Skoro za świadczone usługi Spółka otrzymuje wynagrodzenie od Gminy, a zatem odnosi bezpośrednie (...)

Skoro za świadczone usługi Spółka otrzymuje wynagrodzenie od Gminy, a zatem odnosi bezpośrednie korzyści z tytułu wykonywanych na rzecz Gminy czynności, to świadczone przez Wnioskodawcę usługi administrowania spełniają przesłanki uznania ich za odpłatne świadczenie usług. Zatem usługi te ? stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy -podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu - Spółka z o. o., przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2012 r. (data wpływu 19 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług administrowania lokalami stanowiącymi własność Gminy ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozstrzygnięcia czy Spółka jest podatnikiem z tytułu usług wynajmu lokali będących własnością Gminy oraz w zakresie opodatkowania usług administrowania lokalami stanowiącymi własność Gminy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lipca 2012 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Zarząd - Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Spółka zawarła z Gminą (dalej: Gmina) porozumienie ramowe w sprawie zasad administrowania i zarządzania zasobami mienia komunalnego Gminy.

Zgodnie z tym porozumieniem, Spółka zobowiązana jest do wykonywania w imieniu i na rzecz Gminy wszelkich praw i obowiązków dotyczących utrzymania stanu technicznego budynków i lokali. Zarządzanie nieruchomościami polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności prawnych, faktycznych i procesowych określonych przepisami prawa, zmierzających do prawidłowego utrzymania zarządzanych nieruchomości. Wiąże się ono m. in. z:

  • zawieraniem i rozwiązywaniem umów najmu w imieniu Gminy, na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez właściciela;
  • dochodzeniem i egzekwowaniem we właściwym trybie należności z tytułu czynszów z umów najmu i dzierżawy;
  • pobieraniem i rozliczaniem świadczeń pieniężnych z dostawcami mediów;
  • występowaniem przed sądem w sprawach o rozwiązywanie umów najmu, nakazu opróżnienia lokalu, zapłatę zaległości, wstąpienie w stosunek najmu i podobnych w oparciu o pełnomocnictwo Gminy.

Spółka zobowiązała się do wykonywania wszelkich czynności administracyjnych, zarządczych, eksploatacyjnych, inkasa należności za media, dozoru technicznego i koordynacji remontów na zasadach określonych w porozumieniu w sposób niezbędny do sprawnego zarządzania mieniem Gminy.

Zgodnie z porozumieniem Spółka wykonuje m. in. następujące czynności faktyczne i prawne:

  • zawiera i rozwiązuje w imieniu Gminy i na jej zlecenie umowy najmu lokali mieszkalnych wchodzących w mieszkaniowy zasób gminy, umowy zamiany, umowy najmu lokali użytkowych, umowy dzierżawy i inne podobne w odniesieniu do pomieszczeń gospodarczych, garaży, budowli, urządzeń technicznych,
  • składa w imieniu Gminy zamówienia na dostawy robót i usług w zakresie oddanych do zarządu i administrowania lokali zgodnie z prawem zamówień publicznych,
  • dokonuje wycen pozostawionych w lokalu przez poprzednich najemców nakładów koniecznych i przekazuje je do zatwierdzenia Gminie,
  • rozlicza kaucje i przedkłada Gminie wyliczenia kwoty zwrotu kaucji dla najemcy,
  • uzgadnia z Gminą zakres niezbędnych remontów, również w przypadku szkód spowodowanych zdarzeniami losowymi,
  • udostępnia lokale do wglądu przyszłym najemcom, kierowanym przez Gminę,
  • prowadzi w imieniu Gminy sprawy związane z samowolami budowlanymi, ich legalizacją oraz kieruje sprawy do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
  • przekazuje plan remontów budynków i lokali stanowiących własność Gminy oraz wszelkich jego zmian do zatwierdzenia przez Gminę;
  • przekazuje Gminie dane dotyczące czynszów najmu lokali wraz z danymi o lokalizacji lokali, wieku budynków, stanu technicznego lokali wchodzących w zasób komunalny.

Zgodnie z zawartym porozumieniem Spółka zobowiązana jest do naliczania czynszów i opłat za lokale mieszkalne i użytkowe oraz inne obiekty wykorzystywane gospodarczo w prowadzonej działalności przez osoby trzecie oraz do wystawiania w imieniu Gminy faktur VAT (względnie paragonów fiskalnych). Określono przy tym, iż sprzedającym w wystawianych dokumentach rozliczeniowych (fakturach, paragonach fiskalnych) będzie Spółka.

Ponadto Spółka pobiera od najemców czynsze i opłaty wynikające z obowiązujących przepisów prawa i zawartych umów. Czynsze wpłacane przez najemców oraz wszelkie opłaty dodatkowe (kaucje, odszkodowania), w tym także odsetki od zaległości, zgodnie z porozumieniem stanowią dochody Gminy. Spółka zobowiązała się do przekazywania ich na rachunek Gminy.

W ramach przyjętych rozliczeń za świadczone na rzecz Gminy usługi w zakresie administrowania oraz utrzymania nieruchomości, Gmina wypłaca Spółce miesięczne wynagrodzenie.

Spółka wyjaśnia, iż stroną umów najmu jest Gmina. Spółka wprawdzie zawiera te umowy z odbiorcami usług, niemniej jednak czyni to w imieniu i na rzecz Gminy.

Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z postanowieniami porozumienia ramowego zawartego pomiędzy gminą a Spółką , usługi administrowania stanowią jednocześnie usługi zarządzania zasobami mienia komunalnego Gminy. W związku z powyższym terminy ?administrowanie? oraz ?zarządzanie?, należy w niniejszym zdarzeniu przyszłym, stosować zamiennie. Tym samym, wszystkie czynności wymienione we wniosku, Spółka wykonuje zarówno w ramach usług administrowania jak również w ramach usług zarządzania zasobami mienia komunalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Spółkę na rzecz Gminy odpłatne usługi administrowania lokalami stanowiącymi własność Gminy podlegają opodatkowaniu VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Spółkę na rzecz Gminy odpłatne usługi administrowania lokalami stanowiącymi własność Gminy podlegają opodatkowaniu VAT.

Uzasadnienie stanowiska Spółki:

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, że czynność administrowania nie stanowi dostawy towarów, należy ją uznać za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, iż Spółka, będąca zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT, świadczy na rzecz Gminy odpłatne usługi administrowania zasobem mienia komunalnego Gminy. Usługi te, zdaniem Spółki podlegają opodatkowaniu VAT. W konsekwencji z tytułu ich świadczenia na rzecz Gminy Spółka zobowiązana jest do wystawiania faktur VAT oraz wykazywania podatku należnego w składanych deklaracjach VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, będący zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, zawarł z Gminą porozumienie ramowe w sprawie zasad administrowania i zarządzania zasobami mienia komunalnego Gminy. Zgodnie z tym porozumieniem, Wnioskodawca zobowiązany jest do wykonywania w imieniu i na rzecz Gminy wszelkich praw i obowiązków dotyczących utrzymania stanu technicznego budynków i lokali. Zarządzanie nieruchomościami polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności prawnych, faktycznych i procesowych określonych przepisami prawa, zmierzających do prawidłowego utrzymania zarządzanych nieruchomości. Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z postanowieniami porozumienia ramowego zawartego pomiędzy Gminą a Spółką, usługi administrowania stanowią jednocześnie usługi zarządzania zasobami mienia komunalnego Gminy. W związku z powyższym terminy ?administrowanie? oraz ?zarządzanie?, należy w niniejszym stanie faktycznym, stosować zamiennie. Tym samym, wszystkie czynności wymienione we wniosku, Spółka wykonuje zarówno w ramach usług administrowania jak również w ramach usług zarządzania zasobami mienia komunalnego.

W ramach przyjętych rozliczeń za świadczone na rzecz Gminy usługi w zakresie administrowania oraz utrzymania nieruchomości, Gmina wypłaca Spółce miesięczne wynagrodzenie.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż skoro za świadczone usługi Spółka otrzymuje wynagrodzenie od Gminy, a zatem odnosi bezpośrednie korzyści z tytułu wykonywanych na rzecz Gminy czynności, to świadczone przez Wnioskodawcę usługi administrowania spełniają przesłanki uznania ich za odpłatne świadczenie usług. Zatem usługi te ? stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy -podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Niniejsza interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług administrowania lokalami stanowiącymi własność Gminy. W zakresie stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług administrowania lokalami stanowiącymi własność Gminy, wydano interpretację Nr IPTPP4/443-304/12-7/BM. Natomiast w przedmiocie rozstrzygnięcia, czy Wnioskodawca jest podatnikiem z tytułu najmu lokali będących własnością Gminy, wydano interpretację Nr IPTPP4/443-304/12-5/BM - stan faktyczny oraz Nr IPTPP4/443-304/12-6/BM - zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika