Czy w związku z opisanym zdarzeniem istnieje możliwość odzyskania podatku VAT od zakupionych towarów (...)

Czy w związku z opisanym zdarzeniem istnieje możliwość odzyskania podatku VAT od zakupionych towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 sierpnia 2012 r. (data wpływu 7 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??.? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??.?.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 sierpnia 2012 r. w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego oraz pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Stowarzyszenie jest osobą prawną, biorącą udział we wdrażaniu lokalnych strategii rozwoju objętego w ramach PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów dla dzieci, młodzieży i dorosłych, za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania i Urzędu Marszałkowskiego. W czerwcu 2011 roku członkowie Stowarzyszenia, którymi są leśnicy, zorganizowali wyjazd, wcześniej zrekrutowanej podczas zajęć edukacyjnych w szkołach grupy. Wyjazd dzieci, młodzieży i ich rodziców był na (...). Podczas trzydniowego pobytu uczestnicy brali udział w warsztatach edukacyjnych z zakresu edukacji przyrodniczo - leśnej, tematyki bezpieczeństwa w ruchu drogowych motorowerów, quadów i pieszych, udzielanie pierwszej pomocy, oraz poruszano problemy penetracji lasów przez quady i motorowery na terenach leśnych.

Każdy uczestnik miał zapewnione bezpłatne noclegi w domkach campingowych, pełne wyżywienie, koszulkę z nadrukiem (logo), oraz znaczek promocyjny okolicznościowy. Na podstawie zdobytej wiedzy na wyjeździe uczestnicy uczestniczyli w licznych konkursach, zorganizowanych przez członków Stowarzyszenia, a zwycięzcy otrzymali puchary, słodycze, książki i inne nagrody ufundowane przez Stowarzyszenie i Nadleśnictwo.

Motocyklami, które posiadają członkowie Stowarzyszenia jak i samochodami rodziców, cała grupa, poznała aspekty tematyki Jezior od strony przyrodniczej (m.in. Pobyt i rozmowy z pracownikami w sali edukacyjnej, Nadleśnictwa), oraz zaprezentowano aspekty historyczne. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem VAT, środki finansowe którymi dysponujemy pochodzą od składek członkowskich, oraz od darowizn przekazanych nam przez jednostki lasów państwowych w których pracujemy, z przeznaczeniem na m.in. działalność edukacyjną.

W ramach prowadzonych warsztatów i pobytu na (...), Wnioskodawca dokonał zakupów i korzystał z usług różnych firm, poniósł koszty z podatkiem VAT. Z uwagi na możliwość realizacji przedsięwzięcia w ramach małych projektów PROW, Zainteresowany stara się o zwrot wydanych środków finansowych. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nabywane towary i usługi w związku z przedmiotowym udziałem udokumentowane są fakturami wystawionymi na Stowarzyszenie.

Środki finansowe Stowarzyszenia zostały wykorzystane na zakup towarów i usług w ramach projektu dla dzieci i młodzieży pn. ?...? w czerwcu 2011 roku. Powyższe czynności nie podlegające opodatkowaniu od towarów i usług zostały wykorzystane do powyższego projektu. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu pn. ?...? zostały wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanym zdarzeniem istnieje możliwość odzyskania podatku VAT od zakupionych towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie, które nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, realizując opisaną w poz. 68 operację nie może, nie ma możliwości odzyskać w żaden sposób uiszczony podatek VAT, z powodu nie posiadania statutu podatnika zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Własne środki finansowe Stowarzyszenia pozyskane z darowizn i składek na edukację są niewielkie i uszczuplenie ich o podatek VAT, jeszcze bardziej je ograniczy i ograniczy dalsze możliwości działalności statutowej Stowarzyszenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie, z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn., których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. ? Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie będący zarejestrowany jako czynny podatnik VAT zrealizował projekt pn. ??? w ramach PROW na lata 2007 ? 2013. W czerwcu 2011 roku członkowie Stowarzyszenia, którymi są leśnicy, zorganizowali wyjazd, wcześniej zrekrutowanej podczas zajęć edukacyjnych w szkołach grupy. Wyjazd dzieci, młodzieży i ich rodziców był na (...). Podczas trzydniowego pobytu uczestnicy brali udział w warsztatach edukacyjnych z zakresu edukacji przyrodniczo - leśnej, tematyki bezpieczeństwa w ruchu drogowych motorowerów, quadów i pieszych, udzielanie pierwszej pomocy, oraz poruszano problemy penetracji lasów przez quady i motorowery na terenach leśnych. Nabywane towary i usługi w związku z przedmiotowym udziałem udokumentowane są fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu zostały wykorzystane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie jest spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym, podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tytułu realizowanego projektu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ??.?, ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika