Odliczenie podatku naliczonego od zakupów mających związek z czynnościami nieopodatkowanymi.

Odliczenie podatku naliczonego od zakupów mających związek z czynnościami nieopodatkowanymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 7 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 grudnia 2011 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Gmina nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT - czynny.

Gmina zrealizowała zadanie inwestycyjne pn.: ???.

W ramach inwestycji zrealizowano przebudowę:

  1. drogi powiatowej nr w miejscowości ?.w zakresie:
    • przebudowa jezdni asfaltowej o szerokości 6,00 m od km 0+023,05 do km 0+0476,61,
    • przebudowa pobocza z destruktu o szerokości 1,0 m zlokalizowanego bezpośrednio przy jezdni,
    • przebudowa zjazdów publicznych o nawierzchni z destruktu,
    • przebudowa zjazdów indywidualnych do posesji o nawierzchni z destruktu,
  2. drogi gminnej w miejscowości ? w zakresie:
    • przebudowa nawierzchni jezdni drogi zbiorczej na odcinku o długości 499,42 w tym remont nawierzchni na odcinku od km 0+019,84 do km 0+0447,19 oraz dobudowa odcinka drogi zbiorczej od km 0+447,12 do km 0+519,26,
    • przebudowa chodnika lewostronnego o nawierzchni wykonanej z płyt betonowych 50x50 na chodniku szer. 2,00 m o nawierzchni z kostki brukowej betonowej gr. 6 cm szarej,
    • budowa chodnika lewostronnego od km 0+313,97 do km 0+451,58 o szerokości 2,00 m o nawierzchni z kostki brukowej betonowej gr. 6 cm szarej,
    • budowa chodnika prawostronnego o szerokości 2,00 m o nawierzchni z kostki brukowej betonowej gr. 6 cm szarej od km 0+10,78 do km 0+203,75. Budowa chodnika prawostronnego o szerokości 1,5 m o nawierzchni z kostki brukowej betonowej gr. 6 cm szarej od km 0+203,75 do km 0+511,72,
    • przebudowa zjazdów indywidualnych o nawierzchni z kostki brukowej,
    • przebudowa zjazdów publicznych o nawierzchni z betonu asfaltowego,
    • budowa pobocza lewostronnego o szer. 0,75 m wykonanego z destruktu w km od 463,16 do km 0+519,26,
    • budowa ścieku przykrawężnikowego z dwóch rzędów kostki brukowej o szerokości 21 cm,
    • budowa elementów odwodnienia w postaci ścieku przykrawężnikowego oraz 27 szt. studzienek ściekowych Wp1 -Wp2.

Wszystkie faktury w ramach powyższej inwestycji wystawione były na Wnioskodawcę. Właścicielem wytworzonych środków trwałych jest Gmina. Środki trwałe w zakresie drogi powiatowej zostaną przekazane Powiatowi w formie udzielonej pomocy rzeczowej.

Wnioskodawca zamierza zarejestrować się jako podatnik VAT czynny.

Gmina nie prowadzi i nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej w zakresie wytworzonego przedmiotu inwestycji.

W piśmie z dnia 22 grudnia 2011 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż środki trwałe w zakresie drogi powiatowej przekazane zostaną na podstawie Porozumienia Nr w sprawie realizacji zadania inwestycyjnego pn. ???, które z kolei zawarte zostało w wykonaniu uchwał:

  1. Nr ?Rady Powiatu w P. z dnia 28 stycznia 2010 roku w sprawie powierzenia Gminie K. do realizacji zadania publicznego Powiatu P. oraz wyrażenia zgody na przyjęcie od Gminy K. pomocy rzeczowej,
  2. Nr ?Rady Gminy w K. z dnia 28 kwietnia 2010 roku w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi P., w formie majątku powstałego w wyniku realizacji zadania inwestycyjnego.

Wnioskodawca wskazał także, iż przekazanie ma charakter nieodpłatny.

Ponadto Wnioskodawca podał, iż poszczególne elementy zadania inwestycyjnego pn.: ???, należą do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zgodnie z którym do zadań własnych należą sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. W zakresie drogi powiatowej natomiast, Gmina przejęła do realizacji jej modernizację na podstawie art. 8 ust. 2a w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy o samorządzie gminnym, podejmując w tym zakresie Uchwałę Nr ? Rady Gminy w K. z dnia 27 stycznia 2010 roku w sprawie przyjęcia do realizacji zadania publicznego Powiatu P..

Wnioskodawca wyjaśnił także, iż przedmiotem wniosku jest jedno zdarzenie przyszłe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, po zarejestrowaniu jako podatnik VAT - czynny, będzie mogła odliczyć podatek VAT od nabytych towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn.: ,,??, mających wpływ na wartość początkową wytworzonych środków trwałych...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina po zarejestrowaniu jako podatnik VAT-czynny, nie będzie mogła odliczyć podatku VAT od nabytych towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn.: ??.?, mających wpływ na wartość początkową wytworzonych środków trwałych, z uwagi na brak sprzedaży opodatkowanej związanej ze zrealizowanym przedmiotem inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W świetle art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca - Gmina nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT - czynny. Gmina zrealizowała zadanie inwestycyjne pn.: ??.?.

W ramach inwestycji zrealizowano przebudowę:

  1. drogi powiatowej nr w miejscowości?.,
  2. drogi gminnej w miejscowości ?.

Wszystkie faktury w ramach powyższej inwestycji wystawione były na Wnioskodawcę. Właścicielem wytworzonych środków trwałych jest Gmina. Środki trwałe w zakresie drogi powiatowej zostaną przekazane Powiatowi P. w formie udzielonej pomocy rzeczowej. Wnioskodawca wskazał, iż zamierza zarejestrować się jako podatnik VAT czynny.

Gmina nie prowadzi i nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej w zakresie wytworzonego przedmiotu inwestycji.

Wnioskodawca wskazał także, iż przekazanie ma charakter nieodpłatny.

Ponadto Wnioskodawca podał, iż poszczególne elementy zadania inwestycyjnego należą do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zgodnie z którym do zadań własnych należą sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Wnioskodawca wskazał, iż w zakresie drogi powiatowej Gmina przejęła do realizacji jej modernizację na podstawie art. 8 ust. 2a w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy o samorządzie gminnym, podejmując w tym zakresie Uchwałę Nr ?.Rady Gminy w K. z dnia 27 stycznia 2010 roku w sprawie przyjęcia do realizacji zadania publicznego Powiatu P..

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte ? w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  • użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów,
  • nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie Powiatowi środków trwałych w zakresie drogi powiatowej w formie udzielonej pomocy rzeczowej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż przekazanie Powiatowi odbędzie się w związku z wykonywaniem przez Gminę we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Gmina, po zarejestrowaniu jako podatnik VAT-czynny, nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???, ponieważ mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie służyło sprzedaży opodatkowanej.

Ponadto w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy zauważyć, iż Wnioskodawca wskazał, iż wniosek dotyczy jednego zdarzenia przyszłego, jednakże dokonał wpłaty w kwocie 80 zł tj. odpowiadającej dwóm zdarzeniom.

Zatem, tut. Organ informuje, że kwota 40 zł, wniesiona przez Wnioskodawcę w dniu ?2011 r., na podstawie art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, będzie zwrócona na rachunek bankowy wskazany we wniosku ORD-IN, zgodnie z art. 14f § 2a ww. ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika