Czy Wnioskodawca będzie mógł w 2008 roku skorzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych (...)

Czy Wnioskodawca będzie mógł w 2008 roku skorzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej?
W roku 2007 wnioskodawca był opodatkowany podatkiem liniowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 01 października 2007 r. (data wpływu 04.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień podatkowych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 04.10.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień podatkowych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. W bieżącym roku podatkowym korzysta z formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych określonej w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) (tzw. podatek liniowy), jednakże nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych ze względu na obowiązywanie przepisu, którego dotyczy niniejszy wniosek tj. art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zmianami).

W minionych latach poczynił inwestycje na terenie specjalnej strefy ekonomicznej o wartości około 3 milionów złotych. Celem skorzystania ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca zamierza zrezygnować z opodatkowania podatkiem liniowym, począwszy od dnia 1 stycznia 2008 roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w 2008 roku będzie mógł korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskiwane z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Przepis art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r.

o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zmianami) stosuje się wyłącznie do podatników, którzy jednocześnie korzystają z opodatkowania podatkiem liniowym oraz uzyskują dochody określone w art. 21 ust. 1 pkt 36 i 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Celem wprowadzenia przepisu art. 20 ww. ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. nie było wykluczenie ze specjalnych stref ekonomicznych podatników, którzy kiedykolwiek korzystali z opodatkowania podatkiem liniowym. Celem tego przepisu jest zrównoważenie zastosowania preferencyjnej, 19% stawki podatku dochodowego, z wyłączeniem zastosowania do dochodów opodatkowanych w ten sposób wszystkich ulg podatkowych, w tym również swoistej ulgi, jaką jest zwolnienie inwestorów w specjalnych strefach ekonomicznych. Zamiar ustawodawcy polegał na wyeliminowaniu możliwości dublowania podatku liniowego oraz innych preferencji podatkowych, tak aby pomimo wprowadzenia podatku liniowego w możliwie najwyższym stopniu była zachowana zasada sprawiedliwości podatkowej. Powyższe wynika z całokształtu nowelizacji dokonanej ww. ustawą z dnia 12 listopada 2003 roku, w którą wpisuje się art. 20 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami) wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zmianami), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednakże powyższe zwolnienie nie może być stosowane przez podatników, którzy wybrali opodatkowanie dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem liniowym według jednolitej stawki 19%. Wynika to z postanowień zawartych w art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zmianami).

Jedną z konsekwencji wyboru opodatkowania stawką 19% jest to, że podatnikom nie przysługuje prawo do dokonywania jakichkolwiek odliczeń od dochodu czy od podatku (za wyjątkiem składek ZUS oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne). Omawiany przepis nie wskazuje jednak, aby podatnicy, o których mowa, tracili prawo do innych odliczeń, ulg i zwolnień bezpowrotnie. Zawarte w ww. przepisie określenie ?podatnikom, opodatkowanym w sposób określony w art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przysługuje prawo dokonywania odliczeń?, oznacza, że dopóki podatnik opodatkowany jest jednolitą 19% stawką, dopóty nie ma prawa dokonywać odliczeń, o których mowa. Jeżeli jednak podatnik w kolejnym roku podatkowym zrezygnuje z opodatkowania podatkiem liniowym i będzie opodatkowany na zasadach ogólnych wg skali progresywnej, ograniczenie korzystania z praw do zwolnień podatkowych nie będzie miało do niego zastosowania, skoro nie będzie on już podatnikiem opodatkowanym w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do opisanego stanu faktycznego, poza powołanymi wyżej przepisami, ma również zastosowanie przepis art. 9a ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, który umożliwia rezygnację, w terminie do 20 stycznia roku podatkowego, z opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c, co skutkuje opodatkowaniem dochodu z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 27 i w konsekwencji umożliwia korzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a) ww. ustawy.

A zatem, w sytuacji gdy Wnioskodawca w terminie do dnia 20 stycznia 2008 roku zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania wg jednolitej skali 19% i uzyskane przez niego dochody z działalności gospodarczej opodatkowane będą na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63a tejże ustawy, na zasadach określonych w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika