Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy (...)

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2013 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2012 r. (data wpływu 7 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 31grudnia 2012 r. (data wpływu wpłaty do BKIP w Piotrkowie Tryb.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2012 r.,
  • zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2013 r.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 31 grudnia 2012 r. (data wpływu wpłaty do BKIP w Piotrkowie Tryb.) w zakresie opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą - sprzedaż detaliczna prowadzona przez internet dla podmiotów z UE i spoza UE. Sprzedaż dotyczy dodatków ślubnych, głównie są to bolerka, sweterki, ozdoby do włosów, sztuczna biżuteria. Formą opodatkowania jest ryczałt. Sprzedaż odbywa się wyłącznie przez internet i realizowana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Klienci dokonujący zakupu towarów płacą należność na rachunek walutowy Paypal (instytucja pieniądza elektronicznego) sklepu internetowego w USD niezależnie od państwa z jakiego pochodzi kupujący. Dostawy dokonywane są za pomocą poczty. Każda transakcja zakupu towaru zawiera następujące informacje - unikatowy numer identyfikacyjny transakcji, imię, nazwisko i adres nabywcy, adres e-mailowy, nazwę i ilość zakupionego towaru, cenę jednostkową towaru, wartość ogółem zakupionych towarów, koszty przesyłki oraz wysokość opłaty za dokonanie transakcji automatycznie pobierana przez Paypal. Ponadto sprzedający posiada potwierdzenie nadania przesyłki na której znajdują się dane kupującego (imię, nazwisko oraz adres). Zamówienia składane są prawie codziennie i na tej podstawie sporządzane jest dzienne zestawienie sprzedaży, które zawiera: datę sprzedaży, nr transakcji Paypal do której odnosi się sprzedaż, informacje dotyczące danych nabywcy (imię, nazwisko, adres) i wartość zakupionych towarów przeliczoną na złotówki według kursu średniego NBP z dnia poprzedniego. Płatności są gromadzone na koncie Paypal i po jakimś czasie (uzbieraniu odpowiedniej kwoty) środki zostają wypłacone z konta Paypal na konto bankowe złotówkowe (firmowe). Oprócz konta Paypal, Zainteresowana dysponuje również firmowym kontem bankowym, na które klienci z Polski mogą bezpośrednio wpłacać należność za zakupiony towar.

Nie zostało rozpoczęte ewidencjonowanie sprzedaży wysyłkowej towarów przed dniem 1 stycznia 2011 r. gdyż działalność została otwarta 1 maja 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawczyni może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej w sytuacji, gdy należności wpływają na konto walutowe Paypal i Zainteresowana prowadzi ewidencję sprzedaży wysyłkowej zawierające dane nabywcy (imię, nazwisko, adres)?
  2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, obowiązuje do dnia 31.12.2012 r., a nie ma jeszcze rozporządzenia, które będzie obowiązywało po tym terminie. Czytając jednak projekt z dnia 12 września 2012 r. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wraz z uzasadnieniem i OSR - projekt skierowany do uzgodnień międzyresortowych, można wywnioskować, iż nie będzie zmian w sprawie kwestii poruszanych w niniejszym piśmie. Czy jeżeli faktycznie poszczególne, przytaczane tu przepisy nie zostaną zmienione, Zainteresowana będzie mogła korzystać z napisanej dla niej interpretacji indywidualnej?

Zdaniem Wnioskodawczyni, ponieważ dokonuje sprzedaży towaru na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności, wystąpił obowiązek ewidencjonowania dostaw na kasie rejestrującej. Jednak Wnioskodawczyni uważa, że może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej, gdyż płatności za sprzedaż dokonywane są na konto walutowe i Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym (poz. 36 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących). Dostawy dokonywane są za pomocą poczty, zapłata w całości następuje na rachunek walutowy Paypal?a, z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, której konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Na podstawie ewidencji można ustalić dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, na rzecz których dokonano wysyłki towarów. Jednocześnie nie zostało rozpoczęte ewidencjonowanie sprzedaży wysyłkowej towarów przed dniem 1 stycznia 2011 r., gdyż działalność została otwarta 1 maja 2011 r., co również upoważnia do zwolnienia z ewidencjonowania dostaw na kasie rejestrującej.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2010. 138. 930) obowiązuje do dnia 31.12.2012 r. Czytając jednak projekt z dnia 12 września 2012 r. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wraz z uzasadnieniem i OSR - projekt skierowany do uzgodnień międzyresortowych, można wywnioskować, iż nie będzie zmian w sprawie kwestii poruszanych w niniejszym piśmie. Jeżeli więc nie nastąpi zmiana przepisów dotyczących przedmiotowej sprawy, Zainteresowana uważa, że po dacie 31.12.2012 r. będzie mogła w dalszym ciągu korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania dostaw na kasie rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Od 1 stycznia 2013 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2014 r. ? sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2, nie stosuje się, w przypadku dostaw:

  1. gazu płynnego,
  2. części do silników (PKWiU 28.11.4),
  3. silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),
  4. nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),
  5. przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),
  6. części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),
  7. części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),
  8. silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),
  9. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
  10. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
  11. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ?ustawą?,
  12. płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów i innych analogowych lub cyfrowych nośników danych zawierających zapisane dane lub zapisane pakiety oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanych łącznie z licencją na użytkowanie,
  13. wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
  14. wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem towarów, dostarczanych w sposób określony w poz. 42 załącznika do rozporządzenia.

W poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo ? kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo ? kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym adres).

Należy nadmienić, iż stosownie do art. 2 pkt 23 ustawy o VAT sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju jest to dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:

  1. podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Tak więc sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju będzie związana z dostawą towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, którymi będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Powstaje zatem pytanie o konieczność rejestracji takiej sprzedaży w kasie rejestrującej. Zasadnicze znaczenie dla rozstrzygnięcia tego problemu ma wskazanie miejsca, w którym świadczona jest sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju. Pamiętać bowiem należy, że ewidencjonowaniu w kasie rejestrującej podlega sprzedaż. Sprzedażą jest zaś - zgodnie z przepisem art. 2 pkt 22 ustawy - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Tak więc sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju będzie podlegała zaewidencjonowaniu w kasie rejestrującej tylko wówczas, gdy miejscem jej świadczenia będzie Polska.

W tym miejscu wskazać należy, że - zgodnie z przepisami art. 23 ustawy - miejscem opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju jest państwo przeznaczenia towarów, wówczas gdy wartość sprzedaży wysyłkowej dla tego państwa przekracza określony w jego przepisach limit lub też jeśli jest ona niższa, lecz podatnik dokonał wyboru opodatkowania poza krajem. W pozostałych przypadku sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju opodatkowana jest w Polsce.

Mając na uwadze powołane na wstępie przepisy w sprawie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu sprzedaży wysyłkowej dla podmiotów z UE i spoza UE, należy stwierdzić, iż muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru następuje w systemie wysyłkowym,
  • zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym adres).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą - sprzedaż detaliczna prowadzona przez internet dla podmiotów z UE i spoza UE. Sprzedaż dotyczy dodatków ślubnych, głównie są to bolerka, sweterki, ozdoby do włosów, sztuczna biżuteria. Sprzedaż odbywa się wyłącznie przez internet i realizowana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Klienci dokonujący zakupu towarów płacą należność na rachunek walutowy Paypal (instytucja pieniądza elektronicznego) sklepu internetowego w USD niezależnie od państwa z jakiego pochodzi kupujący. Dostawy dokonywane są za pomocą poczty. Każda transakcja zakupu towaru zawiera następujące informacje - unikatowy numer identyfikacyjny transakcji, imię, nazwisko i adres nabywcy, adres e-mailowy, nazwę i ilość zakupionego towaru, cenę jednostkową towaru, wartość ogółem zakupionych towarów, koszty przesyłki oraz wysokość opłaty za dokonanie transakcji automatycznie pobierana przez Paypal. Ponadto sprzedający posiada potwierdzenie nadania przesyłki na której znajdują się dane kupującego (imię, nazwisko oraz adres). Zamówienia składane są prawie codziennie i na tej podstawie sporządzane jest dzienne zestawienie sprzedaży, które zawiera: datę sprzedaży, nr transakcji Paypal do której odnosi się sprzedaż, informacje dotyczące danych nabywcy (imię, nazwisko, adres) i wartość zakupionych towarów przeliczoną na złotówki według kursu średniego NBP z dnia poprzedniego. Płatności są gromadzone na koncie Paypal i po jakimś czasie (uzbieraniu odpowiedniej kwoty) środki zostają wypłacone z konta Paypal na konto bankowe złotówkowe (firmowe). Oprócz konta Paypal, Zainteresowana dysponuje również firmowym kontem bankowym, na które klienci z Polski mogą bezpośrednio wpłacać należność za zakupiony towar.

Należy wskazać, iż sprzedaż dodatków ślubnych, m.in. bolerek, sweterków, ozdób do włosów, sztucznej biżuterii, jako niewymieniona w § 4 rozporządzenia, nie została wyłączona ze zwolnień określonych w § 2 ust. 1.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro ? jak wskazała Wnioskodawczyni ? z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym adres), Wnioskodawczyni będzie miała prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r., przy sprzedaży wysyłkowej dodatków ślubnych, m.in. bolerek, sweterków, ozdób do włosów, sztucznej biżuterii, za które zapłata w całości następuje przelewem na rachunek bankowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2013 r., natomiast w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy towarów w systemie wysyłkowym w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2012 r. została wydana interpretacja indywidualna nr IPTPP4/443-759/12-4/UNR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika