Dot. możliwości skorzystania w latach 2004 i 2005 z ulgi remontowo ? modernizacyjnej w związku z poniesieniem (...)

Dot. możliwości skorzystania w latach 2004 i 2005 z ulgi remontowo ? modernizacyjnej w związku z poniesieniem wydatków dotyczących ww. prac, które znajdują się w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji zamieszczonym w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Budownictwa z dnia 21.12.1996r. (Dz. U. Nr 156, poz. 788).

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy ? Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), art. 27a ust. 1 pkt 1, ust. 3 pkt 2 lit. a, ust. 5, ust. 6 pkt 1, ust. 7 pkt 1 i 2, ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ? w brzmieniu obowiązującym w 2003r. (tekst jednolity z 2000r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm) oraz art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956), po rozpatrzeniu zażalenia Pani A. z dnia 13.07.2007r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ropczycach z dnia 05.07.2007r. znak: US.PDOF/415/9-2/07 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego ?? zmienia ww. postanowienie w ten sposób, że uznaje za prawidłowe stanowisko Podatniczki przedstawione we wniosku z dnia 23.05.2007r. (uzupełnionym pismem z dnia 22.06.2007r.).

Porady prawne

Pismem z dnia 23.05.2007r. (uzupełnionym pismem z dnia 22.06.2007r.) Pani A. zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ropczycach z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.07.2007r.). Podatniczka podała, że w roku 2004 na podstawie umowy sprzedaży (akt notarialny z dnia 16.03.2004r.), została właścicielką działki wraz ze znajdującym się na jej terenie budynkiem mieszkalnym w stanie surowym (budowa rozpoczęta w 1978r., a zakończona 1985r.). Po zakupie ww. nieruchomości, Podatniczka rozpoczęła ?konieczne prace remontowe stanu surowego, modernizacyjne oraz wykończeniowe istniejącego budynku mieszkalnego?. Wykonane prace ?dotyczyły m.in.: wymiany pokrycia dachowego, modernizacji istniejących i wykonania nowych instalacji, tynków, ocieplenia budynku, remontu kominów, balkonu?.

Wątpliwości Podatniczki dotyczą możliwości skorzystania w latach 2004 i 2005 z ulgi remontowo ? modernizacyjnej w związku z poniesieniem wydatków dotyczących ww. prac, które znajdują się w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji zamieszczonym w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Budownictwa z dnia 21.12.1996r. (Dz. U. Nr 156, poz. 788). Zdaniem Wnioskodawczyni ?nabyła prawo do odliczenia od podatku 19% kwoty poniesionych wydatków (w granicach określonych limitów)?, ponieważ łącznie spełniła wszystkie warunki, które określa ustawa, a od których jest uzależnione prawo do skorzystania z ulgi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ropczycach w postanowieniu z dnia 05.07.2007r., znak: US.PDOF/415/9-2/07 uznał, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia wskazano, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje, kiedy następuje zakończenie budowy (oddanie obiektu do użytkowania). Zagadnienia związane z budową budynku mieszkalnego reguluje ustawa z dnia 07.07.1994r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 106, poz. 1126 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym w latach 2004 - 2005). W myśl art. 54 powołanej ustawy, do używania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy. ?Zakończenie budowy obiektu budowlanego następuje w momencie, gdy odpowiada on warunkom, jakie przewiduje prawo budowlane.

Obiekt powinien być w takim stanie, by mógł zostać dokonany jego odbiór i by można było przekazać do użytkowania. Remont i modernizacja może być dokonana w istniejącym już (wybudowanym) budynku, stąd też podatnik nabywa prawo do skorzystania z ulgi remontowo ? modernizacyjnej budynku mieszkalnego z chwilą zakończenia jego budowy, którego potwierdzenie stanowi zawiadomienie o zakończeniu budowy lub uzyskanie pozwolenia na użytkowanie budynku. Podatniczka nie posiada decyzji o pozwoleniu na użytkowanie budynku mieszkalnego. Trudno jest ponieść wydatki na remont czy też modernizację domu, skoro jego budowa nie została jeszcze zakończona?.

Na powyższe postanowienie Pani A. złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie ? wnosząc o jego uchylenie i podniosła, że nie zgadza się z interpretacją organu podatkowego I instancji, ponieważ w okresie, kiedy trwała budowa tj. w latach 1978 ? 1985, obowiązywała ustawa - Prawo budowlane z 24.10.1974r. (Dz. U. Nr 38, poz. 229). Na gruncie ww. ustawy, pod rządami której został wybudowany obiekt budowlany w opisanym stanie faktycznym, nie istniało pojęcie zawiadomienia o zakończeniu budowy, ?obowiązywała natomiast zasada, że przystąpienie do użytkowania obiektu wybudowanego na podstawie pozwolenia na budowę wymaga zawiadomienia właściwego organu ?o oddaniu obiektu do użytku? (art. 41 ust. 2), nie zaś uzyskania pozwolenia na jego użytkowanie?. Z kolei zawiadomienie dotyczyło tylko obiektów wskazanych w rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 20.02.1975r. w sprawie nadzoru urbanistyczno ? budowlanego (Dz. U. Nr 8, poz. 48 z późn. zm.). W tej sytuacji wyciąg z rejestru budynków jest według Podatniczki wystarczającym dokumentem, który potwierdza fakt zakończenia budowy budynku mieszkalnego w roku 1985.

Pani A. stwierdziła ponadto, że wykonane przez nią prace podlegają odliczeniu w ramach ulgi remontowo ? modernizacyjnej, ponieważ objęte są wykazem robót zawartym w rozporządzeniu ministra Gospodarki i Budownictwa z dnia 21.12.1996r. (Dz. U. Nr 156, poz. 788).

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 23.05.2007r. (uzupełnionym pismem z dnia 22.06.2007r.), stanowiska sformułowanego w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ropczycach oraz zarzutów zawartych w zażaleniu, stwierdza co następuje:

Podstawę do odliczenia od podatku wydatków poniesionych na remont i modernizację budynku mieszkalnego w latach 2004 i 2005 na zasadach określonych w art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, stanowi art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z zapisem art. 27a ust. 1 pkt 1 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., podatek dochodowy (obliczony zgodnie z art. 27 ww. ustawy), obniżony o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 ? 15 tego przepisu, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki m.in. na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Z zaprezentowanego przez Panią A. stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy sprzedaży nabyła w 2004r.

działkę wraz z znajdującym się na jej terenie budynkiem mieszkalnym w stanie surowym, którego budowa rozpoczęła się w 1978r., i została zakończona w 1985r. Po dokonaniu transakcji Podatniczka rozpoczęła konieczne prace remontowe, modernizacyjne oraz wykończeniowe już istniejącego budynku. Prace, które zostały wykonane w 2004 i 2005 roku dotyczyły m.in. wymiany pokrycia dachowego, modernizacji istniejących oraz nowych instalacji, tynków, ocieplenia budynku, remontu kominów oraz balkonów.

Wskazać należy, iż Podatnik ma prawo do analizowanej ulgi, jeżeli spełnia warunki określone w art. 27a ust. 1 pkt 1, ust. 3 pkt 2 lit. a) oraz ust. 4 - 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto odliczone wydatki muszą być poniesione na materiały i usługi mieszczące się w wykazie robót zawartych w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788). Jeżeli powyższe warunki spełnione są łącznie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art. 27a ust. 3 pkt 2 lit. a, ust. 4, ust. 5, ust. 10 oraz ust. 15 ww. ustawy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje momentu zakończenia budowy. Zagadnienia budowy budynku mieszkalnego w latach 2004 ? 2005 regulowały przepisy ustawy z dnia 07.11.1994r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 106, poz. 1126 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym w latach 2004 -2005). Należy jednak podzielić zarzut zażalenia, że skoro w okresie, kiedy trwała ? zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku - budowa budynku, tj. w latach 1978 ? 1985, ww. ustawa nie obowiązywała, trudno odnosić się do wymogów, jakie z niej wynikają.

Podkreślić również należy, iż ulgi i zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania. Podatnik zatem, aby mógł skorzystać z wybranej ulgi podatkowej, musi spełnić wszystkie warunki wynikające wprost z przepisów; jednocześnie nie jest dopuszczalne stawianie dodatkowych warunków, nie wynikających bezpośrednio i wprost z ustawy podatkowej. W odniesieniu do ulgi remontowo ? modernizacyjnej ustawodawca nie uzależnił prawa do skorzystania z ulgi od innych warunków, niż wyżej wymienione w tym wynikających z Prawa budowlanego. A to oznacza, iż poniesione przez podatnika wydatki dotyczące budynku mieszkalnego, zajmowanego na podstawie tytułu prawnego ? mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo ? modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną wyżej omówione warunki. Zgodnie z powołanym rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzenne i Budownictwa wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego obejmuje swym zakresem również wykonanie nowych elementów w lokalu (budynku) oraz modernizację istniejących elementów.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny przez Wnioskodawczynię, stwierdzić należy, iż przeprowadzone przez Nią prace remontowe, o ile odpowiadały na gruncie podatku dochodowego robotom uznawanym za remont i modernizację oraz mieszczą się w zakresie robót objętych rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, przy równoczesnym spełnieniu łącznie wszystkich warunków wynikających z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych właściwych dla ulgi remontowo ? modernizacyjnej generowały prawo Podatniczki do skorzystania w latach 2004 - 2005 z ulgi podatkowej z tytułu remontu i modernizacji budynku mieszkalnego.

Podkreślić przy tym należy, iż zgodnie z art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, w brzmieniu obowiązującym przed 01.07.2007r., podatnik, występując z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, jest obowiązany m.in. do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, natomiast wydana interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa (art. 14a § 3 ww. ustawy). Niewątpliwie, z treści wniosku Podatniczki wynika, że budowa budynku została zakończona w 1985r., a organy podatkowe ? rozpatrując wniosek o interpretację ? nie są upoważnione ani zobowiązane do badania, czy stan faktyczny przedstawiony w tym wniosku odpowiada rzeczywistości.

W tym stanie rzeczy oceniając przedstawione przez Panią A. stanowisko, że nabyła prawo do odliczenia od podatku w latach 2004 ? 2005 19% kwoty poniesionych wydatków na cele mieszkaniowe (w granicach określonych limitów), ponieważ łącznie spełniła wszystkie warunki, które określa art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a od których jest uzależnione prawo do skorzystania z ulgi, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie stwierdza, że jest ono prawidłowe w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z treścią art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy ? Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, w sprawach zmiany lub uchylenia pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach, wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, tj. przed 01.07.2007r., stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym przed tym dniem. W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.06.2007r., zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ropczycach z dnia 05.07.2007r., znak: US.PDOF/415/9-2/07. Zgodnie bowiem z zapisem ww. artykułu organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika