Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT od budżetu i w oparciu o jakie dokumenty, ponieważ (...)

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT od budżetu i w oparciu o jakie dokumenty, ponieważ w istniejącym stanie rzeczy budżet otrzymał należny podatek z dwóch źródeł? Wnioskodawca wskazał, iż jego wątpliwości dotyczą w szczególności interpretacji art. 86 ust. 1 i 2 w odniesieniu do art. 88 ust. 3a pkt 1a ustawy o podatku od towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 15.11.2006r. L.dz. 2279/06, wniesionego przez B. Sp. z o.o., na postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 6.11.2006 r. znak: PUS.II/443/110/2006/MWP, zmienia postanowienie organu I instancji, uznając stanowisko Podatnika w kwestii dopuszczalności kolejnej korekty deklaracji VAT-7 za okresy luty-czerwiec 2005 r. w związku z przedstawionymi okolicznościami faktycznymi, za prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 22.09.2006 r. B. Spółka z o.o. zwróciła się do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Nakreślając stan faktyczny sprawy jednostka podała, iż dokonała korekty rozliczeń podatku VAT za okresy: luty - czerwiec 2005 r., w związku z powzięciem wiadomości, iż w zadeklarowanych kwotach podatku obniżającego podatek należny uwzględniono podatek naliczony wynikający z faktur VAT wystawionych w wymienionych miesiącach przez kontrahenta (podwykonawcę robót budowlanych), który był wówczas podmiotem niezarej-strowanym jako podatnik VAT (został zarejestrowany we właściwym urzędzie skarbowym w dniu 1.07.2005 r.). Kwotą stanowiącą sumę uiszczonych na konto urzędu skarbowego zaległości podatkowych oraz odsetek za zwłokę spółka ob-ciążyła kontrahenta, lecz ten odmówił zapłaty należności, uzasadniając odmowę tym, że należny podatek VAT z tytułu sprzedaży udokumentowanej przedmiotowymi fakturami, po kontroli podatkowej, został uiszczony do budżetu wraz z odsetkami za zwłokę oraz 'wymierzoną sankcją'.

Porady prawne

Na tle takiego stanu faktycznego sformułowano zapytanie: 'czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT od budżetu i w oparciu o jakie dokumenty, ponieważ w istniejącym stanie rzeczy budżet otrzymał należny podatek z dwóch źródeł.' Wnioskodawca wskazał, iż jego wątpliwości dotyczą w szczególności interpretacji art. 86 ust. 1 i 2 w odniesieniu do art. 88 ust. 3a pkt 1a) ustawy o podatku od towarów i usług, w związku zaistniałym stanem faktycznym. Na poparcie swoich wątpliwości Podatnik wskazał artykuł opublikowany w dzienniku 'Rzeczpospolita' z dnia 22.08.2006r. nr 195.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie jednostka stwierdziła: 'Naszym zdaniem podatek VAT naliczony przez podwykonawcę i w wyniku naszych korekt odprowadzony do Urzędu (po stwierdzeniu nie dokonania rejestracji przez podwykonawcę), a z kolei zapłacony przez podwykonawcę w wyniku kontroli przez właściwy dla niego Urząd Skarbowy winien zostać przez Urząd zwrócony.'

Postanowieniem z dnia 6.11.2006 r. znak: PUS.II/443/110/2006/MWP, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej, zaprezentowane przez stronę stanowisko uznał za nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy, w oparciu o wskazane przepisy materialne stwierdził, iż faktury wystawione dla jednostki przez podwykonawcę robót budowlanych przed złożeniem (przez ten podmiot) zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego, jak również zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Nie godząc się z tą interpretacją, strona - pismem z dnia 15.

11.2006 r. - wniosła zażalenie na wymienione postanowienie. Strona podniosła, iż skoro z informacji uzyskanych od kontrahenta wynika, iż 'naliczony podatek został uregulowany w dniu 28.12.2005r. z chwilą zajęcia mu konta bankowego' przez właściwy organ podatkowy to 'winniśmy mieć prawo powtórnego skorygowania deklaracji VAT, a w konsekwencji odliczenia podatku naliczonego przez podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ustawy tj. podmiotu wykonującego samodzielnie działal-ność gospodarczą.'

Rozpatrując przedmiotową sprawę, Dyrektor tut. Izby Skarbowej w Rzeszowie zważył, co następuje:

W art. 86 ust. 1 ustawy VAT przewidziane zostało prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego tytułu nabycia towarów i usług, w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę podatku naliczonego stanowi (z zastrzeżeniem nie mającymi zastosowania w sprawie), suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT). Zakres odliczeń podatku naliczonego ograniczono postanowieniami art. 88 ustawy VAT, który określa sytuacje, w jakich nie stosuje się obniżenia lub zwrotu różnicy podatku należnego. W myśl postanowień przepisu art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy VAT zakaz odliczeń dotyczy przypadku, gdy sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących. Wymieniony przepis został dodany do ustawy VAT nowelizacją z dnia 21.04.2005 r. (Dz. U. Nr 90, poz. 756) i obowiązuje od 1.06.2005 r. W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31.05.2005 r. analogiczny zakaz odliczeń wynikał z przepisu § 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie określają wprost kto jest uprawniony do wystawiania faktur. Wskazując w art. 106 ustawy VAT, krąg podmiotów obowiązanych wystawić fakturę, ustawodawca posłużył się określeniem 'podmioty, o których mowa w art. 15'. Zgodnie z art. 15 ustawy VAT, podatnikami tego podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Status danego podmiotu jako podatnika VAT, w świetle tego przepisu jest niezależny od dokonania rejestracji dla potrzeb tego podatku. Jednakże niezbędnym jest podkreślenie, iż mocą art. 96 ustawy VAT na podmioty, o których jest mowa w art. 15 ustawy VAT, nałożony został obowiązek złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego, przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 (przepis ten zawiera katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT). Z obowiązku tego wyłączone zostały jedynie podmioty zwolnione od podatku, które mogą owe zgłoszenie złożyć, aczkolwiek nie mają takiego obowiązku. Równocześnie w art. 96 ust. 4 ustawy VAT dokonano wyraźnego podziału podatników podatku od towarów i usług na 'podatników VAT czynnych' oraz 'podatników VAT zwolnionych', co znajduje odzwierciedlenie w odmiennym ukształtowaniu praw i obowiązków tych dwóch grup podatników podatku VAT (przykładowo: wyłącznie na 'podatników VAT czynnych' nałożono obowiązek umieszczania na fakturze numeru identyfikacji podatkowej - art. 9 ust. 11 ustawy VAT).

Do szczegółowego określenia zasad wystawiania faktur w drodze rozporządzenia, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, upoważniony został art. 106 ust. 8 ustawy VAT. Zgodnie z przepisami wykonawczymi, wydanymi na mocy tej ustawowej delegacji, tj. rozporządzeniami Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług:

- § 11 ust. 1 rozporządzenia Min. Fin. z dnia 27.04.2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 971) - (obowiązującego w okresie 1.05.2004 r. - 31.05.2005 r.)

- § 8 ust. 1 rozporządzenia Min. Fin. z dnia 25.05.2005 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 798 oraz Dz. U. Nr 102, poz. 860) - (obowiązującego od 1.06.2005 r.),

zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami 'FAKTURA VAT'.

Za fakturę uznaje się również inne dokumenty wymienione w -odpowiednio - § 23 i § 20 powołanych rozporządzeń, w tym rachunki, o których mowa w art. 87-90 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, Nr 85, poz. 727 i Nr 86, poz. 732), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych przepisami tych rozporządzeń.

Przenosząc te normy na grunt przedstawionego stanu faktycznego stwierdza się, iż faktury VAT wystawione przez kontrahenta jednostki, który w dacie ich wystawienia nie posiadał statusu podatnika VAT czynnego nie mogły stanowić podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. Dodatkowo należy nadmienić, iż kontrahent poprzez wystawienie faktur VAT i wykazanie w nich podatku z tytułu wykonanych usług budowlanych stworzył pozory istnienia w kręgu zarejestrowanych i czynnych podatników VAT, podczas gdy nie rozliczał podatku należnego wynikającego z wystawionych faktur, nie składał deklaracji VAT-7.

Jednak rozpatrując niniejsze zażalenie, mając na uwadze, iż według informacji uzyskanych przez jednostkę sprzedawca dopełnił obowiązku rejestracyjnego w podatku VAT w dniu 1.07.2005r., Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie do-szedł do przekonania, iż należy uznać kolejną korektę deklaracji VAT-7 za okresy luty - czerwiec 2005r. za dopuszczalną. Taka interpretacja dopuszcza w przedstawionym stanie faktycznym odliczenie podatku naliczonego VAT w momencie kiedy wystawca faktur VAT jest już czynnym podatnikiem podatku VAT. Należy na marginesie dodać, iż podatek naliczony, którego odliczenie dopuszczono poprzez korektę deklaracji został uregulowany, w następstwie pokontrolnego 'wymiaru', dokonanego decyzją organu podatkowego.

Dokonując takiej interpretacji tut. organ kierował się tym, iż w zaistniałym stanie faktycznym prawa podatnika działającego zgodnie z przepisami zostały ograniczone przez działania dostawcy, który zaniedbał swoje obowiązki w zakresie rejestracji w podatku VAT, co stanowi naruszenie zasady neutralności podatku VAT. Zgodnie bowiem z postanowieniami VI Dyrektywy Rady UE z dnia 17.05.1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej; ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388 EEC) >zastąpionej z dniem 1.01.2007r. przez Dyrektywę 2006/112/WE Rady z dnia 28.11.2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej<, podatek od wartości dodanej powinien być neutralny dla podatnika, co oznacza, iż wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupionych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności gospodarczej nie będzie stanowić dla niego ostatecznego kosztu.


Referencje

ITPP1/443-587/07/MN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika