Ustalenie podstawy opodatkowania VAT dla czynności nieodpłatnego użyczenia części budynku, udokumentowanie (...)

Ustalenie podstawy opodatkowania VAT dla czynności nieodpłatnego użyczenia części budynku, udokumentowanie czynności nieodpłatnego użyczenia części budynku w ewidencji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2014 r. (data wpływu 29 maja 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 sierpnia 2014 r. (data wpływu 1 września 2014 r.) oraz z dnia 15 września 2014 r. (data wpływu 17 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • ustalenia podstawy opodatkowania VAT dla czynności nieodpłatnego użyczenia części budynku,
  • udokumentowania czynności nieodpłatnego użyczenia części budynku w ewidencji,

? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego użyczenia części budynku,
  • ustalenia podstawy opodatkowania VAT dla czynności nieodpłatnego użyczenia części budynku,
  • udokumentowania czynności nieodpłatnego użyczenia części budynku w ewidencji,
  • prawa do odliczenia podatku VAT przez małżonkę Wnioskodawcy,
  • oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 26 sierpnia 2014 r. (data wpływu 1 września 2014 r.) oraz z dnia 15 września 2014 r. (data wpływu 17 września 2014 r.)w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego przeformułowania pytań oraz stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Od dnia 30.07.2009 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod nazwą Kancelaria Notarialna - na podstawie aktu powołania na stanowisko notariusza i wyznaczenia siedziby kancelarii notarialnej w K - decyzja Ministra Sprawiedliwości. Przedmiotem działalności są usługi prawnicze. Aktualnie siedziba firmy znajduje się w K w pomieszczeniach dzierżawionych. Z dniem 1 października 2014 r. Wnioskodawca zamierza rozpocząć realizację inwestycji polegającej na wybudowaniu budynku (parter i I Piętro) usługowego zlokalizowanego na własnej działce w K. Zakończenie realizacji inwestycji Wnioskodawca planuje na 20.09.2015 rok. Lokale w oddanym do użytkowania budynku przeznaczone zostaną na działalność usługową. Na I piętrze budynku powierzchnia 156 m 2 wykorzystywana będzie przez Kancelarię Notarialną, natomiast lokale na parterze o powierzchni 158 m 2 Wnioskodawca zamierza nieodpłatnie przekazać w użytkowanie żonie (z którą ma rozdzielność majątkową) w oparciu o umowę użyczenia na prowadzenie przez nią własnej działalności gospodarczej polegającej na wynajmie lokali za zgodą Wnioskodawcy dla osób trzecich. Żona będzie ponosiła wszelkie koszty związane z utrzymaniem budynku na parterze, jak również będzie uzyskiwała przychody z racji fakturowania najemców. Realizowana przeze Wnioskodawcę inwestycja finansowana będzie w 20% z własnych środków natomiast w 80% z kredytu inwestycyjnego przyznanego w roku bieżącym przez bank. Za okres realizacji inwestycji odsetki od kredytu zwiększą wartość środka trwałego, natomiast odsetki od kredytu w okresie spłaty Wnioskodawca będzie odnosił w ciężar kosztów finansowych. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych rozlicza się w oparciu o podatek liniowy (prowadzi Książkę przychodów i rozchodów). Żona w prowadzonej przez siebie działalności będzie również zarejestrowanym podatnikiem VAT, a w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych przyjmie zasady ogólne. Z racji, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT zamierza odliczać VAT od faktur zakupu związanych z realizowaną inwestycją mimo, że część budynku po oddaniu go do eksploatacji będzie użyczona żonie z wykorzystaniem przez nią na prowadzenie w nim własnej działalności gospodarczej.

W piśmie z dnia 26 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że umowy najmu będzie zawierała żona Wnioskodawcy jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem działalności będą usługi w zakresie wynajmu lokali, ona będzie stroną zawieranych umów z ostatecznymi najemcami. Usługi najmu na rzecz ostatecznych najemców (najem parteru budynku na rzecz osób trzecich) faktycznie świadczyć będzie żona Wnioskodawcy. Najem nie będzie przedmiotem działalności Wnioskodawcy , tylko jego żony. Koszty utrzymania całego budynku (także obejmujące parter - czyli na część budynku użyczoną małżonce) będzie ponosił właściciel. Będą to koszty związane z podatkiem od nieruchomości, amortyzacją, media, konserwacje naprawy itp. Użyczenie nie nastąpi w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy tylko pomiędzy osobami fizycznymi tj. małżonkami mającymi rozdzielność majątkową. Cały budynek będzie stanowił środek trwały w firmie Wnioskodawcy. Budynek nie będzie środkiem trwałym w firmie żony Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie ujmował w kosztach uzyskania przychodu odpisy amortyzacyjne od całego budynku tj. z częścią która użyczona zostanie żonie z przeznaczeniem na wynajem. Wg pozwolenia na budowę jest to budynek biurowo-usługowy. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków związanych z budową budynku. W trakcie trwania umowy użyczenia małżonka Wnioskodawcy będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W piśmie z dnia 15 września 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że koszty związane z utrzymaniem budynku na parterze ponoszone przez żonę Wnioskodawcy dotyczyć będą utrzymania pomieszczeń w czystości (np. koszty sprzątania pomieszczeń, malowanie, tapetowanie ścian, renowacja podłóg). Poza wymienionymi w uzupełnieniu z dnia 27 sierpnia 2014 r. roku (gdzie wskazano, że będą to koszty utrzymania całego budynku ? także obejmujące parter użyczony małżonce i podkreślono, że koszty te dotyczyć będą podatku od nieruchomości, amortyzacji, mediów, konserwacji, napraw itp.) - Wnioskodawca będzie ponosił koszty remontu dachu, elewacji budynku, wydatki dekarskie, konserwacje i naprawy wyposażenia w budynku typu sanitariaty, umywalki, klimatyzacja, wymiana grzejników ciepła, świetlówek, suszarek do rąk, koszty utrzymania w czystości pomieszczeń Wnioskodawcy na I piętrze itp. Wnioskodawca będzie stroną umów związanych z kosztami utrzymania użyczonej części budynku ( np. media, usługi napraw i konserwacji). Wnioskodawca nie będzie refakturował na małżonkę kosztów związanych z utrzymaniem użyczonej części budynku, tj. nie będzie refakturował kosztów związanych z podatkiem od nieruchomości, amortyzacją, mediami, konserwacją i naprawami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku oznaczone jako pytania nr 3)

Czy w przypadku powstania obowiązku VAT należnego po stronie Wnioskodawcy od umowy użyczenia - jak ustalić podstawę opodatkowania VAT i jakim dokumentem wprowadzić VAT należny do swojej ewidencji?

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku)

Sposób ustalenia podstawy opodatkowania przy nieodpłatnym świadczeniu usług reguluje art. 29 a ust. 5 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług, które na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT zostało zrównane z odpłatnym świadczeniem podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia usługi poniesiony przez podatnika. Przepis ten nie precyzuje co należy rozumieć przez ?koszt świadczenia usługi? w związku z czym Wnioskodawca uważa, że będzie to część miesięcznej amortyzacji budynku (liczona strukturą do powierzchni lokali użyczonych żonie). Dokumentem wprowadzającym VAT należny do swojej ewidencji będzie faktura wewnętrzna.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Ponadto, na mocy art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy ? podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku.

W myśl art. 29a ust. 5 ustawy, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, art. 134 oraz art. 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Z opisu sprawy wynika, że od dnia 30.07.2009 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna pod nazwą Kancelaria Notarialna na podstawie aktu powołania na stanowisko notariusza i wyznaczenia siedziby kancelarii notarialnej w K. Przedmiotem działalności są usługi prawnicze. Aktualnie siedziba firmy znajduje się w K w pomieszczeniach dzierżawionych. Z dniem 1 października 2014 r. Wnioskodawca zamierza rozpocząć realizację inwestycji polegającej na wybudowaniu budynku (parter i I Piętro) usługowego zlokalizowanego na własnej działce w K. Zakończenie realizacji inwestycji Wnioskodawca planuje na 20.09.2015 rok. Lokale w oddanym do użytkowania budynku przeznaczone zostaną na działalność usługową. Na I piętrze budynku powierzchnia 156 m 2 wykorzystywana będzie przez Kancelarię Notarialną, natomiast lokale na parterze o powierzchni 158 m 2 Wnioskodawca zamierza nieodpłatnie przekazać w użytkowanie żonie (z którą ma rozdzielność majątkową) w oparciu o umowę użyczenia na prowadzenie przez nią własnej działalności gospodarczej polegającej na wynajmie lokali za zgodą Wnioskodawcy dla osób trzecich. Żona będzie ponosiła wszelkie koszty związane z utrzymaniem budynku na parterze, jak również będzie uzyskiwała przychody z racji fakturowania najemców. Koszty związane z utrzymaniem budynku na parterze ponoszone przez żonę Wnioskodawcy dotyczyć będą utrzymania pomieszczeń w czystości (np. koszty sprzątania pomieszczeń, malowanie, tapetowanie ścian, renowacja podłóg). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków związanych z budową budynku. W trakcie trwania umowy użyczenia małżonka Wnioskodawcy będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Umowy najmu będzie zawierała żona Wnioskodawcy jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem działalności będą usługi w zakresie wynajmu lokali, ona będzie stroną zawieranych umów z ostatecznymi najemcami. Usługi najmu na rzecz ostatecznych najemców (najem parteru budynku na rzecz osób trzecich) faktycznie świadczyć będzie żona Wnioskodawcy. Koszty utrzymania całego budynku (także obejmujące parter - czyli na część budynku użyczoną małżonce) będzie ponosił właściciel. Będą to koszty związane z podatkiem od nieruchomości, amortyzacją, media, konserwacje naprawy, jak również koszty remontu dachu, elewacji budynku, wydatki dekarskie, konserwacje i naprawy wyposażenia w budynku typu sanitariaty, umywalki, klimatyzacja, wymiana grzejników ciepła, świetlówek, suszarek do rąk, koszty utrzymania w czystości pomieszczeń Wnioskodawcy na I piętrze.

W tym miejscu należy wskazać, że w interpretacji nr IPTPP4/443-398/14-5/UNR rozstrzygnięto, że w przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na użyczeniu części budynku żonie należy uznać za odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Odpłatne świadczenie usług użyczenia części budynku żonie nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jeśli zatem w analizowanej sprawie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem usług stanowiącym jednakże odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, to podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.

Zauważyć należy, iż - jak wskazał Wnioskodawca - koszty utrzymania całego budynku (także obejmujące parter - czyli na część budynku użyczoną małżonce) będzie ponosił właściciel. Będą to koszty związane z podatkiem od nieruchomości, amortyzacją, media, konserwacje naprawy, jak również koszty remontu dachu, elewacji budynku, wydatki dekarskie, konserwacje i naprawy wyposażenia w budynku typu sanitariaty, umywalki, klimatyzacja, wymiana grzejników ciepła, świetlówek, suszarek do rąk, koszty utrzymania w czystości pomieszczeń Wnioskodawcy na I piętrze.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że zgodnie z art. 29a ust. 5 ustawy, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez Wnioskodawcę. Zatem, wszystkie poniesione przez Wnioskodawcę koszty utrzymania części budynku użyczonej, tj. koszty związane z podatkiem od nieruchomości, amortyzacją, media, konserwacje naprawy, jak również koszty remontu dachu, elewacji budynku, wydatki dekarskie, konserwacje i naprawy wyposażenia w budynku typu sanitariaty, umywalki, klimatyzacja, wymiana grzejników ciepła, świetlówek, suszarek do rąk będą stanowiły podstawę opodatkowania. Wnioskodawca w celu udokumentowania i wykazania w prowadzonej ewidencji VAT ww. świadczenia usług, polegającego na użyczeniu części budynku żonie, winien wystawić fakturę, zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym podstawą opodatkowania będzie jedynie część miesięcznej amortyzacji budynku liczona strukturą do powierzchni lokali użyczonych żonie, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się ponadto, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania VAT dla czynności nieodpłatnego użyczenia części budynku oraz udokumentowania czynności nieodpłatnego użyczenia części budynku w ewidencji. Natomiast w pozostałych zakresach wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Wskazać należy, że w związku z wydaniem postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT przez małżonkę Wnioskodawcy, uiszczona na podstawie art. 14f Ordynacji podatkowej opłata w kwocie 40 zł, zostanie zwrócona na rachunek bankowy Wnioskodawcy wskazany w części B.3 wniosku ORD-IN z dnia 26 maja 2014 r.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika