Czy wartość nieodpłatnie przekazanych nagród w ramach sprzedaży premiowej stanowi podstawę opodatkowania (...)

Czy wartość nieodpłatnie przekazanych nagród w ramach sprzedaży premiowej stanowi podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych po stronie podmiotu przekazującego te nagrody?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2008 r. (data wpływu 25 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku zaliczenia do przychodu wartości przekazanych nieodpłatnie klientom nagród w ramach sprzedaży premiowej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku zaliczenia do przychodu wartości przekazanych nieodpłatnie klientom nagród w ramach sprzedaży premiowej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa handlowego polegającą na przygotowaniu i podejmowaniu działań marketingowych i promocyjnych na rzecz spółki zajmującej się sprzedażą artykułów przemysłowych używanych w gospodarstwach domowych tj. czyścików ekologicznych.

Sprzedaż towarów spółki - w imieniu której Pan pośredniczy ? dokonuje się przez zorganizowanie i przeprowadzenie prezentacji tychże produktów. W wyniku przeprowadzenia prezentacji dochodzi do podpisania umowy handlowej klienta ze spółką za Pana pośrednictwem.

Nie wszystkie prezentacje skutkują sprzedażą. Niekiedy potencjalny klient poleca inne osoby u których przeprowadza się prezentacje. Z tytułu sprzedaży produktów otrzymuje Pan od spółki wynagrodzenie w postaci marży. Po zakończeniu miesiąca wystawia Pan fakturę VAT za usługi marketingowe. Wysokość należnej marży nie jest uzależniona od kosztów, które ponosi Pan w celu pozyskania klientów, ale wyłącznie od wykonanej sprzedaży.

W celu intensyfikacji przychodów, aby zachęcić potencjalnych klientów do nabywania produktów spółki wprowadził Pan tzw. sprzedaż premiową. Polega ona na tym, że zarówno osoby, które już są klientami firmy, a także potencjalni klienci za wypełnienie ankiety oraz wskazanie określonej ilości osób u których następnie odbędzie się pokaz czyścików biorą udział w konkursie. Ilość odbytych pokazów jest równa ilości zdobytych punktów. Po zgromadzeniu określonej w regulaminie sprzedaży premiowej ilości punktów, uczestnik konkursu otrzymuje nagrodę.

Nagrody nie są wydawane w postaci pieniężnej, ani nie są też to towary będące przedmiotem transakcji. Najczęściej są to artykuły AGD oraz RTV, zabawki, artykuły kosmetyczne, bilety do kina, teatru, itp. Klient może również wybrać nagrodę z asortymentu firmowego, jednak wówczas są to elementy zestawu czyścików. Które nie są przedmiotem transakcji.

W celu rozliczenia konkursu prowadzi się imienną ewidencję wydanych nagród. Wydatki związane z zakupem nagród obciążają koszty działalności w wartości netto.

Podatek VAT naliczony przy ich zakupie obniża podatek należny z tytułu sprzedaży usług marketingowych na rzecz spółki.

Z tytułu nieodpłatnie przekazanych nagród w ramach sprzedaży premiowej nie nalicza Pan podatku należnego oraz nie zwiększa Pan podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy nieodpłatne przekazanie nagród klientom w ramach sprzedaży premiowej jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem VAT przez wystawienie faktury wewnętrznej...
  2. Czy wartość nieodpłatnie przekazanych nagród w ramach sprzedaży premiowej stanowi podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych po stronie podmiotu przekazującego te nagrody...


Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytania drugie. W zakresie pytania pierwszego wniosek zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną w zakresie podatku od towarów i usług.


Zdaniem Wnioskodawcy wartość nieodpłatnie przekazanych nagród w ramach sprzedaży premiowej nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych po stronie podmiotu przekazującego nagrodę.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami co do zasady są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości świadczeń w naturze i inne nieodpłatne świadczenia. Z przychodem mamy więc do czynienia wówczas, gdy podatnik osiąga przysporzenie majątkowe, obojętnie czy w formie pieniężnej, rzeczowej czy jeszcze w innej postaci.

W tym przypadku skoro następuje nieodpłatne przekazanie nagrody, nie występuje przychód u podatnika, gdyż nie dochodzi do przysporzenia majątkowego u wydającego nagrodę. Nie powstaje tym samym obowiązek podatkowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Przepisy podatkowe nie zawierają definicji ?sprzedaży premiowej?. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku Języka Polskiego PWN, premią jest ?nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś?. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż nagrody w sprzedaży premiowej są to nagrody za dokonanie zakupu mające na celu zachęcenie nabywców do zakupu towarów danej firmy, a tym samym wpływają na wzrost osiąganych przez nią przychodów.


Daną czynność można uznać za sprzedaż premiową jeżeli:


  • dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi;
  • nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu;
  • nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy.


Opisana przez Pana sytuacja, w której zarówno osoby, które już są klientami firmy, a także potencjalni klienci za wypełnienie ankiety oraz wskazanie określonej ilości osób u których następnie odbędzie się przygotowany przez Pana pokaz czyścików, uzyskują dodatkowo określony gratis (upominek), nie będący przedmiotem pokazu, sprzedaży spółki dla której wykonuje Pan usługi marketingowe, świadczy o dokonaniu tzw. sprzedaży premiowej.


Według generalnej klauzuli zawartej w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.) wydatek poniesiony przez podatnika stanowi koszt uzyskania przychodu jeżeli:


  • poniesiony jest w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, co oznacza, że za koszt uzyskania przychodu może być uznany tylko ten wydatek, który pozostaje w związku o charakterze przyczynowo ? skutkowym lub gospodarczym ze źródłem przychodu;
  • nie został wymieniony przez ustawodawcę w art. 23 wyżej cytowanej ustawy.


Wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej, nabyciem upominków będących przedmiotem sprzedaży premiowej mają wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży usług, a tym samym pozyskanie klienta i uzyskanie przychodu, w związku z tym, jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodem (uzyskaną marżą), stanowią w całości koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W związku z prowadzoną sprzedażą premiową, nie pobiera Pan żadnych dodatkowych opłat za wydaną nagrodę. Prowadzona przez Pana sprzedaż premiowa wiąże się z bezpłatnym wydawaniem upominków dla każdego uczestnika prezentacji, który spełnia określone warunki. Nagroda taka jest wyróżnieniem dla pozyskanego, albo potencjalnego klienta spółki, nie ma więc bezpośredniego powiązania z charakterem świadczonych przez Pana usług, ale pośrednio ma wpływ na wysokość Pana przychodów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartości wydawanych nagród z tytułu sprzedaży premiowej nie zaliczają do przychodów z działalności gospodarczej, w związku z czym wartość przekazanego przy sprzedaży premiowej nagród, nie stanowi w świetle art. 14 ww. ustawy przychodu z działalności gospodarczej.

Nie można jednak mówić, że wartość nieodpłatnie przekazanych upominków, nagród nie ma w ogóle wpływu na wysokość przychodu z działalności gospodarczej. Ma wpływ w ten sposób, że - zgodnie z celem, ideą sprzedaży premiowej - akcja ta powinna się przełożyć na wysokość uzyskanego przychodu i w ten sposób zwiększyć podstawę opodatkowania.

Reasumując, wartość nieodpłatnie przekazanych nagród w ramach sprzedaży premiowej, ma o tyle wpływ na wysokość podstawy opodatkowania, na ile wartość zakupionych upominków, prezentów ? przy zachowaniu pozostałych warunków - stanowić będzie koszt uzyskania przychodu. Jednakże wartość nieodpłatnie przekazanych nagród w ramach sprzedaży premiowej nie zalicza się do przychodu prowadzonej działalności, a tym samym wartość ich nie zwiększa podstawy opodatkowania.

Nadmienić należy, że na podmiocie przekazującym nieodpłatnie nagrody - klientom nie prowadzącym działalności gospodarczej - w związku z prowadzoną sprzedażą premiową, ciążą obowiązki przewidziane w art. 42a ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT 8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika