Czy będą wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia wypłacone pracownikom Agencji (...)

Czy będą wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia wypłacone pracownikom Agencji zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, na stanowiskach w części współfinansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego W. na lata 2007-2013 (RPOW)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Agencji, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2007 roku (data wpływu 10 października 2007 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego- jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 października 2007 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Województwo ogłosiło przetarg na ?Wybór instytucji do wdrożenia części osi priorytetowej ?Przedsiębiorczość? regionalnego programu operacyjnego W. na lata 2007-2013 (RPOW)?. Agencja została zakwalifikowana do drugiego etapu przetargu. W przypadku wygrania przetargu Agencja będzie realizowała projekt finansowany ze środków budżetu państwa i ze środków Unii Europejskiej, realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658).

Część środków przeznaczonych na tzw. pomoc techniczną zostanie wykorzystana na współfinansowanie wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w Agencji na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia i umowy o dzieło.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy będą wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenia wypłacone pracownikom Agencji zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, na stanowiskach w części współfinansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego W. na lata 2007-2013 (RPOW)...


Zdaniem Wnioskodawcy, ta część wynagrodzenia, która jest finansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego W. na lata 2007-2013 korzysta ze zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pracownicy Agencji będą bezpośrednio zaangażowani w realizację zadań objętych projektem. Za takim stanowiskiem przemawia literalna wykładnia przepisu; środki z których będą wypłacane wynagrodzenia pochodzą z budżetu UE. Rozliczenia finansowe pomiędzy podmiotami, dokonywane w związku z wypłatą takich środków podatnikowi, nie powinny mieć wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia. Tego rodzaju interpretacji nie zmienia fakt, że środki pomocowe włączone są do środków budżetowych, nie ma przecież możliwości by pieniądze trafiły bezpośrednio z UE do beneficjenta. Stanowisko takie zajął też WSA w Krakowie w wyroku z dnia 13.06.2007 r. Sygn. Akt I SA/Kr 1555/06.


Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychód, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, stanowią otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych mogą być osiągane z wykonywania różnych czynności faktycznych i prawnych, które zostały sklasyfikowane przez ustawodawcę według źródeł przychodów. Katalog źródeł przychodów zawarty jest w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest m.in. stosunek pracy (umowa o pracę). W świetle art. 12 ust. 1 ustawy ? za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych innym źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. W myśl art. 13 pkt 8 ustawy ? za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uważa się przychody uzyskiwane wyłącznie od:


  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora ? jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością


  • z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.


W świetle przedstawionego stanu prawnego wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w Agencji w O. na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło będą dla nich przychodami zgodnie z art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy.


Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy ? wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy

oraz

  1. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Warunkiem zatem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest spełnienie łącznie obu następujących przesłanek:

  • dochody winny być sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącej od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
  • podatnik uzyskujący te dochody powinien bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.


Jak wynika z Projektu przyjętego przez Zarząd Województwa w dniu 13 lipca 2007 r. ? Regionalny Program Operacyjny W. na lata 2007-2013 (RPOW 2007-2013) jest dokumentem planistycznym o charakterze wykonawczym, którego cel główny ?Wzrost konkurencyjności gospodarki oraz liczby i jakości powiązań sieciowych? oraz cele szczegółowe wynikają wprost z podstawowego planu rozwojowego, jakim jest Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa do roku 2020, stanowiąc kolejny już instrument jej wdrażania.

Cele Regionalnego Programu Operacyjnego W. na lata 2007-2013 osiągane będą poprzez realizację działań w ramach siedmiu ?merytorycznych? osi priorytetowych, wspartą środkami pomocy technicznej. Oś priorytetowa ?Przedsiębiorczość? jest jedną z nich. Z uwagi na przyjętą przez Komisję Europejską w nowym okresie programowym zasadę monofunduszowości programów operacyjnych, współfinansowanie przedsięwzięć środkami unijnymi pochodziło będzie wyłącznie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ? na podstawie regulacji europejskich oraz przepisów krajowych.

W efekcie przyjęcia zasady decentralizacji, w latach 2007-2013 programowania rozwoju województw i przekazania im przez Rząd kompetencji w tym zakresie, Samorząd województwa jest po raz pierwszy w pełni odpowiedzialny za przygotowanie i wdrożenie regionalnego programu operacyjnego finansowanego ze środków strukturalnych.

Za przygotowanie i wdrożenie RPOW 2007?2013 odpowiedzialna jest Instytucja Zarządzająca, tj. Zarząd Województwa, jako organ wykonawczy samorządu województwa.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.) o zasadach prowadzenia polityki rozwoju ? sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. W świetle jej znowelizowanych przepisów środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

Zatem, źródłem finansowania środków na wynagrodzenia pracowników Agencji w O. i osób zatrudnianych przez Agencję w oparciu o umowy cywilnoprawne będą krajowe środki publiczne, które nie pochodzą z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje przedmiotowe zwolnienie. Powyższe czyni stanowisko Agencji wyrażone we wniosku ? nieprawidłowym.

Pogląd, jakoby ocena prawna Wnioskodawcy znajdowała oparcie w wyroku WSA w Krakowie z dnia 13 czerwca 2007 r., sygn. Akt I SA/Kr 1555/06, nie znajduje uzasadnienia w jego treści, jest on bowiem wydany w innym stanie prawnym. Środki pomocowe przeznaczone na realizację projektów realizowanych w ramach programów objętych Narodowym Planem Rozwoju (NPR) na lata 2004-2006 były finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. W rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, w tym brzmieniu, środki pomocowe nie stanowiły dotacji.

W stanie faktycznym opisanym we wniosku nie jest spełniona również druga przesłanka niezbędna, aby wsparcie, jakie otrzyma ? jako beneficjent końcowy ? Agencja w O. na finansowanie wydatków poniesionych na wynagrodzenia wypłacone pracownikom zatrudnionym przez nią na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło przy realizacji części Osi Priorytetowej ?Przedsiębiorczość? Regionalnego Programu Operacyjnego W. na lata 2007-2013 generowało u tychże pracowników analizowane zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, tj. warunek z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przepisu tego wynika wprost, że cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy ma bezpośrednio realizować podatnik, tj. podmiot, którego dochody mają być objęte zwolnieniem ze względu na uczestniczenie w przedsięwzięciu finansowanym ze środków pomocowych Unii Europejskiej, a zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W interpretowanej sytuacji podatnikiem będzie ? po wygraniu przetargu ? Agencja w O., a nie zatrudnione przez nią osoby, niezależnie od rodzaju stosunku prawnego łączącego ich z Agencją.

W konsekwencji wynagrodzenia wypłacone pracownikom zatrudnionym przez Agencję na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło nie będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego z art. 21 ust. 1 pkt 46 i będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Należy zauważyć, że na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie cytowanego artykułu z powyższego zwolnienia korzystają dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u beneficjenta i nie będą podlegały zwolnieniu wynagrodzenia pracowników zatrudnionych przez beneficjenta w części współfinansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego W. na lata 2007-2013.

Z uwagi na powyższe, Państwa stanowisko przedstawione w złożonym wniosku z dnia 5 października 2007 roku należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika