Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących rozbudowy oczyszczalni ścieków?

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących rozbudowy oczyszczalni ścieków?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2014 r. (data wpływu 26 września 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2014 r. (data wpływu 11 grudnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących rozbudowy oczyszczalni ścieków ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących rozbudowy oczyszczalni ścieków.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 grudnia 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Gmina złoży wniosek do W.F.O.Ś. i G.W. o pożyczkę na budowę kanalizacji w G.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawiane będą na Gminę.

Realizacja projektu należy do zadań własnych gminy, co wynika z art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. poz. 594 z późn. zm.).

Jednym z warunków otrzymania pożyczki jest przedłożenie interpretacji dotyczącej możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja stosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie niezbędna do określenia szczegółowych postanowień umowy jaką Gmina będzie zawierała z W.F.O.Ś. i G. W. na realizację tego zadania.

Mapy do celów projektowych wykonane były w 2013 r. natomiast prace inwestycyjne prowadzone będą do końca 2014 r.

Po zakończeniu zadania pomiędzy Samorządowym Zakładem Gospodarki Komunalnej a Gminą zawarta będzie umowa dzierżawy, na podstawie której Gmina będzie pobierała czynsz za dzierżawę oczyszczalni.

Na zadanie to podpisano umowę z Samorządem Województwa o przyznanie pomocy Nr.. w dniu ? w ramach działania ?Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej? objętego PROW na lata 2007-2013. Poniesione wydatki na rozbudowę oczyszczalni ścieków służyć będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Obecnie oczyszczalnia ścieków w G. nie jest przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. W chwili obecnej oczyszczalnia jest własnością Gminy i tylko Gmina zarządza oczyszczalnią.

Oczyszczalnia po wybudowaniu (2002 r.) nigdy nie pełniła swojej funkcji, tj. nie oczyszczała ścieków, dlatego też podjęto decyzję o jej rozbudowie. Przewiduje się, że koszty inwestycji wynosić będą 580.000 zł brutto. Wydatki poniesione na rozbudowę oczyszczalni ścieków będą wydatkami na wytworzenie nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Oddanie rozbudowanej oczyszczalni ścieków w najem nastąpi bezpośrednio po jej zakończeniu inwestycji i oddaniu jej do użytkowania. Po oddaniu inwestycji do użytkowania niezwłocznie podpisana będzie umowa najmu pomiędzy stronami, na mocy której pobierany będzie czynsz za dzierżawę oczyszczalni.

Z tytułu oddania przedmiotowej oczyszczalni w dzierżawę Wnioskodawca zamierza pobierać czynsz w wysokości 200 zł netto miesięcznie. Obrót z tytułu oddania oczyszczalni w dzierżawę nie będzie znaczący dla budżetu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących rozbudowy oczyszczalni ścieków w G.?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ efekt inwestycji - rozbudowa oczyszczalni ścieków w G. będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez ?podatników? w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza zrealizować inwestycję polegającą na rozbudowie oczyszczalni ścieków. Na realizację powyższej inwestycji Wnioskodawca zaciągnie pożyczkę z W.F.O.Ś. i G.W. Realizacja inwestycji należy do zadań własnych Gminy. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji będą wystawiane na Wnioskodawcę. Po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę dzierżawy oczyszczalni z Samorządowym Zakładem Gospodarki Komunalnej, na podstawie której Gmina będzie pobierała czynsz za dzierżawę oczyszczalni. Umowa najmu zostanie podpisana niezwłocznie po zakończeniu inwestycji i oddaniu jej do użytkowania. Wydatki na rozbudowę oczyszczalni ścieków będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jak już wyżej wskazano, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Gmina, dokonując zakupów związanych z ww. inwestycją, ma sprecyzowany zamiar ? wie jakie będzie przeznaczenie zakupionych towarów i usług, tzn. że infrastruktura powstała w wyniku jej realizacji będzie przedmiotem czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że od momentu zakończenia realizacji inwestycji, infrastruktura wykorzystywana będzie przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT i z takim zamiarem będzie realizowana.

Powyższa analiza wskazuje, że Wnioskodawca w chwili nabywania towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji będzie działał w charakterze podatnika i przeznaczy nabywane towary i usługi dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, przy czym nabywane towary i usługi będzie wykorzystywał wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących rozbudowy oczyszczalni, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał czy czynność oddania rozbudowanej oczyszczalni w dzierżawę stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż wydatki poniesione na rozbudowę oczyszczalni ścieków służyć będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika