Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu (...)

Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do świadczonych usług wyżywienia młodzieży mieszkającej w Bursie. Natomiast usługi zakwaterowania młodzieży będą podlegały ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej z wyjątkiem przypadków gdy zapłata za te usługi nastąpi w całości za pośrednictwem poczty banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo ? kredytowej a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła lub w przypadku, gdy całość tych usług Wnioskodawca udokumentuje fakturami (rachunkami).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Bursy Szkolnej, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencji usług zakwaterowania i wyżywienia młodzieży mieszkającej w ww. Bursie Szkolnej ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencji usług zakwaterowania i wyżywienia młodzieży mieszkającej w Bursie Szkolnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Bursa Szkolna jest jednostką organizacyjną Starostwa Powiatowego. Jest placówką zapewniającą opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania ( Art. 2 pkt 7 ustawy o systemie oświaty).

W ramach swojej działalności prowadzi stołówkę, w której są przygotowywane posiłki dla wychowanków bursy, dzieci z Ośrodka Interwencyjno ? Socjalizacyjnego mieszczącego się w budynku bursy oraz obiady dla kilku uczniów mających trudną sytuację materialną skierowanych przez MOPS. Dla MOPS i OIS są wystawiane rachunki za tzw. ?wsad do kotła?

Bursa zapewnia swoim wychowankom również zakwaterowanie za które ponoszą odpłatność w wysokości do 50% kosztów utrzymania miejsca w placówce. Odpłatność za wyżywienie (wsad do kotła) oraz zakwaterowanie przyjmowana jest do kasy na podstawie kwitariuszy przychodowych. Odpłatność ta nie stanowi korzyści zarobkowych dla placówki.

Umożliwienie wyżywienia oraz zakwaterowania w bursie jest realizacją zadań związanych z działalnością placówki, która polega na zapewnieniu noclegów wraz z opieką wychowawczą oraz całodziennym wyżywieniu wychowankom bursy. Działalność prowadzona przez bursę posiada nadany przez Urząd Statystyczny nr PKD 5590Z ? pozostałe zakwaterowanie.

Poza wymienionymi usługami posiada również przychody:

  • Z tytułu eksploatacji pomieszczeń przez jednostki powiatu (tzn. koszt zużycia energii, wody). Rozliczenie następuje na podstawie wystawionych rachunków;
  • Z tytułu najmu pomieszczeń osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, którego roczna wartość nie przekracza kwoty 20.000 zł.

Bursa nie jest podatnikiem podatku VAT.

Bursa Szkolna nie rozpoczęła przed dniem 01.01.2011 r. ewidencjonowania usług przy użyciu kasy rejestrującej.

Kwota z działalności o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przedstawia się następująco:

  • Wyżywienie (wyłącznie wsad do kotła) i zakwaterowanie uczniów w poprzednim roku podatkowym przekroczyła kwotę 40000 zł (wpłaty na podstawie kwitariusza przychodowego do kasy i w tym samym dniu odprowadzone na konto bankowe bursy. Każda wpłata jest opisana czego dotyczy i zawiera nr kwitariusza przychodowego);
  • Najem lokalu ? kwota w poprzednim roku podatkowym wyniosła 12.057,07 zł (wystawiane są rachunki). W roku bieżącym nie przekroczy kwoty 40.000 zł.

Wnioskodawca wskazał, że występują sytuacje, iż zapłata za wyżywienie i zakwaterowanie jest dokonywana przez rodziców przelewem bezpośrednio na konto bankowe bursy. Wówczas na wpłacie nie ma podziału czego dotyczy (tzn. na wyżywienie i zakwaterowanie) przekazana kwota jest ?opłatą za pobyt w bursie?. Dowodem księgowym jest wówczas wystawiony rachunek.

Świadczone przez bursę usługi są sklasyfikowane w PKWiU:

  • Zakwaterowanie 55.90.11;
  • Wyżywienie 56.29.20.

Bursa Szkolna jest placówką wymienioną w art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Bursa Szkolna ma obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencji usług zakwaterowania i wyżywienia młodzieży w niej mieszkającej...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności dotyczące wyżywienia i zakwaterowania są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Na podstawie Dz. U. 138 z 2010 r. oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. poz. 930 czynnościami zwolnionymi są usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług prowadzonych przez te placówki udostępnionych wyłącznie dla uczniów i podopiecznych oraz pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem PKWiU 55.90. Jesteśmy jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Jako placówka opiekuńczo ? wychowawcza zapewniamy opiekę, zakwaterowanie i wyżywienie wyłącznie dla uczniów mieszkających w bursie. Bursa nie prowadzi działalności zarobkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Uszczegółowienie tych obowiązków zawarto natomiast w przepisach rozporządzenia, wydanego na podstawie szczegółowej delegacji ? art. 111 ust. 8 ustawy. Wskazany przepis ustawy stanowi bowiem, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

  1. wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;
  2. stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;
  3. możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;
  4. konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;
  5. konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;
  6. konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;
  7. konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. ? sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części I załącznika do ww. rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienione zostały w poz. 21 zakwalifikowane pod symbolem PKWiU ex 55.90.1 (PKWiU z 2008 r.) ? pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem z wyłączeniem PKWiU 55.90.13.0 dotyczy wyłącznie: usług krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych) ? których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturami.

Należy zaznaczyć, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), gdzie pod symbolem PKWiU 55.23.15 sklasyfikowane były usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

, dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Tym samym od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Towarów i Usług z 2008 r., gdzie pod symbolem PKWiU 55.90.11.0 sklasyfikowane zostały usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne.

Z klucza powiązań dotyczących powyższych klasyfikacji wynika, iż PKWiU 55.23.15 z 1997 r. (usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane) odpowiada obecnie symbolom PKWiU z 2008 r.: 55.90.11.0 (usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne), 55.90.12.0 (usługi świadczone przez hotele pracownicze) oraz 55.90.19.0 (pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane)

Tym samym, ze zwolnienia wskazanego w poz. 21 załącznika do rozporządzenia, korzystają usługi krótkotrwałego zakwaterowania w zakresie których mieszczą się usługi świadczone przez internaty, domy studenckie, bursy szkolne, hotele pracownicze, pod warunkiem że ich świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturami.

W tym miejscu wskazać należy, iż zgodnie z § 17 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), za fakturę uznaje również rachunki, o których mowa w art. 87 i 88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 4, 5, 7-14, 16-20 i 23.

Ponadto w części II w poz. 45 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano usługi stołówek w placówkach wymienionych art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Z kolei w poz. 37 ww. załącznika wymienione zostało świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Starostwa Powiatowego, zapewniającą opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania. Jest placówką wymienioną w art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności prowadzi stołówkę, w której są przygotowywane posiłki dla wychowanków bursy, dzieci z Ośrodka Interwencyjno ? Socjalizacyjnego mieszczącego się w budynku bursy oraz obiady dla kilku uczniów mających trudną sytuację materialną skierowanych przez MOPS. Bursa zapewnia swoim wychowankom również zakwaterowanie za które ponoszą odpłatność w wysokości do 50% kosztów utrzymania miejsca w placówce. Odpłatność za wyżywienie (wsad do kotła) oraz zakwaterowanie przyjmowana jest do kasy na podstawie kwitariuszy przychodowych. Odpłatność ta nie stanowi korzyści zarobkowych dla placówki. Wpłaty dokonywane są na podstawie kwitariusza przychodowego do kasy i w tym samym dniu odprowadzone na konto bankowe bursy. Każda wpłata jest opisana czego dotyczy i zawiera nr kwitariusza przychodowego. Wnioskodawca wskazał, iż zdarzają się przypadki, że zapłata za wyżywienie i zakwaterowanie jest dokonywana przez rodziców przelewem bezpośrednio na konto bankowe.

Umożliwienie wyżywienia oraz zakwaterowania w bursie jest realizacją zadań związanych z działalnością placówki, która polega na zapewnieniu noclegów wraz z opieką wychowawczą oraz całodziennym wyżywieniu wychowankom bursy. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są sklasyfikowane w PKWiU: 55.90.11 ? zakwaterowanie, 56.29.20 ? wyżywienie.

Przed dniem 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Kwota z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przekroczyła w 2010 r. kwotę 40 000 zł . Bursa Szkolna nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy osiągnięty przez Wnioskodawcę obrót z tytułu świadczenia usług na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy przekroczył w ubiegłym roku kwotę 40.000 zł, to ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej mógł korzystać do dnia 30 kwietnia 2011 r., stosownie do zapisu § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia.

Tym samym od dnia 1 maja 2011 r. powstał u Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania obrotu z tytułu świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za pomocą kas rejestrujących.

Jednakże w przypadku Wnioskodawcy w stosunku do części usług świadczonych przez Bursę zastosowanie znajdą przepisy ww. rozporządzenia dotyczące zwolnień przedmiotowych.

Wnioskodawca wskazał, że jest jednostką wymienioną w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, a więc świadczone przez Zainteresowanego usługi w zakresie wyżywienia uczniów (usługi stołówek) na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 45 załącznika do rozporządzenia, będą zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej.

Należy zauważyć, iż ww. zwolnienie dotyczy usług stołówek, świadczonych przez odpowiednie jednostki, nie odnosi się natomiast do usług zakwaterowania.

Wnioskodawca wskazał jednak, iż występują sytuacje, iż zapłata za usługi zarówno wyżywienia jak i zakwaterowania następuje bezpośrednio poprzez rachunek bankowy. W odniesieniu do takich transakcji Wnioskodawcy do dnia 31 grudnia 2012 r. będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, o ile z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła (§ 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do powołanego rozporządzenia). Wyrażenie ?w całości? odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W sytuacji, zatem gdy zapłata za świadczenie usługi zakwaterowania nastąpi w formie zapłaty gotówkowej w całości lub w części do kasy Wnioskodawcy, ma on wówczas obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży tych usług, gdyż nie zostaną spełnione warunki wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika ponadto, iż usługi zakwaterowania świadczone przez jednostki takie jak bursy szkolne mogą korzystać ze zwolnienia jako usługi wymienione w poz. 21 załącznika, o ile świadczenie tych usług w całym zakresie dokumentowane jest fakturami. Zatem jeśli Wnioskodawca całość usług zakwaterowania udokumentuje rachunkami (fakturami) to będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy fiskalnej.

Odnośnie usług świadczonych na rzecz Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Ośrodka Interwencyjno ? Socjalizacyjnego należy zauważyć, iż są one udokumentowane rachunkami, a ponadto sprzedaż w tych przypadkach nie jest dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Nie podlega obowiązkowi prowadzenia przedmiotowej ewidencji przy zastosowaniu kas świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do świadczonych usług wyżywienia młodzieży mieszkającej w Bursie. Natomiast usługi zakwaterowania młodzieży będą podlegały ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej z wyjątkiem przypadków gdy zapłata za te usługi nastąpi w całości za pośrednictwem poczty banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo ? kredytowej a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła lub w przypadku, gdy całość tych usług Wnioskodawca udokumentuje fakturami (rachunkami).

Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika