Czy jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o której mowa w art. 46 (...)

Czy jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o której mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym w przypadku opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2007 r. (data wpływu 27 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania jednorazowych środków przyznanych bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej, z której przychody opodatkowane są w formie ryczałtu ewidencjonowanego ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 27 września 2007 r. wpłynął ww. wniosek Pana o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania jednorazowych środków przyznanych bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej, z której przychody opodatkowane są w formie ryczałtu ewidencjonowanego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzenie działalności gospodarczej rozpoczął Pan od dnia 17 września 2007 r. Jest to sprzedaż, za pośrednictwem portalu internetowego www.allegro.pl, głównie części komputerowych i drobnego sprzętu RTV i AGD. Wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Korzysta Pan ?ze zwolnienia w podatku VAT ze względu na obrót (zwolnienie podmiotowe)?. Posiada Pan kasę fiskalną. Środki na rozpoczęcie działalności w kwocie 13.300,00 zł uzyskał Pan z Urzędu Pracy. W dniu 14 września 2007 r. zawarł Pan umowę ze Starostą, w imieniu którego działał Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy, o przyznanie jednorazowych środków Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej. Wypłata środków nastąpiła jednorazowo w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy w dniu 17 września 2007 r. Zgodnie z umową przyznane środki z Funduszu Pracy stanowią pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5). Do wniosku załączył Pan kopię ww. umowy i zaświadczenie z Urzędu Pracy o udzieleniu pomocy de minimis.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przyznane środki podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym...


Zdaniem Wnioskodawcy ?nie trzeba płacić podatku? od otrzymanych środków z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 ust. 1 pkt 121 zwalnia od podatku dochodowego: jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.). Wnioskodawca uważa, że ww. zwolnienie zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych ?obowiązuje? również środki, które otrzymał z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności. Nie ma przy tym znaczenia fakt wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania. Zatem w ocenie Wnioskodawcy nie musi On ?odprowadzać? podatku od otrzymanej kwoty 13.300.00 zł.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 121 wyżej powołanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są: jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o której mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.). Przepis ten stanowi m.in., że Starosta może ze środków Funduszu Pracy przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej. Szczegółowe warunki przyznawania tych środków zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu dokonywania refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej oraz form zabezpieczenia zwrotu otrzymanych środków (Dz. U. Nr 236, poz. 2002 ze zm.).

Stwierdzić należy, że zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie od tego podatku ma zastosowanie do środków przyznanych również tym bezrobotnym, którzy podobnie jak Wnioskodawca, po rozpoczęciu działalności opłacają od przychodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowany podatek dochodowych na zasadach uregulowanych ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.).


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 ? 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika