Prawo do odzyskania. sygn: IPTPP4/443-1/13-4/ALN

Prawo do odzyskania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2012 r. (data wpływu 31 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: ???.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.) o wskazanie przepisów prawa oraz doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto jest miastem na prawach powiatu i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umów cywilno-prawnych.

Miasto ubiega się o 85% dofinansowanie, z Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, realizacji projektu ???.

Projekt został wpisany na listę indywidualnych Projektów Kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013 pod Nr X.

29 listopada 2012 r strony, tj. Urząd Marszałkowski w X i Miasto X, podpisały umowę przygotowania projektu kluczowego. W umowie Miasto zobowiązało się do złożenia w terminie do dnia 31.03.2013 r. kompletnego wniosku o dofinansowanie, do którego jednym z obowiązkowych załączników jest indywidualna interpretacja w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (VAT wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej, właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy.

Zgodnie z ww. umową projekt ?. realizowany jest jako zadanie gminne w latach 2010-2015 (roboty budowlane 2012-2014).

Szacowany koszt projektu to 23 mln. zł, w tym szacowane dofinansowanie EFRR 18,7 mln zł.

W ramach projektu Miasto X zamierza zrealizować następujące roboty inwestycyjne polegające na:

remoncie konserwatorsko-budowlanym 4 zabytkowych budynków, będących siedzibami instytucji kultury i jednostek budżetowych. Miasta ,tj.:

  • Budynek Muzeum przy X- prace konserwatorskie mające na celu powstrzymanie destrukcji budynku, zachowanie i zabezpieczenie oryginalnej substancji zabytkowej oraz uczytelnienie historycznych napraw i przemurowań, odtworzenie detali, rekonstrukcja gzymsów i parapetów. Budynek jest własnością Miasta na prawach powiatu. Muzeum korzysta z budynku dawnego Zamku Królewskiego na podstawie oddania w odpłatne użytkowanie na czas nieoznaczony zgodnie z aktem notarialnym Nr X. Miasto z tego tytułu otrzymuje przychód opodatkowany podatkiem VAT. (opłata roczna w wysokości 1.012,42 zł netto).
  • Budynki LO - remont więźby dachowej wraz z wymianą pokucia, wymiana rynien, rur spustowych i obróbek blacharskich, remont elewacji budynku, odtworzenie elementów architektonicznych, izolacja pionowa i pozioma, wymiana stolarki, wymiana nawierzchni schodów, odwodnienie terenu dziedzińca wewnętrznego. Budynki LO są własnością Miasta na prawach powiatu. LO korzysta nieodpłatnie z budynków na podstawie decyzji Zarządu Miasta X z dnia 28.05.2001 r. przekazującej budynki w trwały zarząd.

  • Budynek Ośrodka X przy X - remont elewacji budynku z wymianą obróbek blacharskich, odtworzenie elementów architektonicznych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, izolacja pionowa i pozioma, odprowadzenie wód opadowych, utwardzenie terenu podwórza, remont klatki schodowej. Budynek jest własnością Miasta X. Ośrodek X korzysta z budynku na podstawie umowy najmu z X (przychody z tytułu najmu powierzchni i mediów są przychodami X Miasto otrzymuje od X przychód opodatkowany podatkiem VAT z tytułu czynszu dzierżawnego (budynek jest przedmiotem umowy dzierżawy zawartej pomiędzy Miastem, a X).

Przebudowie nw. ulic:

  • Ulica X - etap II i III - odtworzenie pierwotnych założeń urbanistycznych, przeprojektowanie niefunkcjonalnego dziś układu komunikacyjnego, rekompozycja i uzupełnienie zieleni w nawiązaniu do historycznego układu parku kolejowego - ułożenie nowej nawierzchni jezdni i chodników, przebudowa zjazdów, zatok autobusowych i parkingów, przebudowa kanalizacji deszczowej z przyłączami, sanitarnej z przyłączami i wodociągowej z przyłączami, przebudowa linii energetycznych i usunięcie kolizji, przebudowa i rozbudowa oświetlenia ulicznego oraz elementów małej architektury;
  • Ulica X - położenie nawierzchni z kostki granitowej, płyt granitowych rynsztoków oraz chodników, budowa kanalizacji deszczowej oraz oświetlenia ulicznego (zadanie zrealizowane);
  • Ulice X, - położenie nowej nawierzchni ulicy i chodników, budowa kanalizacji deszczowej w ul X, wymiana kanału sanitarnego z przyłączami w ul. X, wymiana wodociągu z przyłączami wodociągowymi w ul. x, wymiana oświetlenia i elementów małej architektury, nasadzenia nowych drzew, przebudowa oświetlenia ulicznego;
  • Ulica X - położenie nawierzchni, wymiana chodników, wymiana kanalizacji sanitarnej z przyłączami, wymiana sieci wodociągowej z przyłączami wodociągowymi, przebudowa/budowa oświetlenia ulicznego, przebudowa mostu na rzece X, elementy małej architektury.
  • Po zakończeniu inwestycji sieć wodociągowa i kanalizacja sanitarna będą w całości przedmiotem umowy dzierżawy natomiast kanalizacja deszczowa nie będzie przedmiotem umowy dzierżawy.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 marca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że:

Wydatki związane z realizacją projektu w zakresie wytworzenia majątku w postaci nowej nawierzchni jezdni, chodników, przebudowa zjazdów, zatok autobusowych i parkingów, przebudowa kanalizacji deszczowej z przyłączeniami, przebudowa linii energetycznych - oświetleniowych, przebudowa i rozbudowa oświetlenia miejskiego oraz elementów małej architektury, nasadzenie drzew, nawierzchni z kostki granitowej, płyt granitowych, rynsztoków i chodników, przebudowa mostu na rzece X w przedstawionym stanie faktycznym będą związane z czynnościami niepodlegającymi ustawie. Będą to wydatki dokonywane w ramach realizacji celów publicznych nie związanych z osiąganiem przychodów podlegających ustawie o podatku od towarów i usług.

Wszystkie elementy projektu stanowią realizację zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust .1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) jak i powiatowych wynikających z art. 4 ust.1 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. .Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).

W myśl właśnie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym ?w szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu, drogowego?. Obowiązki Miasta w zakresie utrzymywania dróg publicznych wynikają ponadto z przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 ze zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym i art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym zadania gminne i powiatowe obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (Muzeum i Ośrodek X). Zadania te nałożone zostały na Miasto także przepisami ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012r., poz. 406).

W zakresie remontu i modernizacji obiektu Liceum Ogólnokształcącego zadania utrzymania obiektów oświaty spoczywają na Wnioskodawcy zarówno na mocy ustawy o samorządzie powiatowym art: 4 ust. 1 pkt 1 i art. 4 ust. 1 pkt 7 jak również z mocy przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

Realizacja budowy i przebudowy sieci kanalizacyjnej ma swoją podstawę w przepisie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym dotyczącym wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Podstawę prawną stanowi także ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Dz. U. Nr 123, poz. 858 ze zm.)

Elementy rozbudowy i przebudowy ulic wymienione w pkt 1 wezwania do uzupełnienia wniosku oraz w pkt 1 niniejszego uzupełnienia wniosku jako służące powszechnemu korzystaniu nie będą oddane do korzystania na podstawie jakiegokolwiek tytułu prawnego innemu, skonkretyzowanemu podmiotowi. Zarządzanie drogami publicznymi, stosownie do art. 21 ust. 1 ww. ustawy o drogach publicznych wykonywane będzie przez powołaną do tego celu jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, będącą zarządem dróg. W oparciu o te elementy Miasto nie będzie uzyskiwało przychodów podlegających ustawie o podatku od towarów i usług.

Sieć wodociągowa i kanalizacja sanitarna realizowana w trakcie rozbudowy i przebudowy ulic jakkolwiek usytuowana w pasie drogowym dróg publicznych nie stanowi żadnego z elementów drogi i będzie podlegać wydzierżawieniu na rzecz podmiotu prowadzącego działalność w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Miasto z tego tytułu uzyskiwać będzie przychody w postaci czynszu dzierżawnego podlegające ustawie o podatku od towarów i usług i jednocześnie nie korzystające ze zwolnienia z podatku.

Muzeum korzysta z budynku dawnego Zamku Królewskiego na podstawie oddania w odpłatne użytkowanie na czas nieoznaczony zgodnie z aktem notarialnym X.

Budynek w którym znajduje się Ośrodek X jest przekazany umową dzierżawy do X do dnia 31.01.2014 r.

I Liceum Ogólnokształcące korzysta nieodpłatnie z budynków na podstawie decyzji Zarządu Miasta X z dnia 28.05.2001 r. przekazującej budynki w trwały zarząd na czas nieoznaczony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawioną powyżej inwestycją Miastu przysługiwało będzie uprawnienie do zwrotu bądź odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT podatku naliczonego, zapłaconego wykonawcom, którzy na podstawie zawartych umów wykonują prace budowlane polegające na: - remoncie konserwatorsko-budowlanym 4 zabytkowych budynków, będących siedzibami instytucji kultury i jednostki budżetowej tj. 2 budynki LO, budynek Muzeum oraz kamienica, w której mieści się Ośrodek X,

  • przebudowie ulic wraz z siecią wodno-kanalizacyjną: X, X, X, x oraz X wraz z mostem, i wystawią w związku z tym Miastu faktury VAT zawierające ten podatek?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym przysługuje mu prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego, wynikającego z wystawionych przez wykonawców fakturach VAT, w zakresie w jakim związany jest on z uzyskiwaniem przychodów ze sprzedaży opodatkowanej VAT tj. dzierżawy sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej Miasta, dzierżawy budynku przy ul Z oraz odpłatnym użytkowaniem budynku Zamku Królewskiego przez Muzeum.

W pozostałym zakresie prowadzonej inwestycji takie prawo Wnioskodawcy nie przysługuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ubiega się o 85% dofinansowanie, z Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013, realizacji projektu ???.

W ramach projektu Miasto X zamierza zrealizować następujące roboty inwestycyjne polegające na:

remoncie konserwatorsko-budowlanym 4 zabytkowych budynków, będących siedzibami instytucji kultury i jednostek budżetowych. Miasta ,tj.:

  • Budynek Muzeum przy X - prace konserwatorskie mające na celu powstrzymanie destrukcji budynku, zachowanie i zabezpieczenie oryginalnej substancji zabytkowej oraz uczytelnienie historycznych napraw i przemurowań, odtworzenie detali, rekonstrukcja gzymsów i parapetów. Budynek jest własnością Miasta na prawach powiatu. Muzeum korzysta z budynku dawnego Zamku Królewskiego na podstawie oddania w odpłatne użytkowanie na czas nieoznaczony zgodnie z aktem notarialnym Nr X. Miasto z tego tytułu otrzymuje przychód opodatkowany podatkiem VAT.
  • Budynki LO - remont więźby dachowej wraz z wymianą pokucia, wymiana rynien, rur spustowych i obróbek blacharskich, remont elewacji budynku, odtworzenie elementów architektonicznych, izolacja pionowa i pozioma, wymiana stolarki, wymiana nawierzchni schodów, odwodnienie terenu dziedzińca wewnętrznego. Budynki LO są własnością Miasta na prawach powiatu. LO korzysta nieodpłatnie z budynków na podstawie decyzji. Zarządu Miasta X z dnia 28.05.2001 r. przekazującej budynki w trwały zarząd.

  • Budynek Ośrodka X - remont elewacji budynku z wymianą obróbek blacharskich, odtworzenie elementów architektonicznych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, izolacja pionowa i pozioma, odprowadzenie wód opadowych, utwardzenie terenu podwórza, remont klatki schodowej. Budynek jest własnością Miasta. Ośrodek X korzysta z budynku na podstawie umowy najmu z X (przychody z tytułu najmu powierzchni i mediów są przychodami X Miasto otrzymuje od X przychód opodatkowany podatkiem VAT z tytułu czynszu dzierżawnego (budynek jest przedmiotem umowy dzierżawy zawartej pomiędzy Miastem, a X).

Przebudowie nw. ulic:

  • Ulica X - etap II i III - odtworzenie pierwotnych założeń urbanistycznych, przeprojektowanie niefunkcjonalnego dziś układu komunikacyjnego, rekompozycja i uzupełnienie zieleni w nawiązaniu do historycznego układu parku kolejowego - ułożenie nowej nawierzchni jezdni i chodników, przebudowa zjazdów, zatok autobusowych i parkingów, przebudowa kanalizacji deszczowej z przyłączami, sanitarnej z przyłączami i wodociągowej z przyłączami, przebudowa linii energetycznych i usunięcie kolizji, przebudowa i rozbudowa oświetlenia ulicznego oraz elementów malej architektury;
  • Ulica X - położenie nawierzchni z kostki granitowej, płyt granitowych rynsztoków oraz chodników, budowa kanalizacji deszczowej oraz oświetlenia ulicznego (zadanie zrealizowane);
  • Ulice X - położenie nowej nawierzchni ulicy i chodników, budowa kanalizacji deszczowej w ul X, wymiana kanału sanitarnego z przyłączami w ul. X, wymiana wodociągu z przyłączami wodociągowymi w ul. X, wymiana oświetlenia i elementów małej architektury, nasadzenia nowych drzew, przebudowa oświetlenia ulicznego;
  • Ulica X - położenie nawierzchni, wymiana chodników, wymiana kanalizacji sanitarnej z przyłączami, wymiana sieci wodociągowej z przyłączami wodociągowymi, przebudowa/budowa oświetlenia ulicznego, przebudowa mostu na rzece X, elementy małej architektury.


  • Po zakończeniu inwestycji sieć wodociągowa i kanalizacja sanitarna będą w całości przedmiotem urnowy dzierżawy natomiast kanalizacja deszczowa nie będzie przedmiotem umowy dzierżawy.

Wydatki związane z realizacją projektu w zakresie wytworzenia majątku w postaci nowej nawierzchni jezdni, chodników, przebudowa zjazdów, zatok autobusowych i parkingów, przebudowa kanalizacji deszczowej z przyłączeniami, przebudowa linii energetycznych - oświetleniowych, przebudowa i rozbudowa oświetlenia miejskiego oraz elementów małej architektury, nasadzenie drzew, nawierzchni z kostki granitowej, płyt granitowych, rynsztoków i chodników, przebudowa mostu na rzece X w przedstawionym stanie faktycznym; będą związane z czynnościami niepodlegającymi ustawie. Będą to wydatki dokonywane w ramach realizacji celów publicznych nie związanych z osiąganiem przychodów podlegających ustawie o podatku od towarów i usług.

Wszystkie elementy projektu stanowią realizację zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust .1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) jak i powiatowych wynikających z art. 4 ust.1 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. .Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez ?podatników? w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo ? przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wskazać należy, że zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność jednostek samorządu terytorialnego określa ustawa z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j. t. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.

Na mocy art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Wobec powyższego oddanie przez Wnioskodawcę w ramach umowy dzierżawy, tj. czynności cywilnoprawnej, innemu podmiotowi rzeczy skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

W świetle powyższego umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, a więc zawarcie jej przez jednostkę samorządu terytorialnego (tj. Gminę) podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT, a tym samym będzie skutkowało opodatkowaniem tej czynności na zasadach ogólnych.

Zatem stwierdzić należy, iż cywilnoprawna umowa dzierżawy będąca czynnością odpłatną stanowi, stosownie do zapisów ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie dzierżawił sieć wodociągową i kanalizacyjną, budynek przy ul X oraz oddał w odpłatne użytkowaniem budynek Zamku Królewskiego a więc poniesione w związku z tym wydatki będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Natomiast wydatki poniesione na dwa budynki, które są oddane w bezpłatny zarząd LO oraz wydatki związane z realizacją projektu w zakresie wytworzenia majątku w postaci nowej nawierzchni jezdni, chodników, przebudowa zjazdów, zatok autobusowych i parkingów, przebudowa kanalizacji deszczowej z przyłączeniami, przebudowa linii energetycznych - oświetleniowych, przebudowa i rozbudowa oświetlenia miejskiego oraz elementów małej architektury, nasadzenie drzew, nawierzchni z kostki granitowej, płyt granitowych, rynsztoków i chodników, przebudowa mostu na rzece X w przedstawionym stanie faktycznym będą związane z czynnościami niepodlegającymi ustawie o VAT.

W oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust.

1 ustawy, do części wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu. Bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż towary i usługi nabyte przez Miasto w ramach realizacji projektu w części dotyczącej przebudowy sieci wodociągowej i kanalizacyji sanitarnej, remontu budynku przy X oraz budynku Zamku Królewskiego będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z tego tytułu Wnioskodawca będzie miał zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z ww. częścią projektu.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem, jeżeli w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zgodnie z zasadami określonymi w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Tym samym Zainteresowany będzie miał prawo do odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego od poniesionych nakładów.

Natomiast w zakresie inwestycji związanej z przebudową ulic w postaci: nowej nawierzchni jezdni, chodników, przebudowy zajazdów zatok autobusowych i parkingów, przebudowy kanalizacji deszczowej z przyłączeniami, przebudowy linii energetycznych, przebudowy i rozbudowy oświetlenia miejskiego oraz elementów małej architektury, nasadzenia drzew, nawierzchni z kostki granitowej, płyt granitowych rynsztoków i chodników, przebudowy mostu na rzece X, wymiany nawierzchni parku, dróg, chodników, wymiany oświetlenia ulicznego, budowy kanalizacji deszczowej, elementów małej architektury, oraz przebudowy 2 budynków LO X Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem usługi nabywane w ramach realizacji tej części projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem.

W ramach tej części projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

W odniesieniu do części projektu związanego z przebudową sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, remontu budynku przy ul. X oraz budynku Zamku Królewskiego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odzyskania kwoty podatku naliczonego lub prawo do ubiegania się o zwrot podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją tej części przedmiotowego projektu, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek wynikających z art. 88 ustawy. W tym przypadku zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający dokonanie odliczenia, tj. wystąpi związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do części projektu związanego z przebudową ulic w postaci: nowej nawierzchni jezdni, chodników, przebudowy zajazdów zatok autobusowych i parkingów, przebudowy kanalizacji deszczowej z przyłączeniami, przebudowy linii energetycznych, przebudowy i rozbudowy oświetlenia miejskiego oraz elementów małej architektury, nasadzenia drzew, nawierzchni z kostki granitowej, płyt granitowych rynsztoków i chodników, przebudowy mostu na rzece X, wymiany nawierzchni parku, dróg, chodników, wymiany oświetlenia ulicznego, budowy kanalizacji deszczowej, elementów małej architektury, oraz przebudowy 2 budynków LO X, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania kwoty podatku naliczonego lub prawo do ubiegania się o zwrot podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją tej części przedmiotowego projektu. W tym przypadku nie zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający dokonanie odliczenia, tj. nie wystąpi związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego X po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika