Możliwość prawna odzyskania podatku od towarów i usług (VAT), w związku z realizacją projektu (...)

Możliwość prawna odzyskania podatku od towarów i usług (VAT), w związku z realizacją projektu pn. ??.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu pn. ?[?]? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu pn. ?[?]?.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ubiega się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego [?] na lata 2007-2013 na realizację projektu ?[?]?. W związku z czym Wnioskodawca jest zobligowany do pozyskania indywidualnej interpretacji w sprawie podatku VAT.

Przedmiotem projektu jest utworzenie w jednostce nowoczesnego systemu informatycznego, który pozwoli na wprowadzenie do oferty jednostki usług elektronicznych e-Pacjent oraz Portalu informacyjnego. W ramach projektu zrealizowane zostaną następujące zadania;

  • przebudowa i przystosowanie pomieszczenia istniejącej serwerowni do pełnienia funkcji centralnej serwerowni jednostki, zapewniającej prawidłowe funkcjonowanie i obsługę systemu informacji medycznej;
  • rozbudowa obecnej sieci szkieletowej obejmująca zakup serwerów oraz urządzeń sieciowych;
  • zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem, obejmujący zakupienie:
    • stacjonarnych zestawów komputerowych z monitorami,
    • drukarek,
    • urządzeń wielofunkcyjnych

  • utworzenie systemu informacji medycznej (modułów informacyjnych) oferującego pacjentom usługi on-line w za kresie: rejestracji, rezerwacji terminów wykonania usług medycznych, sprawdzenia/pobrania wyników badań, informacji z dokumentacji medycznej; w ramach systemu powstanie również Portal informacyjny, umożliwiający m.in. zaprezentowanie zakresu i liczby usług medycznych realizowanych przez Szpital, a także prezentację personelu. Zakupione w ramach Projektu oprogramowanie będzie również odpowiadać za sprawne gromadzenie i dystrybucję wszystkich informacji medycznych związanych z przebiegiem leczenia pacjenta. Nowoczesny i kompleksowy system będzie wspomagać lekarzy w ocenie stanu zdrowia pacjenta oraz ułatwiać dostęp do danych o jego stanie.

Obecnie w jednostce świadczone są usługi medyczne w zakresie:

  1. lecznictwa szpitalnego
  2. opieki długoterminowej
  3. podstawowej opieki zdrowotnej
  4. poradni specjalistycznych
  5. opieki psychiatrycznej
  6. medycyny pracy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT usługi w zakresie opieki medycznej jakie świadczy Wnioskodawca są zwolnione od podatku VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT-7 z tytułu prowadzenia działalności niemedycznej, np. najmu pomieszczeń.

Realizacja zadania w ramach projektu pn. ?[?]? będzie związana wyłącznie z działalnością zwolnioną z podatku VAT.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca realizuje usługi medyczne w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. Podmiotem tworzącym szpitala jest [?].

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w związku z ubieganiem się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego [?] na lata 2007-2013 na realizację projektu ?[?]? ma możliwości odzyskania poniesionego w związku z projektem kosztu podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ zakup dotyczy wyłącznie działalności zwolnionej z podatku zgodnie z art. 43 ust 1 punkt 18 cyt. Ustawy - usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawy towarów i świadczeni usług ściśle z tymi usługami związane, wykonane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z faktu, iż ustawa o VAT wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VA7 zwalnia się od podatku od towarów i usług - usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 wskazano na usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej sklasyfikowane jako PKWiU ex 85.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnice kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. ?[?]? w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego [?] na lata 2007-2013. Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT-7 z tytułu prowadzenia działalności niemedycznej, np. najmu pomieszczeń. Usługi w zakresie opieki medycznej jakie świadczy Wnioskodawca są zwolnione od podatku VAT. Realizacja zadania w ramach projektu będzie związana wyłącznie z działalnością zwolnioną z podatku VAT.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami, rozliczenie podatku na zasadach określonych w art. 86 ust. 1, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanym tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja opisanego projektu. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków unijnych ze źródeł określonych § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?[?]?, ponieważ zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zauważa, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez zainteresowanego, gdyż nie było przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretacje tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym wskazano, iż efekty projektu będą służyły do świadczenia usług, które są zwolnione z podatku towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie jest przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika