Czy zważywszy na powyższe okoliczności Wnioskodawca musi założyć kasę fiskalną?

Czy zważywszy na powyższe okoliczności Wnioskodawca musi założyć kasę fiskalną?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W sierpniu 2012 r. jako osoba fizyczna Wnioskodawca zarejestrował działalność gospodarczą. Działalność Zainteresowanego polega na handlu gotowych produktów, głównie bielizny damskiej. Sprzedaży Wnioskodawca dokonuje jedynie za pośrednictwem własnych sklepów internetowych *com., a także za pośrednictwem amerykańskiego serwisu aukcyjnego. Firma ma charakter handlowy i Zainteresowany sprzedaje artykuły renomowanych polskich producentów, z którymi współpracuje i od których te artykuły kupuje. Klientami sklepów Wnioskodawcy są przede wszystkim konsumenci z Ameryki Północnej, a w dalszej kolejności z innych regionów całego świata. Wśród nich są zarówno klienci firmowi, jak i klienci indywidualni. Transakcje dokonywane są za pośrednictwem serwisu transakcyjnego PayPal, a następnie wszystkie płatności trafiają bezpośrednio na firmowe konto bankowe. W ten sposób dokonywane są wszystkie płatności za sprzedane artykuły, którymi Wnioskodawca handluje. Zainteresowany jest czynnym płatnikiem VAT, a wszystkie transakcje w 100% ewidencjonuje wystawiając faktury VAT dla klientów spoza Unii Europejskiej ze stawką VAT 0% lub klientom z terenu Unii Europejskiej faktury VAT 23%. Cała sprzedaż, która odbywa się do klientów spoza UE zgłaszana jest w Urzędzie Celnym i poddawana wszystkim procedurom przewidzianym dla firm eksportujących towary przez UE. Wszelka dokumentacja przechowywana jest w siedzibie firmy. Wysyłka towarów odbywa się za pośrednictwem Poczty Polskiej i każdorazowo potwierdzana jest dodatkowymi dokumentami zawierającymi dane i adres nadawcy, dane i adres odbiorcy oraz numer przesyłki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zważywszy na powyższe okoliczności Wnioskodawca musi założyć kasę fiskalną?

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie transakcje są przelewane z PayPal na konto bankowe i Zainteresowany nie dokonuje żadnych transakcji gotówkowych. Ze względu na to, że cała sprzedaż ? bez wyjątku ewidencjonowana w postaci faktur VAT a faktury te są również wymagane w Urzędzie Celnym, a płatności za nie dokonywane są wyłącznie przez konto Wnioskodawca nie widzi konieczności wystawiania paragonów a tym samym instalowania do swojej działalności gospodarczej kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Od 1 stycznia 2013 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zgodnie z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2014 r. ? sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2, nie stosuje się, w przypadku dostaw:

  1. gazu płynnego,
  2. części do silników (PKWiU 28.11.4),
  3. silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),
  4. nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),
  5. przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),
  6. części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),
  7. części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),
  8. silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),
  9. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
  10. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
  11. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ?ustawą?,
  12. płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów i innych analogowych lub cyfrowych nośników danych zawierających zapisane dane lub zapisane pakiety oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanych łącznie z licencją na użytkowanie,
  13. wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
  14. wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem towarów, dostarczanych w sposób określony w poz. 42 załącznika do rozporządzenia.

W poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo ? kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo ? kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym adres).

Należy nadmienić, iż stosownie do art. 2 pkt 23 ustawy o VAT sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju jest to dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:

  1. podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Tak więc sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju będzie związana z dostawą towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, którymi będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Powstaje zatem pytanie o konieczność rejestracji takiej sprzedaży w kasie rejestrującej. Zasadnicze znaczenie dla rozstrzygnięcia tego problemu ma wskazanie miejsca, w którym świadczona jest sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju. Pamiętać bowiem należy, że ewidencjonowaniu w kasie rejestrującej podlega sprzedaż. Sprzedażą jest zaś - zgodnie z przepisem art. 2 pkt 22 ustawy - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Tak więc sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju będzie podlegała zaewidencjonowaniu w kasie rejestrującej tylko wówczas, gdy miejscem jej świadczenia będzie Polska.

W tym miejscu wskazać należy, że - zgodnie z przepisami art. 23 ustawy - miejscem opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju jest państwo przeznaczenia towarów, wówczas gdy wartość sprzedaży wysyłkowej dla tego państwa przekracza określony w jego przepisach limit lub też jeśli jest ona niższa, lecz podatnik dokonał wyboru opodatkowania poza krajem. W pozostałych przypadku sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju opodatkowana jest w Polsce.

Mając na uwadze powołane na wstępie przepisy w sprawie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu sprzedaży wysyłkowej dla podmiotów z UE i spoza UE, należy stwierdzić, iż muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru następuje w systemie wysyłkowym,
  • zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym adres).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca od sierpnia 2012 r. prowadzi działalność gospodarczą, przedmiotem działalności jest handel gotowych produktów, głównie bielizny damskiej. Sprzedaży Wnioskodawca dokonuje jedynie za pośrednictwem własnych sklepów internetowych *com., a także za pośrednictwem amerykańskiego serwisu aukcyjnego. Firma ma charakter handlowy i Zainteresowany sprzedaje artykuły renomowanych polskich producentów, z którymi współpracuje. Klientami sklepów są przede wszystkim konsumenci z Ameryki Północnej, a w dalszej kolejności z innych regionów całego świata. Wśród nich są zarówno klienci firmowi, jak i klienci indywidualni. Transakcje dokonywane są za pośrednictwem serwisu transakcyjnego PayPal, a następnie wszystkie płatności trafiają bezpośrednio na firmowe konto bankowe. W ten sposób dokonywane są wszystkie płatności za sprzedane artykuły, którymi Wnioskodawca handluje. Wszystkie transakcje w 100% ewidencjonowane są za pomocą faktur VAT. Wysyłka towarów odbywa się za pośrednictwem Poczty Polskiej i każdorazowo potwierdzana jest dodatkowymi dokumentami zawierającymi dane i adres nadawcy, dane i adres odbiorcy oraz numer przesyłki.

Należy wskazać, iż sprzedaż bielizny damskiej, jako niewymieniona w § 4 rozporządzenia, nie została wyłączona ze zwolnień określonych w § 2 ust. 1.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym adres), oraz jeżeli przedmiotem sprzedaży będą towary, które nie zostały wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r., przy sprzedaży wysyłkowej produktów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, za które zapłata w całości następuje przelewem na rachunek bankowy.

Wskazać należy również, iż w rozumieniu art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek stosowania kas dotyczy tylko podatników, u których powstają należności (roszczenia) od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z tytułu dokonanej na ich rzecz sprzedaży. Obowiązkiem tym nie są objęte kwoty należne od innych podmiotów (firm). Wobec powyższego analiza sytuacji prawno ? podatkowej Wnioskodawcy dotyczyła jedynie sprzedaży dokonanej przez Zainteresowanego na rzecz ww. podmiotów, tj. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika