Planowana przez Wnioskodawcę dostawa działki nr 15, zabudowanej budynkami i budowlami, trwale związanymi (...)

Planowana przez Wnioskodawcę dostawa działki nr 15, zabudowanej budynkami i budowlami, trwale związanymi z gruntem będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, natomiast planowana dostawa działki nr 14/2, niezabudowanej, przeznaczonej pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego będzie podlegać opodatkowaniu stawką 23 %.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19.09.2011 r. (data wpływu 26.09.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16. grudnia 2011 (data wpływu 21 grudnia 2011) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawa do zwolnienia od podatku VAT:

  • w części dotyczącej dostawy nieruchomości zabudowanej budynkami i budowlami (działka nr 15) ? jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej dostawy działki niezabudowanej przeznaczonej pod zabudowę o numerze 14/2 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.09.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawa do zwolnienia od podatku VAT, uzupełniony pismem z dnia 16.12.2011 r. w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podatnikiem VAT czynnym, który prowadzi działalność developerską.

Na mocy umowy sprzedaży z dnia 12 marca 2008 r., zawartej w formie aktu notarialnego Wnioskodawca nabył od Agencji nieruchomość, utworzoną z działek 14/2 i 15, o łącznym obszarze 0,3164 h, dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Działka nr 14/2 jest niezabudowana, działka nr 15 zabudowana jest budynkiem administracyjno ? mieszkalnym o powierzchni 489 m2 i kubaturze 2.432 m3; budynkiem garażowym o powierzchni użytkowej 115 m2, kubatura 400 m3; budynkiem magazynu o powierzchni użytkowej 13,5 m2, kubatura 36 m3 oraz pozostałymi budynkami i budowlami stanowiącymi infrastrukturę nieruchomości.

Przedmiotowa nieruchomość została nabyta za łączną cenę brutto w wysokości 365.621,78 złotych, na którą - zgodnie z pkt. VII umowy sprzedaży składają się:

  • cena netto niezabudowanej działki nr 14/2 w kwocie 7.371,72 złotych powiększona o należny podatek od towarowi usług w kwocie 1.621,78 złotych, cena brutto 8.993,50 złotych;
  • cena brutto zabudowanej działki nr 15 w kwocie 356.628,28 złotych, która spełniała kryteria zakwalifikowania jej jako towar używany w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług., a więc zwolnionej od podatku VAT.

Przedmiotem dostawy będą obydwie działki, to jest działka o numerze 15 i działka o numerze 14/2.

Wnioskodawca nie czynił do dnia dzisiejszego na w/w nieruchomości żadnych nakładów. Aktualnie zamierza ją zbyć w drodze umowy sprzedaży.

Gmina, w której znajdują się przedmiotowe działki uchwaliła w dniu 3. września 2004 r. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym działka niezabudowana o numerze 14/2, położona jest w strefie mieszkalnictwa, na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej o symbolu MN1.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zamierzona przez Wnioskodawcę dostawa budynków oraz budowli znajdujących się na nieruchomości gruntowej, dla której prowadzona jest przez Sąd Rejonowy księga wieczysta, będzie objęta jako całość zwolnieniem przedmiotowym od podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa w/w budynków i budowli oraz dostawa gruntów będzie objęta zwolnieniem przedmiotowym od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Przepis ten - który dotyczy sposobu określenia podstawy opodatkowania - jednoznacznie przesądza, ze w przypadku zbywania nieruchomości gruntowej, która jest zabudowana (budynkiem lub budowlą) przedmiotem dostawy jest budynek lub budowla, nie zaś grunt. Oznacza to, ze w niniejszej sprawie będziemy mieli do czynienia z dostawą budynków. W sytuacji takiej nie dojdzie do wyodrębnienia z podstawy opodatkowania dostawy wartości gruntu.

W ocenie Wnioskodawcy w przypadku zbycia nieruchomości, o której mowa w treści pytania będziemy mieli do czynienia z dostawą budynków. Nieruchomości te niezależnie od faktu, że składają się z dwóch działek należy traktować jako całość. Wynika to chociażby z faktu, ze prowadzona jest dla niej jako całości jedna księga wieczysta.

Przez towar zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT należy rozumieć budynki oraz budowle wzniesione na tej nieruchomości gruntowej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się zaś - stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.

W literaturze przedmiotu wskazuje się, że '(...) pojęcie pierwszego zasiedlenia (...) należy odnosić również do czynności, które miały miejsce przed wejściem w życie przepisów o podatku od towarów i usług, tj. przed 1.7.1993 r., tak długo jak byłyby one klasyfikowane z punktu widzenia obecnie obowiązujących przepisów jako czynności opodatkowane. Bez znaczenia powinien pozostawać fakt, że czynność taka faktycznie nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż podatek ten w Polsce jeszcze nie obowiązywał' (tak J. Martini, P.Skorupa, M.Wojda,VAT 2010. Komentarz, Legalis).

Jak zostało to już wskazane powyżej, na przedmiotową nieruchomość nie były czynione nakłady. Nieruchomość była przedmiotem obrotu. Oznacza to, że została ona zasiedlona w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Nastąpiło to najpóźniej w związku z umową sprzedaży, na mocy której nabył ją Wnioskodawca.

Ponieważ planowana dostawa nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia oraz okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą jest dłuższy niż 2 lata, to skorzysta ona ze zwolnienia przedmiotowego od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • zwolnienia od podatku dostawy budynków i budowli oraz dostawy działki o numerze 15, zabudowanej ww. budynkami i budowlami ? uznaje się za prawidłowe,
  • zwolnienia od podatku dostawy działki niezabudowanej, przeznaczonej pod zabudowę o numerze 14/2 ? uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust.1 ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 ust. 6 ustawy).

Stosownie do art. 41 ust.1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy o VAT ? w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ww. ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, bowiem zarówno sprzedaż jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Zatem należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment sprzedaży, zamiany lub oddania budynku (budowli) do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej 2 lata.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak stanowi przepis art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Analizując powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, zamiany, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z opisu dokonanego przez Wnioskodawcę wynika, że dostawa nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia (gdyż takowe miało już miejsce), jak również okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż dostawa opisanych we wniosku budynków, budowli i ich części będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Planowana dostawa ww. nieruchomości nastąpi po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia, a więc Wnioskodawca będzie mógł zastosować do tej dostawy zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uwzględniając natomiast zapisy art. 29 ust. 5 ustawy, korzystająca ze zwolnienia sprzedaż budynków, budowli i ich części umożliwia zastosowanie zwolnienia w stosunku do gruntu, na którym znajdują się ww. budynki i budowle. Przepis art. 29 ust. 5 ustawy stanowi, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Powyższe oznacza, iż w przypadku, gdy dla budynku lub budowli obowiązuje zwolnienie od podatku, zwolnieniem objęta jest również dostawa gruntu, na którym budynek lub budowla są posadowione.

W związku z powyższym dostawa gruntu objętego działką o numerze 15 zabudowanej ww. budynkami i budowlami będzie również korzystać ze zwolnienia od podatku.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika ponadto, iż Zainteresowany ma zamiar dokonać dostawy działki nr 14/2, niezabudowanej, objętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym jest to teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

Tak więc przedmiotem planowanej sprzedaży, zgodnie z opisem dokonanym przez Wnioskodawcę mają być budynki i budowle oraz dwie wyodrębnione w ewidencji gruntów działki o numerach: 15 ? działka zabudowana oraz 14/2 - działka niezabudowana, przeznaczona pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Za grunty uznaje się wydzielone (wyodrębnione) części powierzchni ziemskiej i objęcie działek jedną księgą wieczystą pozostaje bez wpływu na fakt, iż każda z nich stanowi odrębny grunt oraz kwestię opodatkowania podatkiem VAT każdej z nich należy rozpatrywać odrębnie.

Przepis art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy przewiduje zwolnienie z opodatkowania w przypadku dostawy terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r., Nr 80, poz. 717 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Z opisu dokonanego przez Zainteresowanego wynika, że działka o numerze ewidencyjnym 14/2 jest wprawdzie niezabudowana, ale w uzupełnieniu wniosku wskazano, iż przedmiotowa działka, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest położona w strefie mieszkalnictwa, na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

W związku z powyższym i zgodnie z art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art. 146a pkt 1 ustawy dostawa działki o numerze 14/2 będzie podlegać opodatkowaniu stawką 23%.

Należy podkreślić, iż zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 w powiązaniu z art. 29 ust. 5 znajdzie zastosowanie jedynie w przypadku dostawy działki zabudowanej, o numerze ewidencyjnym 15, na której posadowione są budynki i budowle opisane we wniosku, natomiast nie znajdzie zastosowania w przypadku dostawy działki o numerze ewidencyjnym 14/2, gdyż działka ta stanowi odrębny grunt czyli wydzieloną (wyodrębnioną) część powierzchni ziemskiej i zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest położona na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

Reasumując, w świetle opisanego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, że planowana przez Wnioskodawcę dostawa działki nr 15, zabudowanej budynkami i budowlami, trwale związanymi z gruntem będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, natomiast planowana dostawa działki nr 14/2, niezabudowanej, przeznaczonej pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego będzie podlegać opodatkowaniu stawką 23 %.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika