Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu , ponieważ (...)

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu , ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu 17 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu 5 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT od zakupu specjalistycznych urządzeń medycznych w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT od zakupywanych specjalistycznych urządzeń medycznych w związku z realizacją projektu pn. ??? oraz uznania podatku VAT za koszt kwalifikowalny.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu 5 lipca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.(ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)


Zainteresowany jest właścicielem niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej (NZOZ), świadczącego podstawowe oraz specjalistyczne usługi medyczne dla ludności. Jednocześnie na wstępie Zainteresowany podkreślił, iż na mocy przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług usługi świadczone przez placówkę Wnioskodawcy podlegają zwolnieniu od podatku VAT. Z powyższego wynika zatem, że od zakupionych przez Zainteresowanego środków trwałych nie przysługuje zwrot podatku od towarów i usług. W 2011 roku Wnioskodawca startował w konkursie o dofinansowanie projektu z Działania III.6 - Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw w ramach III Osi Priorytetowej ?Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość? Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 ? 2013. pn. ?...?. W wyniku postępowania konkursowego Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie na realizację przedłożonego w ramach konkursu projektu.

Realizacja projektu pod względem finansowo - księgowym składa się z wydatków kwalifikowalnych, które zostały określone na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, w zasadach kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, które są dostępne na stronie internetowej oraz wydatków niekwalifikowalnych, które zostały ujęte w zasadach kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. W świetle tych przepisów podatek VAT jest wydatkiem niekwalifikowalnym i jako taki nie podlega refundacji, gdyż może być odliczany w oparciu o przepisy prawa podatkowego. Tymczasem, jak Zainteresowany wspomniał na wstępie, prowadzona przez niego działalność gospodarcza podlega na mocy tychże przepisów wyłączeniu od możliwości odliczania podatku od towarów i usług. W ramach realizowanego projektu zostaną zakupione następujące specjalistyczne urządzenia medyczne: aparat do USG, polomierz (urządzenie do diagnostyki okulistycznej), stół rehabilitacyjny, 3 sztuki leżanek rehabilitacyjnych, 2 sztuki materaców rehabilitacyjnych, UGUL (jest specjalistyczna klatka do podwieszania rehabilitujących się kończyn), stół do ćwiczeń manualnych, zestaw do elektroterapii z sondą laserową, aparat do ultradźwięków i galwanoterapii, solux (urządzenie do naświetlań miejscowych), zestaw do magnoterapii, aparat do krioterapii oraz 2 wanny do masażu kończyn górnych i dolnych.

W związku z tym Wnioskodawca zwrócił się o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego czy naliczony podatek VAT od kupowanych w ramach projektu środków trwałych jest kosztem kwalifikowalnym, czy też nie i czy Zainteresowany powinien ubiegać się o jego zwrot na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług, mimo iż nie jest płatnikiem VAT?

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Pełna nazwa realizowanego projektu to: Działanie III.6 - Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw w ramach III Osi Priorytetowej ?Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość? Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 ? 2013. pn. ?...?. Wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Sprzęt zakupiony w ramach realizacji projektu będzie wykorzystywany do świadczenia usług opieki medycznej, w tym profilaktyki zdrowotnej oraz czynności ratowania życia ludzkiego, które na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy naliczony podatek VAT od zakupywanych specjalistycznych urządzeń medycznych, wskazanych w punkcie 68 jest kosztem kwalifikowalnym czy też nie i powinienem ubiegać się o jego zwrot na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, mimo iż w świetle tejże nie jestem płatnikiem VAT, a tym samym Wnioskodawca nie prawa do takich odliczeń?

Zdaniem Wnioskodawcy, naliczony podatek VAT od zakupywanych specjalistycznych urządzeń medycznych, wskazanych w punkcie 68, jest kosztem kwalifikowalnym i powinien zostać Zainteresowanemu zrefundowany w ramach poniesionych kosztów projektu, na który otrzymał dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Wynika to z tego, iż nie będąc, w świetle wymienionych we wcześniejszych punktach przepisów prawa podatkowego, płatnikiem VAT Zainteresowany unika zasady podwójnego finansowania polegającej na niedozwolonym zrefundowaniu całkowitym lub częściowym danego wydatku dwa razy ze środków publicznych - wspólnotowych lub krajowych.

Pojęcie ?kosztu kwalifikowanego?, którego Wnioskodawca używa w interpretacji indywidualnej, choć odnosi się do przepisów regulujących zasady korzystania ze środków pomocowych, jest jednak w opinii Zainteresowanego powiązane z przepisami prawa podatkowego. Oznacza wydatek podlegający refundacji w ramach projektów unijnych. W świetle dokumentacji konkursu, z którego Wnioskodawca ubiegał się o dotację (nazwa programu unijnego oraz tytuł projektu powyżej) podatek VAT od kupowanych w jej ramach środków trwałych jest kosztem niekwalifikowalnym, gdyż może być odliczony przez Wnioskodawcę w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego. Tymczasem sytuacja Wnioskodawcy jest specyficzna, co zostało w sposób wyczerpujący przedstawione powyżej. Prowadząc działalność gospodarczą podlegającą zwolnieniu z podatku VAT, Zainteresowany nie ma możliwości odliczenia tegoż w ramach obowiązujących przepisów prawa podatkowego. Dokumentacja konkursowa projektu, z którego Zainteresowany aplikował o wsparcie oraz wytyczne unijne przewidują wprawdzie odstępstwo od reguły nierefundowania VAT, jednak pod warunkiem przedstawienia pozytywnej opinii w sprawie ze strony właściwego organu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej (NZOZ), świadczącego podstawowe oraz specjalistyczne usługi medyczne dla ludności. W 2011 roku Wnioskodawca startował w konkursie o dofinansowanie projektu z Działania III.6 - Rozwój mikro i małych przedsiębiorstw w ramach III Osi Priorytetowej ?Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość? Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 ? 2013. pn. ?...?. W wyniku postępowania konkursowego Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie na realizację przedłożonego w ramach konkursu projektu. W ramach realizowanego projektu zostaną zakupione następujące specjalistyczne urządzenia medyczne: aparat do USG, polomierz (urządzenie do diagnostyki okulistycznej), stół rehabilitacyjny, 3 sztuki leżanek rehabilitacyjnych, 2 sztuki materaców rehabilitacyjnych, UGUL (jest specjalistyczna klatka do podwieszania rehabilitujących się kończyn), stół do ćwiczeń manualnych, zestaw do elektroterapii z sondą laserową, aparat do ultradźwięków i galwanoterapii, solux (urządzenie do naświetlań miejscowych), zestaw do magnoterapii, aparat do krioterapii oraz 2 wanny do masażu kończyn górnych i dolnych. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Sprzęt zakupiony w ramach realizacji projektu będzie wykorzystywany do świadczenia usług opieki medycznej, w tym profilaktyki zdrowotnej oraz czynności ratowania życia ludzkiego, które są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów, które nie są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. Brak jest zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ???, ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zaistniałego stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT od zakupywanych specjalistycznych urządzeń medycznych w związku z realizacją projektu pn. ???. Natomiast wniosek w zakresie ustalenia czy naliczony podatek VAT od zakupywanych specjalistycznych urządzeń medycznych jest kosztem kwalifikowalnym został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika