Czy wydatki ponoszone na zakup usług cateringowych oraz artykułów spożywczych związanych z organizowaniem (...)

Czy wydatki ponoszone na zakup usług cateringowych oraz artykułów spożywczych związanych z organizowaniem wystaw i imprez promujących sprzedawane pojazdy i świadczone usługi stanowią koszty uzyskania przychodu Spółki?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 07 września 2007 r. (data wpływu 13 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków na zakup artykułów spożywczych oraz usług cateringowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2007 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków na zakup artykułów spożywczych oraz usług cateringowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży samochodów. Ponadto świadczy usługi z zakresu obsługi i naprawy pojazdów. Jednym z działań mających na celu zwiększenie sprzedaży pojazdów i rozreklamowania świadczonych usług jest uczestnictwo w targach oraz organizowanie prezentacji samochodów we własnym zakresie. W ramach tych działań ponoszone są koszty:

  • wynajmu powierzchni wystawienniczej,
  • wystroju oraz urządzenia stoisk (w tym zakup kwiatów na cele dekoracyjne),
  • obsługa medialna świadczona przez zaangażowanych aktorów lub specjalistyczne firmy,
  • zakup usług cateringowych,
  • zakup artykułów spożywczych w celu poczęstunku dla odwiedzających stoisko.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki ponoszone na zakup usług cateringowych oraz artykułów spożywczych związanych z organizowaniem wystaw i imprez promujących sprzedawane pojazdy i świadczone usługi stanowią koszty uzyskania przychodu Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy opisane powyżej wydatki ponoszone w związku z uczestnictwem w wystawach i imprezach promujących oferowane przez Spółkę towary i usługi są w całości kosztem uzyskania przychodów. Uczestnictwo w tego typu imprezach jest działaniem reklamowym, zmierzającym do zwiększenia przychodów i jako takie nie powinno być kwalifikowane jako reprezentacja. Poświadczeniem faktu, że działania te nie są reprezentacją lecz promocją i reklamą, są każdorazowo składane zamówienia na oferowane przez Spółkę pojazdy, zarówno podczas tego typu imprez jak i po ich zakończeniu. Zdaniem spółki, przepis art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który mówi o wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 powołanej ustawy. Jednakże, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że poniesienie tego wydatku miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Z dniem 01 stycznia 2007 r. zmieniono regulacje dotyczące zasad zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację i reklamę. W myśl art. 23 ust. 1 pkt. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Zapis ten w szczególności oznacza, że nie jest to katalog zamknięty, a tylko przykładowo wymieniono niektóre wydatki związane z reprezentacją firmy, które są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Reprezentacja, zgodnie z definicją słownikową, oznacza okazałość, wystawność, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Reprezentacja to kreowanie pozytywnego wizerunku danego podmiotu.

Reklama z kolei, najczęściej bywa przedstawiana jako komunikat, który ma za zadanie zwiększyć popyt, a w konsekwencji - sprzedaż określonego produktu. Reklama to informacja o danym produkcie. Reklamą jest każdy przekaz zmierzający do promocji i sprzedaży, bądź innych form korzystania z towarów lub usług, popieranie określonych postaw lub idei, albo dążenie do osiągnięcia innego efektu pożądanego przez reklamodawcę.

Celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu bądź do korzystania z usługi. Może to być realizowane za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu (plakat, reklama świetlna, reklama w prasie, radiu, telewizji).

Pojęcie ?reklama? oznacza wszelkie działania podmiotu gospodarczego mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, w celu zachęcenia ich do nabywania towarów właśnie od tego, a nie innego podmiotu gospodarczego.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że bierze Ona udział w targach oraz organizuje prezentacje samochodów we własnym zakresie. Poniesione więc przez Spółkę po 01 stycznia 2007 r. wydatki w postaci wynajmu powierzchni wystawienniczej, jej urządzenia i wystroju, obsługa stoiska przez zaangażowanych aktorów stanowią jej koszty uzyskania przychodów, jako wydatki związane z reklamą, a zatem związane z przychodami uzyskiwanymi z prowadzonej przez Spółkę działalności. Również wydatki na zakup usług cateringowych na potrzeby stoiska oraz zakup artykułów spożywczych w celu poczęstunku dla odwiedzających stoisko będą stanowić koszty uzyskania przychodu, o ile nie mają charakteru wystawności lub okazałości, tj. o ile nie odbiegają od zasad ogólnie przyjętych w tego rodzaju przypadkach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielnie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.), zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła Spółka Jawna, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Mając powyższe na uwadze informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez wszystkich wspólników możliwe jest poprzez złożenie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i art. 14f ustawy Ordynacja podatkowa przez poszczególne osoby fizyczne ? wspólników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika