Czy otrzymaną kwotę dotacji od Wójta Gminy na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych należy (...)

Czy otrzymaną kwotę dotacji od Wójta Gminy na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych należy ewidencjonować w księdze przychodów i rozchodów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 20007 r. (data wpływu 2 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia i księgowania dotacji uzyskanych z Urzędu Gminy na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych:

  • w zakresie zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanej dotacji na kształcenie młodocianych - jest prawidłowe,
  • w pozostałym zakresie - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 02 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia i księgowania dotacji uzyskanych z urzędu gminy na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych.

Z treści wniosku wynikało, że Wnioskodawcą była Spółdzielnia z siedzibą w I. ul. K., a pytanie do niego przyporządkowane i własne stanowisko w sprawie dotyczyło opodatkowania osoby fizycznej, prowadzącej podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Spółdzielnię pismem z dnia 20 listopada 2007 r. o skorygowanie oraz uzupełnienie treści złożonego wniosku. W piśmie z dnia 27 listopada 2007 r. pełnomocnik Pani ? H. skorygowała dane wnioskodawcy w części B.3 i B.4 wniosku.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pani działalność produkcyjną, opodatkowaną na zasadach ogólnych i zdarzenia gospodarcze ewidencjonowane są w księdze przychodów i rozchodów. Przez wszystkie lata prowadzenia działalności gospodarczej szkoli Pani uczniów na podstawie umowy o pracę - praktyczna nauka zawodu przez osoby młodociane tj. w wieku od szesnastego do osiemnastego roku życia. Kwoty wynagrodzeń zaliczane są ? z chwilą dokonania wypłaty ? w koszty wynagrodzeń, natomiast składki ubezpieczeniowe opłacane od tych wynagrodzeń zaliczane są w pozostałe koszty z chwilą ich zapłaty. Jednocześnie informuje Pani, że raz na kwartał uzyskuje refundację poniesionych kosztów i w dniu otrzymania wspomnianych dotacji wpisuje kwoty uzyskane z tego tytułu do pozostałych przychodów. Po raz pierwszy otrzymała Pani dotację od wójta gminy na dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych. Wspomnianą dotację uzyskała Pani na podstawie art. 70b ust. 1-4 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy otrzymanych dotacji nie uwzględnia się podczas wyliczania zaliczki miesięcznej na podatek dochodowy od osób fizycznych...
  2. Czy właściwym jest nie ewidencjonowanie otrzymanej kwoty dotacji w księdze przychodów i rozchodów, bądź wpisywanie jej tylko bezkwotowo, zaznaczając jedynie w uwagach tę wartość i nie sumując jej z żadnymi wartościami w księdze...


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwota dotacji uzyskiwanych od samorządu terytorialnego jest zwolniona od opodatkowania, a co za tym idzie nie bierze się jej pod uwagę przy obliczaniu należnej zaliczki na podatek dochodowy. Dlatego także w księdze przychodów i rozchodów nie uwzględnia się jej w podliczeniach czy to po stronie przychodów, czy też po stronie kosztów; można ją tylko ująć w uwagach, aby odzwierciedlić fakt uzyskania dotacji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanej dotacji na kształcenie młodocianych i jako nieprawidłowe w pozostałym zakresie.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Do źródeł przychodów osób fizycznych zalicza się, zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozarolniczą działalność gospodarczą. Przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej są między innymi ? zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy ? dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22o dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Natomiast, zgodnie z treścią obowiązującego od dnia 1 stycznia 2007 roku przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Wspomniane zwolnienie wprowadzone zostało na mocy art. 1 pkt 14 lit. a ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 217, poz. 1588).

Zgodnie z art. 70b ust.1 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) pracodawcom, którzy zawarli z młodocianymi pracownikami umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego, przysługuje dofinansowanie kosztów kształcenia.

W myśl art. 70b ust. 6 ustawy o systemie oświaty dofinansowanie przyznaje wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania młodocianego pracownika, w drodze decyzji, po stwierdzeniu spełnienia warunków określonych w art. 70b ust. 1.

Art. 70b ust. 8 omawianej ustawy stanowi, że dofinansowanie z budżetu państwa kosztów kształcenia młodocianych pracowników odbywa się w ramach dotacji celowej na zadania własne.

Natomiast w myśl przepisów art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm) dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczenia, wydatki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań i kosztów, o których mowa w przepisach zawartych w lit. a ? e cytowanego artykułu, zwane dalej dotacjami celowymi.

Mając powyższe na uwadze, otrzymane na podstawie art. 70b ustawy o systemie oświaty dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników, jako dotacja z budżetu jednostki samorządu terytorialnego wypłacona w roku 2007, jest przychodem podatnika, zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym, a zatem nie stanowi podstawy do naliczenia zaliczki na podatek dochodowy.

Należy jednak zaznaczyć, że wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dotacji zwolnionych od podatku dochodowego, na podstawie powyżej zacytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, co wynika z treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy. W myśl tego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Zatem z powołanego art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż koszt kształcenia młodocianych pracowników, które zostały sfinansowane (?pokryte?) otrzymanym dofinansowaniem, nie mogą być kosztem podatkowym. Jeżeli podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów te wydatki, które w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie są kosztem podatkowym, powinien je z tych kosztów wyeliminować.

Dlatego też, w dacie otrzymania dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników należy dokonać stosownej korekty kosztów uzyskania przychodów w wysokości odpowiadającej kwocie otrzymanego dofinansowania. Jednocześnie należy dokonać odpowiedniej adnotacji w pozycji ?Uwagi? w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Reasumując, otrzymane dofinansowanie kosztów kształcenia pracowników młodocianych jest przychodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, koszty kształcenia tych osób podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia (z zachowaniem zasad, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 55 i 55a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), natomiast w dacie otrzymania dofinansowania należy pomniejszyć koszty uzyskania przychodów o kwoty otrzymanego dofinansowania.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż otrzymana dotacja nie wpływa również na koszty uzyskania przychodu.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika