Jaką stawkę podatku należy zastosować do obciążeń z tytułu opłat stałych?

Jaką stawkę podatku należy zastosować do obciążeń z tytułu opłat stałych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2012 r. (data wpływu 3 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 22 marca 2013 r. (data wpływu wpłaty do BKIP w Piotrkowie Tryb.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT dla opłat stałych z tyt. zarządzania nieruchomością ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • stawki VAT dla dostawy mediów,
  • stawki VAT dla opłat stałych z tyt. zarządzania nieruchomością,
  • momentu powstania obowiązku podatkowego z tyt. dokonania półrocznych rozliczeń kosztów zmiennych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 22 marca 2013 r. (data wpływu wpłaty do BKIP w Piotrkowie Tryb.)w zakresie opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zarząd Nieruchomości Wojewódzkich jest samorządową jednostką budżetową Województwa nie posiadającą osobowości prawnej. Do zakresu działań Zarządu Nieruchomości Wojewódzkich zgodnie ze statutem nadanym mu przez Sejmik Województwa należy zarządzanie wojewódzkim zasobem mieszkaniowym oraz obsługa techniczno - remontowa składników mienia, których właścicielem jest Województwo. W ramach zarządzania wojewódzkim zasobem nieruchomości Zarząd Nieruchomości wykonuje m.in. czynności polegające na bieżącym administrowaniu nieruchomościami.

Na podstawie Uchwały Zarządu Województwa z dnia 18 grudnia 2012 r. udzielono pomocnictwa dyrektorowi Zarządu Nieruchomości Wojewódzkich do zawarcia porozumienia w sprawie zarządzania w 2013 roku całością nieruchomości wspólnej. Współwłaścicielem wyżej wymienionej nieruchomości jest Skarb Państwa reprezentowany przez Okręgowy Urząd Miar, Regionalną Izbę Obrachunkowa i Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Wymienione jednostki są trwałymi zarządcami udziału Skarbu Państwa. Zarząd Nieruchomości Wojewódzkich wystąpił do dostawców mediów o zawarcie umów na dostawę gazu energii elektrycznej, wywozu nieczystości.

Przygotował ponadto projekt porozumienia z podmiotami reprezentującymi Skarb Państwa w sprawie zarządzania i partycypowania w kosztach utrzymania nieruchomości. Wszystkie jednostki reprezentujące współwłaścicieli są jednostkami budżetowymi.

Zgodnie z zapisami projektu porozumienia współwłaściciele z tytułu partycypowania w kosztach utrzymania nieruchomości ponosić będą następujące miesięczne opłaty:

  1. opłaty zmienne z tytułu kosztów eksploatacji nieruchomości,
  2. opłaty stałe z tytułu zarządzania nieruchomością.

W skład opłaty zmiennej wchodzą następujące koszty dotyczące utrzymania nieruchomości:

  • dostawa zimnej wody i odprowadzenie ścieków,
  • dostawa gazu do celów c.o.,
  • dostawa energii elektrycznej,
  • dostawa energii elektrycznej do celów c.o. i oświetlenia terenu przyobiektowego, garaży,
  • wywóz nieczystości stałych,
  • działanie elektronicznego systemu dozoru i ochrony mienia,
  • praca konserwatorów nieruchomości w tym utrzymania porządku i czystości na nieruchomości w częściach wspólnego użytkowania, dokonywania napraw bieżących i konserwacji w częściach wspólnego użytkowania, obsługi systemu dozoru i ochrony mienia (rozbrojenie/uzbrojenie budynku), obsługi nieruchomości otwieranie/zamykanie budynku, obsługi eksploatacyjnej kotłowni gazowej w sezonie grzewczym, ubezpieczenia części wspólnego użytkowania nieruchomości z tyt. o.c oraz od ognia i innych zdarzeń losowych, napraw bieżących, konserwacji (koszty materiałów i narzędzi) oraz przeglądów technicznych w częściach wspólnego użytkowania.

W skład opłaty stałej wchodzą następujące koszty dotyczące utrzymania nieruchomości

  • obsługa księgowa,
  • obsługa administracyjno ? techniczna,
  • obsługa prawna,
  • opłaty bankowe, pocztowo ? telekomunikacyjne,
  • materiały biurowe,
  • pozostałe.

Po zakończeniu półrocza w terminie do 15 sierpnia 2013 r. oraz w terminie do 15 lutego 2014 r. dokonane zostanie rozliczenie faktycznie poniesionych kosztów utrzymania nieruchomości, które strony porozumienia rozliczą między sobą w terminie 30 dni od daty przedłożenia współwłaścicielom.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.(oznaczone jako pytanie nr 3)

Jaką stawkę podatku należy zastosować do obciążeń z tytułu opłat stałych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że reprezentanci współwłaściciela są jednostkami budżetowymi z tytułu zawartego porozumienia w zakresie rozliczeń należy zastosować na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów czy świadczenie usług, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? mocą art. 15 ust. 2 ww. ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowa stawka podatku ? na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT ? wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ww. ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013, poz. 247), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast w myśl § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi,

- z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

W załączniku nr 3 do ustawy w pozycjach 140-153, 174 i 175 wymieniono usługi związane z: uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych, handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych, odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu, zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu, infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne, zbieraniem odpadów niebezpiecznych, infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu, obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia, usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne, przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych, unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych i pozostałych odpadów niebezpiecznych, z wyłączeniem usług zagospodarowania odpadów promieniotwórczych (ponownego przetwarzania paliw i odpadów), odkażaniem i czyszczeniem, pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń, usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu, pozostałe usługi sanitarne.

Zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują terminów: ?jednostka budżetowa? czy ?samorządowy zakład budżetowy?, wobec czego należy posiłkować się definicjami legalnymi zawartymi w obowiązującej od dnia 1 stycznia 2010r. ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.).

W świetle art. 9 ww. ustawy, sektor finansów publicznych tworzą m. in.:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe.

Jednostkami budżetowymi ? zgodnie z brzmieniem art. 11 ust. 1 cyt. ustawy ? są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Natomiast na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych, zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi, mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.

Na podstawie art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Zatem ze zwolnienia, określonego w § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. korzystają usługi świadczone pomiędzy zdefiniowanymi wyżej grupami podmiotów, których status prawny regulują ww. przepisy z zakresu finansów publicznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż Wnioskodawca - Zarząd Nieruchomości Wojewódzkich, będący samorządową jednostką budżetową, zgodnie ze statutem nadanym mu przez Sejmik Województwa zajmuje się zarządem wojewódzkim zasobem mieszkaniowym oraz obsługą techniczno - remontową składników mienia, których właścicielem jest Województwo. W ramach zarządzania wojewódzkim zasobem nieruchomości Zarząd Nieruchomości wykonuje m.in. czynności polegające na bieżącym administrowaniu nieruchomościami. Wnioskodawca wystąpił do dostawców mediów o zawarcie umów na dostawę gazu energii elektrycznej, wywozu nieczystości. Zainteresowany przygotował projekt porozumienia z podmiotami reprezentującymi Skarb Państwa w sprawie zarządzania i partycypowania w kosztach utrzymania nieruchomości. Wszystkie jednostki reprezentujące współwłaścicieli są jednostkami budżetowymi.

Zgodnie z zapisami projektu porozumienia współwłaściciele z tytułu partycypowania w kosztach utrzymania nieruchomości ponosić będą następujące miesięczne opłaty:

  1. opłaty zmienne z tytułu kosztów eksploatacji nieruchomości,
  2. opłaty stałe z tytułu zarządzania nieruchomością.

W skład opłaty stałej wchodzą następujące koszty dotyczące utrzymania nieruchomości

  • obsługa księgowa,
  • obsługa administracyjno ? techniczna,
  • obsługa prawna,
  • opłaty bankowe, pocztowo ? telekomunikacyjne,
  • materiały biurowe,
  • pozostałe

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż wskazane we wniosku czynności realizowane przez Wnioskodawcę, będącego samorządową jednostką budżetową na rzecz innych jednostek budżetowych, tj. podmiotów będących odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług - mieszczą się w szerokiej definicji usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, w konsekwencji czego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy zauważyć, że przedmiotowe czynności korzystają ze zwolnienia od podatku, przewidzianego przez ustawodawcę w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług).

Istotą ww. zwolnienia jest bowiem świadczenie usług pomiędzy jednostkami budżetowymi, samorządowymi zakładami budżetowymi oraz jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi.

Zatem do usług świadczonych (opłat stałych) pomiędzy Wnioskodawcą (jednostką budżetową), a innymi jednostkami budżetowymi ma zastosowanie zwolnienie określone w powołanym wyżej § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (poza usługami wymienionymi w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług).

Tym samym do obciążeń z tytułu opłat stałych, tj. obsługi księgowej, obsługi administracyjno ? technicznej, obsługi prawnej, opłat bankowych, pocztowo ? telekomunikacyjnych, materiałów biurowych i pozostałych, należy zastosować zwolnienie od podatku, przewidziane przez ustawodawcę w § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono, przyjmując jako element zdarzenia przyszłego informację, iż zarówno Wnioskodawca jak i jednostki reprezentujące współwłaścicieli nieruchomości są jednostkami budżetowymi, w myśl ww. ustawy o finansach publicznych.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT dla opłat stałych z tyt. zarządzania nieruchomością.

Natomiast wniosek w części dotyczącej:

  • zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie stawki VAT dla dostawy mediów został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP4/443-6/13-4/UNR;
  • zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tyt. dokonania półrocznych rozliczeń kosztów zmiennych został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP4/443-6/13-6/UNR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika