czy należy pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych od umów zlecenia, o dzieło i o pracę dla (...)

czy należy pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych od umów zlecenia, o dzieło i o pracę dla osób merytorycznie związanych z projektem, finansowanych ze środków funduszy strukturalnych i przedakcesyjnych Unii Europejskiej?

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 46, art. 32 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 07.04.2006 r. znak II US.PB-I-415/23/06 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 02.03.2006 r. w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń sfinansowanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz za prawidłowe w odniesieniu do wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących cel programy finansowanego ze środków PHARE.

Pismem z dnia 02.03.2006 r. Stowarzyszenie zwróciło się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekty promujące wspieranie i pomoc osobom bezrobotnym w znalezieniu pracy pod nazwą ?Bez barier? i ?Postaw na własny biznes? finansowane ze środków PHARE 2003 oraz pod nazwą ?Samodzielnie w przyszłość?, ?Kobieta i biznes?, ?Będę własnym szefem? i ?Animator? finansowane z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Powyższe projekty Stowarzyszenie realizuje przy pomocy pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz innych osób, z którymi zostały zawarte umowy zlecenia lub o dzieło. Wnioskodawca jest bezpośrednim beneficjentem otrzymanej pomocy zarówno ze środków pomocowych z Europejskiego Funduszu Społecznego, jak i środków z programu PHARE 2003. W tym stanie faktycznym Stowarzyszenie, jako płatnik, zwrócił się z zapytaniem, czy należy pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych od umów zlecenia, o dzieło i o pracę dla osób merytorycznie związanych z projektem, finansowanych ze środków funduszy strukturalnych i przedakcesyjnych Unii Europejskiej? Zdaniem Płatnika przedmiotowe wynagrodzenia pracowników, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz z pismem Ministerstwa Finansów z dnia 27.06.2003 r. znak PB5/IMD-033-21-1128/03, są zwolnione z podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ pochodzą ze środków organizacji międzynarodowym oraz otrzymują je osoby bezpośrednio realizujące cel projektu.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanowieniem z dnia 07.04.2006 r. znak II US.PB-I-415/23/06 uznał, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy stwierdził, że w odniesieniu do wynagrodzeń pracowników bezpośrednio realizujących cele programów sfinansowanych z funduszy PHARE 2003 lub z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej ma zastosowanie zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, gdyż są to środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Natomiast ww. zwolnieniu nie podlegają wynagrodzenia osób wykonujących prace o charakterze pomocniczym.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po dokonaniu analizy wniosku z dnia 02.03.2006 r. oraz treści postanowienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 07.04.2006 r. znak II US.PB-I-415/23/06, zważył co następuje:

Skoro przedmiotem weryfikacji jest postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wydane na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wnioski Płatnika z dnia 02.03.2006 r., powoduje to w konsekwencji konieczność uwzględnienia przez Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, przy weryfikacji przedmiotowego postanowienia, stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia tego wniosku.

Stosownie do zapisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  • pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym powyżej przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwa warunki:

  • środki stanowią bezzwrotną pomoc i pochodzą bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, instytucji finansowych, w tym również, gdy wypłacane są za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy,
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane ? do momentu zamknięcia pomocy - przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych przeznaczonych na współfinansowanie programów pomocowych na lata 2004-2006 regulowały (i regulują aż do momentu zamknięcia pomocy współfinansowanej z tych funduszy) przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 02.03.2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzenia i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych oraz ustawę z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.).

Unormowania w powyższym zakresie zawarto także w ustawie z dnia 26.11.1998r.o finansach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 148 ze zm.) ? w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2005 r. oraz w obowiązującej do dnia 01.01.2006 r. ustawie z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 240, poz. 2104 ze zm.), przy czym na podstawie art. 20 ustawy z dnia 08.12.2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832), która weszła w życie z dniem 29.12.2006 r. w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie o Narodowym Planie Rozwoju, środków przedakcesyjnych i środków przejściowych ? stosuje się przepisy ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 29.12.2006 r.

Ze wskazanych powyżej uregulowań wynika, iż otrzymywana przez beneficjentów pomoc finansowa, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. A zatem nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie środków warunkuje zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle przestawionych powyżej przepisów oraz zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wynagrodzenie pracowników realizujących projekty finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, nie spełniają określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunku pochodzenia tych środków ?od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy?. A zatem przedmiotowe wynagrodzenia dla pracowników będących ostatecznymi beneficjentami pomocy, stanowią przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że od wynagrodzeń wypłaconych na podstawie umowy o pracę Stowarzyszenie, jako płatnik, obowiązane jest do pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z art. 32 ww. ustawy.

Przychodem, z uwagi na opisany powyżej sposób finansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego, na podstawie art. 13 pkt 8 lit. a ww. ustawy będą również wynagrodzenia wypłacane osobom fizycznym na podstawie umowy zlecenia i umowy o dzieło, od których Płatnik zobowiązany jest pobrać zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 tej ustawy.

Reasumując: w świetle zaprezentowanego stanu prawnego stanowisko Stowarzyszenia w kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń pracowników oraz osób wykonujących umowy zlecenia i umowy o dzieło, realizujących programy finansowane z funduszy strukturalnych, w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego, wyrażone we wniosku z dnia 02.03.2006 r. jest nieprawidłowe.

Z przedstawionych powyżej uregulowań wynika natomiast, iż zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków przedakcesyjnych Unii Europejskiej, do których zalicza się m.in. fundusze SAPARD, ISPA, PHARE, gdyż tylko one spełniają wskazany w analizowanym przepisie warunek pochodzenia środków z bezzwrotnej pomocy. Do wymienionych powyżej środków przedakcesyjnych odnosi się również wskazane przez Wnioskodawcę pismo Ministerstwa Finansów z dnia 27.06.2003 r. znak PB5/IMD-033-21-1128/03. Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż stanowisko Płatnika w odniesieniu do wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących cele programów finansowanych ze środków funduszy PHARE jest prawidłowe, gdyż spełniają zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy warunki do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Skoro zatem organ podatkowy I instancji uznał stanowisko Płatnika za prawidłowe, skutkuje to koniecznością zmiany postanowienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 07.04.2006 r. znak II US.PB-I-415/23/06 w trybie art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, nakładającego na organ odwoławczy obowiązek zmiany z urzędu postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, o ile postanowienie to rażąco narusza prawo.


Masz inne pytanie do prawnika?

e-prawnik.pl

Legalsupport sp. z o.o.

ul. Św. Filipa 23/3

31-150 Kraków

biuro@e-prawnik.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone

Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika