Czy Wnioskodawca przy wydatkach na realizację projektu pt. ?B...? będzie mógł skorzystać z odliczeń (...)

Czy Wnioskodawca przy wydatkach na realizację projektu pt. ?B...? będzie mógł skorzystać z odliczeń podatku naliczonego od towarów i usług - VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?B..?? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?B..?

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem projektu pt. ?B..? jest budowa i wdrożenie Systemu Informacji Przestrzennej obejmującego teren całego miasta.

System Informacji Przestrzennej tworzony i wdrażany w ramach projektu, zawierał będzie internetową platformę mapową umożliwiającą prezentację i wyszukiwanie różnorodnych informacji generowanych w oparciu o następujący zestaw danych: granice działek geodezyjnych wraz z numerami; granice użytków gruntowych wraz z opisem; granice obrębów geodezyjnych wraz z numerami i nazwami; granicę miasta; granice budynków wraz z dodatkowymi informacjami ich dotyczącymi; obszary objęte obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego; przeznaczenie terenów w ramach obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego; przeznaczenie terenów w ramach obowiązującego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego; zwektoryzowane dokumenty planistyczne wraz z metadanymi zbudowane zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej; możliwość wykonywania automatycznych wypisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego; granice obszarów ochronnych (parki narodowe, krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu, obszary Natura 2000, rezerwaty itp.); gminną ewidencję zabytków wraz z materiałami multimedialnymi, tereny inwestycyjne wraz z materiałami multimedialnymi; nieruchomości na sprzedaż wraz z materiałami multimedialnymi; bazę przedsiębiorstw działających na terenie gminy wraz z materiałami multimedialnymi; nazwy ulic; przebieg sieci infrastruktury technicznej oraz punkty adresowe.

Długotrwałymi efektami, których osiągnięcie będzie możliwe dzięki realizacji projektu są: podniesienie konkurencyjności miasta wśród innych jednostek poprzez podniesienie standardu oferowanych usług, a także wzrost konkurencyjności regionu poprzez nowoczesne usługi, z których korzystać będą odbiorcy z całego kraju i z zagranicy; podniesienie efektywności funkcjonowania Urzędu Miasta; pozytywne oddziaływanie na sytuacje podmiotów gospodarczych - darmowa prezentacja oferty przedsiębiorców działających na terenie miasta wraz z możliwością ich wyszukiwania, co pozwoli im na dotarcie do większej liczby odbiorców, wzmacniając jednocześnie rynek wewnętrzny miasta ; pozytywne oddziaływanie na rynek pracy - usprawniona promocja terenów inwestycyjnych miasta może przyczynić się do wzrostu zainteresowania inwestorów ofertą inwestycyjną, co w następnej kolejności prowadzić będzie do wzrostu zatrudnienia; pozytywne oddziaływanie na procesy inwestycyjno-budowlane, które dzięki zgromadzeniu informacji w jednym miejscu i nowoczesnym usługom umożliwiającym ich przetwarzanie przyśpieszą podejmowanie decyzji dotyczącej lokalizacji inwestycji oraz jej możliwych parametrów. System zostanie uruchomiony w mieście , jednakże korzystanie z niego będzie możliwe za pośrednictwem sieci Internet w dowolnym miejscu na świecie.

Miasto zamierza wystąpić o dofinansowanie z regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa IV, działanie 2 - E-usługi Publiczne. Realizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych Gminy Miasta .

W zakresie projektu zawiera się prezentacja i wyszukiwanie przeznaczeń terenów oraz ustaleń dokumentów planistycznych (takich jak studium uwarunkować i kierunków zagospodarowania przestrzennego i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego) oraz możliwość wykonania automatycznego wypisu i wyrysu z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Działania te opierają się na ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2012, poz. 647 z późn. zm.) oraz uchwałach będących aktami prawa miejscowego: uchwała Nr ?. Rady Miasta z dnia 30 marca 2000 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta (Dz. Urzędowy, Nr 54, poz. 354, z późn. zm.); uchwała nr ? Rady Miasta z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta, obszar położony w rejonie ulicy i zbiornika (Dz. Urzędowy z dnia 21 lutego 2012 r. poz. 572); uchwała Nr ... Rady Miasta z dnia 10 listopada 2010 r. w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta.

Uruchomienie systemu informacji przestrzennej na platformie internetowej determinowane jest ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z póżn.zm.), która to definiuje informację publiczną oraz reguluje tryb dostępu do niej oraz ustawą z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.). Ustawa ta - jak wskazuje uzasadnienie do jej projektu - zakłada osiągnięcie minimalnego stanu zgodności technicznej komponentów sprzętowych i programowych systemów teleinformatycznych - takiego, który umożliwi współpracę systemów teleinformatycznych używanych przez różne podmioty publiczne do realizacji właściwych im zadań publicznych.

Obowiązkiem dla Gminy wynikającym z budowy Systemu Informacji Przestrzennej będzie udostępnianie danych zbieranych w różnorodnych rejestrach przy użyciu standardowych formatów danych, które będą mogły być w dalszej kolejności wykorzystane przez inne podmioty np. w celu budowy systemów informacji przestrzennej o zasięgu powiatowym lub regionalnym. Ponadto, sposób świadczenia e-usług w ramach Systemu Informacji Przestrzennej musi być zgodny z zapisami ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 z póżn. zm.).

Przede wszystkim jednak realizacja projektu jest realizacją zapisów ustawy z 4 marca 2010 r. o Infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. Nr 76, poz. 489, z późn. zm.), która weszła w życie 7 czerwca 2010 r. i stanowi transpozycję dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr .... z 14 marca 2007 r. ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej - INSPIRE (Dz. Urz. UE L108 z 25.04.2007 r.). Ustawa określa zasady tworzenia oraz użytkowania infrastruktury informacji przestrzennej, dotycząc w tym względzie: danych przestrzennych i metadanych infrastruktury informacji przestrzennej; usług danych przestrzennych; interoperacyjności; zbiorów danych przestrzennych i usług danych przestrzennych; wspólnego korzystania z danych przestrzennych; współdziałania i koordynacji w zakresie infrastruktury informacji przestrzennej.

Ustawa określa następujące zadania związane infrastrukturą informacji przestrzennej: tworzenie, aktualizacja i udostępnianie zbiorów metadanych infrastruktury. Jest zadaniem organów administracji, w tym gmin, odpowiedzialnych w zakresie swojej właściwości za prowadzenie rejestrów publicznych zawierających zbiory związane z tematami danych przestrzennych, oraz osób trzecich, których zbiory włączane są do infrastruktury; gminy więc, wprowadzają, w zakresie swojej właściwości, rozwiązania techniczne zapewniające interoperacyjność zbiorów i usług danych przestrzennych oraz harmonizację tych zbiorów; gminy tworzą i obsługują, w zakresie swojej właściwości, sieć usług dotyczących zbiorów i usług danych przestrzennych. Wszystkie te wymagania, należące do gminy jako jednostki samorządu terytorialnego, zostaną spełnione poprzez realizację wymienionego na wstępie projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca przy wydatkach na realizację projektu pt. ?B..? będzie mogła skorzystać z odliczeń podatku naliczonego od towarów i usług - VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała prawa odliczenia podatku VAT. Realizacja projektu nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę. Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W oparciu o art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zamierza wystąpić o dofinansowanie z regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa IV, działanie 2 - E-usługi Publiczne na realizację projektu pn. ?B..? Realizowane w ramach projektu zadanie należy do zadań własnych Gminy Miasta. Realizacja projektu nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadanie będące przedmiotem wniosku, wykonuje zadania własne, a usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?B...?, ponieważ poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Ponadto, w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika