Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy (...)

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2012 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2012 r. (data wpływu 7 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 31grudnia 2012 r. (data wpływu wpłaty do BKIP w Piotrkowie Tryb.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2012 r. ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2012 r.,
  • zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2013 r.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 31 grudnia 2012 r. (data wpływu wpłaty do BKIP w Piotrkowie Tryb.) w zakresie opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą - sprzedaż detaliczna prowadzona przez internet dla podmiotów z UE i spoza UE. Sprzedaż dotyczy dodatków ślubnych, głównie są to bolerka, sweterki, ozdoby do włosów, sztuczna biżuteria. Formą opodatkowania jest ryczałt. Sprzedaż odbywa się wyłącznie przez internet i realizowana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Klienci dokonujący zakupu towarów płacą należność na rachunek walutowy Paypal (instytucja pieniądza elektronicznego) sklepu internetowego w USD niezależnie od państwa z jakiego pochodzi kupujący. Dostawy dokonywane są za pomocą poczty. Każda transakcja zakupu towaru zawiera następujące informacje - unikatowy numer identyfikacyjny transakcji, imię, nazwisko i adres nabywcy, adres e-mailowy, nazwę i ilość zakupionego towaru, cenę jednostkową towaru, wartość ogółem zakupionych towarów, koszty przesyłki oraz wysokość opłaty za dokonanie transakcji automatycznie pobierana przez Paypal. Ponadto sprzedający posiada potwierdzenie nadania przesyłki na której znajdują się dane kupującego (imię, nazwisko oraz adres). Zamówienia składane są prawie codziennie i na tej podstawie sporządzane jest dzienne zestawienie sprzedaży, które zawiera: datę sprzedaży, nr transakcji Paypal do której odnosi się sprzedaż, informacje dotyczące danych nabywcy (imię, nazwisko, adres) i wartość zakupionych towarów przeliczoną na złotówki według kursu średniego NBP z dnia poprzedniego. Płatności są gromadzone na koncie Paypal i po jakimś czasie (uzbieraniu odpowiedniej kwoty) środki zostają wypłacone z konta Paypal na konto bankowe złotówkowe (firmowe). Oprócz konta Paypal, Zainteresowana dysponuje również firmowym kontem bankowym, na które klienci z Polski mogą bezpośrednio wpłacać należność za zakupiony towar.

Nie zostało rozpoczęte ewidencjonowanie sprzedaży wysyłkowej towarów przed dniem 1 stycznia 2011 r. gdyż działalność została otwarta 1 maja 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawczyni może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej w sytuacji, gdy należności wpływają na konto walutowe Paypal i Zainteresowana prowadzi ewidencję sprzedaży wysyłkowej zawierające dane nabywcy (imię, nazwisko, adres)?
  2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, obowiązuje do dnia 31.12.2012 r., a nie ma jeszcze rozporządzenia, które będzie obowiązywało po tym terminie. Czytając jednak projekt z dnia 12 września 2012 r. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wraz z uzasadnieniem i OSR - projekt skierowany do uzgodnień międzyresortowych, można wywnioskować, iż nie będzie zmian w sprawie kwestii poruszanych w niniejszym piśmie. Czy jeżeli faktycznie poszczególne, przytaczane tu przepisy nie zostaną zmienione, Zainteresowana będzie mogła korzystać z napisanej dla niej interpretacji indywidualnej?

Zdaniem Wnioskodawczyni, ponieważ dokonuje sprzedaży towaru na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności, wystąpił obowiązek ewidencjonowania dostaw na kasie rejestrującej. Jednak Wnioskodawczyni uważa, że może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej, gdyż płatności za sprzedaż dokonywane są na konto walutowe i Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym (poz. 36 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących). Dostawy dokonywane są za pomocą poczty, zapłata w całości następuje na rachunek walutowy Paypal?a, z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, której konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Na podstawie ewidencji można ustalić dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, na rzecz których dokonano wysyłki towarów. Jednocześnie nie zostało rozpoczęte ewidencjonowanie sprzedaży wysyłkowej towarów przed dniem 1 stycznia 2011 r., gdyż działalność została otwarta 1 maja 2011 r., co również upoważnia do zwolnienia z ewidencjonowania dostaw na kasie rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. ? sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów:

  1. do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego;
  2. przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia;
  3. przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami;
  4. przy dostawieczęści do silników (PKWiU 28.11.4), silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1), nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1), przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2), części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0), części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0), silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3);
  5. przy dostawie:
    1. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
    2. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1);

  1. przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, która nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;
  2. przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie: płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów;
  3. przy dostawie wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU;
  4. przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 42 załącznika do rozporządzenia.

W poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła2), 4).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Z kolei z objaśnień zawartych w punkcie 4) wynika, iż w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Należy nadmienić, iż stosownie do art. 2 pkt 23 ustawy o VAT sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju jest to dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:

  1. podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Tak więc sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju będzie związana z dostawą towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, którymi będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Powstaje zatem pytanie o konieczność rejestracji takiej sprzedaży w kasie rejestrującej. Zasadnicze znaczenie dla rozstrzygnięcia tego problemu ma wskazanie miejsca, w którym świadczona jest sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju. Pamiętać bowiem należy, że ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej podlega sprzedaż. Sprzedażą jest zaś - zgodnie z przepisem art. 2 pkt 22 ustawy - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Tak więc sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju będzie podlegała zaewidencjonowaniu w kasie rejestrującej tylko wówczas, gdy miejscem jej świadczenia będzie Polska.

W tym miejscu wskazać należy, że - zgodnie z przepisami art. 23 ustawy - miejscem opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju jest państwo przeznaczenia towarów, wówczas gdy wartość sprzedaży wysyłkowej dla tego państwa przekracza określony w jego przepisach limit lub też jeśli jest ona niższa, lecz podatnik dokonał wyboru opodatkowania poza krajem. W pozostałych przypadku sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju opodatkowana jest w Polsce.

Mając na uwadze powołane na wstępie przepisy w sprawie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu sprzedaży wysyłkowej dla podmiotów z UE i spoza UE, należy stwierdzić, iż muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru następuje w systemie wysyłkowym,
  • zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • Wnioskodawczyni prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów,
  • Wnioskodawczyni nie rozpoczęła ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2010r.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą - sprzedaż detaliczna prowadzona przez internet dla podmiotów z UE i spoza UE. Sprzedaż dotyczy dodatków ślubnych, głównie są to bolerka, sweterki, ozdoby do włosów, sztuczna biżuteria. Sprzedaż odbywa się wyłącznie przez internet i realizowana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Klienci dokonujący zakupu towarów płacą należność na rachunek walutowy Paypal (instytucja pieniądza elektronicznego) sklepu internetowego w USD niezależnie od państwa z jakiego pochodzi kupujący. Dostawy dokonywane są za pomocą poczty. Każda transakcja zakupu towaru zawiera następujące informacje - unikatowy numer identyfikacyjny transakcji, imię, nazwisko i adres nabywcy, adres e-mailowy, nazwę i ilość zakupionego towaru, cenę jednostkową towaru, wartość ogółem zakupionych towarów, koszty przesyłki oraz wysokość opłaty za dokonanie transakcji automatycznie pobierana przez Paypal. Ponadto sprzedający posiada potwierdzenie nadania przesyłki na której znajdują się dane kupującego (imię, nazwisko oraz adres). Zamówienia składane są prawie codziennie i na tej podstawie sporządzane jest dzienne zestawienie sprzedaży, które zawiera: datę sprzedaży, nr transakcji Paypal do której odnosi się sprzedaż, informacje dotyczące danych nabywcy (imię, nazwisko, adres) i wartość zakupionych towarów przeliczoną na złotówki według kursu średniego NBP z dnia poprzedniego. Płatności są gromadzone na koncie Paypal i po jakimś czasie (uzbieraniu odpowiedniej kwoty) środki zostają wypłacone z konta Paypal na konto bankowe złotówkowe (firmowe). Oprócz konta Paypal, Zainteresowana dysponuje również firmowym kontem bankowym, na które klienci z Polski mogą bezpośrednio wpłacać należność za zakupiony towar. Nie zostało rozpoczęte ewidencjonowanie sprzedaży wysyłkowej towarów przed dniem 1 stycznia 2011 r. gdyż działalność została otwarta 1 maja 2011 r.

Należy wskazać, iż sprzedaż dodatków ślubnych, m.in. bolerek, sweterków, ozdób do włosów, sztucznej biżuterii, jako niewymieniona w § 4 rozporządzenia, nie została wyłączona ze zwolnień określonych w § 2 ust. 1 pkt 1.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro ? jak wskazała Wnioskodawczyni ? z prowadzonej przez Wnioskodawczynię ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła oraz można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów, a ponadto Zainteresowana nie rozpoczęła ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r., Wnioskodawczyni miała prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r., przy sprzedaży wysyłkowej dodatków ślubnych, m.in. bolerek, sweterków, ozdób do włosów, sztucznej biżuterii, za które zapłata w całości następuje przelewem na rachunek bankowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2012 r., natomiast w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. została wydana interpretacja indywidualna nr IPTPP4/443-759/12-5/UNR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika