Czy personel realizujący bezpośrednio projekt Punkt Informacyjny w ramach umów o pracę oraz umów (...)

Czy personel realizujący bezpośrednio projekt Punkt Informacyjny w ramach umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od wynagrodzenia uzyskanego w ramach realizacji celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącej ze środków Unii Europejskiej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od tego podatku wynagrodzenia osób realizujących program finansowany ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 22 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od tego podatku wynagrodzenia osób realizujących program finansowany ze środków Unii Europejskiej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie prowadzi od 1 stycznia 2009 r. Punkt Informacyjny, który jest jednym z punktów sieci i działa na podstawie czteroletniej umowy ramowej zawartej pomiędzy Stowarzyszeniem, a Komisją Europejską. Personel obsługujący Punkt Informacyjny zatrudniony jest przez Stowarzyszenie w ramach umów o pracę oraz na podstawie umów cywilnoprawnych i są to osoby, które bezpośrednio realizują projekt dofinansowany ze środków unijnych. Zadaniem Punktu jest przekazywanie informacji obywatelom na poziomie lokalnym w zakresie tematyki związanej z Unią Europejską i integracją europejską oraz przesyłanie informacji zwrotnych instytucjom unijnym. Projekt ten jest współfinansowany w proporcjach: 50% wkład własny, 50% dotacja unijna. Stowarzyszenie jest więc podmiotem prawnym, który otrzymuje dotację pochodzącą z Unii Europejskiej, czyli ze środków bezzwrotnej pomocy, przekazaną za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy tj. Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Stowarzyszenie jako jednostka organizacyjna realizuje bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy poprzez swoich pracowników oraz osoby z którymi podpisano umowy cywilnoprawne do realizacji celu niniejszego programu. Wynagrodzenie personelu punktu jest kosztem kwalifikowanym rozliczanym w ramach projektu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy personel realizujący bezpośrednio projekt Punkt Informacyjny w ramach umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od wynagrodzenia uzyskanego w ramach realizacji celu programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącej ze środków Unii Europejskiej...


Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie personelu realizującego projekt Punkt Informacyjny korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochody tych pracowników uzyskiwane są na podstawie umów o pracę i umów cywilnoprawnych zawartych ze Stowarzyszeniem - osobą prawną - która otrzymała bezzwrotną pomoc unijną na realizację projektu bezpośrednio z Komisji Europejskiej i jednocześnie bezpośrednio realizują cel projektu.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatków. Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki:


  1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.


Wnioskodawca uważa, że dochody personelu Punktu Informacyjnego spełniają powyższe przesłanki i jest to podstawa do skorzystania z przysługującego im zwolnienia z podatku dochodowego.

Potwierdzeniem słuszności jego stanowiska jest interpretacja indywidualna z dnia 30 listopada 2009 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:


  1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.


Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Należy jednak pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie).

Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach, np. umowach o pracę czy umowach cywilnoprawnych. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie prowadzi Punkt Informacyjny, który działa na podstawie umowy ramowej zawartej między Stowarzyszeniem, a Komisją Europejską. Personel Punktu to zatrudniane na umowę o pracę bądź też umowę cywilnoprawną osoby realizujące bezpośrednio projekt dofinansowany ze środków unijnych. Projekt ten jest współfinansowany w proporcjach: 50% wkład Stowarzyszenia, 50% dotacja unijna. Stowarzyszenie jest podmiotem prawnym, który otrzymuje dotację pochodzącą z Unii Europejskiej, czyli ze środków bezzwrotnej pomocy, przekazaną za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielana środków bezzwrotnej pomocy tj. Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna realizuje bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy poprzez osoby zatrudnione do realizacji celu niniejszego programu.

Wobec powyższego, o ile w chwili dokonywania wypłaty wynagrodzenia, finansowane jest ono (jego część) wprost ze środków unijnych, bez refundacji ze strony pracodawcy, to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże pod warunkiem, że osoba która je otrzymuje będzie bezpośrednio realizować cel programu.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji, gdy wynagrodzenia nie będą finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską za pośrednictwem podmiotu upoważnionego, tylko będą np. wypłacane ze środków własnych Stowarzyszenia jako pracodawcy, zwolnienie nie będzie miało zastosowania, mimo refundacji tych wydatków w terminie późniejszym ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z ww. przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Reasumując, wynagrodzenie za pracę w Punkcie Informacyjnym prowadzonym przez Stowarzyszenie będzie korzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części (50%) finansowanej ze środków przekazanych z Komisji Europejskiej pod warunkiem, że będzie finansowane bezpośrednio z tych środków, a pracownicy istotnie, bezpośrednio realizować będą cel programu objętego pomocą.

Z uwagi na ustalenia zawarte powyżej - dotyczące zwolnienia od opodatkowania środków pochodzących z Unii Europejskiej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - na Stowarzyszeniu jako płatniku, od części wynagrodzeń sfinansowanych z tych środków nie ciąży wynikający z art. 31 i 41 ust. 1 ww. ustawy - obowiązek obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika