dot. zwolnienia wynagrodzeń na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób (...)

dot. zwolnienia wynagrodzeń na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 16.08.2006 r. znak I US.XVII/415/91/06 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Pismem z dnia 17.05.2006 r. (uzupełnionym pismem z dnia 30.06.2006r.) Stowarzyszenie zwróciło się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Porady prawne

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie jako płatnik pobiera w trakcie roku zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń finansowanych w 75% z funduszy strukturalnych Unii Europejskie oraz 25% z budżetu państwa. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. A zatem obowiązkiem płatnika jest wykazanie w rocznej informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11, ?w poz. 1? przychodów ze stosunku pracy nie korzystających ze zwolnienia, zaś w poz. 78 przychodów pochodzących z bezzwrotnej pomocy, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, a ponadto składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne naliczone od wynagrodzeń podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym, Stowarzyszenie zwróciło się ?o potwierdzenie prawidłowości rozliczenia zawartego w PIT-11 odzwierciedlającego praktyczne zastosowanie zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?. Zdaniem Wnioskodawcy stosowanie ww. zwolnienia przy comiesięcznym sporządzaniu list płac jest niemożliwe (ze względu na dużą uciążliwość), w związku z tym winno być ono uwzględniane dopiero po zakończeniu roku podatkowego w informacji PIT-11.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanowieniem z dnia 16.08.2006 r. znak I US.XVII/415/91/06 uznał, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe w części dotyczącej ?opodatkowania wynagrodzeń pochodzących ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej?. Nie podzielił natomiast stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego sporządzania informacji PIT-11 poprzez wykazanie w poz. 78 przychodów pochodzących z bezzwrotnej pomocy, jako zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy stwierdził, że zwolnienie zawarte w ww. przepisie dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych pochodzących ze środków przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHARE). W związku z powyższym nie ma ono zastosowania do przychodów finansowanych ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po dokonaniu analizy wniosku z dnia 17.05.2006 r. (uzupełnionego pismem z dnia 30.06.2006 r.) oraz treści postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 16.08.2006 r. znak I US.XVII/415/91/06, zważył co następuje:

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Interpretacja, w myśl art. 14a § 3 ww. ustawy, to ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie (art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej).

Postanowienie, na które służy zażalenie lub skarga do sądu administracyjnego, zgodnie z art. 217 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej znajdującym zastosowanie również w odniesieniu do postanowień w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, winno zawierać m.in. rozstrzygnięcie oraz uzasadnienie faktyczne i prawne, przy czym postanowienie takie to akt, z którego strona winna czerpać pełną, wszechstronną, zgodną z prawem wiedzę co do sposobu realizacji obowiązków wynikających z prawa podatkowego. Sentencja postanowienia wydanego w trybie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej winna zatem zawierać ocenę stanowiska wnioskodawcy wyrażoną przez organ załatwiający sprawę, przy czym musi być ona sformułowana w sposób wyczerpujący i precyzyjny, a więc tak, aby w świetle jej treści możliwym było jednoznaczne określenie prawnopodatkowych skutków przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego. Natomiast uzasadnienie postanowienia (jakkolwiek stanowiące jego integralną część) powinno być jedynie wyjaśnieniem rozstrzygnięcia, a nie określać zakres praw i obowiązków wnioskodawcy.

Odnosząc powyższy stan prawny na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 16.08.2006 r. znak I US.XVII/415/91/06 zawierające interpretację co do sposobu i zakresu stosowania prawa podatkowego zostało wydane z naruszeniem ww. uregulowań, gdyż w jego sentencji potwierdzono jako prawidłowe stanowisko Stowarzyszenia ?w zakresie opodatkowania wynagrodzeń dla pracowników finansowanych ze środków Funduszy Strukturalnych UE? stwierdzając natomiast w uzasadnieniu, że zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (czy współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Z treści wniosku wynika natomiast, że Płatnik jakkolwiek w ciągu roku podatkowego pobierał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń współfinansowanych ? Jego zdaniem ? ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego, niemniej prezentuje stanowisko, że wynagrodzenia te są wolne od ww. podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. Potwierdzeniem takiego stanowiska Płatnika jest zaprezentowany przykład liczbowy i zamiar ujęcia tych wynagrodzeń w poz. 78 Informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 ?Przychody pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy?.

Wystąpienie powyższych rozbieżności skutkuje uchyleniem postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 16.08.2006 r. znak I US.XVII/415/91/06 w trybie art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym organ odwoławczy uchyla z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, między innymi jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika