku akcyzowego) należy rozumieć cło (podatek akcyzowy) faktycznie do zapłaty przez importera.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz na podstawie przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że jeżeli przedmiotem importu towarów są wyroby akcyzowe, od których pobór akcyzy zawiesza się w wyniku przemieszczenia importowanych towarów do składu podatkowego, podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług importowanych wyrobów akcyzowych nie obejmuje podatku akcyzowego, którego pobór został zawieszony. Do podstawy opodatkowania w imporcie towarów wlicza się bowiem taki należny podatek akcyzowy, który jest faktycznie do zapłaty przez importera.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż Wnioskodawca określając dla potrzeb podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania w imporcie towarów nie będzie obowiązany uwzględnić podatku akcyzowego, którego pobór został zawieszony z uwagi na przemieszczanie napojów alkoholowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stosownie do art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy. Uwzględniając skargę, organ stwierdza jednocześnie, czy działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa.

Mając powyższe na uwadze tut. Organ uznaje skargę w całości i uwzględniając zarzuty niniejszą interpretacją zmienia interpretację indywidualną z dnia 29 lipca 2011 r. nr IPTPP2/443-98/11-2/IR i stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku jest prawidłowe. Ponadto uwzględniając skargę, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że wydanie powyższej interpretacji z dnia 29 lipca 2011 r. nie nastąpiło bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejsze rozstrzygniecie. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin w terminie trzydziestu dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, 97-300 Piotrków Trybunalski ul. Wronia 65.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika