Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku Czy projektowana (...)

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku Czy projektowana transakcja - dostawa przedmiotowych nieruchomości powinna skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2014 r. (data wpływu 14 sierpnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości przy ul. P., na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości przy ul. P, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług,
    zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości przy ul. R, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług,
  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości przy ul. S, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług,
  • zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości przy ul. K, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 sierpnia 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Miasto i Urząd Marszałkowski Województwa zamierzają dokonać zamiany nieruchomości położonych . Po stronie Miasta przedmiotem zamiany będą nieruchomości położone przy:

ul. P, uregulowana w księdze wieczystej, oznaczona, jako działka nr 91/15 o pow. 2149 m2, . Wartość nieruchomości określona w operacie szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego wynosi 3 361000,00 zł. W operacie szacunkowym zawarto klauzulę, ,,podane w opracowaniu wartości nie zawierają podatku VAT oraz nie uwzględniają obciążeń hipotecznych nieruchomości, ani innych ewentualnych zobowiązań finansowych?. Nieruchomość opisana powyżej nie jest objęta obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W ewidencji gruntów działka została sklasyfikowana, jako tereny mieszkaniowe (B). W obowiązującym studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego Miasta obszar, na którym znajduje się ww. działka oznaczony jest symbolem MW - tereny o przewadze zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej - obejmują tereny zarówno o zabudowie zwartej jak i w strukturach rozluźnionych - osiedlowych. Na działce znajduje się budynek użytkowy czterokondygnacyjny. Prawo do ww. nieruchomości Miasto nabyło z mocy prawa na podstawie decyzji Wojewody z dnia 20.08.1999 r. Cały budynek traktowany jest, jako jeden lokal użytkowy i jako taki w całości wynajmowany. W dniu 24 lipca 1990 r. została zawarta umowa najmu na lokal użytkowy usytuowany na nieruchomości przy ul. P z Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym. Na nieruchomości niepoczynione zostały nakłady na ulepszenie budynku od 1998 r.

W uzupełnieniu z dnia 11 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

  1. Przedmiotowa nieruchomość wynajmowana jest na podstawie umowy najmu z Wojewódzkim Szpitalem. Umowa najmu jest opodatkowana podatkiem VAT.
  2. Nieruchomość została nabyta na rzecz Miasta na podstawie decyzji komunalizacyjnej, w związku z powyższym nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z jej nabyciem.
  3. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316) budynek użytkowy - hotel sklasyfikowany jest pod numerem 1211.
  4. Wnioskodawca jako właściciel nieruchomości nie poniósł nakładów na ulepszenie ww. budynku przekraczających 30% wartości początkowej budynku, w stosunku, do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  5. Budynek posadowiony na nieruchomości jest wynajmowany na podstawie umowy najmu z dnia 24.07.1990 r. z Wojewódzkim Szpitalem. W kolejnych latach podpisywane były umowy najmu i aneksy do umów. Umowa najmu zawarta w 1992 r., wobec wystawianych aneksów i faktur wciąż obowiązująca, została zawarta na czas nieokreślony.

ul. R bez numeru, uregulowana w księdze wieczystej, oznaczona, jako działka nr 402/139 o pow. 332 m2. Wartość nieruchomości określona w operacie szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego wynosi 506 000,00 zł. W operacie szacunkowym zawarto klauzulę, ?określona wartość nie zawiera podatku VAT. Nieruchomość opisana powyżej nie jest objęta obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W ewidencji gruntów działka została sklasyfikowana, jako inne tereny zabudowane (Bi). W obowiązującym studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego Miasta obszar, na którym znajduje się ww. działka położona jest na terenach skrzyżowania głównych osi kompozycyjnych miasta oznaczonych symbolem UC4 - obejmujących obszar zaliczany zarówno do grupy UC1, jaki i UC2 i z uwagi na przecięcie tych dwóch osi: historycznej i współczesnej, tworzy rejon szczególnej koncentracji programowej, przestrzennej i kompozycyjnej z dopuszczalną wysokością zabudowy do 110 m n.p.t. W dniu 8 września 2010 r., została podjęta Uchwała Nr XCIII/1707/10 Rady Miejskiej w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miasta położnej w rejonie alei: xxxx. Działka zabudowana jest częścią wjazdu i wyjazdu z parkingu naziemnego oraz częścią wjazdu i wyjazdu z podziemia nieruchomości sąsiednich. Miasto stało się właścicielem ww. działki na podstawie decyzji Wojewody z dnia 15.11.1999 r. Miasto nie pobiera opłat podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT za korzystanie z ww. nieruchomości przez inne podmioty.

W uzupełnieniu z dnia 11 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

  1. Przedmiotowa nieruchomość została nabyta na rzecz Miasta na podstawie decyzji komunalizacyjnej. Nie jest ona przedmiotem czynności opodatkowanych.
  2. Nieruchomość została nabyta na rzecz Miasta na podstawie decyzji komunalizacyjnej w związku z powyższym nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z jej nabyciem.
  3. Dla terenu, na którym usytuowana jest nieruchomość, Rada Miejska podjęła uchwałę nr LXVII/1458/13 z dnia 28.08.2013 r., w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miasta położonej w rejonie alei: xxx. Z uwagi na długotrwały proces jakim jest uchwalenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego nie przewiduje się aby plan został uchwalony do czasu dokonania zamiany (dostawy) nieruchomości.
  4. Dla terenu, na którym usytuowana jest przedmiotowa nieruchomość nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Jednoczenie Wnioskodawca wskazał, iż nie jest możliwe stwierdzenie, czy dla nieruchomości przy ul. R nie zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy do dnia dostawy z uwagi na fakt, iż termin dokonania zamiany nie został jeszcze ustalony, zaś wniosek o wydanie decyzji o wz. może złożyć każdy zainteresowany (nawet nie będący jej właścicielem).
  5. Zabudowania nie stanowią budowli w myśl art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.
  6. Znajdujące się na działce przy ul. R zabudowania tj. część wjazdu i wyjazdu z parkingu naziemnego oraz część wjazdu i wyjazdu z podziemia nieruchomości sąsiedniej stanowią urządzenia budowlane zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2013. 1409 j.t. z późn. zm).
  7. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316) obiekty budowlane sklasyfikowano pod numerem 2112.
  8. Nie miało miejsca pierwsze zasiedlenie.

ul. S, uregulowana w księdze wieczystej oznaczona, jako działka nr 402/116 o pow. 243 m2 . Wartość nieruchomości określona w operacie szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego wynosi 400 000,00 zł. W operacie szacunkowym zawarto klauzulę, ?określona wartość nie zawiera podatku VAT?. Nieruchomość opisana powyżej nie jest objęta obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w ewidencji gruntów działka została sklasyfikowana, jako inne tereny zabudowane (Bi). W obowiązującym Studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego Miasta obszar, na którym znajduje się ww. działka położona jest na terenach skrzyżowania głównych osi kompozycyjnych miasta oznaczonych symbolem UC4 - obejmujących obszar zaliczany zarówno do grupy UC1, jaki i UC2 i z uwagi na przecięcie tych dwóch osi: historycznej i współczesnej, tworzy rejon szczególnej koncentracji programowej, przestrzennej i kompozycyjnej z dopuszczalną wysokością zabudowy do 110 m n.p.t. W dniu 8 września 2010 została podjęta Uchwała Nr XCIII/1707/10 Rady Miejskiej w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miasta położnej w rejonie alei: xxx.

Miasto nie pobiera opłat podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT za korzystanie z ww. nieruchomości przez inne podmioty.

Działka zabudowana jest częścią wjazdu i wyjazdu z parkingu naziemnego oraz częścią wjazdu i wyjazdu z podziemia nieruchomości sąsiednich oraz częścią tarasu komunikacyjnego wykonanego dla potrzeb sąsiedniego kompleksu budynków. Utwardzona jest również nawierzchnią trwałą asfaltową wraz z częścią wewnętrznego ogrodzenia. Miasto stało się właścicielem ww. działki na podstawie decyzji Wojewody z dnia 03.09.1998 r. Nie poniesiono wydatków związanych z ulepszeniem nieruchomości przy ul. S i R bez numeru.

W uzupełnieniu z dnia 11 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

  1. Przedmiotowa nieruchomość została nabyta na rzecz Miasta na podstawie decyzji komunalizacyjnej. Nie jest ona przedmiotem czynności opodatkowanych.
  2. Nieruchomość została nabyta na rzecz Miasta na podstawie decyzji komunalizacyjnej, w związku z powyższym nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z jej nabyciem.
  3. Dla terenu, na którym usytuowana jest nieruchomość Rada Miejska podjęła uchwałę nr LXVII/1458/13 z dnia 28.08.2013 r., w sprawie przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miasta Łodzi położonej w rejonie alei: xxx. Z uwagi na długotrwały proces jakim jest uchwalenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego nie przewiduje się aby plan został uchwalony do czasu dokonania zamiany (dostawy) nieruchomości.
  4. Dla terenu, na którym usytuowana jest przedmiotowa nieruchomość nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Jednoczenie Wnioskodawca wskazał, iż nie jest możliwe stwierdzenie, czy dla nieruchomości przy ul. R nie zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy do dnia dostawy z uwagi na fakt, iż termin dokonania zamiany nie został jeszcze ustalony zaś wniosek o wydanie decyzji o wz. może złożyć każdy zainteresowany (nawet nie będący jej właścicielem).
  5. Zabudowania nie stanowią budowli w myśl art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.
  6. Znajdujące się na działce przy ul. S zabudowania tj. część wjazdu i wyjazdu z parkingu naziemnego oraz część wjazdu i wyjazdu z podziemia nieruchomości sąsiedniej, trwała nawierzchnia asfaltowa oraz część wewnętrznego ogrodzenia stanowią urządzenia budowlane zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2013. 1409 j.t. z późn. zm).
  7. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316) obiekty budowlane sklasyfikowano pod numerem 2112.
  8. Nie miało miejsca pierwsze zasiedlenie.

ul. K - nieruchomość ta została nabyta przez Miasto w drodze komunalizacji mienia zgodnie z decyzją Wojewody. Miasto stało się właścicielem działki nr 25/3 na podstawie decyzji Wojewody z dnia 26.03.2010 r., działki nr 25/4 na podstawie decyzji Wojewody z dnia 26.03.2010 r. Nieruchomość bezumownie wykorzystywana jest przez Zarząd Nieruchomości Województwa. Obecnie powadzone jest postępowanie w sprawie wypłaty wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z nieruchomości na rzecz Miasta. Zarząd Województwa dysponował nieruchomością na podstawie porozumień i umów zawartych z poprzednimi jej użytkownikami, czyli Polskimi Kolejami Państwowymi i włada nieruchomością do chwili obecnej. Wszelkie umowy najmu podpisywane są pomiędzy Zarządem Województwa a podmiotami najmującymi pomieszczenia. Zarząd nie poniósł wydatków na ulepszenie budynku i budowli przekraczających 30 % wartości początkowej obiektów. Jednocześnie informujemy, iż w uwagi na fakt, że Miasto nigdy nie objęło faktycznego władania ww. nieruchomością nie mogło ponosić wydatków związanych z utrzymaniem nieruchomości.

Ul. K, oznaczona jako działki: nr 25/3 o pow. 1436 m2, nr 25/4 o pow. 1438 m2 w obrębie S-2. Na działkach usytuowany jest budynek czterokondygnacyjny wykorzystywany na przychodnię zdrowia, częściowo jako pomieszczenia garażowo - gospodarcze. Ponadto na działce 25/3 zlokalizowana jest wiata. Na nieruchomości nie zostały poniesione przez Miasto wydatki na ulepszenie budynku i budowli przy ul. K w wysokości przekraczającej wartości początkowej tych obiektów. Podstawą dokonania projektowanej zamiany jest art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, przy czym transakcja zostanie dokonana bez dopłat wynikających z różnicy wartości przedmiotów zamiany.

W uzupełnieniu z dnia 11 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

  1. Przedmiotowa nieruchomość została nabyta na rzecz Miasta na podstawie decyzji komunalizacyjnej. Mimo, iż Miasto nabyło nieruchomość na własność od jej nabycia do chwili obecnej faktycznie nią nie włada i nie rozporządza. Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca - właściciel nieruchomości nie wykorzystywał nieruchomości do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług ani do opodatkowanej.
  2. Nieruchomość została nabyta na rzecz Miasta na podstawie decyzji komunalizacyjnej, w związku z powyższym nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z jej nabyciem.
  3. W uwagi na fakt, iż od chwili nabycia w drodze komunalizacji nieruchomości przez Miasto, Miasto nie władało, nie rozporządzało, nie mogło podejmować czynności podlegających opodatkowaniu przedmiotową nieruchomością. Biorąc powyższe pod uwagę nie miało miejsce pierwsze zasiedlenie.
  4. Z uwagi na fakt, iż Miasto jako właściciel faktycznie nie włada przedmiotową nieruchomością, nie ponosi żadnych wydatków z jej utrzymaniem. Miasto również nie poniosło nakładów na ulepszenie budynku wynoszących więcej niż 30 % wartości początkowej budynku.
  5. Wiata znajduje się na działce przy ul. K, nie jest trwale związana z gruntem.
  6. Wiata stanowi budowlę zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2013. 1409 j.t.z późn. zm).
  7. Z uwagi na fakt, iż zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316) za szczególny rodzaj budynku uważa się wiatę, która stanowi pomieszczenie naziemne, nie obudowane ścianami ze wszystkich stron lub nawet w ogóle ścian pozbawione, sklasyfikowano ją pod numerem 1242. Budynek użytkowy sklasyfikowany jest pod numerem 1264. Na nieruchomości posadowiony jest jeszcze budynek o funkcji garażu sklasyfikowany pod numerem 1242.
  8. Z uwagi na fakt, iż od chwili nabycia w drodze komunalizacji nieruchomości przez Miasto, Miasto nie władało, nie rozporządzało, nie mogło podejmować czynności podlegających opodatkowaniu przedmiotową nieruchomością. W stosunku do wiaty nie miało miejsca pierwsze zasiedlenie.
  9. Z uwagi na fakt, iż Miasto jako właściciel faktycznie nie włada przedmiotową nieruchomością, nie ponosi żadnych wydatków z jej utrzymaniem. Miasto również nie poniosło nakładów na ulepszenie budynku wynoszących więcej niż 30% wartości początkowej budynku.
  10. Postępowanie w sprawie wypłaty wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z nieruchomości prowadzone jest w trybie cywilno-prawnym.
  11. Postępowanie nie zostało zakończone.
  12. Wnioskodawca nie otrzymał wcześniej żadnej zapłaty od Zarządu Nieruchomości Województwa z tytułu za bezumowne korzystanie z nieruchomości.
  13. Wnioskodawca nie występował na drogę sądową o wydanie nieruchomości. Obecnie prowadzone są rozmowy mające na celu przekazania nieruchomości właścicielowi.

Miasto jest miastem na prawach powiatu.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy projektowana transakcja - dostawa przedmiotowych nieruchomości powinna skorzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy Miasto, jako dostawca towaru będzie zwolniony z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. l pkt 10 a. Z uwagi na fakt, iż na przedmiotowych nieruchomościach Miasto, jako właściciel nie poniósł wydatków na ulepszenie, w stosunku, do których można było obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przedmiotowe nieruchomości będą mogły skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie nieruchomości położonej przy ul. P

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?) ? art. 8 ust. 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zauważyć, że na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1608) w art. 146a ustawy wprowadzenie do wyliczenia - z dniem 31 grudnia 2013 r. - otrzymało następujące brzmienie: ?W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:?.

Zatem zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Art. 43 ust. 1 pkt 2 stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Warunkiem zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 jest konieczność wykorzystywania towarów, w tym również nieruchomości, będących przedmiotem dostawy wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług oraz brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu, imporcie lub wytworzeniu.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe oznacza, że co do zasady opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z treści ww. przepisu wynika, iż dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku lub budowli kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Użyte w art. 2 pkt 14 ustawy sformułowanie ?w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu? wskazuje na katalog czynności wymienionych w art. 5 ustawy, czyli dana czynność musi podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, choć nie jest konieczne, aby faktycznie był naliczony podatek od tej czynności ? może to być czynność zwolniona od podatku.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez właściciela (dokonującego dostawy) czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższej definicji wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy rozumieć nie tylko umowę sprzedaży, ale także umowy najmu i dzierżawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej dwa lata.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom ? po spełnieniu określonych warunków ? skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b ? zgodnie z zapisem art. 43 ust. 7a ustawy ? nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Podkreślenia wymaga, że dla rozstrzygnięcia, czy możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy ważne jest, czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy również zauważyć, iż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z trzech podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku.

Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, o czym stanowi art. 29a ust. 8 ustawy.

Wobec powyższego przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zamierza dokonać zamiany nieruchomości położonych. Przedmiotem zamiany będą nieruchomości położone m.in. przy ul. P. Przedmiotowa nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę na podstawie decyzji komunalizacyjnej w związku z powyższym nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z jej nabyciem. Nieruchomość uregulowana w księdze wieczystej, oznaczona, jako działka nr 91/15 o pow. 2149 m2. Na działce znajduje się budynek użytkowy czterokondygnacyjny. Cały budynek traktowany jest, jako jeden lokal użytkowy i jako taki w całości wynajmowany. W dniu 24 lipca 1990 r. została zawarta umowa najmu z Wojewódzkim Szpitalem. W kolejnych latach podpisywane były umowy najmu i aneksy do umów. Umowa najmu zawarta w 1992 r., wobec wystawianych aneksów i faktur wciąż obowiązująca, została zawarta na czas nieokreślony. Umowa najmu jest opodatkowana podatkiem VAT. Wnioskodawca jako właściciel nieruchomości nie poniósł nakładów na ulepszenie ww. budynku przekraczających 30% wartości początkowej budynku, w stosunku, do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż dostawa budynku użytkowego czterokondygnacyjnego nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Należy bowiem zauważyć, iż budynek od 1990 r. do chwili obecnej jest przedmiotem najmu. Tym samym ww. budynek został oddany do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym dostawa przedmiotowego budynku będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto, z uwagi na fakt, iż dostawa budynku czterokondygnacyjnego, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, to zbycie gruntu, na którym posadowiony jest ww. budynek również będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy.

Reasumując, dostawa nieruchomości położonej przy ul. Paderewskiego 13, składającej się z działki zabudowanej nr 91/15 będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż ? jak wynika z okoliczności sprawy ? dostawa znajdującego się na ww. działkach budynku czterokondygnacyjnego nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Strony mogą zrezygnować ze zwolnienia i wybrać opodatkowanie dostawy tej nieruchomości, na podstawie art. 43 ust. 10, po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy.

Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przedmiotowa dostawa będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości przy ul. P, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast wniosek w pozostałym zakresie zostanie załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika