Odnosząc opisane powyżej zdarzenie przyszłe do ustawowych definicji wyrobów tytoniowych należy stwierdzić, (...)

Odnosząc opisane powyżej zdarzenie przyszłe do ustawowych definicji wyrobów tytoniowych należy stwierdzić, iż wyroby przedstawione we wniosku nie spełniają warunków zawartych w art. 98 ust. 1-8 ustawy, gdyż jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego są to liście tytoniu nieprzetworzone, odżyłowane lub częściowo odżyłowane, niepocięte, niepodzielone, nieskręcone, niesprasowane, niezrolowane ani nieposzarpane oraz nienadające się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego. Zatem sprzedaż opisanych we wniosku liści tytoniu nie wiąże się z obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2012r. (data wpływu 19.04.2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2012r. (data wpływu 5.07.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania liści tytoniu (niepociętego), tytoniu nieodżyłowanego, tytoniu częściowo lub całkowicie odżyłowanego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą liści tytoniu (niepociętego), tytoniu nieodżyłowanego, tytoniu częściowo lub całkowicie odżyłowanego oraz w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% liści tytoniu niepociętych, nieodżyłowanych, częściowo lub całkowicie odżyłowanych.

Wniosek uzupełniono w dniu 5.07.2012 r. w zakresie wskazania właściwego naczelnika urzędu celnego; uiszczenia opłaty od wniosku oraz doprecyzowania przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma zamiar rozpocząć działalność w zakresie handlu (sprzedaży odbiorcom detalicznym) nieprzetworzonych w żaden sposób liści tytoniu, a także liści tytoniu odżyłowanych lub częściowo odżyłowanych.

Działalność będzie polegać na skupie od producentów, pakowaniu w opakowania po 100; 200; 300; 500 g i sprzedaży odbiorcom detalicznym nieprzetworzonych liści tytoniu w tych opakowaniach, pakowaniu i sprzedaży w takich samych opakowaniach liści tytoniu odżyłowanych lub częściowo odżyłowanych według kodów CN: 2401 20 85 10, 2401 20 35 10 i 2401 20 95 10.

Liście tytoniu nie będą przed sprzedażą w żaden sposób przetwarzane przemysłowo; w szczególności nie będą: pocięte lub inaczej podzielone, skręcone, sprasowane, zrolowane ani poszarpane.

Sprzedawane liście tytoniu, tytoń odżyłowany lub częściowo odżyłowany nie będą nadawać się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego.

W uzupełnieniu wniosku dodatkowo wskazano, że:

  1. przeznaczone do sprzedaży liście tytoniu nie będą stanowić i nie stanowią odpadów tytoniowych, to jest nie będą i nie są pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych;
  2. sprzedawane liście tytoniu nie będą się nadawać do palenia w tej postaci bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  3. opisane we wniosku liście mogą służyć w ogrodnictwie;
  4. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;
  5. opisane towary objęte są kodami CN 2401 10 i CN 2401 20, zgodnie z uzyskaną w roku 2006 odpowiedzią z Urzędu Statystycznego zostały przypisane do PKWiU 01.11.40-00.10 i 01.11 40-00.20 zgodnie z klasyfikacją z 2004 roku, z powiązań pomiędzy PKWiU z 2004 i 2008 r. wynika, że grupy te zawierają się w PKWiU z 2008 r. w symbolu 01.15.10.0 jako tytoń nieprzetworzony;
  6. oraz że wniosek dotyczy dwóch zdarzeń przyszłych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż produktów wymienionych w poz. 68 niniejszego wniosku, tj.: liści tytoniu (niepociętego), tytoniu nieodżyłowanego, tytoniu częściowo lub całkowicie odżyłowanego podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż produktów, będących przedmiotem wniosku, jako tytoniu nieprzetworzonego, nie jest objęta podatkiem akcyzowym. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 42 ww. załącznika nr 1 do ustawy do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN. Stosownie zaś do art. 98 ust. 1 ww. ustawy do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN: papierosy, tytoń do palenia; cygara i cygaretki.

W ust. 2-8 art. 98 ww. ustawy ustawodawca dla potrzeb cyt. ustawy zdefiniował powyższe pojęcia, tak więc na potrzeby ustawy za papierosy uznaje się:

  1. tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;
  2. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;
  3. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Za cygara lub cygaretki przeznaczone do palenia uznaje się:

  1. tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,
  2. tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry ? jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Za tytoń do palenia uznaje się:

  1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  2. odpady tytoniowe oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami w rozumieniu ust. 2, 3 i 4, a nadające się do palenia;
  3. odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Zgodnie z powyższym w przypadku wyrobów tytoniowych przedmiot opodatkowania ustala się nie w oparciu o kod CN, do jakich został przyporządkowany poszczególny wyrób tytoniowy w Nomenklaturze Scalonej, lecz w oparciu o definicje wyrobów tytoniowych określone w ust. 2-8 art. 98 ustawy o podatku akcyzowym. Powyższe zgodne jest również z przepisami dyrektywy Rady 95/59/WE z 27 listopada 1995r. w sprawie podatków innych niż podatki obrotowe, wpływających na spożycie wyrobów tytoniowych (Dz. Urz. UE L nr 291 str. 40 ze zm.), która definiując wyroby tytoniowe nie przywołuje kodów CN.

Przedmiotem wniosku jest tytoń niepocięty, nieskręcony, niesprasowany w postaci bloków oraz nie nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego.

Zgodnie z przedstawioną wyżej definicją wyrobów tytoniowych zawartą w ustawie o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008r. stwierdzić należy, że opisany we wniosku tytoń nie mieści się w definicji wyrobów tytoniowych ze względu na sposób przetworzenia. Produkt przedstawiony przez Wnioskodawcę nie spełnia warunków do zaklasyfikowania go do wyrobów akcyzowych. Tym samym sprzedaż tytoniu w stanie przedstawionym we wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym produktów opisanych we wniosku uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku Nr 1 do ustawy.

W poz. 42 tego załącznika do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki bez względu na kod CN.

Należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

  1. papierosy;
  2. tytoń do palenia;
  3. cygara i cygaretki.

W myśl natomiast art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:

  1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  2. odpady tytoniowe oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami w rozumieniu ust. 2, 3 i 4, a nadające się do palenia.

Za tytoń do palenia prawodawca uznaje ww. tytoń i odpady tytoniowe nadające się do palenia oraz wymaga - w drugim z powyższych przypadków - żeby odpady tytoniowe były oddane do sprzedaży detalicznej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza skupować od producentów, a następnie pakować w opakowania po 100, 200, 300 lub 500 gram i sprzedawać odbiorcom detalicznym liście tytoniu nieprzetworzone, odżyłowane lub częściowo odżyłowane. Liście tytoniu nie będą przed sprzedażą w żaden sposób przetwarzane przemysłowo; w szczególności nie będą: pocięte lub inaczej podzielone, skręcone, sprasowane, zrolowane ani poszarpane oraz nie będą nadawać się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, liście tytoniu zostały zaklasyfikowane do kodów CN: 2401 10 i 2401 20 oraz zgodnie z odpowiedzią z urzędu statystycznego zostały objęte pozycją PKWiU z 2008 r. 01.15.10.0 jako tytoń nieprzetworzony. Wnioskodawca stwierdził również, że opisane we wniosku liście tytoniu mogą służyć w ogrodnictwie.

Odnosząc opisane powyżej zdarzenie przyszłe do ustawowych definicji wyrobów tytoniowych należy stwierdzić, iż wyroby przedstawione we wniosku nie spełniają warunków zawartych w art. 98 ust. 1-8 ustawy, gdyż jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego są to liście tytoniu nieprzetworzone, odżyłowane lub częściowo odżyłowane, niepocięte, niepodzielone, nieskręcone, niesprasowane, niezrolowane ani nieposzarpane oraz nienadające się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego.

Zatem sprzedaż opisanych we wniosku liści tytoniu nie wiąże się z obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, a nie na jakichkolwiek własnych ustaleniach faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

W takiej sytuacji stwierdzenie w wyniku kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż ten ustalony przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (por. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Po 869/09, lex nr 541931).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż w zakresie stawki opodatkowania ww. produktów podatkiem od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie ? IPTPP3/443A-82/12-5/BJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika