Czy kwoty wynikające z faktur VAT dotyczących usług cateringowych oraz wydatki na zakup artykułów (...)

Czy kwoty wynikające z faktur VAT dotyczących usług cateringowych oraz wydatki na zakup artykułów spożywczych stanowią koszty uzyskania przychodów?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów usług cateringowych oraz artykułów spożywczych oferowanych klientom w ramach poczęstunku - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 10 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów usług cateringowych oraz artykułów spożywczych oferowanych klientom w ramach poczęstunku.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu samochodami, częściami oraz serwisu samochodowego. Zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje za pomocą ksiąg rachunkowych, jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako dealer samochodów, w celu zwiększenia sprzedaży organizuje tzw. dni otwarte (impreza otwarta) podczas których zainteresowani klienci mogą skorzystać z jazd próbnych, prezentacji określonego modelu samochodu oraz uzyskać więcej informacji na jego temat. Podczas dni otwartych, firma zewnętrzna świadczy usługi cateringowe za wykonanie których wystawia fakturę VAT ze stawką 7% lub 22%. Ponadto podczas codziennej obsługi klientów, oczekujących wydania samochodu oraz klientów serwisu, serwowane są poczęstunki: kawa, herbata, słodycze, owoce, ciastka.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy kwoty wynikające z faktur VAT dotyczących usług cateringowych oraz wydatki na zakup artykułów spożywczych stanowią koszty uzyskania przychodów...


Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno usługi cateringowe, jak i wydatki na zakup artykułów spożywczych stanowią w całości koszty uzyskania przychodów, ponieważ związane są całkowicie z prowadzoną działalnością gospodarczą.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ww. ustawy.


W świetle powołanego uregulowania, aby dany wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu zaistnieć muszą łącznie trzy warunki:


  • celem poniesienia wydatku (bezpośrednim lub pośrednim) powinno być osiągnięcie przychodu, lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
  • wydatek ten nie może być wymieniony w zawartym w art. 23 ust. 1 ww. ustawy katalogu wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
  • musi być prawidłowo udokumentowany.


W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Z kolei w myśl przepisu art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Podkreślić należy, że nie wszystkie koszty zakupów usług gastronomicznych, żywności oraz napojów nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, lecz takie, które zostały dokonane w celu reprezentacyjnym. Uznanie bowiem, że każdy zakup takich towarów czy usług jest zakupem w ramach reprezentacji byłoby sprzeczne z rozumieniem tego pojęcia.

Natomiast wydatki poniesione na reklamę, jako nie wymienione w art. 23 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 22 ust. 1 tej ustawy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia reprezentacji i reklamy, wobec powyższego należy posłużyć się słownikową definicją tych pojęć. I tak według Słownika Języka Polskiego (red. M. Szymczak, PWN Warszawa 1989) ?reprezentacja? to: ?okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną?. Przenosząc definicję słownikową na grunt ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, iż wydatki na reprezentację to wydatki jakie podatnik ponosi w celu kształtowania i utrwalania korzystnego wizerunku firmy na zewnątrz. Są to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów.

Natomiast według ww. słownika ?reklama? to: ?rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję, środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia itp.) służące temu celowi.? Pod pojęciem reklamy należy rozumieć ogół działań podatnika zmierzających do rozpowszechniania pochlebnych informacji o firmie, zaletach jej towarów bądź usług, informacji o miejscach i możliwościach ich nabycia - w celu zwrócenia uwagi na towar lub usługę i zachęcenia do ich zakupu. Może to być realizowane przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy).

Istotne zatem jest rozróżnienie między nakładami ukierunkowanymi na reprezentowanie firmy oraz budowanie jej prestiżu (reprezentacja), a wydatkami mającymi na celu zachęcanie potencjalnych klientów do nawiązania bądź utrzymania kontaktów z przedsiębiorcą oraz nabywania towarów lub usług danej firmy (reklama). Właściwa kwalifikacja wydatku możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków, ustalenia kręgu obdarowanych, okoliczności wręczania prezentów itp. Należy podkreślić, że o zakwalifikowaniu poszczególnych wydatków do kosztów uzyskania przychodów decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, który w swoim własnym interesie winien wykazać istnienie związku przyczynowo - skutkowego poniesionych wydatków z uzyskiwanymi przychodami oraz brak istnienia ww. przesłanek negatywnych.

Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca w celu zachęcenia klientów do zakupu oferowanych przez siebie towarów (samochodów) organizuje dni otwarte, w związku z którymi ponosi wydatki na usługi cateringowe dla odwiedzających salon samochodowy. Jak wskazano we wniosku jest to ?impreza otwarta?, a zatem organizacja powyższych dni otwartych jest skierowana do nieokreślonej grupy osób zainteresowanych zakupem, bądź też osób zainteresowanych poszerzeniem wiedzy na temat oferowanych przez Wnioskodawcę modeli samochodów.

Zatem wydatki na zakup usług cateringowych dla klientów odwiedzających salon sprzedaży podczas dni otwartych, wiążą się ze zwyczajowym poczęstunkiem, nie mającym cech okazałości i wytworności, czyli nie noszą znamion reprezentacji.

Również wydatki poniesione na nabycie produktów spożywczych takich jak: kawa, herbata, słodycze, owoce, ciastka - stanowiących poczęstunek dla klientów oczekujących na wydanie samochodu lub klientów serwisu, nie są wydatkami dokonanymi w celu reprezentacyjnym. Podanie klientowi kawy, herbaty, czy też poczęstunek słodyczami, owocami lub ciastkami nie świadczy o wystawności lub okazałości przedsiębiorcy. Takie postępowanie przedsiębiorcy jest wyrazem pewnego standardu tego typu zachowań i jest elementem zwyczajowej uprzejmości ze strony oferującego towary lub usługi.

Przy tym, jak już wskazano, zaliczenie wydatków na zakup usług cateringowych, czy też artykułów spożywczych możliwe jest wyłącznie pod warunkiem, że podatnik wykaże istnienie związku przyczynowo ? skutkowego poniesionych wydatków z uzyskiwanymi przychodami, czyli zachowane zostanie kryterium celowości o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika