Czy w związku z realizacją projektów opisanych w pkt. 68 niniejszego wniosku Wnioskodawcy przysługuje (...)

Czy w związku z realizacją projektów opisanych w pkt. 68 niniejszego wniosku Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektów, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2012 r. (data wpływu 10 października 2012 r.) uzupełnionym pismem datowanym na 13 grudnia 2011 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów związanych z projektami: pn.: ??? i pn.: ??? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów związanych z projektami: pn.: ??? i pn.: ???.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 grudnia 2011 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Ochotnicza Straż Pożarna w X nazwa skrócona: OSP X.

  1. prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organizacjami samorządowymi oraz innymi podmiotami,
  2. udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń,
  3. informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,
  4. upowszechnianie, w szczególności wśród członków, kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalnej i oświatowej,
  5. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu,
  6. działania na rzecz ochrony środowiska,
  7. wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych na terenie działalności OSP.

Podstawy prawne działania OSP X:

  1. Statut OSP
  2. Ustawa z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, ze zm.)
  3. Ustawa z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229, ze zm.)

  4. W ramach środków pozyskanych w zakresie działania ?Małe projekty? osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, OSP zrealizowała projekt ???, w ramach projektu zakupiono i oddano do użytku: projektor multimedialny, ekran, komputer przenośny z niezbędnym oprogramowaniem, drukarkę wielofunkcyjną, 100 sztuk krzeseł oraz nagrzewnicę elektryczną z nadmuchem ciepłego powietrza do wykorzystania wewnątrz świetlicy. Wyposażenie świetlicy wiejskiej w części kuchennej objęło także zakup stołów roboczych w ilości 2 sztuk, kuchenki mikrofalowej, basenu gastronomicznego oraz regału - 2 sztuki. Zakupiono także parawany wystawiennicze.
  5. Dzięki wyposażeniu świetlicy, również ramach środków pozyskanych w zakresie działania ?Małe projekty? osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. OSP przystąpiła do organizacji ???, w związku z czym: opłacono usługę cateringową, nagłośnienie. Do uczestnictwa w imprezie zaproszono mieszkańców miejscowości, udział w wydarzeniu i poczęstunek był nieodpłatny. W związku z obchodzonym 95 - leciem powstania Ochotniczej Straży Pożarnej X opracowano i wydano drukiem opracowanie okolicznościowe zawierające rys historyczny jednostki od czasu powstania do teraźniejszości z uwzględnieniem dziejów miejscowości w tym okresie. Opracowanie zostało rozprowadzone w formie bezpłatnej jako pamiątka wśród uczestników imprezy. Walory krajobrazowe zaprezentowano poprzez pierwszą w historii miejscowości wystawę zdjęć X wykonanych ?z lotu ptaka? zainstalowanej na zakupionych parawanach wystawienniczych.

OSP prowadzi działania o charakterze nierynkowym, które co do zasady oferowane będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym. Faktury wystawiono na OSP .

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Towary i usługi zakupione w ramach projektów pn.: ??? i pn. ???, będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy w związku z realizacją projektów opisanych w pkt 68 niniejszego wniosku Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektów, zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy: W związku z realizacją projektów opisanych w pkt 68 niniejszego wniosku Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (określonych w art. 5 ustawy), zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określona w art. 86 ust. 1 przedmiotowej ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, przysługuje jedynie, gdy spełnione są dwa warunki:

  1. Beneficjent jest podatnikiem VAT.
  2. Zakupione przez Beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zaprezentowanych stanach faktycznych powyższe warunki nie są spełnione. Tym samym OSP nie jest uprawniona w oparciu o obowiązujące przepisy podatkowe do obniżenia kwoty podatku należnego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektu. Tym samym, zgodnie z powołaną zasadą podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

Natomiast w myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, że zasadniczymi warunkami umożliwiającymi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest dokonanie odliczenia przez czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług oraz niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji odliczyć można jedynie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego i określenie podatku należnego.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (wykorzystanie do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi). Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach środków pozyskanych w zakresie działania ?Małe projekty? osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, OSP zrealizowała projekt ???, w ramach projektu zakupiono i oddano do użytku: projektor multimedialny, ekran, komputer przenośny z niezbędnym oprogramowaniem, drukarkę wielofunkcyjną, 100 sztuk krzeseł oraz nagrzewnicę elektryczną z nadmuchem ciepłego powietrza do wykorzystania wewnątrz świetlicy. Wyposażenie świetlicy wiejskiej w części kuchennej objęło także zakup stołów roboczych w ilości 2 sztuk, kuchenki mikrofalowej, basenu gastronomicznego oraz regału - 2 sztuki. Zakupiono także parawany wystawiennicze.

Dzięki wyposażeniu świetlicy, również ramach środków pozyskanych w zakresie działania ?Małe projekty? osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. OSP przystąpiła do organizacji ???, w związku z czym: opłacono usługę cateringową, nagłośnienie. Do uczestnictwa w imprezie zaproszono mieszkańców miejscowości, udział w wydarzeniu i poczęstunek był nieodpłatny. W związku z obchodzonym 95 - leciem powstania Ochotniczej Straży Pożarnej opracowano i wydano drukiem opracowanie okolicznościowe zawierające rys historyczny jednostki od czasu powstania do teraźniejszości z uwzględnieniem dziejów miejscowości w tym okresie. Opracowanie zostało rozprowadzone w formie bezpłatnej jako pamiątka wśród uczestników imprezy. Walory krajobrazowe zaprezentowano poprzez pierwszą w historii miejscowości wystawę zdjęć X wykonanych ?z lotu ptaka? zainstalowanej na zakupionych parawanach wystawienniczych.

Towary i usługi zakupione w ramach projektów pn.: ??? i pn. ???, będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zakupy towarów i usług nabywane w ramach projektów są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie jest spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektów są związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektów. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tytułu realizowanych projektów zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektów: pn.: ??? i pn.: ???, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektów nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Ponadto w zakresie przedmiotowych projektów Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest określonymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród tych warunków ustawodawca wymienił m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pojęcie ?kosztu kwalifikowalnego? nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają, bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika