Zbycie budynku wraz z gruntem, części środków trwałych i wyposażenia, będzie czynnością podlegającą (...)

Zbycie budynku wraz z gruntem, części środków trwałych i wyposażenia, będzie czynnością podlegającą przepisom ustawy o podatku VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, oraz będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według właściwych stawek podatkowych określonych dla nieruchomości i poszczególnych towarów lub z zastosowaniem zwolnienia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług do sprzedaży budynku wraz z gruntem, części środków trwałych i wyposażenia, przejęcia dzierżawców ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania art. 6 ustawy o podatku od towarów i usług do sprzedaży budynku wraz z gruntem, części środków trwałych i wyposażenia, przejęcia dzierżawców, uzupełniony pismem z dnia 15 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego własnego stanowiska skorelowanego z zakresem pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma jeden budynek, w którym prowadzi działalność gospodarczą - sprzedaż detaliczna art. spożywczych i przemysłowych oraz wynajem. Na ostatnim Walnym Zgromadzeniu podjęta została uchwała o sprzedaży budynku wraz z gruntem. Obecnie ukazują się ogłoszenia o sprzedaży, prawdopodobnie w niedługim czasie dojdzie do sprzedaży. Jest to jedyny budynek Wnioskodawcy, więc w związku z tym zakończy działalność i podejmie odpowiednie uchwały zgodnie ze statutem. Wnioskodawca nadmienia, że budynek jest z roku 1975. W latach 2007-2010 był modernizowany. Wartość księgowa przed modernizacją wynosiła 2.539.552,00, po modernizacji wynosi 4.302.551,00. Wartość poniesionych nakładów wynosi 1.762.999,00 tj. 69,42%. Po sprzedaży budynku przez krótki czas Wnioskodawca będzie wyprzedawać towary, środki trwałe, wyposażenie i prowadzić likwidację w prawdopodobnie wynajętych pomieszczeniach w tym budynku.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19 grudnia 2011, Wnioskodawca wskazał, iż: sprzedaje budynek z gruntem. Wnioskodawca jest pierwszym i jedynym właścicielem budynku, który zasiedlił budynek zaraz po jego wybudowaniu, było to w 1975 r., kiedy jeszcze nie obowiązywała ustawa o podatku VAT. Wydatki na ulepszenie budynku w latach 2007-2010 podwyższały wartość początkową tego obiektu na bieżąco tzn. po podpisanych protokołach zdawczo odbiorczych z firmami budowlanymi których było kilka. Spółdzielnia przewiduje sprzedaż nieruchomości na początku 2012 roku. Obiekt jest budynkiem, który jest trwale związany z gruntem. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że oprócz działalności handlowej prowadzi również wynajem powierzchni, nowy nabywca przejmuje wszystkich najemców poprzez wystawienie aneksów do umów i zmieniając dane właściciela. Kupujący wyraził chęć odkupienia od Wnioskodawcy części środków trwałych i wyposażenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu z dnia 15 grudnia 2011 r.

Czy do sprzedaży budynku Wnioskodawcy wraz z gruntem, przejęcia przez nowego nabywcę dzierżawców, odkupienia części środków trwałych i wyposażenia można zastosować art. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku od towarów i usług, że przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa...

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu z dnia 15 grudnia 2011 r. , można zastosować art. 6 ust 1, ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, że jest to sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa i transakcja ta nie podlega przepisom ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust.1 ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 ust. 6 ustawy).

W myśl art. 29 ust 5 w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Pojęcie ?transakcji zbycia? należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu ?dostawy towarów? w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. ?zbycie? obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Zgodnie z treścią art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, ustawodawca zdefiniował ?zorganizowaną część przedsiębiorstwa? jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania części przedsiębiorstwa za zorganizowaną jego część jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten musi być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie, o wyodrębnieniu finansowym może świadczyć nie tylko samodzielne sporządzanie bilansu przez oddział, ale każde wyodrębnienie, na podstawie którego możemy poznać sytuację finansową części przedsiębiorstwa, które będzie przedmiotem zbycia,
  3. wyodrębnione składniki przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Powyższe oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości, będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży części swego przedsiębiorstwa w postaci budynku z gruntem, w którym prowadzi działalność gospodarczą ? sprzedaż detaliczna artykułów spożywczych i przemysłowych oraz wynajem powierzchni użytkowych. Wnioskodawca jest pierwszym i jedynym właścicielem budynku. Spółdzielnia po sprzedaży budynku będzie wyprzedawać towary, środki trwałe, wyposażenie i prowadzić likwidację, w pomieszczeniach które wynajmie od przyszłego nabywcy. Wnioskodawca informuje również, iż przyszły nabywca przejmie wszystkich najemców poprzez wystawienie aneksów do umów oraz że kupujący wyraził chęć odkupienia od Wnioskodawcy części środków trwałych.

W ocenie tut. Organu nie wystarczy, że ze względu na pewną samodzielność pod względem technicznym, czy nawet organizacyjnym, zespół składników majątkowych mógłby potencjalnie stanowić odrębne przedsiębiorstwo, bądź zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ art. 6 pkt 1 ustawy, wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie wszystkich składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia pewnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zbyciem, którego przedmiotem jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, muszą być objęte bezwzględnie wszystkie elementy, które umożliwią kontynuowanie działalności gospodarczej w takim zakresie w jakim część ta funkcjonowała dotychczas. Nie można więc uznać, że Wnioskodawca dokona sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa, skoro nie wszystkie składniki należące do zorganizowanej części przedsiębiorstwa będą stanowiły jej przedmiot.

Sprzedaż części przedsiębiorstwa w postaci budynku z gruntem, w którym Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (sprzedaż detaliczna artykułów spożywczych i przemysłowych oraz wynajem powierzchni użytkowych) oraz następstw z jakimi wiąże się przedmiotowa dostawa (tj. przejęcie przez przyszłego nabywcą wszystkich najemców poprzez wystawienie aneksów do umów oraz odkupienie części środków trwałych i wyposażenia) powoduje, że czynności tej nie można uznać za sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, do której ma zastosowanie przepis art. 6 pkt 1 ustawy. Opisana transakcja stanowić będzie zatem dostawę poszczególnych składników majątku Spółki.

Reasumując: Zbycie przez Wnioskodawcę budynku wraz z gruntem, części środków trwałych i wyposażenia, będzie czynnością podlegającą przepisom ustawy o podatku VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, oraz będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według właściwych stawek podatkowych określonych dla nieruchomości i poszczególnych towarów lub z zastosowaniem zwolnienia - o ile takie będzie wynikało z odpowiednich przepisów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika