Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od zakupionego w sierpniu (...)

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od zakupionego w sierpniu 2014 roku samochodu oraz od pozostałych wydatków związanych z będącymi własnością Spółki samochodami, tj. paliwa, usług naprawy lub konserwacji samochodów oraz towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem samochodów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2014 r. (data wpływu 12 września 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2014 r. (data wpływu 1 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia w sierpniu 2014 r. pojazdu samochodowego oraz wydatków dotyczących nabycia paliw wykorzystywanych do napędu pojazdów samochodowych wymienionych w tabeli w poz. 1-24, 26-33 oraz nabycia innych towarów i usług związanych z eksploatacją i używaniem tych pojazdów ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia w sierpniu 2014 r. pojazdu samochodowego oraz wydatków dotyczących nabycia paliw wykorzystywanych do napędu pojazdów samochodowych oraz nabycia innych towarów i usług związanych z eksploatacją i używaniem tych pojazdów.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 listopada 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

(ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wnisoku)

Spółka (dalej również zwana ?Spółką? lub ?Wnioskodawcą?) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja oraz sprzedaż filtrów do wody, przepływowych ogrzewaczy wody i pojemników próżniowych.

Spółka jest właścicielem pojazdów samochodowych (dalej zwanych: ?Samochodami?), Samochody są zaewidencjonowane w środkach trwałych. Samochody są wykorzystywane wyłącznie do prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, wyłącznie do czynności opodatkowanych. W sierpniu 2014 roku Spółka nabyła dodatkowo jeden Samochód, który podobnie jak cała flota będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie do działalności gospodarczej.

Zgodnie z obowiązującym w Spółce Regulaminem w sprawie zasad korzystania z samochodów służbowych (dalej jako: ?Regulamin?), w chwili obecnej wszystkie samochody będące własnością Spółki, wykorzystywane są wyłącznie dla celów związanych z działalnością gospodarczą, w szczególności w celu wykonywania czynności określonych w umowie o pracę, wykonywania zleceń dodatkowych powierzonych przez Spółkę oraz realizowania zadań wynikających z zakresu obowiązków pracowników. Pracownicy nie są uprawnieni do korzystania z Samochodów w czasie wolnym od pracy lub w celach niezwiązanych z działalnością gospodarczą:

? § 2 Cel i zakres użytkowania

  1. Samochody wykazane w Załączniku nr 1 niniejszego Regulaminu wykorzystywane są przez Użytkowników uprawnionych do korzystania z aut służbowych. (Załącznik nr 2) wyłącznie dla celów związanych z działalnością gospodarczą. W szczególności samochody służbowe służą następującym celom:
    • wykonywaniu czynności określonych w umowie o pracę
    • wykonywaniu zleceń dodatkowych powierzonych przez Firmę
    • realizowaniu zadań wynikających z zakresu obowiązków
  2. Samochód służbowy pozostaje do dyspozycji Użytkowników o których mowa w pkt 1 tylko i wyłącznie w czasie pracy lub w czasie wypełniania przez nich obowiązków na rzecz Firmy. Użytkownik nie jest uprawniony do korzystania z samochodu w czasie wolnym od pracy lub w celach niezwiązanych z działalnością gospodarczą.?

Zgodnie z Regulaminem, zawierana z pracownikami Spółki wykorzystującymi samochody umowa użytkowania samochodu służbowego przewiduje obowiązek prowadzenia dokumentacji dotyczących wykorzystania samochodu, tj. kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd-dokąd), liczbę przejechanych kilometrów oraz imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem, która na koniec każdego okresu rozliczeniowego potwierdzana jest przez Spółkę w zakresie autentyczności wpisu dokonanego przez pracownika:

? § 6 Dokumentacja

  1. Umowa użytkowania samochodu służbowego określa obowiązki prowadzenia przez Użytkowników dokumentacji.

"1a. jeżeli umowa zobowiązuje Użytkownika samochodu służbowego do prowadzenia dokumentacji to Użytkownik zobowiązany jest dokonywać wpisów rejestrujących każde wykorzystanie tego pojazdu.

  1. Wpis o którym mowa w pkt la powinien zawierać co najmniej:
    1. kolejny numer wpisu,
    2. datę i cel wyjazdu,
    3. opis trasy (skąd - dokąd),
    4. liczbę przejechanych kilometrów,
    5. imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem,
    6. stan licznika na dzień udostępnienia pojazdu,
    7. stan licznika na dzień zwrotu pojazdu,

i być dokonywany przez właściciela lub pracownika Firmy.

  1. Uprawniony pracownik Firmy zobowiązany jest na koniec każdego miesiąca potwierdzić autentyczność wpisu osoby kierującej pojazdem, o którym mowa w pkt 2.?

Spółka nadzoruje wykorzystanie samochodu wyłącznie na cele służbowe poprzez kontrolę rzeczywistego przebiegu i trasy odnotowanej w dokumentacji każdego samochodu oraz poprzez kontrolę, czy wskazana trasa stanowi wykonywanie obowiązków służbowych. Osoby odpowiedzialne w Spółce za rozliczenia finansowe, na koniec każdego miesiąca szczegółowo weryfikują dokonane przez pracowników wykorzystujących Samochody zapisy, w szczególności porównują pokonane kilometry w związku z wykonywaniem zadań służbowych z rzeczywistym przebiegiem pojazdu.

Samochody wykorzystywane są przez osoby zajmujące stanowiska kierownicze w Spółce, pośredników handlowych oraz służby techniczne (dalej zwane ?Użytkownikami?).

Samochody parkowane są w wyznaczonych przez Spółkę miejscach parkowania samochodu, miejsce to znajduje się w miejscu zamieszkania lub w pobliżu miejsca zamieszkania Użytkowników, w miejscu gwarantującym w najwyższym możliwym stopniu ich bezpieczeństwo oraz zapewniającym stałą gotowość do wykorzystywania, a w konsekwencji realizację zadań związanych z działalnością gospodarczą Spółki. Miejsce parkowania samochodu każdorazowo określane jest w umowie o użytkowanie samochodu służbowego i odprowadzenie samochodu do miejsca parkowania jest każdorazowo odnotowane w ewidencji przebiegu pojazdu.:

? § 5 Miejsce parkowania samochodu

Mając na uwadze, że samochody służbowe o których mowa w § 2 pkt 1, 2 stanowią realizację celu służbowego, jakim jest dbałość o powierzone mienie spółki wyrażająca się poprzez parkowanie samochodu w miejscu gwarantującym w najwyższym możliwym stopniu jego bezpieczeństwo, a tym samym stałą gotowość do użytkowania i osiągania przychodu, a także realizacji zadań związanych z działalnością parkowanie samochodów służbowych jest każdorazowo określone w umowie użytkowania samochodu służbowego stanowiącej ? wzór umowy stanowi załącznik Nr 3.? /§ 5 Regulaminu/

Parkowanie Samochodów w wyznaczonym miejscu parkowania samochodów wynika z zakresu obowiązków i czynności wykonywanych przez Użytkowników w związku z zatrudnieniem Użytkowników. Wykonywanie obowiązków służbowych przez osoby zajmujące kierownicze stanowiska, pośredników handlowych oraz służby techniczne wiąże się z szeregiem czynności bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, m.in. z koniecznością odbywania licznych podróży służbowych (dot. osób zajmujących kierownicze stanowiska, przedstawicieli handlowych), odbywania spotkań z kontrahentami (dot. osób zajmujących kierownicze stanowiska, przedstawicieli handlowych), stawiania się w siedzibie Spółki w związku z koniecznością kontroli pracy pozostałych pracowników zatrudnionych w systemie 3 i 4 zmianowym (dot. osób zajmujących kierownicze stanowiska), stawiania się w siedzibie Spółki w związku z awariami maszyn i urządzeń pracujących w systemie 3 i 4 zmianowym (dot. osób zajmujących kierownicze stanowiska oraz służb technicznych), nadzoru nad prawidłowością przebiegu procesów technologicznych (dot. Osób zajmujących kierownicze stanowiska oraz służb technicznych).

Ponadto we wszystkich wymienionych powyżej sytuacjach istotna jest możliwość szybkiego reagowania na zaistniałe zdarzenia w związku z obowiązującym w Spółce systemem pracy zmianowej.

Zgodnie z obwiązującymi przepisami, w związku z wykorzystywaniem samochodów wyłącznie do działalności gospodarczej, Wnioskodawca złożył we właściwym Urzędzie Skarbowym deklaracje VAT-26 dotyczące każdego z samochodów. Dla każdego z samochodów prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu w której odnotowywana jest liczba przejechanych kilometrów i dodatkowo prawidłowość, autentyczność stanu licznika oraz zapisów jest weryfikowana przez odpowiedzialnego pracownika firmy.

W piśmie z dnia 26 listopada 2014 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż S.A. jest również właścicielem pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy VAT oraz pojazdów samochodowych oddanych w odpłatne używanie na podstawie umów dzierżawy. Wniosek o interpretację indywidualną, nie obejmuje wydatków związanych z tymi pojazdami, a jedynie wydatki związane z pojazdami samochodowymi wymienionymi w niniejszej odpowiedzi na wezwanie.

Wnioskodawca wskazał, że faktura dokumentująca zakup w sierpniu 2014 samochodu będącego przedmiotem wniosku o interpretacje wystawiona jest na Wnioskodawcę, S.A. Faktury dotyczące wydatków związanych z będącymi własnością spółki samochodami, objęte zakresem pytania, wystawione są na Wnioskodawcę.

W odpowiedzi na pytanie: ?Jakie wydatki związane z eksploatacją i używaniem pojazdów objęte są zakresem pytania??, Wnioskodawca wskazał, że wydatki dotyczące nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, nabycia usług naprawy i konserwacji pojazdów oraz nabycia innych towarów i usług związanych z eksploatacją i używaniem tych pojazdów, w szczególności: paliwo lub olej napędowy, koszty napraw, części zamienne, koszty przeglądu, opłaty za przejazd autostradą, opłaty za parking.

W odpowiedzi na pytanie: ?Należy wskazać rodzaj, typ pojazdów samochodowych, objętych zakresem pytania, zgodnie z dokumentami o ruchu drogowym??, Wnioskodawca uzupełnił wniosek następująco:

Poniższa tabela przedstawia wykaz pojazdów samochodowych objętych wnioskiem o interpretację wraz ze wskazaniem rodzaju i typu pojazdu.

Nr rejestr.

Typ/model

Rodzaj pojazdu

 

Audi A8 Quattro 4,0 TDI

osobowy

 

Audi Allroad Q 2,7T TIP

osobowy

 

Audi A3 2,0 TDI

osobowy

 

Nissan Almera 1,4 GX

osobowy

 

HONDA F-RV

osobowy

 

Skoda Fabia Combi EL. TDI

ciężarowy

 

Skoda Fabia Combi SDI

ciężarowy

 

Skoda Octavia II Elegance

ciężarowy

 

Skoda Fabia Combi SDI

osobowy

 

Skoda Fabia Combi 1,4

ciężarowy

 

Skoda Fabia Combi SDI

osobowy

 

Skoda Fabia Combi SDI

osobowy

 

Skoda Fabia Combi TDI

osobowy

 

Skoda Fabia Combi TDI

osobowy

 

Volkswagen Caravelle

osobowy

 

AUDI A8 Quattro 4,2 TDI

osobowy

 

Skoda Fabia II HATCHBACK 1,4 16V

osobowy

 

Skoda Fabia II HATCHBACK 1,6 AUTOMAT

osobowy

 

SKODA ROOMSTER

ciężarowy

 

VOLKSWAGEN CRAFTER

ciężarowy

 

BMW 640D Xdrive

osobowy

 

BMW X6 Xdrive

ciężarowy

 

AUDI A8

osobowy

 

Land Rover/Range Rover Evoque

osobowy

 

Skoda Yeti

ciężarowy

 

Skoda Yeti

ciężarowy

 

Skoda Fabia

ciężarowy

 

Skoda Fabia

ciężarowy

 

Skoda Fabia

ciężarowy

 

Skoda Fabia

ciężarowy

 

Skoda Fabia

ciężarowy

 

Porsche Panamera

osobowy

 

Skoda Yeti OUTDOOR

osobowy

Pojazdy samochodowe objęte wnioskiem o interpretację, a których dotyczą wydatki objęte zakresem pytania nie są pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy. Pojazdy samochodowe, których dotyczy wniosek o interpretację nie są pojazdami samochodowymi, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustany, a zatem nie dotyczą ich wymagania określone w art. 86a ust.9 ustawy o VAT.

Wśród samochodów, których dotyczą wydatki objęte zakresem pytania, nie występują pojazdy konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym nie wynika takie przeznaczenie.

Poniższa tabela przedstawia określoną w karcie pojazdu i dowodnie rejestracyjnym ładowność, liczbę miejsc oraz dopuszczalną masę całkowitą pojazdów samochodowych objętych wnioskiem o interpretację.

Nr rejestr.

Typ/model

Ładowność

(w kg)

Ilość

miejsc

(osoby)

dopuszczana masa całkowita

 

Audi A8 Quattro 4,0 TDI

brak

5

2540 kg

 

Audi Allroad Q 2,7T TIP

brak

5

2455 kg

 

Audi A3 2,0 TDI

482

5

1990 kg

 

Nissan Almera 1,4 GX

520

5

1545 kg

 

HONDA F-RV

527

6

1970 kg

 

Skoda Fabia Combi EL. TDI

505

4

1695 kg

 

Skoda Fabia Combi SDI

505

4

1675 kg

 

Skoda Octavia II Elegance

628

5

1915 kg

 

Skoda Fabia Combi SDI

515

5

1675 kg

 

Skoda Fabia Combi 1,4

505

4

1645 kg

 

Skoda Fabia Combi SDI

515

5

1675 kg

 

Skoda Fabia Combi SDI

515

5

1675 kg

 

Skoda Fabia Combi TDI

515

5

1695 kg

 

Skoda Fabia Combi TDI

474

5

1695 kg

 

Volkswagen Caravelle

750

8

3000 kg

 

AUDI A8 Quattro 4,2 TDI

Brak

5

2545 kg

 

Skoda Fabia II HATCHBACK 1,4 16V

Brak

5

1575 kg

 

Skoda Fabia II HATCHBACK 1,6 AUTOMAT

515

5

1630 kg

 

SKODA ROOMSTER

545

2

1664 kg

 

VOLKSWAGEN CRAFTER

1271

7

3490 kg

 

BMW 640D Xdrive

515

4

2310 kg

 

BMW X6 Xdrive

637

5

2760 kg

 

AUDI A8

665

5

2660 kg

 

Land Rover/Range Rover Evoque

Brak

4

2350 kg

 

Skoda Yeti

635

5

2095 kg

 

Skoda Fabia

500

4

1541 kg

 

Skoda Fabia

500

4

1541 kg

 

Skoda Fabia

500

4

1541 kg

 

Skoda Fabia

500

4

1541 kg

 

Skoda Fabia

500

4

1541 kg

 

Porsche Panamera

brak

4

2560 kg

 

Skoda Yeti OUTDOOR

645

4

2135 kg

Wnioskodawca nie pobiera od pracowników (użytkowników) opłat z tytułu możliwości parkowania samochodów w miejscu zamieszkania lub w pobliżu miejsca zamieszkania, koszt płatnych parkingów pokrywa (na podstawie faktury VAT).

Okolicznościami obiektywnie potwierdzającymi brak wykorzystania pojazdów samochodowych do użytku prywatnego jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, uwzględniające stan licznika, liczbę przejechanych kilometrów oraz paliwa. Zapisane w ewidencji dane podlegają stałej i bieżącej kontroli przez wyznaczonych do tego celu osób. Użytkownik nie ma możliwości wykorzystać samochodu do celów prywatnych, gdyż liczba przejechanych kilometrów w związku z wykonywaniem zadań służbowych zapisana w ewidencji przebiegu pojazdu była by niezgodna ze stenem licznika w samochodzie.

Uzasadnienie: przez pierwsze 3 miesiące obowiązywania znowelizowanych przepisów ustawy prowadził ewidencji wykorzystania samochodów. Osoby korzystające z pojazdów miały obowiązek zgłaszania używania samochodów do celów prywatnych. Przez 3 miesiące żaden z Użytkowników nie zgłosił wykorzystania samochodu do celów prywatnych (podpisując stosowne oświadczenie), a kontrola przebiegu pojazdu (stanu licznika) i sposobu wykorzystania (opis tras) potwierdziły ten stan rzeczy. W związku z powyższym od 1 lipca S.A. zgłosił wykorzystanie samochodów wyłącznie do używania dla celów działalności Spółki.

W systemie prowadzona jest szczegółowa ewidencja zużycia paliwa dla każdego pojazdu oddzielnie. Istnieje pełny nadzór nad używaniem pojazdów w trakcie wykonania obowiązków służbowych, Użytkownicy mają obowiązek prowadzenia na bieżąco ewidencji przebiegu pojazdu, wyznaczone przez Spółkę osoby stałe dokonują wyrywkowej niezapowiedzianej kontroli wywiązywania się Użytkowników z prowadzenia ewidencji (szczegółowy opis kontroli w punkcie a).

Poniższa tabela przedstawia datę poniesienia wydatku oraz rodzaj wydatku odrębnie dla każdego będącego przedmiotem wniosku pojazdu.

Lp.

Nr rejestr.

Typ/model

Data wydatku po złożeniu VAT-26 (pełne odliczenie)

Rodzaj wydatku

1

 

Audi A8 Quattro 4,0 TDI

04-07-2014

paliwo

2

 

Audi Allroad Q 2,7T TIP

01-07-2014

części i akcesoria

3

 

Audi A3 2,0 TDI

11-07-2014

opłata za parking

4

 

Nissan Almera 1,4 GX

21-07-2014

paliwo

5

 

HONDA F-RV

02-07-2014

paliwo

6

 

Skoda Fabia Combi EL. TDI

31-07-2014

naprawa i obsługa bieżąca

7

 

Skoda Fabia Combi SDI

31-07-2014

naprawa i obsługa bieżąca

8

 

Skoda Octavia II Elegance

21-07-2014

paliwo

9

 

Skoda Fabia Combi SDI

21-07-2014

paliwo

10

 

Skoda Fabia Combi 1,4

14-07-2014

paliwo

11

 

Skoda Fabia Combi SDI

06-08-2014

paliwo

12

 

Skoda Fabia Combi SDI

21-07-2014

paliwo

13

 

Skoda Fabia Combi TDI

16-07-2014

paliwo

14

 

Skoda Fabia Combi TDI

04-07-2014

naprawa i obsługa bieżąca

15

 

Volkswagen Caravelle

31-07-20:4

naprawa i obsługa bieżąca

16

 

AUDI A8 Quattro 4,2 TDI

01-07-2014

paliwo

17

 

Skoda Fabia II HATCHBACK 1,4 16V

14-07-2014

paliwo

18

 

Skoda Fabia II HATCHBACK 1,6 AUTOMAT

21-07-2014

paliwo

19

 

SKODA ROOMSTER

21-07-2014

paliwo

20

 

VOLKSWAGEN CRAFTER

05-05-2014

paliwo

21

 

BMW 640D Xdrive

09-07-2014

naprawa i obsługa bieżąca

22

 

BMW X6 Xdrive

18-07-2014

części i akcesoria

23

 

AUDI A8

06-08-2014

paliwo

24

 

Land Rover/Range Rover Evoque

09-07-2014

naprawa i obsługa bieżąca

25

 

Skoda Yeti

08-07-2014

paliwo

26

 

Skoda Fabia

21-07-2014

paliwo

27

 

Skoda Fabia

01-07-2014

opłata za parking

28

 

Skoda Fabia

21-07-2014

paliwo

29

 

Skoda Fabia

21-07-2014

paliwo

30

 

Skoda Fabia

21-07-2014

paliwo

31

 

Porsche Panamera

28-08-2014

zakup samochodu

32

 

Skoda Yeti OUTDOOR

07-11-2014

zakup samochodu

Poniższa tabela przedstawia odrębne dla każdego pojazdu objętego wnioskiem o interpretację, datę złożenia Naczelnikowi Urzędu Skarbowego informacji VAT-26, w terminie 7 dni od dnia poniesienia wydatku związanego z dartym pojadłem.

Lp.

Nr rejestr.

Typ/model

Data wysłania VAT-26

1

 

Audi A8 Quattro 4,0 TDI

03-07-2014

2

 

Audi Allroad Q 2,7T TIP

03-07-2014

3

 

Audi A3 2,0 TDI

03-07-2014

4

 

Nissan Almera 1,4 GX

03-07-2014

5

 

HONDA F-RV

03-07-2014

6

 

Skoda Fabia Combi EL. TDI

03-07-2014

7

 

Skoda Fabia Combi SDI

03-07-2014

8

 

Skoda Octavia II Elegance

03-07-2014

9

 

Skoda Fabia Combi SDI

03-07-2014

10

 

Skoda Fabia Combi 1,4

03-07-2014

11

 

Skoda Fabia Combi SDI

03-07-2014

12

 

Skoda Fabia Combi SDI

03-07-2014

13

 

Skoda Fabia Combi TDI

03-07-2014

14

 

Skoda Fabia Combi TDI

03-07-2014

15

 

Volkswagen Caravelle

03-07-2014

16

 

AUDI A8 Quattro 4,2 TDI

03-07-2014

17

 

Skoda Fabia II HATCHBACK 1,4 16V

04-07-2014

18

 

Skoda Fabia II HATCHBACK 1,6 AUTOMAT

03-07-2014

19

 

SKODA ROOMSTER

03-07-2014

20

 

VOLKSWAGEN CRAFTER

07-05-2014

21

 

BMW 640D Xdrive

04-07-2014

22

 

BMW X6 Xdrive

03-07-2014

23

 

AUDI A8

04-07-2014

24

 

Land Rover/Range Rover Evoque

04-07-2014

25

 

Skoda Yeti

03-07-2014

26

 

Skoda Fabia

03-07-2014

27

 

Skoda Fabia

03-07-2014

28

 

Skoda Fabia

03-07-2014

29

 

Skoda Fabia

03-07-2014

30

 

Skoda Fabia

03-07-2014

31

 

Porsche Panamera

03-09-2014

32

 

Skoda Yeti OUTDOOR

14-11-2014

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od zakupionego w sierpniu 2014 roku samochodu oraz od pozostałych wydatków związanych z będącymi własnością Spółki samochodami, tj. paliwa, usług naprawy lub konserwacji samochodów oraz towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem samochodów?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej uVAT) z zastrzeżeniem wyjątków, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 a uVAT).

W myśl art. 86a ust. 1 pkt 1 uVAT w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Jednakże od tej zasady występują także wyjątki. I tak, w myśl art. 86a ust. 3 pkt 1a uVAT, przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku, gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Natomiast art. 86a ust. 4 pkt 1 uVAT stanowi, że pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym należy uznać, że podatkiem naliczonym podlegającym odliczeniu jest cała kwota podatku, jeśli pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie na cele działalności, co znajduje potwierdzenie w prowadzonej ewidencji przebiegu pojazdu. Przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić wyeliminowanie użytku prywatnego używanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą pojazdów samochodowych dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności danego podmiotu. Można tego dokonać za pomocą wprowadzonych regulaminów wraz z podjęciem dodatkowych działań zabezpieczających ich wykonanie.

?Przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić w przedsiębiorstwie wyeliminowanie użytku prywatnego używanych w nim pojazdów samochodowych dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Przykładowo może tego dokonać za pomocą wprowadzonych regulaminów, umów, zarządzeń wraz z podjęciem dodatkowych działań zabezpieczających ich wykonanie. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności przedsiębiorstwa i sposobu używania dla jego celów pojazdów.? (Broszura informacyjna Ministra Finansów - Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi).

Wprowadzone przez Wnioskodawcę w Regulaminie w sprawie zasad korzystania z samochodów służbowych zapisy przewidują wykorzystywanie Samochodów wyłącznie w działalności gospodarczej bez możliwości prywatnego użytku tych pojazdów.

Wykorzystanie samochodów wyłącznie dla celów służbowych jest ponadto weryfikowane każdego miesiąca przez uprawnionego pracownika Spółki, który dokonuje sprawdzenia sporządzanej przez każdego z Użytkowników dokumentacji oraz porównania z rzeczywistym przebiegiem samochodu.

Parkowanie samochodów w wyznaczonym przez Spółkę miejscu parkowania samochodów wynika z zakresu obowiązków i czynności wykonywanych przez Użytkowników w związku z zatrudnieniem Użytkowników. Wykonywanie obowiązków służbowych przez osoby zajmujące kierownicze stanowiska, pośredników handlowych oraz służby techniczne wiąże się m.in. z koniecznością odbywania podróży służbowych, odbywania spotkań z kontrahentami, przyjazdu do siedziby Spółki w związku z awariami maszyn i urządzeń.

Zakres obowiązków Użytkowników oraz obowiązujący w Spółce system pracy zmianowej wymaga od nich podwyższonej gotowości do pracy, dyspozycyjności i mobilności. Spółka udostępnia pracownikom samochody służbowe, bez których wykonywanie przez nich obowiązków służbowych byłoby w zasadzie możliwe.

Wyznaczenie przez Spółkę miejsca parkowania samochodu w okolicach miejsca zamieszkania lub bezpośrednio w miejscu zamieszkania pracownika nie wyklucza przyjęcia, iż samochód jest wykorzystywany wyłącznie dla celów służbowych. Prowadzona ewidencja przebiegu każdego pojazdu, szczegółowo dokumentująca trasy przejazdów, np. obejmujące odległość między miejscem parkowania a miejscem wykonywania obowiązków służbowych lub drogę powrotną, obrazuje dokonanie przejazdu związanego z obowiązkami pracowniczymi, a w konsekwencji z działalnością gospodarczą Spółki.

W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Spółce przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od zakupionego w sierpniu 2014 roku samochodu oraz od pozostałych wydatków związanych z będącymi własnością Spółki samochodami, tj. paliwa, usług naprawy lub konserwacji samochodów oraz towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem samochodów.

Prawidłowość takiego stanowiska potwierdzają właściwe dla Spółki organy podatkowe.

Za taką interpretacja przemawia również wyrok Sądu Najwyższego z dnia 3 grudnia 2008 roku, sygn. I PK 107/08, w którym potwierdzone zostało, iż jeśli praca polega na wykonywaniu zadań poza siedzibą pracodawcy, to czas pracy takiego pracownika rozpoczyna się od jego wyjazdu z miejsca zamieszkania.

?Czas pracy w rozumieniu art. 128 k.p. rozpoczyna się od wyjazdu z mieszkania pracownika handlowego w sytuacji, gdy pracodawca nie zorganizował dla niego żadnego miejsca, które mogłoby być traktowane jako zamiejscowa siedziba pracodawcy, a praca polegała w całości na wykonywaniu zadań w placówkach handlowych, do których pracownik dojeżdżał samochodem z zajmowanego przez siebie mieszkania; czas ten obejmuje również powrót do mieszkania po wykonaniu zasadniczego zadania pracowniczego.? (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 3 grudnia 2008 roku, sygn. I PK 107/08).

Ponadto, zauważyć należy, iż kwestia parkowania samochodu w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, również w miejscu zamieszkania pracownika była przedmiotem pozytywnych stanowisk organów podatkowych na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Pomimo braku bezpośredniego związku z opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podkreślić należy, iż organy podatkowe przyjmowały w odniesieniu do pewnych kategorii pracowników, niewykonujących pracy wyłącznie w siedzibie pracodawcy, że przejazdy pomiędzy miejscem parkowania a miejscem wykonywania obowiązków służbowych stanowi używanie samochodu dla celów służbowych (Por: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 3 stycznia 2013 roku, sygn. IPPB2/415-890/12-4/MK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przez pojazdy samochodowe, stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy, rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Należy zaznaczyć, że od 1 kwietnia 2014 r., kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem pojazdów samochodowych oraz wydatków związanych z tymi pojazdami zostały uregulowane w przepisach art. 86a ust. 1-10 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

  1. wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;
  2. należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  3. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;
  4. wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do art. 86a ust. 2 ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Na mocy art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

  1. w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
    1. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
    2. konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  2. do towarów montowanych w pojazdac

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika