Możliwość wystawiania faktur korekt w formie papierowej do faktur pierwotnych wystawianych i przesyłanych (...)

Możliwość wystawiania faktur korekt w formie papierowej do faktur pierwotnych wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej, w przypadku braku możliwości wygenerowania przez system informatyczny spółki faktur korygujących.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie przepisów art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14.07.2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), z urzędu zmienia postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 11.01.2007 r. znak: PUS.II/443/128/2006/BO i uznaje za prawidłowe stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 16.10.2006 r.

Porady prawne

Wnioskiem z dnia 16.10.2006 r. Z. S.A. zwrócił się do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. W podaniu strona sformułowała pytania dotyczące dwóch zagadnień.

Jedno z nich dotyczyło kwestii oznaczania wystawianych faktur elektronicznych. Oceny stanowiska podatnika dotyczącego tegoż zagadnienia, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie dokonał postanowieniem z dnia 11.01.2007 r. znak: PUS.II/443/129/2006/BO, w odniesieniu do którego strona nie skorzystała z prawa zaskarżenia.

Kolejne pytanie jednostki dotyczyło możliwości wystawiania faktur korekt w formie papierowej do faktur pierwotnych wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej, w przypadku braku możliwości wygenerowania przez system informatyczny spółki faktur korygujących. Niemożność wygenerowania faktur korygujących stanowi w ocenie podatnika przeszkodę techniczną, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14.07.2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119). Zdaniem spółki, do faktur pierwotnych wystawianych elektronicznie można zatem wystawiać faktury korygujące w formie papierowej.

Postanowieniem z dnia 11.01.2007 r. znak: PUS.II/443/128/2006/BO, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej, przedstawione przez stronę stanowisko uznał za nieprawidłowe. W ocenie tego organu, w przypadku gdy przeszkodami uniemożliwiającymi wystawienie faktury korygującej w formie elektronicznej są czynniki, które leżą w gestii podatnika (kwestia dostosowania systemu informatycznego do obsługi faktur korygujących), nie mogą one zostać uznane za przeszkody techniczne, o których mowa w § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Dokonując oceny prawidłowości wymienionego postanowienia w trybie art. 14a § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zważył, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatnik będzie wystawiać i przesyłać faktury w formie elektronicznej poprzez system EDI do niektórych odbiorców ? w myśl przepisów wymienionego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14.07.2005 r. (zwanego dalej rozporządzeniem). System informatyczny spółki nie jest jednak w stanie wygenerować faktur korygujących. W związku z tym podatnik zamierza wystawiać korekty faktur w formie papierowej do faktur pierwotnych, wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia, faktury wystawiane w formie elektronicznej przesyła się, w tym udostępnia, w tej formie odbiorcy oraz przechowuje się w tej formie przy zastosowaniu elektronicznych urządzeń do przetwarzania (łącznie z cyfrową kompresją) i przechowywania danych, z wykorzystaniem technik teletransmisji przewodowej, radiowej, technologii optycznych lub innych elektromagnetycznych środków. Stosownie natomiast do regulacji § 3 ust. 1, faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury, zwanej dalej ?akceptacją?.

W świetle regulacji § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. Zgodnie natomiast z § 5 ust. 2 w przypadkach gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesłanie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN ?przeszkoda? oznacza ?to, co utrudnia lub uniemożliwia zrealizowanie czegoś? (www.sjp.pwn.pl). Zauważyć należy, iż wyróżnić można przeszkody materialne (gdy przepis prawny zakazuje dokonania pewnej czynności) oraz przeszkody pozostałe, które podzielić można na przeszkody formalne oraz techniczne. Według cyt. Słownika Języka Polskiego PWN ?formalny? oznacza ?odnoszący się do formy, a nie treści czegoś; zgodny z przepisami?. Natomiast ?techniczny? oznacza ?dotyczący techniki wykonywania jakichś czynności lub sposobu realizacji czegoś?. Zdaniem tut. organu za przeszkody formalne uznać zatem należy niewypełnienie warunków wymaganych przez normy prawne regulujące zasady wystawiania i przechowywania faktur elektronicznych, natomiast przeszkodami technicznymi będą wszelkie przeszkody wynikające z ograniczeń techniki, wpływających na wykonanie i przeprowadzenie danej czynności.

Wskazywane przez podatnika przeszkody wynikające z ograniczeń systemowych (informatycznych) do wystawiania korekt w formie elektronicznej spełniają przesłanki przeszkody technicznej (o której mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia), bowiem dotyczą technicznych braków systemu komputerowego w zakresie wystawiania faktury korygującej. Zdaniem tut. organu podatkowego, zakres pojęć ?przeszkody formalne lub techniczne? obejmie zarówno awarię systemu, wycofanie zgody na elektroniczną wymianę danych przez kontrahenta jak również ograniczenia systemowe. Zatem, skoro te ograniczenia uniemożliwiają podatnikowi w elektronicznej wymianie danych wystawienie faktury korygującej, to podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej oraz zamieszcza na niej adnotację, że faktura korygująca dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

Zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, organ odwoławczy w drodze decyzji z urzędu zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, jeżeli rażąco narusza ono prawo. Rażącym naruszeniem prawa jest naruszenie oczywiste, gdy rozstrzygnięcie organu I instancji jest ewidentnie sprzeczne z wyraźnym lub niebudzącym wątpliwości przepisem prawnym.

Mając na uwadze, iż w interpretacji dokonanej przez Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowegow Rzeszowie zakwestionowano (w przypadku występujących przeszkód technicznych) możliwość wystawiania przez podatnika faktur korygujących w formie papierowej do faktur wystawionych i przesłanych drogą elektroniczną, co stanowi naruszenie prawa, tut. organ rozstrzygnął jak w sentencji decyzji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika