Czy X przysługuje prawo odliczenia podatku VAT od robót budowlanych wykonanych w ramach realizacji (...)

Czy X przysługuje prawo odliczenia podatku VAT od robót budowlanych wykonanych w ramach realizacji zadania ?R??

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 4 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?...? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?...?.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 4 kwietnia 2013 r.) o wskazanie przepisów prawa oraz doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X jako jednostka budżetowa Miasta, powołana stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U z 2007 r. Nr 19 poz. 115 z poźn. zm.) wykonuje zadania Miasta w zakresie zarządzania drogami, w tym również prowadzenia inwestycji i remontów na drogach krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych.

W związku z ubieganiem się X o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Działanie 7.3 - Transport miejski w obszarach metropolitalnych na realizację projektu pn. ?...? istnieje konieczność posiadania interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT od wybudowanej infrastruktury.

W ramach realizacji zadania inwestycyjnego przewiduje się:

  1. modernizację linii tramwajowej na odcinku X,
  2. budowę nowego torowiska na odcinku ul. X,
  3. modernizację i budowę sieci energetycznej i podstacji trakcyjnych,
  4. budowę obiektów inżynierskich (tunele i estakady) i obiektów kubaturowych (wielostanowiskowy przystanek),
  5. modernizację układu drogowego,
  6. budowę kompleksowego systemu obszarowego sterowania ruchem.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 marca 2013 r. Wnioskodawca powtórzył informacje podane we wniosku z dnia 10 stycznia 2013 r. oraz wskazał, że:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego zadania wystawione będą na Wnioskodawcę, tj. na X.

Projekt będzie dofinansowywany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Program obowiązuje w latach 2007- 2013, ale wydatki kwalifikowane w ramach realizowanych projektów mogą być ponoszone, zgodnie z zasadą n+2, do 31.12.2015 r.

Efekty powstałe w wyniku realizacji zadania inwestycyjnego będą wykorzystywane do następujących czynności:

I. opodatkowane podatkiem od towarów i usług:

  1. linia tramwajowa na odcinku X,
  2. nowe torowisko na odcinku ul. X,
  3. sieć energetyczna i podstacja trakcyjna

II. niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług:


  1. obiekty inżynierskie (tunele i estakady) i obiekty kubaturowe (wielostanowiskowy przystanek),
  2. układ drogowy,
  3. kompleksowy systemy obszarowego sterowania ruchem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku VAT od robót budowlanych wykonanych w ramach realizacji zadania ?...? od następujących kategorii robót:

  1. modernizacja linii tramwajowej na odcinku X- VAT do odliczenia
  2. budowa nowego torowiska na odcinku ul. X- VAT do odliczenia
  3. modernizacja i budowa sieci energetycznej i podstacji trakcyjnych - VAT do odliczenia
  4. budowa obiektów inżynierskich (tunele i estakady) i obiektów kubaturowych (wielostanowiskowy przystanek) -VAT nie do odliczenia
  5. modernizacja układu drogowego - VAT nie do odliczenia
  6. budowa kompleksowego systemu obszarowego sterowania ruchem - VAT nie do odliczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie wówczas kiedy nabywane towary lub usługi wiążą się z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

X stanowi jednostkę budżetową Miasta, wykonującą w imieniu i na rzecz Prezydenta Miasta funkcję zarządcy drogi i organizatora transportu zbiorowego. Prawo odliczenia podatku VAT przysługuje w sytuacji gdy wytworzona infrastruktura oraz zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - VAT.

W tej sytuacji X nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od następujących kategorii robót wiązanych z realizacją inwestycji:

  1. budowa obiektów inżynierskich (tunele i estakady) i obiektów kubaturowych (wielostanowiskowy przystanek),
  2. modernizacja układu drogowego,
  3. budowa kompleksowego systemu obszarowego sterowania ruchem.

Ww. infrastruktura będzie nieodpłatnie udostępniona użytkownikom i nie będą z tego tytułu pobierane opłaty, stąd też nie zaistnieje czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług - VAT.

Jak już wspomniano X jest także organizatorem transportu zbiorowego i prowadzi działalność polegająca na sprzedaży usługi transportowej pod postacią biletów za przejazd komunikacją zbiorową. Sprzedaż ta jest opodatkowana podatkiem VAT, a więc Z ma możliwość odliczenia podatku VAT od infrastruktury służącej do wykonywania usługi transportowej. W przypadku realizowanego projektu są to następujące kategorie robót:

  1. modernizacja linii tramwajowej na odcinku X,
  2. budowa nowego torowiska na odcinku ul.X,
  3. modernizacja i budowa sieci energetycznej i podstacji trakcyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako jednostka budżetowa Miasta, powołana stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U z 2007 r. Nr 19 poz. 115 z poźn. zm.) wykonuje zadania Miasta w zakresie zarządzania drogami, w tym również prowadzenia inwestycji i remontów na drogach krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Działanie 7.3 -Transport miejski w obszarach metropolitalnych na realizację projektu pn. ?...?. Program obowiązuje w latach 2007- 2013.

W ramach realizacji zadania inwestycyjnego przewiduje się:

  1. modernizację linii tramwajowej na odcinkuX,
  2. budowę nowego torowiska na odcinku ul. X modernizację i budowę sieci energetycznej i podstacji trakcyjnych,
  3. budowę obiektów inżynierskich (tunele i estakady) i obiektów kubaturowych (wielostanowiskowy przystanek),
  4. modernizację układu drogowego,
  5. budowę kompleksowego systemu obszarowego sterowania ruchem.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego zadania wystawione będą na Wnioskodawcę.

Efekty powstałe w wyniku realizacji zadania inwestycyjnego będą wykorzystywane do następujących czynności:

I. opodatkowane podatkiem od towarów i usług:

  1. linia tramwajowa na odcinku X,
  2. nowe torowisko na odcinku ul. X,
  3. sieć energetyczna i podstacja trakcyjna

II. niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług:

  1. obiekty inżynierskie (tunele i estakady) i obiekty kubaturowe (wielostanowiskowy przystanek),
  2. układ drogowy,
  3. kompleksowy systemy obszarowego sterowania ruchem.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że wydatki poniesione na modernizację linii tramwajowej na odcinku X, budowę nowego torowiska na odcinku ul. X oraz modernizację sieć energetycznej i podstacji trakcyjnej będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Natomiast wydatki poniesione na budowę obiektów inżynierskich (tuneli i estakad) i obiektów kubaturowych (wielostanowiskowy przystanek), modernizację układu drogowego oraz budowę kompleksowego systemu obszarowego sterowania ruchem będą związane z czynnościami niepodlegającymi ustawie o VAT.

W oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, do części wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu. Bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu w części dotyczącej modernizacji linii tramwajowej na odcinku X, budowy nowego torowiska na odcinku ul. X oraz modernizacji sieć energetycznej i podstacji trakcyjnej będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z tego tytułu Wnioskodawca będzie miał zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki związane z ww. częścią projektu.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zatem, jeżeli w danym okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zgodnie z zasadami określonymi w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Tym samym Zainteresowany będzie miał prawo do odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego od poniesionych nakładów we wskazanym wyżej zakresie.

Natomiast w zakresie inwestycji związanej z budową obiektów inżynierskich (tuneli i estakad) i obiektów kubaturowych (wielostanowiskowy przystanek), modernizacją układu drogowego oraz z budową kompleksowego systemu obszarowego sterowania ruchem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem usługi nabywane w ramach realizacji tej części projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W ramach tej części projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

W odniesieniu do części projektu związanego z modernizacją linii tramwajowej na odcinku X, budową nowego torowiska na odcinku ul. X oraz modernizacją sieci energetycznej i podstacji trakcyjnej, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją tej części przedmiotowego projektu, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek wynikających z art. 88 ustawy. W tym przypadku zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający dokonanie odliczenia, tj. wystąpi związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do części projektu związanego z budową obiektów inżynierskich (tuneli i estakad) i obiektów kubaturowych (wielostanowiskowy przystanek), modernizacją układu drogowego oraz budową kompleksowego systemu obszarowego sterowania ruchem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją tej części przedmiotowego projektu. W tym przypadku nie zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający dokonanie odliczenia, tj. nie wystąpi związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika