Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym prawidłowe będzie wystawianie Faktur Korygujących Uproszczonych (...)

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym prawidłowe będzie wystawianie Faktur Korygujących Uproszczonych dokumentujących udzielenie Rabatu do całości obrotu w danym okresie rozliczeniowym na rzecz danego Odbiorcy, przy czym podstawą obliczenia Rabatu będą wszystkie dostawy niektórych typów towarów dokonanych przez Wnioskodawcę w danym okresie rozliczeniowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania udzielanego rabatu za pomocą faktur korygujących uproszczonych - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania udzielanego rabatu za pomocą faktur korygujących uproszczonych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem wyrobów płytek ceramicznych. Dystrybucji swoich wyrobów dokonuje m.in. za pośrednictwem rynku tradycyjnego oraz sieci handlowych (hipermarketów budowlanych; wszyscy razem dalej zwani Odbiorcami) w oparciu o (różnie nazywane) umowy o współpracy handlowej. Do umów handlowych zostaną wprowadzone postanowienia, zgodnie z którymi Odbiorcom będą przyznawane rabaty uzależnione od wielkości (a czasami także od dynamiki wzrostu) zakupów u Wnioskodawcy (Rabaty).

Jako strona sprzedająca, w każdej z umów handlowych, występuje zarówno Wnioskodawca oraz druga spółka, kapitałowo powiązana z Wnioskodawcą. Wysokość Rabatu należnego Kupującemu uzależniona będzie od wartości łącznego obrotu Wyrobami Sprzedających między Sprzedającymi a Kupującym w cenach netto (ustalanego jako różnica pomiędzy łączną wartością faktur z tytułu sprzedaży wyrobów wystawionych przez Sprzedających w danym okresie, a łączną wartością faktur korygujących wystawionych przez Sprzedających w tym samym okresie). Stawka Rabatu jest ustalana każdorazowo do 10 dnia miesiąca następnego po zakończeniu poprzedniego okresu rozliczeniowego i określona w załączniku A, z uwzględnieniem postanowień załącznika B, na podstawie zrealizowanych obrotów między Stronami. Wysokość Rabatu określona w załączniku A, z uwzględnieniem postanowień załącznika B, obliczona na podstawie obrotu zrealizowanego w danym okresie między Stronami zostanie podzielona na obu Sprzedających tak, że udział procentowy w obrocie Wyrobami każdego ze Sprzedających będzie odpowiadał udziałowi procentowemu każdego ze Sprzedających w Rabacie. Rabat zostanie udokumentowany tzw. Uproszczoną fakturą korygującą, o której mowa w par. 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zwrócił uwagę na konstrukcję stosowanego Rabatu: Rabat będzie udzielany na wszystkie dostawy towarów (na cały obrót) ale podstawą kalkulacji Rabatu będzie wyłącznie obrót na wybranych i ustalonych między stronami grupach wyrobów. Innymi słowy, Rabat będzie obliczany na podstawie wszystkich albo tylko niektórych grup produktów będących w ofercie Wnioskodawcy i będących przedmiotem dostawy (np. wszystkie dostawy wyrobu A stanowią podstawę wyliczenia Rabatu, natomiast wyroby B są wyłączone z podstawy liczenia Rabatu).

Podstawa obliczenia i stopa procentowa (lub wielkość kwotowa) Rabatu może być różna w stosunku do poszczególnych produktów. Rabaty naliczane będą za okresy miesięczne, kwartalne lub roczne, ich wysokość może być przewidziana z góry lub ustalana między stronami po zakończeniu przyjętego okresu rozliczeniowego (miesiąc, kwartał, rok); możliwa jest także sytuacja, że Rabat będzie przyznawany miesięcznie, kwartalnie (lub miesięcznie i kwartalnie) a następnie ponownie obliczany po zakończeniu roku kalendarzowego. Podstawą obliczenia Rabatu będzie suma wynikająca z wystawionych przez Wnioskodawcę faktur dokumentujących wszystkie dostawy objęte Rabatem, z uwzględnieniem dokonanych zwrotów i obniżek z innych powodów (na przykład z tytułu wad towarów).

Tak obliczona wartość stanowić będzie wielkość rabatu kwotowego, jakiego udzieli Spółka danemu kontrahentowi w odniesieniu do całości dokonanego z nim obrotu (tj. wszystkich dostaw dokonanych na rzecz danego kontrahenta, zarówno wyrobów, których dostawa była podstawą kalkulacji Rabatu, jak i pozostałych wyrobów) w okresie, którego dotyczy rozliczenie.

Rabat udzielony w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów, ale obliczony na podstawie wielkości tylko niektórych dostaw Spółka zamierza dokumentować za pomocą zbiorczej faktury korygującej, o której mowa w par. 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Faktura Korygująca Uproszczona).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym prawidłowe będzie wystawianie Faktur Korygujących Uproszczonych dokumentujących udzielenie Rabatu do całości obrotu w danym okresie rozliczeniowym na rzecz danego Odbiorcy, przy czym podstawą obliczenia Rabatu będą wszystkie dostawy niektórych typów towarów dokonanych przez Wnioskodawcę w danym okresie rozliczeniowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z literalnym brzmieniem § 13 ust. 3 Rozporządzenia fakturowego, wystawienie Faktury Korygującej Uproszczonej jest możliwe wówczas gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. W przedstawionym stanie faktycznym kluczowe jest udzielenie odpowiedzi na pytanie jak należy rozumieć pojęcie ?wszystkich dostaw w danym okresie?. Aby poprawnie zdekodować ratio legis powyższej regulacji warto przytoczyć stosowną normę prawa wspólnotowego, która odnosi się do tego samego zagadnienia. Jak wynika bowiem z art. 223 Dyrektywy 2006/112/WE: ?Państwa członkowskie zezwalają podatnikom na wystawienie faktur zbiorczych zawierających dane obejmujące kilka odrębnych dostaw towarów lub transakcji świadczenia usług, pod warunkiem że VAT od dostaw towarów lub transakcji świadczenia usług wymienionych na fakturze zbiorczej staje się wymagalny w ciągu tego samego miesiąca kalendarzowego. (...) Bez uszczerbku dla art. 222 państwa - członkowskie mogą zezwolić na to, by w fakturach zbiorczych uwzględniano dostawy towarów lub transakcje świadczenia usług, za które VAT stał się wymagalny w okresie dłuższym niż jeden miesiąc kalendarzowy?.

Biorąc pod uwagę brzmienie powyższej regulacji, zdaniem Wnioskodawcy decydujące znaczenie ma powiązanie Rabatu z dostawami konkretnych towarów (typów produktów), a nie z globalną ilością dostaw jakie na rzecz danego kontrahenta będą mieć miejsce. W doktrynie i w orzecznictwie jednolicie przyjmuje się bowiem, że w przypadku faktur zwykłych określenia ilości, tj. ?jeden? i ?więcej? odnosiły się do dostaw konkretnych towarów lub usług. Dodany § 13 ust. 3 Rozporządzenia stanowi redakcyjną kalkę ust. 2, z tym że w miejsce dotychczasowych określeń ilości użyto wyrażenia ?wszystkie?. Zakładając racjonalność i konsekwencję prawodawcy należy uznać, że również w przypadku Faktur Korygujących Uproszczonych przesłankę dopuszczalności ich stosowania chciał powiązać z dostawami konkretnych towarów i usług, a nie wszelkimi dostawami jakie w danym okresie rozliczeniowym miały miejsce. Innymi słowy, Faktura Korygująca Uproszczona może być użyta także w przypadku gdy Rabat obliczany jest na podstawie niektórych tylko typów towarów dostarczonych odbiorcom. Warunkiem jest aby w ramach typu towaru, na podstawie którego udzielono Rabatu, zostały nim objęte wszystkie dostawy tego typu towaru.

W świetle przepisu § 13 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie faktur bez wpływu na jego zastosowanie pozostaje metodologia kalkulacji udzielonego Rabatu, tj. czy jego kalkulacje oparto na wartości wszystkich sprzedanych towarów czy tylko wybranych grup towarów.

Spółka obliczy wysokość kwoty Rabatu zgodnie z opisaną metodologią kalkulacji Rabatu i następnie udzieli kontrahentowi tak obliczony Rabat w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów dokonanych do niego w danym okresie czasu (np. w określonym miesiącu lub kwartale).

Rabat ten będzie wykazany przez Spółkę na fakturze korygującej uproszczonej kwotowo w odniesieniu do całości obrotu realizowanego z danym odbiorcą w danym okresie (np. w określonym miesiącu lub kwartale).

Również cel wprowadzenia konstrukcji Faktur Korygujących Uproszczonych sprzyja przedstawionej powyżej wykładni. Do dnia 31 grudnia 2010 r., dokumentowanie instytucji rabatu w przypadku wielokrotnych transakcji z danym odbiorcą w danym okresie rozliczeniowym, było bardzo pracochłonne oraz kosztochłonne. Stąd też ustawodawca chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom podatników, mając świadomość powszechności instytucji ?rabatu? wprowadził konstrukcję Faktur Korygujących Uproszczonych. Aby rozwiązanie to miało istotne znaczenie dla praktyki obrotu, musiało uwzględniać złożoność kontaktów handlowych, w szczególności fakt, iż poszczególne dostawy obejmują różnorodne towary i nie wszystkie towary objęte daną dostawą podlegają rabatowi. Założenie powyższe może być spełnione wyłącznie wówczas gdy określenie ilości użyte na gruncie § 13 ust.

3 Rozporządzenia odnosić się będzie do dostaw konkretnych towarów a nie dostaw w ogólności. Przyjęcie przeciwnej koncepcji doprowadziłoby do sytuacji, w której przypadki skorzystania z analizowanej instytucji byłyby niezwykle rzadkie bowiem jej zastosowanie ograniczałoby się do sytuacji, gdy sprzedawany byłby tylko jeden lub kilka towarów albo następowałoby świadczenie jednej lub kilku usług. Bardziej skomplikowany obrót gospodarczy, który przeważa w praktyce, tzn. gdy dokonuje się sprzedaży różnych towarów lub usług albo towarów i usług, w takiej sytuacji z zasady podlegałby wykluczeniu z zastosowania Faktur Korygujących Uproszczonych, gdy chociażby jeden towar nie był objęty Rabatem.

Zamiarem ustawodawcy było zatem umożliwienie skorzystania z przedmiotowej instytucji jak największej ilości podatników, a zatem także tym uczestniczącym w skomplikowanych, wieloelementowych transakcjach gospodarczych; powyższe wynika także z uzasadnienia przywołanej uchwały 7 sędziów NSA (?z powyższego wynika, że skorygowanie faktur w związku z udzieleniem premii pieniężnych nie stanowi czynności nadmiernie pracochłonnej i kosztochłonnej?).

Przedstawione powyżej rozumowanie znajduje swoje odzwierciedlenie w aktualnym orzecznictwie sądowo-administracyjnym. Na poparcie powyższego twierdzenia Zainteresowany przytacza wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16.04.2012r. (sygn. akt III SA/Gl 1684/11), w którym stwierdzono, że ?należy zgodzić się ze Spółką, że w opisanym zdarzeniu przyszłym może wystawić fakturę korygującą zbiorczą w przypadku udzielenia rabatu do całości, czyli wszystkich dostaw konkretnego towaru (wyrobu) bądź towarów (wyrobów) w sytuacji, gdy:

  1. pojawiają się one z innymi towarami (wyrobami) nieobjętymi rabatem na fakturach sprzedaży wystawionych dla kontrahenta za dany okres,
  2. nawet ten towar (ten asortyment) nie pojawił się na każdej fakturze sprzedażowej wystawionej dla klienta za dany okres,
  3. zastosowane zostały różne stawki rabatów dla poszczególnych grup towarów (asortymentów).?

Takie samo stanowisko prezentowane jest w interpretacjach indywidualnych (np. IPPP1/443-495/11-5/AP z 24 czerwca 2011 roku, DIS w Warszawie, IPPP1/443-224/12-2/AP z 24 maja 2012 roku, DIS w Warszawie, ILPP4/443-709/11-2/BA z 4 stycznia 2012 roku, DIS w Poznaniu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych jakie powinny zawierać faktury, w tym faktury korygujące, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68 poz. 360 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

I tak, zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. datę jej wystawienia;
  2. kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem.

Zgodnie z § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia faktura może nie zawierać, w przypadku gdy kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo 100 euro, jeżeli kwota ta określona jest w euro ? danych określonych w ust. 1 pkt 3 dotyczących nabywcy i danych określonych w ust. 1 pkt 8, 9 i 11?14, pod warunkiem że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.

Zaś stosownie do § 5 przepisu ust. 4 pkt 6 nie stosuje się w przypadku, o którym mowa w art. 106 ust. 4 ustawy, sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju i na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz w przypadku, o którym mowa w § 26a pkt 2 lit. a.

W myśl § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

Na podstawie § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6;
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W świetle § 13 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 4 rozporządzenia).

Zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz ?KOREKTA? albo wyrazy ?FAKTURA KORYGUJĄCA?.

Z powyższych uregulowań dotyczących wystawiania faktur korygujących wynika, że podatnik może wystawić fakturę korygującą zawierającą:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego;

- bez konieczności odniesienia jej do faktur pierwotnych, tj. bez podania danych zawartych w fakturze, której dotyczy faktura korygująca obejmujących dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1-2 i pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towarów lub usług objętych rabatem.

Jednakże warunkiem dokonania korekty w formie przewidzianej w § 13 ust. 3 rozporządzenia jest, aby korekta za dany okres z tytułu udzielenia rabatu dotyczyła wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem wyrobów płytek ceramicznych. Dystrybucji swoich wyrobów dokonuje m.in. za pośrednictwem rynku tradycyjnego oraz sieci handlowych w oparciu o umowy o współpracy handlowej. Do umów handlowych zostaną wprowadzone postanowienia, zgodnie z którymi Odbiorcom będą przyznawane rabaty uzależnione od wielkości (a czasami także od dynamiki wzrostu) zakupów u Wnioskodawcy. Jako strona sprzedająca, w każdej z umów handlowych, występuje zarówno Wnioskodawca oraz druga spółka, kapitałowo powiązana z Wnioskodawcą. Wysokość Rabatu należnego Kupującemu uzależniona będzie od wartości łącznego obrotu Wyrobami Sprzedających między Sprzedającymi a Kupującym w cenach netto (ustalanego jako różnica pomiędzy łączną wartością faktur z tytułu sprzedaży wyrobów wystawionych przez Sprzedających w danym okresie, a łączną wartością faktur korygujących wystawionych przez Sprzedających w tym samym okresie). Stawka Rabatu jest ustalana każdorazowo do 10 dnia miesiąca następnego po zakończeniu poprzedniego okresu rozliczeniowego i określona w załączniku A, z uwzględnieniem postanowień załącznika B, na podstawie zrealizowanych obrotów między Stronami. Wysokość Rabatu określona w załączniku A, z uwzględnieniem postanowień załącznika B, obliczona na podstawie obrotu zrealizowanego w danym okresie między Stronami zostanie podzielona na obu Sprzedających tak, że udział procentowy w obrocie wyrobami każdego ze Sprzedających będzie odpowiadał udziałowi procentowemu każdego ze Sprzedających w Rabacie. Rabat zostanie udokumentowany tzw. Uproszczoną fakturą korygującą, o której mowa w par. 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2011 r. Rabat będzie udzielany na wszystkie dostawy towarów (na cały obrót) ale podstawą kalkulacji Rabatu będzie wyłącznie obrót na wybranych i ustalonych między stronami grupach wyrobów. Innymi słowy, Rabat będzie obliczany na podstawie wszystkich albo tylko niektórych grup produktów będących w ofercie Wnioskodawcy i będących przedmiotem dostawy (np. wszystkie dostawy wyrobu A stanowią podstawę wyliczenia Rabatu, natomiast wyroby B są wyłączone z podstawy liczenia Rabatu). Podstawa obliczenia i stopa procentowa (lub wielkość kwotowa) Rabatu może być różna w stosunku do poszczególnych produktów. Rabaty naliczane będą za okresy miesięczne, kwartalne lub roczne, ich wysokość może być przewidziana z góry lub ustalana między stronami po zakończeniu przyjętego okresu rozliczeniowego (miesiąc, kwartał, rok); możliwa jest także sytuacja, że Rabat będzie przyznawany miesięcznie, kwartalnie (lub miesięcznie i kwartalnie) a następnie ponownie obliczany po zakończeniu roku kalendarzowego. Podstawą obliczenia Rabatu będzie suma wynikająca z wystawionych przez Wnioskodawcę faktur dokumentujących wszystkie dostawy objęte Rabatem, z uwzględnieniem dokonanych zwrotów i obniżek z innych powodów. Tak obliczona wartość stanowić będzie wielkość rabatu kwotowego, jakiego udzieli Spółka danemu kontrahentowi w odniesieniu do całości dokonanego z nim obrotu (tj. wszystkich dostaw dokonanych na rzecz danego kontrahenta, zarówno wyrobów, których dostawa była podstawą kalkulacji Rabatu jak i pozostałych wyrobów) w okresie, którego dotyczy rozliczenie. Rabat udzielony w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów, ale obliczony na podstawie wielkości tylko niektórych dostaw Spółka zamierza dokumentować za pomocą zbiorczej faktury korygującej, o której mowa w par. 13 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2011r. (Faktura Korygująca Uproszczona).

Z okoliczności sprawy wynika, iż niezależnie od sposobu wyliczenia rabatu przyznanego kontrahentowi za przyjęty przez strony umowy okres rozliczeniowy (miesiąc, kwartał, rok), udzielony przez Wnioskodawcę rabat będzie obniżał cały obrót uzyskany przez danego kontrahenta w przyjętym przez strony okresie rozliczeniowym.

Odnosząc przedstawione w treści wniosku zdarzenie przyszłe do powołanych powyżej przepisów prawa stwierdzić należy, że skoro, jak wskazał Wnioskodawca - rabat udzielany będzie kontrahentowi w odniesieniu do całości dokonanego z nim obrotu, tj. do wszystkich dostaw dokonanych na rzecz danego kontrahenta, zarówno wyrobów, których dostawa była podstawą kalkulacji rabatu jak i pozostałych wyrobów, to rabat może zostać udokumentowany poprzez wystawienie faktury korygującej uproszczonej, o której mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia, zawierającej wszystkie wskazane w tym przepisie elementy.

Zauważyć również należy, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca udzieli rabatu dotyczącego sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, wtedy Wnioskodawca winien mieć na uwadze przepis § 13 ust. 4 rozporządzenia, zgodnie z którym kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika