Wnioskodawca ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8 % (...)

Wnioskodawca ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8 % przy dostawie na terenie kraju tytoniu nieprzetworzonego o kodzie PKWiU 01.15.10.0.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2012r. (data wpływu 19.04.2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2012r. (data wpływu 5.07.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% liści tytoniu (niepociętego), tytoniu nieodżyłowanego, tytoniu częściowo lub całkowicie odżyłowanego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą liści tytoniu (niepociętego), tytoniu nieodżyłowanego, tytoniu częściowo lub całkowicie odżyłowanego oraz w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania obniżoną stawką 8% liści tytoniu (niepociętego), tytoniu nieodżyłowanego, tytoniu częściowo lub całkowicie odżyłowanego.

Wniosek uzupełniono w dniu 5.07.2012 r. w zakresie podatku VAT poprzez określenie czy Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i wskazanie właściwego grupowania PKWiU z 2008 r. dla towarów będących przedmiotem wniosku oraz w zakresie podatku akcyzowego poprzez wskazanie właściwego naczelnika urzędu celnego, uiszczenie opłaty od wniosku oraz doprecyzowanie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma zamiar rozpocząć działalność w zakresie handlu (sprzedaży odbiorcom detalicznym) nieprzetworzonych w żaden sposób liści tytoniu, a także liści tytoniu odżyłowanych lub częściowo odżyłowanych.

Działalność będzie polegać na skupie od producentów, pakowaniu w opakowania po 100; 200; 300; 500 g i sprzedaży odbiorcom detalicznym nieprzetworzonych liści tytoniu w tych opakowaniach, pakowaniu i sprzedaży w takich samych opakowaniach liści tytoniu odżyłowanych lub częściowo odżyłowanych według kodów CN: 2401 20 85 10, 2401 20 35 10 i 2401 20 95 10.

Liście tytoniu nie będą przed sprzedażą w żaden sposób przetwarzane przemysłowo; w szczególności nie będą: pocięte lub inaczej podzielone, skręcone, sprasowane, zrolowane ani poszarpane.

Sprzedawane liście tytoniu, tytoń odżyłowany lub częściowo odżyłowany nie będą nadawać się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego.

W uzupełnieniu wniosku dodatkowo wskazano:

  1. właściwego dla Wnioskodawcy naczelnika urzędu celnego;
  2. że przeznaczone do sprzedaży liście tytoniu nie będą stanowić i nie stanowią odpadów tytoniowych, to jest nie będą i nie są pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych;
  3. że sprzedawane liście tytoniu nie będą się nadawać do palenia w tej postaci bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  4. że opisane we wniosku liście mogą służyć w ogrodnictwie;
  5. że Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług;
  6. że opisane towary objęte są kodami CN 2401 10 i CN 2401 20, zgodnie z uzyskaną w roku 2006 odpowiedzią z Urzędu Statystycznego zostały przypisane do PKWiU 01.11.40-00.10 i 01.11 40-00.20 zgodnie z klasyfikacją z 2004 roku, z powiązań pomiędzy PKWiU z 2004 i 2008 r. wynika, że grupy te zawierają się w PKWiU z 2008 r. w symbolu 01.15.10.0 jako tytoń nieprzetworzony;
  7. oraz że wniosek dotyczy dwóch zdarzeń przyszłych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż produktów wymienionych w poz. 68 niniejszego wniosku, tj.: liści tytoniu (niepociętego), tytoniu nieodżyłowanego, tytoniu częściowo lub całkowicie odżyłowanego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT stawką 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż produktów, o których mowa w pytaniu 2 wniosku ORD-IN, jako tytoniu nieprzetworzonego, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%.

Zgodnie z poz. 1 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług: symbol PKWIU ex. 01.1 rośliny inne niż wieloletnie z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów
roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1) objęte są 8% stawką VAT.

Przedmiotem wniosku są liście tytoniu odżyłowane lub częściowo odżyłowane kwalifikowane do kodów CN: 2401 20 85 10; 2401 20 35 10 i 2401 20 95 10, które odpowiadają symbolowi PKWiU 01.15.10, zawierający się w symbolu ex 01.1.Tym samym do sprzedaży tytoniu w stanie przedstawionym we wniosku stosuje się stawkę 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług produktów opisanych we wniosku uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Przepis art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W związku z nowelizacją przepisów ustawy, zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f ustawy, tzw. podstawowa stawka podatku wynosi 23 %, natomiast dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Z kolei przepis art. 41 ust. 2a dodany przez art. 19 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. z 2010 r. Nr 238 poz.1578) z dniem 1 stycznia 2011 r. wprowadza dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawkę podatku wynoszącą 5 %.

Jak wynika z obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. podczas wyznaczania zakresu stosowania stawek obniżonych, wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do zapisów § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) ? (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 3 ww. rozporządzenia do celów m. in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) ? (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza skupować od producentów, a następnie pakować w opakowania po 100, 200, 300 lub 500 gram i sprzedawać odbiorcom detalicznym liście tytoniu nieprzetworzone, odżyłowane lub częściowo odżyłowane, przyporządkowane do kodu PKWiU z 2008 r. 01.15.10.0. Liście tytoniu nie będą przed sprzedażą w żaden sposób przetwarzane przemysłowo; w szczególności nie będą: pocięte lub inaczej podzielone, skręcone, sprasowane, zrolowane ani poszarpane oraz nie będą nadawać się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego.

Stosując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż symbol PKWiU zastosowany przez Wnioskodawcę do określenia sprzedawanego towaru jest ujęty w dwóch różnych załącznikach do ustawy:

  1. pod pozycją 1 Załącznika nr 3 do ustawy, t. j. w ?Wykazie towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8 %? oraz
  2. pod pozycją 1 Załącznika nr 10 do ustawy, t. j. w ?Wykazie towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5 %?,w obu załącznikach jako ex 01.1, przy czym w Załączniku nr 3, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką VAT w wysokości 8% z następującym opisem pozycji:?Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1)?; natomiast w Załączniku nr 10 czyli w wykazie towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5 % z opisem:?Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:
    1. (uchylony),
    2. słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),
    3. nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),
    4. nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),
    5. trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),
    6. tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),
    7. roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),
    8. pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19)?


Przez PKWiU ex ? zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy ? rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ?Towar (grupa towarów)?. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.


Zastosowany przez Wnioskodawczynię kod PKWiU 01.15.10.0, w klasyfikacji PKWiU z 2008 r. został przedstawiony następująco:

01 ? Produkty rolnictwa i łowiectwa oraz usługi wspomagające

01.1 ? Rośliny inne niż wieloletnie

01.15 ? Tytoń nieprzetworzony

01.15.10.0 ? Tytoń nieprzetworzony.

Z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych w 2011 r. stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, w celu ustalenia stawki podatku VAT, jaką należy zastosować przy sprzedaży nieprzetworzonego tytoniu o kodzie PKWiU ex 01.15.10.0 znajdzie zastosowanie wyłącznie Załącznik nr 3 do ustawy, będący wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką VAT w wysokości 8%, natomiast nie znajdzie zastosowania Załącznik nr 10, gdyż z poz. 1 ww. Załącznika wyraźnie wynika wyłączenie tytoniu nieprzetworzonego o kodzie 01.15.10.0 z opodatkowania stawką 5%.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 8 % przy dostawie na terenie kraju tytoniu nieprzetworzonego o kodzie PKWiU 01.15.10.0.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku ? pytania 2 Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem ? nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż w zakresie opodatkowania ww. produktów podatkiem akcyzowym (pytanie 1 wniosku ORD-IN) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie ? IPTPP3/443A-82/12-4/BJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika