Czy Beneficjent środków ? Miasto ? Urząd Miasta ubiegający się o uzyskanie dofinansowania projektu: (...)

Czy Beneficjent środków ? Miasto ? Urząd Miasta ubiegający się o uzyskanie dofinansowania projektu: ??? ze środków UE ma prawną możliwość odliczania w całości lub części podatku VAT w trakcie realizacji projektu oraz 5 lat po jego zakończeniu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 4 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT w związku realizacją projektu pn. ?...? oraz 5 lat po jego realizacji ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT w związku realizacją projektu pn. ?...?.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto ? Urząd Miasta, miasto na prawach powiatu, w okresie 07.2013-05.2015 będzie realizatorem projektu ?...? dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw Oś Priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

Zadania objęte projektem należą do zadań własnych gminy i są uregulowane w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W wyniku wdrożenia projektu zostaną wypracowane narzędzia ułatwiające przyszłym zainteresowanym organizatorom, spotkań, imprez, kongresów i konferencji poznanie możliwości organizacyjnych lokalnych obiektów, ich walorów technicznych, obecnego przeznaczenia i dostępności ? w celu realizacji zamierzonych przez nich przedsięwzięć. W ramach projektu powstanie wielojęzyczny serwis internetowy dotyczący turystyki biznesowej ? portal pełniący funkcje informacyjne, przekazujący branżowe aktualności dla klientów, pełniący rolę wirtualnego narzędzia ? ?doradcy? do budowania indywidualnego scenariusza planowanego wydarzenia, poradnika i podręcznika koniecznych procedur jeśli chodzi o wykorzystanie przestrzeni publicznej (w wersji na komputery i urządzenia mobilne), łódzka baza obiektów kongresowych i konferencyjnych oraz ich otoczenie usługowe (hotele, gastronomia, transport) zostaną zestawione i wypromowane we wspólnym katalogu informacyjnym, który zostanie przygotowany w ramach działań promocyjnych.

Dodatkowo kampania będzie wspierana przygotowanym spotem promocyjnym oraz prezentacją multimedialną. Osobnym kanałem promocji będzie kontakt z mediami ? poprzez organizację wizyt studyjnych dla dziennikarzy i kontakty Public Relations z mediami o zasięgu ponadregionalnym oraz zagranicznymi. Komunikowane będą nowe inwestycje infrastrukturalne przyczyniające się do rozwoju produktu w zakresie turystyki biznesowej, wydarzenia, spotkania, akcje promocyjne, będą również organizowane zintegrowane kampanie promocyjne w nowych mediach, prezentacje Miasta podczas największych targów turystyki biznesowej takich jak np. , celowane kampanie reklamowe.

Zaproponowany projekt ma w efekcie przyczynić się do wzmocnienia marki Miasta jako miasta przyjaznego i przygotowanego na przyjazdy biznesowe, konferencyjne, kongresowe, motywacyjne, integracyjne. Projekt będzie także aktywizować lokalne środowiska z branży MICE ? również absolwentów szkół o profilach turystycznych i małych przedsiębiorców poprzez stworzenie platformy do wymiany wiedzy o rynku turystyki biznesowej, możliwościach edukacji, podnoszenia kwalifikacji oraz do współpracy z potentatami branży, samorządem i obustronnej promocji. W ramach projektu również realizowane będą spotkania integracyjne i promocyjne m.in. planowana jest organizacja spotkań lokalnej branży MICE mające na celu budowanie silnej koalicji lokalnych i interesariuszy na rzecz rozwoju turystyki biznesowej, a także spotkania promujące Miasto dla Profesjonalnych Organizatorów Kongresów, Meeting Plannerów, szefów liczących się stowarzyszeń naukowych, przedstawicieli zagranicznych firm organizujących w Polsce spotkania i wydarzenia dla swoich klientów itp.

Projekt ubiega się o dofinansowanie 85% kosztów kwalifikowalnych jego realizacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w postaci dotacji bezzwrotnej udzielanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

Szacunkowy koszt całkowity realizacji projektu wynosi l 173 930,00 złotych.

W ramach przedsięwzięcia są zaplanowane następujące działania związane z ponoszeniem wydatków w ramach projektu: przygotowanie studium wykonalności projektu; wielojęzyczny serwis internetowy; przygotowanie, tłumaczenie, druk katalogu informacyjnego, przygotowanie kreatywnych zaproszeń dla uczestników study press i study tour, dystrybucja; przygotowanie spotu promocyjnego oraz prezentacji multimedialnej; organizacja spotkania lokalnej branży MICE (6 spotkań); przygotowanie materiałów promocyjnych (np. roll-up, pen driver z prezentacją, smycz, długopis, notes, mapa); organizacja cyklu podróży studyjnych (3 lata); promocja w prasie branżowej i Internecie (3 lata) - 3 kampanie; organizacja spotkania promującego Miasto dla PCO (Profesjonalny Organizator Kongresów) oraz Meeting Plannerów; obsługa projektu; udział w targach; Powstałe w ramach projektu produkty będą udostępnione nieodpłatnie. Projekt po jego realizacji nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Beneficjent środków ? Miasto ? Urząd Miasta ubiegający się o uzyskanie dofinansowania projektu: ?...? ze środków UE ma prawną możliwość odliczania w całości lub części podatku VAT w trakcie realizacji projektu oraz 5 lat po jego zakończeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Miastu ? Urzędowi Miasta nie będzie przysługiwało przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług prawo do odliczenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towary i usługi, jakie zostaną nabyte w związku z planowaną realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Miasto ? Urząd Miasta czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ? (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W oparciu o art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594), gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. ?...? dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania III.2 Podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw Oś Priorytetowa III: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Zadania objęte projektem należą do zadań własnych gminy i są uregulowane w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W wyniku wdrożenia projektu zostaną wypracowane narzędzia ułatwiające przyszłym zainteresowanym organizatorom, spotkań, imprez, kongresów i konferencji poznanie możliwości organizacyjnych lokalnych obiektów, ich walorów technicznych, obecnego przeznaczenia i dostępności ? w celu realizacji zamierzonych przez nich przedsięwzięć. Powstałe w ramach projektu produkty będą udostępnione nieodpłatnie. Projekt po jego realizacji nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadanie będące przedmiotem wniosku, wykonuje zadania własne, a usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?...? oraz 5 lat po jego realizacji, ponieważ ? jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego ? projekt po jego realizacji nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, w zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika