Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku akcyzowego, rozlew alkoholu etylowego będzie produkcją wyrobu (...)

Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku akcyzowego, rozlew alkoholu etylowego będzie produkcją wyrobu akcyzowego, będzie musiał dokonać zgłoszenia rejestracyjnego, składać deklaracje, prowadzić ewidencję i oznaczać wyroby znakami akcyzy (stanowisko Wnioskodawcy nieprawidłowe); Wnioskodawca będzie mógł prowadzić rozlew poza składem podatkowym (stanowisko Wnioskodawcy prawidłowe)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn.zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn.zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2013 r. (data wpływu 11 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  • nieuznania Wnioskodawcy za podatnika podatku akcyzowego, nieuznania czynności rozlewu alkoholu za produkcję alkoholu etylowego i braku obowiązków dotyczących zgłoszenia rejestracyjnego, składania deklaracji podatkowych, prowadzenia ewidencji i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy - jest nieprawidłowe;
  • możliwości dokonywania rozlewu alkoholu etylowego poza składem podatkowym na warunkach przewidzianych w art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie: nieuznania Wnioskodawcy za podatnika podatku akcyzowego, nieuznania czynności rozlewu alkoholu za produkcję alkoholu etylowego, braku obowiązków dotyczących zgłoszenia rejestracyjnego, składania deklaracji podatkowych, prowadzenia ewidencji i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy oraz możliwości dokonywania rozlewu alkoholu etylowego poza składem podatkowym na warunkach przewidzianych w art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W związku z faktem, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, tut. Organ pismem z dnia 29 listopada 2013 r. wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 grudnia 2013 r. (data wpływu 11 grudnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest firmą handlową, która zajmuje się hurtową i detaliczną sprzedażą surowców i odczynników chemicznych. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Nie jest natomiast zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i nie posiada składu podatkowego. Wnioskodawca zamierza kupić alkohol etylowy nieskażony kod CN 2207 10 w paletopojemnikach o objętości nawet do 1000 l. Zakup dokonany będzie na podstawie faktury VAT zawierającej wartość podatku akcyzowego.

Zakupiony z podatkiem akcyzowym alkohol etylowy, Wnioskodawca chce konfekcjonować w butelki techniczne o pojemności 500 ml lub 2 l i sprzedawać na podstawie faktur VAT, kod PKWiU 20.14.74 - już bez podatku akcyzowego i znaków akcyzy - do hurtowni chemicznych lub ostatecznych użytkowników: ośrodków naukowo-badawczych, szpitali i laboratoriów.

Sprzedawany alkohol etylowy to alkohol 96-99% czda tj. odczynnik chemiczny nienadający się do spożycia, przeznaczony głównie do analiz, używany do celów medycznych, w szpitalach, aptekach i zakładach opieki zdrowotnej.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że nie jest firmą posiadającą uprawnienia do rozlewu towarów spożywczych, lecz firmą chemiczną, konfekcjonującą odczynniki chemiczne i chemikalia stosowane w analityce i przemyśle. Kupiony przez Wnioskodawcę alkohol będzie badany przez laboratorium Wnioskodawcy, pod kątem parametrów spełnionych dla wymogów substancji chemicznych i odczynnikowych. Surowiec przez Wnioskodawcę rozlewany nie nadaje się do spożycia.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca chce kupować alkohol etylowy np. w Zakładach Spirytusowych, będących jego producentem, w opakowaniach wielokrotnego użytku tj. w beczkach lub w paletopojemnikach. Wnioskodawca będzie kupować alkohol rektyfikowany, nieskażony. Kupowany alkohol rektyfikowany, przed jego skonfekcjonowaniem w butelki będzie alkoholem nadającym się do spożycia. Kupowany alkohol Wnioskodawca chce konfekcjonować, to znaczy przelewać z dużych pojemników, nawet (1000 l) do brązowych szklanych butelek o pojemności np. 500 ml i sprzedawać jako alkohol ?czysty do analiz?.

W załączeniu przedstawiono przykładowe świadectwo kontroli jakości, jakie Wnioskodawca będzie dostarczać ewentualnym odbiorcom oraz kserokopię fotografii butelki, w którą Wnioskodawca chce przelewać alkohol etylowy.

Reasumując, pod pojęciem konfekcjonowania Wnioskodawca rozumie tylko przelanie zawartości dużych pojemników do butelek, bez zmiany składu alkoholu. Alkohol, który Wnioskodawca chce dalej sprzedawać, jest tym samym alkoholem, tylko w innym opakowaniu. Alkohol ten, ze względu na jego dalsze zastosowanie, nie może być skażony żadnym skażalnikiem.

Ponieważ firma Wnioskodawcy nie posiada uprawnień ani instalacji gwarantujących bezpieczeństwo rozlewu towarów spożywczych oraz biorąc pod uwagę warunki, w których Wnioskodawca będzie przelewać alkohol, rozlany alkohol nie może zostać zakwalifikowany jako towar spożywczy. Rodzaj opakowania, w którym Wnioskodawca będzie odbierać alkohol a także butelki, w które chce przelać alkohol, wyraźnie wskazuje na inne niż spożywcze jego przeznaczenie.

Część alkoholu, który Wnioskodawca zamierza przelewać, chce Wnioskodawca sprzedawać kontrahentom, którzy będą używać go m.in. do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 u st. 9 pkt 4 w powiązaniu z art. 32 ust. 4 pkt 3 ustawy.

Część alkoholu, po jego rozlaniu, Wnioskodawca chce sprzedawać do produkcji różnych preparatów medycznych, jako rozpuszczalnik, środek dezynfekujący przy czynnościach leczniczych lub dezynfekujący aparaturę chemiczną lub laboratoryjną, jako próbki do analiz. Podkreślono, że alkohol Wnioskodawca chce sprzedawać hurtowo do szpitali, aptek , zakładów opieki zdrowotnej. Alkohol nie będzie sprzedawany osobom fizycznym, ani do składu podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisana wyżej działalność Wnioskodawcy podlega regulacjom ustawy o podatku akcyzowym, w szczególności:

  • czy Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku akcyzowego ?
  • czy na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki wynikające z tego opodatkowania np. dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego, składanie deklaracji, prowadzenie ewidencji, naklejanie znaków akcyzy / podatkowych lub legalizacyjnych ?
  • czy Wnioskodawca może dokonywać zamierzonych czynności poza składem podatkowym ?

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie będzie z tytułu dokonywania konfekcjonowania przedmiotowego alkoholu etylowego podatnikiem podatku akcyzowego i nie będzie zobowiązany do zapłaty tego podatku. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność nie podlega regulacjom ustaw o podatku akcyzowym. W związku z czym nie ciążą na nim żadne obowiązki z niej wynikające w tym: rejestracja, składanie deklaracji, naklejanie znaków akcyzy podatkowych czy legalizacyjnych, itp.

Konfekcjonowanie przez Wnioskodawcę alkoholu etylowego może odbywać się poza składem podatkowym. Faktem jest, że alkohol etylowy, o którym mowa należy do wyrobów akcyzowych, ale sam ten fakt nie nakłada obowiązku rejestracji czy oznaczania znakami akcyzy. Aby powstał taki obowiązek, działalność Wnioskodawcy musiałaby się jeszcze mieścić w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, o którym mowa w art. 8 ustawy. Przedmiotem opodatkowania akcyzą wg. art. 8 jest produkcja wyrobów akcyzowych i szereg innych czynności, które w przedstawionym zapytaniu nie będą miały miejsca. W ocenie Wnioskodawcy rozważyć należy czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności, będą się mieściły w art. 8 ust. 1 pkt 1 ? tj., czy powinny być zaliczone do produkcji wyrobów akcyzowych. Zwrot ?produkcja?, w odniesieniu dc wyrobu akcyzowego, jakim jest alkohol etylowy, zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy, należy rozumieć jako ?wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew?. Zdaniem Wnioskodawcy wykonywane przez niego czynności nie będą mogły być uznane za ?produkcję?, w szczególności Wnioskodawca uważa, że przelanie alkoholu etylowego do mniejszych opakowań nie jest rozlewem, o którym mowa w ww. artykule. Zdaniem Wnioskodawcy, ?rozlewem? w rozumieniu art. 93 ust. 2 ustawy, powinny być tylko takie czynności, które występują w trakcie procesu wytwarzania alkoholu etylowego przez jego producenta. Alkohol etylowy kupiony przez Wnioskodawcę będzie już wyrobem gotowym, zakończony zostanie całkowicie proces jego produkcji, a tym samym, sama czynność przelania go do mniejszych pojemników nie może być uznana za rozlew w rozumieniu art. 93 ust. 2 ustawy, a tym samym za jego produkcję. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie zmieniają przecież ani składu alkoholu, ani ilości, ani też kodu CN. Ponieważ działania Wnioskodawcy dotyczą już gotowego wyrobu, należy zaliczyć je do ?konfekcjonowania?, a nie do ?rozlewu?. Z definicji słownikowej wyraźnie wynika, że konfekcjonowanie dotyczy wyrobów, a więc produktów już wytworzonych, których proces produkcji już się zakończył.

Wnioskodawca ponadto nadmienia, ze zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do wyrobów akcyzowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonywaniem jednej z czynności, o której mowa w art. 8 ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należytej wysokości - co będzie miało miejsce w naszym wypadku.

Reasumując: czynność konfekcjonowania alkoholu etylowego w mniejsze opakowania nie jest produkcją i nie została wymieniona w art. 8 ustawy, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu akcyzą. W konsekwencji na Wnioskodawcy, zgodnie z art. 16 ustawy nie ciąży również obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego i dokonywania innych czynności związanych z przedmiotową rejestracją, a tym samym nie ciąży na nim także obowiązek oznaczania odsprzedawanego alkoholu etylowego, po jego skonfekcjonowaniu, do mniejszych opakowań, znakami akcyzy, ani podatkowymi, ani legalizacyjnymi.

Reasumując: biorąc pod uwagę przeznaczenie konfekcjonowanego alkoholu etylowego, na podstawie art. 16 ust. 7, Wnioskodawca nie ma obowiązku rejestracji.

Na podstawie art. 118, z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby całkowicie niezdatne do użytku oraz zwolnione od akcyzy m. innymi ze względu na ich przeznaczenie ( konfekcjonowany przez Wnioskodawcę alkohol etylowy nie nadaje się do spożycia).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe ? w zakresie nieuznania Wnioskodawcy za podatnika podatku akcyzowego, nieuznania czynności rozlewu alkoholu za produkcję alkoholu etylowego i braku obowiązków dotyczących zgłoszenia rejestracyjnego, składania deklaracji podatkowych, prowadzenia ewidencji i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy;
  • prawidłowe ? w zakresie możliwości dokonywania rozlewu alkoholu etylowego poza składem podatkowym na warunkach przewidzianych w art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej ?ustawą? (Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz. 626 z późn. zm.) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej ?akcyzą?, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie ?wyroby akcyzowe? oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku nr 1, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, pod pozycją 17, z kodem CN 2207 umieszczono ? Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Zatem będący przedmiotem sprawy alkohol etylowy o kodzie CN 2207 10 00 jest wyrobem akcyzowym w rozumieniu ustawy i podlega zasadom opodatkowania lub zwolnienia z opodatkowania, przewidzianym w ustawie i rozporządzeniach wykonawczych do ustawy.

Stosownie do art. 7 § 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa, przez ?ustawy podatkowe? rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Obowiązkiem podatkowym w myśl art. 4 Ordynacji podatkowej, jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.

Jak wynika z art. 16 ust. 1 ustawy - podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zatem każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, zarówno ten, który zamierza wykonywać czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jak i zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jest zobowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności, do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, a w przypadku działalności gospodarczej z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy - również adresy miejsc wykonywania działalności oraz określenie rodzaju i przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego (art. 16 ust. 2 ustawy).

Właściwy naczelnik urzędu celnego, bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, pisemnie potwierdza jego przyjęcie (art. 16 ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 16 ust. 5 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 8.

W przypadku zmiany zerowej stawki akcyzy na inną stawkę akcyzy zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w ust. 1, składa się w terminie 14 dni od dnia zmiany stawki (art. 16 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 16 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 nie mają zastosowania do podmiotów prowadzących działalność z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, niemających na terytorium kraju siedziby, miejsca zamieszkania albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Stosownie do art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zakres opodatkowania akcyzą napojów alkoholowych został określony w rozdziale 2 działu IV ustawy, to jest w art. 92 - 97 ustawy. Stosownie do art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W myśl art. 93 ust. 2 ustawy, produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. w temperaturze 20°C zawartego w gotowym wyrobie (art. 93 ust. 3 ustawy).

Stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 4.960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie (art. 93 ust. 4 ustawy).

Zatem rozlew alkoholu etylowego w myśl art. 93 ust. 2 ustawy jest produkcją alkoholu etylowego i zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

  1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
  2. mniej niż 1.000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. nr 120, poz. 690);
  3. piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
  4. mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
  5. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
  6. energii elektrycznej;
  7. wyrobów węglowych;
  8. suszu tytoniowego;
  9. wyrobów gazowych.

W Załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w pozycji 17, z kodem CN 2207 znajduje się - Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Zatem rozlew alkoholu etylowego, zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, może odbywać się poza składem podatkowym, w przypadku gdy zapłacona w cenie nabytego przez Wnioskodawcę alkoholu etylowego akcyza jest wyższa lub równa stawce mającej zastosowanie do wyrobu finalnego ? alkoholu etylowego po zakończonym rozlewie.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w produktach leczniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. nr 45, poz. 271, z późn. zm.);

Stosownie do art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4 - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b.

Stosownie do art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 i 8 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  3. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Jak wynika z art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

W ww. załączniku, pod pozycją 5, z kodem CN 2207 umieszczono - Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

  1. podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;
  2. importerem;
  3. podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
  4. przedstawicielem podatkowym;
  5. podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
  6. właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

W myśl art. 116 ust. 4 ustawy, w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 3, posiadacz tych wyrobów (?) jest obowiązany zakupić znaki akcyzy i oznaczyć nimi wyroby. Z czynności oznaczania sporządza się protokół.

W myśl art. 116 ust. 5 ustawy, posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy, przepisu ust. 5 nie stosuje się do wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, ponownie rozlanych lub rozważonych w inne opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej.

Stosownie do art. 117 ust. 1 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

Zgodnie z art. 117 ust. 3 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. (?)

Zgodnie z art. 118 ust. 1 ustawy, z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są:

  1. całkowicie niezdatne do użytku;
  2. wyprowadzane ze składu podatkowego i przeznaczone do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport;
  3. umieszczane w składzie wolnocłowym lub wolnym obszarze celnym i przeznaczone do sprzedaży w jednostkach handlowych tam usytuowanych;
  4. przewożone przez terytorium kraju w ramach procedury tranzytu w rozumieniu przepisów prawa celnego;
  5. przewożone z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez terytorium kraju;
  6. wyprodukowane na warunkach określonych w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 i przeznaczone do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport.

W myśl art. 118 ust. 2 ustawy, z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się także wyroby akcyzowe, które są zwolnione od akcyzy albo objęte zerową stawką akcyzy.

Stosownie do art. 118 ust. 4 ustawy, (?), podmiot dokonujący produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, (?) jest obowiązany do prowadzenia ewidencji rodzaju, ilości i wartości wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 1-3 i 6.

Zgodnie z art. 118 ust. 7 ustawy, ewidencja, o której mowa w ust. 4, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

W myśl art. 21 ust. 7 pkt 2 lit. a) ustawy, z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5.

Zgodnie z art. 21 ust. 8 ustawy, kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca, niebędący zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego i nieposiadający składu podatkowego, zamierza kupić alkohol etylowy nieskażony o kodzie CN 2207 10 w paletopojemnikach o objętości do 1000 l, na podstawie faktury VAT zawierającej wartość podatku akcyzowego.

Zakupiony z podatkiem akcyzowym alkohol etylowy, Wnioskodawca zamierza konfekcjonować to znaczy przelewać z dużych pojemników do szklanych butelek o pojemności 500 ml lub 2 l i sprzedawać na podstawie faktur VAT bez podatku akcyzowego i znaków akcyzy, jako odczynnik chemiczny (96-99% alkoholu), do hurtowni chemicznych, ośrodków naukowo-badawczych, szpitali i laboratoriów. Skład zakupionego alkoholu etylowego nie będzie ulegał zmianie. Alkohol rozlany do butelek Wnioskodawca zamierza sprzedawać kontrahentom, m.in. producentom produktów leczniczych, szpitalom, aptekom i zakładom opieki zdrowotnej.

Zdaniem Wnioskodawcy wykonywane przez niego czynności konfekcjonowania czyli przelania alkoholu zakupionego z zapłaconą akcyzą nie będą mogły być uznane za produkcję w rozumieniu art. 93 ust. 2 ustawy; Wnioskodawca nie będzie z tytułu dokonywania konfekcjonowania alkoholu podatnikiem podatku akcyzowego; nie będzie zobowiązany do zapłaty tego podatku; prowadzona przez Wnioskodawcę działalność nie podlega regulacjom ustaw o podatku akcyzowym i nie ciążą na nim żadne obowiązki wynikające z ustawy, w tym: rejestracja, składanie deklaracji, naklejanie znaków akcyzy podatkowych czy legalizacyjnych, itp. Konfekcjonowanie przez Wnioskodawcę alkoholu etylowego może odbywać się poza składem podatkowym.

Należy stwierdzić, że zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego, ?konfekcjonować? oznacza ?porcjować lub pakować gotowe wyroby?. Wnioskodawca wskazuje, że zamierza konfekcjonować czyli przelewać zakupiony alkohol etylowy z dużych pojemników do szklanych butelek. Zatem planowane przez Wnioskodawcę konfekcjonowanie czyli przelewanie alkoholu etylowego zakupionego z zapłaconą akcyzą stanowi rozlew czyli produkcję alkoholu etylowego w myśl definicji zawartej w art. 93 ust. 2 ustawy i w związku z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym. Podkreślić należy, że każda z czynności wymienionych w art. 93 ust. 2 ustawy, tj. wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew, stanowi samoistnie produkcję alkoholu etylowego. Zatem rozlew alkoholu etylowego jest czynnością wymienioną w art. 93 ust. 2 ustawy, stanowiącą samoistnie produkcję alkoholu etylowego.

Stosownie do art. 7 § 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa, Wnioskodawca, będąc spółką jawną jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która na mocy art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym będzie podlegać obowiązkowi podatkowemu w przedmiocie produkcji wyrobów akcyzowych, to jest rozlewu alkoholu etylowego, a zatem Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca zamierzający prowadzić działalność gospodarczą polegającą na rozlewie alkoholu etylowego, jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, polegającej na rozlewie alkoholu, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania powołany wyżej art. 16 ust. 7 ustawy, gdyż ww. przepis dotyczy prowadzących działalność z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, niemających na terytorium kraju siedziby, miejsca zamieszkania albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Z opisu sprawy nie wynika, że Wnioskodawca będzie prowadził działalność z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jak również nie wynika, że Wnioskodawca nie ma na terytorium kraju siedziby, miejsca zamieszkania albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2, a zatem również produkcja ? rozlew alkoholu etylowego, co do zasady powinna się odbywać wyłącznie w składzie podatkowym. Wyjątek stanowi art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym produkcja alkoholu etylowego z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, może się odbywać poza składem podatkowym. Zatem rozlew alkoholu etylowego będzie mógł się odbywać poza składem podatkowym, jedynie wówczas, gdy zapłacona w cenie nabytego przez Wnioskodawcę alkoholu etylowego akcyza jest wyższa lub równa stawce mającej zastosowanie do wyrobu finalnego ? alkoholu etylowego po zakończonym rozlewie.

Stosownie do art. 117 ust. 1 ustawy, w przypadku, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, a więc w przypadku produkcji (rozlewu) wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy, powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

Zatem Wnioskodawca przed dokonaniem sprzedaży alkoholu etylowego rozlanego do butelek, powinien butelki z ww. alkoholem prawidłowo oznaczyć odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy.

W przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania zwolnienie z obowiązku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, o którym mowa w art. 118 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się także wyroby akcyzowe, które są zwolnione od akcyzy albo objęte zerową stawką akcyzy, gdyż alkohol etylowy rozlewany przez Wnioskodawcę nie będzie zwolniony od akcyzy oraz nie będzie objęty zerową stawką akcyzy.

Przepis art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy dotyczy zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego używanego do produkcji produktów leczniczych przez podmiot zużywający. Zgodnie z ww. przepisem zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4 - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b. Zatem ww. przepis nie dotyczy sytuacji opisanej w przedmiotowej sprawie.

Zgodnie z art. 21 ustawy, Wnioskodawca będzie obowiązany, bez wezwania organu podatkowego składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru i obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, przy czym kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 oraz kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy:

  • w zakresie nieuznania Wnioskodawcy za podatnika podatku akcyzowego, nieuznania czynności rozlewu alkoholu za produkcję alkoholu etylowego i braku obowiązków dotyczących zgłoszenia rejestracyjnego, składania deklaracji podatkowych, prowadzenia ewidencji i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy - jest nieprawidłowe;
  • w zakresie możliwości dokonywania rozlewu alkoholu etylowego poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy - jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego ? nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika